Gå til innhold
Hundesonen.no

Chantana - en Flatcoated Retriever


C.J

Recommended Posts

Chantana er en herlig flat-tispe på 18 mnd! :angry: Hun er hele familiens "unge", men mest miiin! Hun er en herlig sjel med en herlig personlighet, og vi to passer kjempegodt sammen!

Med henne trener jeg vanlig hverdagslydighet, og jeg tenker å begynne med agility til våren! Vi klikkertrener, noe jeg synes er kjempemorsomt, og jeg tror Chantana liker det også :angry:

Jeg har hatt en tråd om henne her tidligere, men fant den ikke igjen, så jeg lagde en ny, en oppdatering altså!

Her kommer bilder, tatt i løpet av den siste måneden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig (prikk lik min egen da hun var på den alderen der) ;-)

Takker, hun ER nydelig! :angry: Hvor gammel er din nå? Og hvor mye veier hun? For jeg tror Chantana veier _litt_ mye..Har ikke veid henne på en stund nå, men tror hun veier rundt 32 kg..Og det er vel litt mye for en ikke engang fullvoksen tispe? I følge NKK's standard er det max-vekt for tisper. Men hun har kanskje bare en kraftig benbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søt flatjente! Ser ut som du er aktiv med flat'ene dine :angry: Trener du noe apportering med de søte jentene?

Hei! Har du sett på hjemmesiden min eller? Siden du skriver "flat'ene"..Den andre hunden er min søsters hund, og den bor i Bergen :angry: Så jeg har nok bare Chantana, og desverre er jeg ikke så aktiv som jeg burde ha vært..Jeg bor jo på øyen Stord, og her skjer det ikke så veldig mye på hundefronten..Men Chantana løper no løs i skogene hver dag, og storkoser seg. Har nettopp blitt bestis med en schæfer-valp som hun leker ofte med :) Og så skal jeg kanskje melde meg på et grunnferdighetskurs (canis-kurs) i april, slik at jeg får bedret klikkerkunnskapene mine, og til våren/sommeren skal vi begynne med agility! Har en bane 5 min unna her jeg bor, men det forekommer jo ikke noe kurs i AG her på øyen så jeg tenker å kjøpe en bok å lære meg det selv :D Ellers trener vi vanlig hverdagslydighet.

Apportering har vi ikke prøvd oss på, vet ikke hvordan jeg skal begynne heller..må vel shape inn den øvelsen, og jeg har ikke så store kunnskaper enda..

EDIT: moren min sa nettopp at jeg kan glemme det kurset fordi det er for dyrt..og jeg har bare halvparten selv, av det det koster.. SÅ utrolig kjedelig..For jeg trenger virkelig det kurset! GRR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, hun ER nydelig! :angry: Hvor gammel er din nå? Og hvor mye veier hun? For jeg tror Chantana veier _litt_ mye..Har ikke veid henne på en stund nå, men tror hun veier rundt 32 kg..Og det er vel litt mye for en ikke engang fullvoksen tispe? I følge NKK's standard er det max-vekt for tisper. Men hun har kanskje bare en kraftig benbygning.

Hun er fem år nå, veier i overkant av 30 kilo. Skulle helst hatt henne en kilo eller to lettere.

32kg er nok litt mye, men hvordan kjennes hun ut på sidene (og bakover ryggraden)? Kjenner du ribbeina lett, eller er det litt å gå på inn til de?

På bildene ser hun ikke særlig overvektig ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

På tide med oppdatering! Chantana er nå blitt 2 år og stor jente! :icon_fun: Det merkes også på oppførselen hennes - hun er faktisk en veldig rolig hund til flatcoated å være. Vi gjennomførte klikkerkurset til canis rett over sommeren i år og er nå blitt litt flinkere begge to! Vi trener frem mot lydighet klasse 1 på NKK i Bergen i mars. Det blir vår debut! :kiss:

Her kommer de nyeste bildene av henne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig flat. så at bianca var etter scott :whistle: har hatt en god del og gjøre med scott og han var en helt fantastisk hund. Geir ove (han som hadde scott) har jeg kjøpt min lille herlige flat fra (kennel sukkertoppen) :lol: Og for tiden handler jeg en del av hundene til denne kennelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takker for kommentarer! ^_^ Scott var en pen hund ja, har riktignok bare sett bilder av ham da men..

Har nettopp kjøpt meg speilrefleks (Canon EOS 400D for de som måtte lure) så da må man jo slenge inn litt nye bilder! De er ikke i nærheten av så gode som de kan, og vil bli, etter hvert, siden disse er de første bildene jeg tok med kameraet utendørs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine bilder, flater er så nydelige :)

Ja, de er noen fantastiske skapninger.. :) Bittelitt forelsket!

Chantana ser ikke ut om dagen! Pelsen er så stygg at til og med en nabo kommenterte det! Hun er nemlig i en røyteperiode nå..

Ellers kan jeg nevne at vi fremdeles trener LP, og lydighetsøvelsene fri ved fot og utgangsstilling sitter kjempebra. Har ikke fått trent så veldig mye i det siste (veldig travel måned!), men det blir mer trening etter nyttår og målet er fremdeles å debutere på NKK Bergen i mars. Vi må bare sette ræven i høygir og lære inn de få momentene vi enda ikke kan...

Hun er kommet i tipp-topp-vekt - 28,9 kg! Det høres mye ut, men hun veide altså 32 kg! Hun er en kraftig tispe, så hun er slank selv om hun veier 28,9. Fremdeles et lite matvrak, og fremdeles like frisk og aktiv!

Vi har såvidt begynt med slepespor, men synes ikke det har fungert så bra. Må nok få litt hjelp av familiemedlemmer slik at vi heller kan konsentrere oss om menneskespor, da det er mer interessant for Chantana.

Sånn, det var en liten oppdatering! ^_^

VI ØNSKER DERE ALLE EN GOD JUL! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...