Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelyse hund som ikke skal i avl


Recommended Posts

Jeg kan lite om øyensykdommer, og lurer derfor på om det er nødvendig å øyelyse hunder som ikke skal brukes i avl? Da tenker jeg spesielt på hunder som ikke er registrerte(blandinger).

Kan man gjøre noe for de hundene som får påvist disse øyensykdommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øyenlyst Balder, tok det sammen med røntgen av hofter og albuer. Han har grå stær på ene øyet, jeg synes det er greit å holde et øye med det og følge litt med på om det utvikler seg o.l. Det vil da heller ikke komme som et sjokk når det utvikler seg videre.

Nå har jeg også hatt en katt som ble avlivet pga øyensykdom og en katt som snart skal avlives p.g.a grå stær så det er nok derfor jeg sjekket hunden også.

Jeg ser ikke på det som en nødvendighet, men blir jo ikke særlig dyrt hvis du tar det sammen med noe annet hos dyrlegen og det kan jo være greit og vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øyenlyst Balder, tok det sammen med røntgen av hofter og albuer. Han har grå stær på ene øyet, jeg synes det er greit å holde et øye med det og følge litt med på om det utvikler seg o.l. Det vil da heller ikke komme som et sjokk når det utvikler seg videre.

Nå har jeg også hatt en katt som ble avlivet pga øyensykdom og en katt som snart skal avlives p.g.a grå stær så det er nok derfor jeg sjekket hunden også.

Jeg ser ikke på det som en nødvendighet, men blir jo ikke særlig dyrt hvis du tar det sammen med noe annet hos dyrlegen og det kan jo være greit og vite.

ikke for å ødelegge tråden, men lurer på noe når det gjelder øyelysing.

Hva er ca pris på dette hos veterinær?

Og HVORDAN foregår der?

Hvor lang tid?

Takk..! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å ødelegge tråden, men lurer på noe når det gjelder øyelysing.

Hva er ca pris på dette hos veterinær?

Og HVORDAN foregår der?

Hvor lang tid?

Takk..! :o

Prisen husker jeg desverre ikke, men det er det nok noen andre som kan svare på :P

Hunden blir dryppet i øynene med et middel som utvider pupillen, dette middelet skal virke noen minutter før øyenlysningen.

Dyrlegen slår av lyset og tar frem øyenlyseren, hunden sitter på bordet mens eier holder hodet. Dyrlegen lyser i øyet med øyenlyseren sin. Selve lysningen tar ikke mange minuttene og alt er ganske kjapt over. Hunden er overømfintlig for lys en stund etterpå til dråpene har sluttet å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder av raser som har kjente øyesykdommer eller hunder som er blandinger av slike raser, bør undersøkes uansett om de skal brukes i avl.

Hvis hunden har en øyesykdom, kan dette gi utslag i mange ting. Hunder som gradvis ser dårligere kan bli sure og kanskje bite i verste fall. Andre øyesykdommer kan være smertefulle. En del sykdommer som f eks VKH kan ha primær symptomer som forhøyet trykk i øyet...

Sjekk hva som gjelder for de rasene hunden er blanding av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen husker jeg desverre ikke, men det er det nok noen andre som kan svare på :o

Hunden blir dryppet i øynene med et middel som utvider pupillen, dette middelet skal virke noen minutter før øyenlysningen.

Dyrlegen slår av lyset og tar frem øyenlyseren, hunden sitter på bordet mens eier holder hodet. Dyrlegen lyser i øyet med øyenlyseren sin. Selve lysningen tar ikke mange minuttene og alt er ganske kjapt over. Hunden er overømfintlig for lys en stund etterpå til dråpene har sluttet å virke.

Så det er bare veterinæren som skal se på øyet da? :P Trodde det var noe apparater eller noe sånt de brukte. Men da kan de også svare deg der og da? Er dette noe man gjør kun en gang eller gjør man det innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en Autorisert øyelyser, de har en sånn øyenlyser dings(ligner på en slik som leger bruker til å kikke i ørene med) med lys på og speil inni slik at de kan se inn i øyet.

De skriver så opp på et skjema hva hunden har eller ikke har så blir det sendt inn til nkk. Du får svaret der og da ja.

Tror det er vanlig og gjøre dette med gjevne mellomrom, ihvertfall innen noen raser.

Jeg kommer til å øyenlyse Balder igjen om et par år siden jeg vet han har grå stær, for å se hvor fort det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er omtrent 500 NOK +/-

Det hender det finnes øyelysningsvetrinærer på utstillinger. Da tar de somoftest nøyaktig kr. 500 for dette.

Øyelyste/ HD røntget Echo for en uke siden u.a på øyne, og A hofter :o

Ellers ser jeg ikke noen grunn til å øyelyse blandingshunerhunder som ikke er tiltenkt brukt i avl.

Når det gjelder rase-hunder hadde nok oppdretter (om denne arbeidet seriøst) satt veldig pris på om hunden ble øyelyst. Disse resultatene sier jo tross alt noe om hva FORELDYRENE gir, og om DISSE skal avles videre på. Dette gjelder også hundens søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...