Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å vente på valp


Symra&Pippin

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

To uker igjen til fødsel! Og plutselig husket jeg hvordan det var to uker før mine egne fødsler. Da tenkte jeg: "Hei, kan vi roe ned litt nå? Spole litt tilbake kanskje? Jeg har glemt å tenke skikkelig over hva jeg går til! Har jeg alt jeg trenger? Hjelp!"

Den store forskjellen nå er jo at det er ikke jeg som skal til pers om to uker, det er Lille Ullball sin mamma, og oppdretteren med all sin kunnskap og erfaring. Jeg har ennå åtte uker etter fødselen til å forberede alt. Og egentlig så er det ikke så veldig mye som skal forberedes heller. Jeg har masser av tid til å sy en hundeseng og kjøpe valpedilldall.

Sånn, nå har jeg hvilepuls igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fem dager igjen til ventet fødsel. Og det betyr vel stort sett at det kan skje når som helst. Og det igjen betyr at mailen må sjekkes ganske ofte, for å si det mildt.

Som før nevnt var det to tisper som ble parret. Den ene har sannsynligvis absorbert valpene på et eller annet tidspunkt, hun er iallefall tom. Ble litt forskrekket da jeg hørte det, men egentlig var det litt luksus å ha to kull "coming my way", jeg får si meg fornøyd med at en tispe er høygravid. Det er den svarte, som er parret med en brun finsk sjarmør. (Jeg unngår å nevne kennelnavn her, synes jeg isåfall må spørre om jeg får legge ut info...).

For å beskytte meg selv mot å besvime av skuffelse hvis hun får bare hannvalper, har jeg nå surfet rundt og funnet ti-tolv svarte tispevalper som snart er klare til levering i Sverige. Hiver meg rett i bilen og henter en hvis det ikke blir tispevalper hos ynlingsoppdretteren min! (Vel, litt tid må jeg vel bruke til å sjekke opp saker og ting isåfall...).

Men iallefall folkens: Snart er hun her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skikkelig spennende å høre hvordan det går med deg og lille Ullball (tips til navn: Ulla?).

Synd at den ene gikk tom, men det kan være en haug valper i den andre tispen - så det er jo ingen grunn for uro, da.

Det er sjelden det bare blir født valper av ett og samme kjønn i et normalstort kull. Normalt for rasen er sånn 5-7 valper. Et større "problem" er jo selvsagt å matche riktig farge OG kjønn til de som har meldt sin interesse på forhånd.. I tillegg selvsagt at valpen skal se lovende ut (hvis valpekjøperen er utst.interessert) og alt det der, men det går sikkert helt greit, skal du se!

Jeg tilbragte nærmest hele Stangehelgen sammen med oppdr. her og hun sa hele tiden at de skulle få valper den 14... Vi fleipet og tullet litt med dette, og spurte hvorfor i all verden hun kunne være SÅ skråsikker på akkurat DEN dagen. Hvorfor ikke den 13 eller 15, liksom??

Så vi får jo se om hun faktisk hadde rett med den 14, da...

Krysser fingre og tær for dere!

Susanne

(PS - de skal sikkert til Kr.sand i helgen, så hvis dere har mobilnr. til hverandre vil du sikkert få raskere beskjed enn pr mail...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddellover tippet også at hun skal hete Ulla, men det skal hun altså ikke (selv om det er et fint navn). :)

Jeg skal offentliggjøre navnet når det er bestemt hvem som er Lille Ullball, det blir vel når hun er noen uker gammel (hvis det er flere svarte tisper i kullet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spådde at det ble på lørdag, mannen min at det ble søndag formiddag og Sara (Saras dyreverden) at det ble i natt. Oppdretteren mener at det blir idag...

Jeg har gått omkring med mobilen i lomma i hele dag, hvis den hadde ringt midt i en time så hadde elevene mine mobba meg noe grusomt, det er så forbudt å ha mobilen på i timene :)

Nå har jeg kjøpt en valpekong som er forma som en smokk (rosa...) og et pledd med blomster og marihøner på. En i familien sa at jeg kommer til å begynne å strikke babyklær i forvirringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spådde at det ble på lørdag, mannen min at det ble søndag formiddag og Sara (Saras dyreverden) at det ble i natt. Oppdretteren mener at det blir idag...

Jeg har gått omkring med mobilen i lomma i hele dag, hvis den hadde ringt midt i en time så hadde elevene mine mobba meg noe grusomt, det er så forbudt å ha mobilen på i timene :)

Nå har jeg kjøpt en valpekong som er forma som en smokk (rosa...) og et pledd med blomster og marihøner på. En i familien sa at jeg kommer til å begynne å strikke babyklær i forvirringa...

Spennendes.

Kommer til å sitte spent å vente her selv nå :P

Ja hva gjør man ikke i ventetiden? Heldigvis klart å begrense det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lange tråden, full av glad forventning får dessverre en trist slutt. Tispen fikk bare en valp, og den var død. Det var nok rett og slett ikke meningen at jeg skulle ha en valp derfra.

Akkurat nå er jeg litt knust, som dere sikkert forstår, men det er nesten som om jeg har hatt en liten forutanelse, jeg har kikket rundt på svenske kenneler og sjekket valpekull, og der er det mye å velge i ser det ut som.

Når jeg bare får svelget i meg den verste skuffelsen skal jeg begynne å ta kontakt i Sverige. SusanneL, kanskje du kan anbefale gode kull i Sverige? Det er ikke sikkert at oppdretteren jeg skulle hatt valp fra er i humør til å hjelpe meg med det akkurat nå...

Jeg skal iallefall ha en beardistispevalp før sommeren, om jeg så skal reise til Australia og hente den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, dette var skikkelig trist lesning. At det skulle ende sånn.

Vet egentlig akkurat hvordan du har det, for var to kull tidligere jeg ventet på som fikk akkurat samme følge, nesten da (den ene var tom, den andre fikk kun èn valp, en flott hann som levde da).

Jeg håper dette får en fin slutt, og at du finner et bra kull i sverige. Det skal jeg krysse fingrene på.

Du får ha lykke til med videre leting, og hold oss oppdatert...

*trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var trist å høre, spesielt siden du har gledet deg sånn :D

Håper skuffelsen ikke henger i lenge, og at du finner en annen oppdretter du blir fornøyd med. Ønsker deg masse lykke til, og har masse medfølelse selv om jeg ikke selv kan sette meg inn i hvordan du har det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - og HUFF så skuffende!

Det må være hjerteskjærende for oppdretterne å reise så langt med unge og tilsynelatende friske tisper, parre med lekre og fertile hanner - og da for å oppleve at en går tom og den andre får kun en død valp..

Dette er en oppdretter som normalt sett får helt normalstore kull, ytterst lite helseproblemer på linjene sine og friske hunder. Så det er nærmest med vantro man hører at dette skal ha skjedd der.

Men jeg skjønner deg godt, Heidi - sender deg en mail senere.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig synd altså! :D Det skulle jo nesten ikke være mulig å være så uheldig med begge tispene...

Lykke til, og selv om det kanskje blir lengre ventetid, så er det jo slik at "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...