Gå til innhold
Hundesonen.no

stående fuglehunder

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

kommer litt ann på hvilken del av treningen du tenker på.

Apelldressuren begynner man på med en gang. Unge hunder slippes gjerne på fugl når dem er rundt halvåret for å "tenne" dem. Men når dette er gjort slippes de ikke igjen før sitt på avstand og ro i oppflukt er helt på plass. Det varierer veldig fra hund til hund når de er modne, selvfølgelig slippes også hunder før sitt og ro i oppflukt sitter helt, men dette er litt uheldig. Stort settbør alt slikt være på plass da hunden skal være rolig i en fuglesitasjon for ikke å få hagl i kroppen blan annet...

Om MonicaT ser dette har hun sikkert mer fornuftig å skrive da hun har trent fuglehund lengre enn meg. Men det viktigste er å få all grunndressuren på plass. Bikkja skal sitte/stå/ ligge stile til den for beskjed om annet i fuglens oppflukt. Stand kommer av seg selv og apport treningen kan komme omtrent som på andre hunder tenker jeg (har nå mest trent dette på stående fugl hund av typen gs så vet ikke helt hvordan det er med andre raser)

litt dårlig svar, men håper det hjalp noe:)

Skrevet

Grunntreningen det å kunne sitte å vente og innkalling bør du begynne med når hvalpen er 3 - 4 måneder. Den treningen frem til oppjaging krever mye tid... og det er noe hvalpen bør være minst 8 måneder før den begynner å bli øvet mye på..

For mine pointere har det vært vanskelig å ikke få de til å jage opp for tidlig. Alt det andre har gått flott.

Bare vær tolmodig.

Skrevet
Om MonicaT ser dette har hun sikkert mer fornuftig å skrive da hun har trent fuglehund lengre enn meg. Men det viktigste er å få all grunndressuren på plass.

Takker og bukker. Det var koselig sagt :imrgreen:

Som Shilamon skriver så er det lurest å ha grunndressuren på plass. Da sparer du deg for mye arbeid i ettertid.

En fuglehund må kunne sitt og innkalling.

Deretter kommer hverdags lydighet som lineføring, gå pent osv osv osv

Jeg ville startet å trene sitt, innkalling og andre ting du selv synes er viktig så tidlig som mulig.

Og ville ikke tatt med hunden på fjellet/i fugl før den er dressert. Om det betyr 6 mnd, 1 år eller 1,5 år spiller ikke så stor rolle.

Stand og søk kommer ganske naturlig for hunden, så grunndressuren er helt klart det viktigse. Om du er helt ny med hund så vil jeg anbefale å være med treningsturer. Der lærer du mye hvordan du skal føre hunden i fjellet og oppføre deg. Dessverre er det masse fallgruver her også. Den som de fleste faller i er at de går for fort og ikke lar hunden få tid til å søke. Så gå saaaaaakte. Tenk på hvilken vei vinden blåser ( hunden bruker vinden til å finne fuglen ). Er det medvind skal hunden løpe ut og søke tilbake mot deg ( slik at den får motvind og kan lukte fuglen ). Er det motvind kan man gå mer normalt.

Som med all annen hunde trening - ta et skritt av gangen !

Og start med engang du får valpen. Det er det letteste.

Lykke til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...