Gå til innhold
Hundesonen.no

Student med hund(er)


turbogutten

Recommended Posts

Hei lurer rett og slett på om du har vært student og flyttet noe sted mens du har hatt hund? hvordan bodde du da isåfall? Jeg skal jo forhåpentligvis begynne på veterinær høgskolen når jeg er 19 og har da mest trolig 2 hunder og vil ikke bo hjemme til jeg er 24 og vil ikke kjøpe meg hus i byen for jeg kommer ikke til å bo i oslo når jeg er ferdig utdannet. Men ser ut som jeg blir nødt til det da husleien i oslo er veldig høy og er jo ikke noen hus nesten til leie og ingen av leilighetene nesten har gressplen og er jo ganske dyrt men hvis både jeg og en venninde skal kjøpe sammen skal vi dele husleia men da blir det 3 hunder og tviler på at vi får leid noe da :baby: velvel håper dere skjønner spørsmålet mitt :baby: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student med hund. Utrolig vanskelig å finne leilighet! Det er veldig få som ønsker å ha hund inn i hus (det kan hjelpe dersom du har referanser fra tidligere utleiere), jeg brukte et halvt år med annonser og ringing. Vi var kjempeheldige, tanta til hun jeg bor sammen med skulle leie ut. Vi leier stort, sentralt og nytt med gressplen veldig, veldig billig. Det er lurt å slå seg sammen med andre, hvis man er fire/fem som deler på leia blir det ikke særlig dyrt å leie til og med en enebolig. Økonomisk går det greit med deltidsjobb ved siden av studier, forsikring er livsnødvendig. Tidsmessig er det topp å ha hund som student, du er gjerne mye hjemme (hvis du er strukturert og klarer å lese hjemme) og har god tid til hunden. Man må ofre mye festing o.l., men det gjør du vel allerede. Husk at hvis du skal studere noe så krevende som vet må de du bor sammen med også være folk som leser mye. Det blir fort vanskelig dersom de vil feste, ha venner på besøk o.l. mens du må ni-lese til eksamen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i tre år nå - to år har jeg ikke bodd hjemme. Og, ja, det er vanskelig å finne et sted der det er mulig å bo selv og ha hund (noen av stedene folk vil leie ut er jo laaaaangt under pari. Jeg delte leilighet med en kamerat i fjor, frem til sommeren (eller - dvs. han flyttet ut i januar, jeg i mai). Der delte vi en ganske stor leilighet og hadde overlevlig husleie. Til gjengjeld var huseier en megastor idiot, og laget problemer av det meste. Her vi bor nå leier jeg 25 kvadrat til en 3700 - med en liten hundegård, inklusive strøm. Det er greit nok, men det går ikke rundt med mindre du jobber ved siden av. Her var huseiern veldig grei til å begynne med, før vi kranglet skikkelig til jul og nå er alt litt halvgreit igjen. Vi lette lenge etter leilighet, og så på mange øde/skitne/illeluktende/uaktuelle steder før vi satte inn ny annonse.

Jeg har 3 hunder - og er man ikke hundemenneske selv så skjønner man ikke at det går an med mindre man er splitte pine gal. Mitt inntrykk er også at det er lettere å få leilighet dersom du har en rase som ikke er "peppet" så opp i rykte. Det var lettere å få gehør for hundene mine når jeg sa jeg hadde to små, og en hund på størrelse med en labrador - enn når jeg sa at jeg hadde to små, og en hund av fetterrasen til schæfern..

Lykke til med letingen, formuler deg riktig så går det bra :baby:

Edit: Og, forresten - skal du dele leilighet med noen, så vær 110% sikker på at dere er gode nok venner til at det holder.. Man bor tett oppå hverandre, og det sliter på enhver. Jeg gjør det ikke igjen, og isåfall da bare med en kjæreste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å jobbe å kun spare disse 3 årene på vgs sånn at jeg har et grunnlag og vet at jeg har råd til husleien for da og ikke måtte jobbe så mye under studie tiden. vil jo bruke mest mulig tid på hunden(e) og studiene:) helst ville jeg ha lånt et lite hus med en hage eller aller helst ville jeg ha kjøpt med synes ikke dette er noe vitsi når jeg er 100% sikker på at jeg aldri skal bo i oslo frivilig igjen :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte egen leilighet rett ved fine utearealer, og ikke altfor langt unna studiestedet i mitt siste studieår. Solgte igjen etter et år med et par hundre tusen i fortjeneste..

Men det er klart, det er ikke alltid man har mulighet, eller det lønner seg å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med hund siden vidergående og har faktisk ikke hatt noen problemer :baby:

Men nå har jeg studert på skoler litt "i utkanten" og ikke i dem store byene. Sikkert derfor det har vært litt enklere, virker som dem har mer forståelse for hva ett hundehold er og at bikkja ikke nødvendigvis er "drestruktiv".

Anbefaler å gå inn på utleiemegleren.no. Dem har gode avtaler og tar bilder av leiligheten slik at utleier ikke har mulighet til å "finne på" ting bikkja har ødelagt. Og har den ødelagt noe så blir det riktig pris og ikke overpriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med hund siden vidergående og har faktisk ikke hatt noen problemer :baby:

Men nå har jeg studert på skoler litt "i utkanten" og ikke i dem store byene. Sikkert derfor det har vært litt enklere, virker som dem har mer forståelse for hva ett hundehold er og at bikkja ikke nødvendigvis er "drestruktiv".

Anbefaler å gå inn på utleiemegleren.no. Dem har gode avtaler og tar bilder av leiligheten slik at utleier ikke har mulighet til å "finne på" ting bikkja har ødelagt. Og har den ødelagt noe så blir det riktig pris og ikke overpriset.

Takk for svar:) ja skulle ønske vet.skolen ikke lå i oslo:( hva gjør en veterinærskole midt i byen liksom hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og har med meg Amira. Vi bor på internat der jeg ikke får lov til å ha med meg hunden. I steden har jeg fått plass til å sette opp en egen hundegård der jeg har hundehus. Jeg har også muligheten til å sette henne inn i "smådyr-avdelingen" om natten (noe jeg gjør om vinteren). Får lov noen ganger til å ha henne med inn på internatet hvis jeg spør veldig pent da :baby:

Dette er ikke den helt ideelle løsningen, men bedre enn ingen ting :baby:

På ås (UMB) har de en flott løsning. http://student.umb.no/~studenthunden/ skulle ønske flere kunne gitt plass og tilrettelagt for hundeeiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer på 3. år i oslo, og har frem til nå hatt to hunder. Jeg har ikke hatt problem med å få leiligheter, har hatt to forskjellige. Men, jeg har aldri leita etter leilighet i sentrum. Første året bodde jeg langt uti gokk (ski omtrent) med to hunder og betalte 2600 + strøm for en knøtt liten hybel.

Nå bor jeg rett ved toget som tar 6 min til oslo sentrum. Betaler 4500 inkludert strøm for ca 35 kvm. Med stor inngjerdet hage jeg har fri bruk av. Hadde inntil nylig to hunder, ikke noe problem. Nå vurderer jeg valp igjen til sommeren og snakka med huseier "det er jo bare koselig!" var svaret jeg fikk. Jeg har vært heldig med huseierene begge ganger. Vær ute i god tid, sett inn annonse på Finn.no og vær klar på hvor mye du klarer i leie. Så ordner det seg sikkert. Kan også være greit å unngå den værste rushen når du leter, akkurat ved semesterstart får folk leid ut hva som helst.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Man trenger ikke bo midt i byen. Prøv å tenk litt alternativt. Det går t-bane ganske langt utenfor sentrum. Og f.eks fra Lillestrøm tar toget 8min gjennom romeriksporten og inn til oslo sentrum og går vel 5ganger i timen eller lignende.

Hvis man ofrer å sove 15-30min lenger hver morgen så er kanskje det som gjør at man lett finner seg en bolig som man kan ha hund.

Synes så mange klager at det er umulig å finne bolig som det er lov å ha hund. Men når jeg spør hvor dem har lett så er det majorstua, grûnerløkka og sankthanshaugen og thats it.

Jeg f.eks har flyttet til et flott borettslag på lambertseter med lysløype og skog 100meter unna.

T-banen tar det meg ca 4min å gå til og 20min å ta ned til sentrum. De 20min er jeg villig til å ofre for å kunne ha hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:) ja har sett litt både i østfold og akershus men er aldri sikker hvor langt unna byen det er:P skal titte på lillestrøm nå:baby: bor jo på bryn nå men vil ikke bo hjemme når jeg begynner på høgskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

østfold er vel drøyt en time unna.. Men ski, lillestrøm, kløfta, ås, lier er vel alle innenfor en 30- 40 minutter.

Selv er jeg kjempe heldig går på skole der det er algt opp til å ha med hund. Hundegårder på skolen og lov med hund på så og si alle hybler. 70 bikkjer skaper et stort miljø:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bodde på internat när jag skaffade Tala ,men jag bodde i en villa med 13 andra tjejer och 6 hundar och det gick bra! Hoppas att du hittar en bra lösning för dig och dina vovvar frammåt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...