Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å vente på valp

Symra&Pippin

Recommended Posts

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

To uker igjen til fødsel! Og plutselig husket jeg hvordan det var to uker før mine egne fødsler. Da tenkte jeg: "Hei, kan vi roe ned litt nå? Spole litt tilbake kanskje? Jeg har glemt å tenke skikkelig over hva jeg går til! Har jeg alt jeg trenger? Hjelp!"

Den store forskjellen nå er jo at det er ikke jeg som skal til pers om to uker, det er Lille Ullball sin mamma, og oppdretteren med all sin kunnskap og erfaring. Jeg har ennå åtte uker etter fødselen til å forberede alt. Og egentlig så er det ikke så veldig mye som skal forberedes heller. Jeg har masser av tid til å sy en hundeseng og kjøpe valpedilldall.

Sånn, nå har jeg hvilepuls igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Fem dager igjen til ventet fødsel. Og det betyr vel stort sett at det kan skje når som helst. Og det igjen betyr at mailen må sjekkes ganske ofte, for å si det mildt.

Som før nevnt var det to tisper som ble parret. Den ene har sannsynligvis absorbert valpene på et eller annet tidspunkt, hun er iallefall tom. Ble litt forskrekket da jeg hørte det, men egentlig var det litt luksus å ha to kull "coming my way", jeg får si meg fornøyd med at en tispe er høygravid. Det er den svarte, som er parret med en brun finsk sjarmør. (Jeg unngår å nevne kennelnavn her, synes jeg isåfall må spørre om jeg får legge ut info...).

For å beskytte meg selv mot å besvime av skuffelse hvis hun får bare hannvalper, har jeg nå surfet rundt og funnet ti-tolv svarte tispevalper som snart er klare til levering i Sverige. Hiver meg rett i bilen og henter en hvis det ikke blir tispevalper hos ynlingsoppdretteren min! (Vel, litt tid må jeg vel bruke til å sjekke opp saker og ting isåfall...).

Men iallefall folkens: Snart er hun her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skikkelig spennende å høre hvordan det går med deg og lille Ullball (tips til navn: Ulla?).

Synd at den ene gikk tom, men det kan være en haug valper i den andre tispen - så det er jo ingen grunn for uro, da.

Det er sjelden det bare blir født valper av ett og samme kjønn i et normalstort kull. Normalt for rasen er sånn 5-7 valper. Et større "problem" er jo selvsagt å matche riktig farge OG kjønn til de som har meldt sin interesse på forhånd.. I tillegg selvsagt at valpen skal se lovende ut (hvis valpekjøperen er utst.interessert) og alt det der, men det går sikkert helt greit, skal du se!

Jeg tilbragte nærmest hele Stangehelgen sammen med oppdr. her og hun sa hele tiden at de skulle få valper den 14... Vi fleipet og tullet litt med dette, og spurte hvorfor i all verden hun kunne være SÅ skråsikker på akkurat DEN dagen. Hvorfor ikke den 13 eller 15, liksom??

Så vi får jo se om hun faktisk hadde rett med den 14, da...

Krysser fingre og tær for dere!

Susanne

(PS - de skal sikkert til Kr.sand i helgen, så hvis dere har mobilnr. til hverandre vil du sikkert få raskere beskjed enn pr mail...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddellover tippet også at hun skal hete Ulla, men det skal hun altså ikke (selv om det er et fint navn). :)

Jeg skal offentliggjøre navnet når det er bestemt hvem som er Lille Ullball, det blir vel når hun er noen uker gammel (hvis det er flere svarte tisper i kullet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spådde at det ble på lørdag, mannen min at det ble søndag formiddag og Sara (Saras dyreverden) at det ble i natt. Oppdretteren mener at det blir idag...

Jeg har gått omkring med mobilen i lomma i hele dag, hvis den hadde ringt midt i en time så hadde elevene mine mobba meg noe grusomt, det er så forbudt å ha mobilen på i timene :)

Nå har jeg kjøpt en valpekong som er forma som en smokk (rosa...) og et pledd med blomster og marihøner på. En i familien sa at jeg kommer til å begynne å strikke babyklær i forvirringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spådde at det ble på lørdag, mannen min at det ble søndag formiddag og Sara (Saras dyreverden) at det ble i natt. Oppdretteren mener at det blir idag...

Jeg har gått omkring med mobilen i lomma i hele dag, hvis den hadde ringt midt i en time så hadde elevene mine mobba meg noe grusomt, det er så forbudt å ha mobilen på i timene :)

Nå har jeg kjøpt en valpekong som er forma som en smokk (rosa...) og et pledd med blomster og marihøner på. En i familien sa at jeg kommer til å begynne å strikke babyklær i forvirringa...

Spennendes.

Kommer til å sitte spent å vente her selv nå :P

Ja hva gjør man ikke i ventetiden? Heldigvis klart å begrense det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lange tråden, full av glad forventning får dessverre en trist slutt. Tispen fikk bare en valp, og den var død. Det var nok rett og slett ikke meningen at jeg skulle ha en valp derfra.

Akkurat nå er jeg litt knust, som dere sikkert forstår, men det er nesten som om jeg har hatt en liten forutanelse, jeg har kikket rundt på svenske kenneler og sjekket valpekull, og der er det mye å velge i ser det ut som.

Når jeg bare får svelget i meg den verste skuffelsen skal jeg begynne å ta kontakt i Sverige. SusanneL, kanskje du kan anbefale gode kull i Sverige? Det er ikke sikkert at oppdretteren jeg skulle hatt valp fra er i humør til å hjelpe meg med det akkurat nå...

Jeg skal iallefall ha en beardistispevalp før sommeren, om jeg så skal reise til Australia og hente den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, dette var skikkelig trist lesning. At det skulle ende sånn.

Vet egentlig akkurat hvordan du har det, for var to kull tidligere jeg ventet på som fikk akkurat samme følge, nesten da (den ene var tom, den andre fikk kun èn valp, en flott hann som levde da).

Jeg håper dette får en fin slutt, og at du finner et bra kull i sverige. Det skal jeg krysse fingrene på.

Du får ha lykke til med videre leting, og hold oss oppdatert...

*trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var trist å høre, spesielt siden du har gledet deg sånn :D

Håper skuffelsen ikke henger i lenge, og at du finner en annen oppdretter du blir fornøyd med. Ønsker deg masse lykke til, og har masse medfølelse selv om jeg ikke selv kan sette meg inn i hvordan du har det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - og HUFF så skuffende!

Det må være hjerteskjærende for oppdretterne å reise så langt med unge og tilsynelatende friske tisper, parre med lekre og fertile hanner - og da for å oppleve at en går tom og den andre får kun en død valp..

Dette er en oppdretter som normalt sett får helt normalstore kull, ytterst lite helseproblemer på linjene sine og friske hunder. Så det er nærmest med vantro man hører at dette skal ha skjedd der.

Men jeg skjønner deg godt, Heidi - sender deg en mail senere.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig synd altså! :D Det skulle jo nesten ikke være mulig å være så uheldig med begge tispene...

Lykke til, og selv om det kanskje blir lengre ventetid, så er det jo slik at "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...