Gå til innhold
Hundesonen.no

Student med hund(er)


turbogutten

Recommended Posts

Hei lurer rett og slett på om du har vært student og flyttet noe sted mens du har hatt hund? hvordan bodde du da isåfall? Jeg skal jo forhåpentligvis begynne på veterinær høgskolen når jeg er 19 og har da mest trolig 2 hunder og vil ikke bo hjemme til jeg er 24 og vil ikke kjøpe meg hus i byen for jeg kommer ikke til å bo i oslo når jeg er ferdig utdannet. Men ser ut som jeg blir nødt til det da husleien i oslo er veldig høy og er jo ikke noen hus nesten til leie og ingen av leilighetene nesten har gressplen og er jo ganske dyrt men hvis både jeg og en venninde skal kjøpe sammen skal vi dele husleia men da blir det 3 hunder og tviler på at vi får leid noe da :baby: velvel håper dere skjønner spørsmålet mitt :baby: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student med hund. Utrolig vanskelig å finne leilighet! Det er veldig få som ønsker å ha hund inn i hus (det kan hjelpe dersom du har referanser fra tidligere utleiere), jeg brukte et halvt år med annonser og ringing. Vi var kjempeheldige, tanta til hun jeg bor sammen med skulle leie ut. Vi leier stort, sentralt og nytt med gressplen veldig, veldig billig. Det er lurt å slå seg sammen med andre, hvis man er fire/fem som deler på leia blir det ikke særlig dyrt å leie til og med en enebolig. Økonomisk går det greit med deltidsjobb ved siden av studier, forsikring er livsnødvendig. Tidsmessig er det topp å ha hund som student, du er gjerne mye hjemme (hvis du er strukturert og klarer å lese hjemme) og har god tid til hunden. Man må ofre mye festing o.l., men det gjør du vel allerede. Husk at hvis du skal studere noe så krevende som vet må de du bor sammen med også være folk som leser mye. Det blir fort vanskelig dersom de vil feste, ha venner på besøk o.l. mens du må ni-lese til eksamen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i tre år nå - to år har jeg ikke bodd hjemme. Og, ja, det er vanskelig å finne et sted der det er mulig å bo selv og ha hund (noen av stedene folk vil leie ut er jo laaaaangt under pari. Jeg delte leilighet med en kamerat i fjor, frem til sommeren (eller - dvs. han flyttet ut i januar, jeg i mai). Der delte vi en ganske stor leilighet og hadde overlevlig husleie. Til gjengjeld var huseier en megastor idiot, og laget problemer av det meste. Her vi bor nå leier jeg 25 kvadrat til en 3700 - med en liten hundegård, inklusive strøm. Det er greit nok, men det går ikke rundt med mindre du jobber ved siden av. Her var huseiern veldig grei til å begynne med, før vi kranglet skikkelig til jul og nå er alt litt halvgreit igjen. Vi lette lenge etter leilighet, og så på mange øde/skitne/illeluktende/uaktuelle steder før vi satte inn ny annonse.

Jeg har 3 hunder - og er man ikke hundemenneske selv så skjønner man ikke at det går an med mindre man er splitte pine gal. Mitt inntrykk er også at det er lettere å få leilighet dersom du har en rase som ikke er "peppet" så opp i rykte. Det var lettere å få gehør for hundene mine når jeg sa jeg hadde to små, og en hund på størrelse med en labrador - enn når jeg sa at jeg hadde to små, og en hund av fetterrasen til schæfern..

Lykke til med letingen, formuler deg riktig så går det bra :baby:

Edit: Og, forresten - skal du dele leilighet med noen, så vær 110% sikker på at dere er gode nok venner til at det holder.. Man bor tett oppå hverandre, og det sliter på enhver. Jeg gjør det ikke igjen, og isåfall da bare med en kjæreste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å jobbe å kun spare disse 3 årene på vgs sånn at jeg har et grunnlag og vet at jeg har råd til husleien for da og ikke måtte jobbe så mye under studie tiden. vil jo bruke mest mulig tid på hunden(e) og studiene:) helst ville jeg ha lånt et lite hus med en hage eller aller helst ville jeg ha kjøpt med synes ikke dette er noe vitsi når jeg er 100% sikker på at jeg aldri skal bo i oslo frivilig igjen :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte egen leilighet rett ved fine utearealer, og ikke altfor langt unna studiestedet i mitt siste studieår. Solgte igjen etter et år med et par hundre tusen i fortjeneste..

Men det er klart, det er ikke alltid man har mulighet, eller det lønner seg å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med hund siden vidergående og har faktisk ikke hatt noen problemer :baby:

Men nå har jeg studert på skoler litt "i utkanten" og ikke i dem store byene. Sikkert derfor det har vært litt enklere, virker som dem har mer forståelse for hva ett hundehold er og at bikkja ikke nødvendigvis er "drestruktiv".

Anbefaler å gå inn på utleiemegleren.no. Dem har gode avtaler og tar bilder av leiligheten slik at utleier ikke har mulighet til å "finne på" ting bikkja har ødelagt. Og har den ødelagt noe så blir det riktig pris og ikke overpriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med hund siden vidergående og har faktisk ikke hatt noen problemer :baby:

Men nå har jeg studert på skoler litt "i utkanten" og ikke i dem store byene. Sikkert derfor det har vært litt enklere, virker som dem har mer forståelse for hva ett hundehold er og at bikkja ikke nødvendigvis er "drestruktiv".

Anbefaler å gå inn på utleiemegleren.no. Dem har gode avtaler og tar bilder av leiligheten slik at utleier ikke har mulighet til å "finne på" ting bikkja har ødelagt. Og har den ødelagt noe så blir det riktig pris og ikke overpriset.

Takk for svar:) ja skulle ønske vet.skolen ikke lå i oslo:( hva gjør en veterinærskole midt i byen liksom hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og har med meg Amira. Vi bor på internat der jeg ikke får lov til å ha med meg hunden. I steden har jeg fått plass til å sette opp en egen hundegård der jeg har hundehus. Jeg har også muligheten til å sette henne inn i "smådyr-avdelingen" om natten (noe jeg gjør om vinteren). Får lov noen ganger til å ha henne med inn på internatet hvis jeg spør veldig pent da :baby:

Dette er ikke den helt ideelle løsningen, men bedre enn ingen ting :baby:

På ås (UMB) har de en flott løsning. http://student.umb.no/~studenthunden/ skulle ønske flere kunne gitt plass og tilrettelagt for hundeeiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer på 3. år i oslo, og har frem til nå hatt to hunder. Jeg har ikke hatt problem med å få leiligheter, har hatt to forskjellige. Men, jeg har aldri leita etter leilighet i sentrum. Første året bodde jeg langt uti gokk (ski omtrent) med to hunder og betalte 2600 + strøm for en knøtt liten hybel.

Nå bor jeg rett ved toget som tar 6 min til oslo sentrum. Betaler 4500 inkludert strøm for ca 35 kvm. Med stor inngjerdet hage jeg har fri bruk av. Hadde inntil nylig to hunder, ikke noe problem. Nå vurderer jeg valp igjen til sommeren og snakka med huseier "det er jo bare koselig!" var svaret jeg fikk. Jeg har vært heldig med huseierene begge ganger. Vær ute i god tid, sett inn annonse på Finn.no og vær klar på hvor mye du klarer i leie. Så ordner det seg sikkert. Kan også være greit å unngå den værste rushen når du leter, akkurat ved semesterstart får folk leid ut hva som helst.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Man trenger ikke bo midt i byen. Prøv å tenk litt alternativt. Det går t-bane ganske langt utenfor sentrum. Og f.eks fra Lillestrøm tar toget 8min gjennom romeriksporten og inn til oslo sentrum og går vel 5ganger i timen eller lignende.

Hvis man ofrer å sove 15-30min lenger hver morgen så er kanskje det som gjør at man lett finner seg en bolig som man kan ha hund.

Synes så mange klager at det er umulig å finne bolig som det er lov å ha hund. Men når jeg spør hvor dem har lett så er det majorstua, grûnerløkka og sankthanshaugen og thats it.

Jeg f.eks har flyttet til et flott borettslag på lambertseter med lysløype og skog 100meter unna.

T-banen tar det meg ca 4min å gå til og 20min å ta ned til sentrum. De 20min er jeg villig til å ofre for å kunne ha hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:) ja har sett litt både i østfold og akershus men er aldri sikker hvor langt unna byen det er:P skal titte på lillestrøm nå:baby: bor jo på bryn nå men vil ikke bo hjemme når jeg begynner på høgskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

østfold er vel drøyt en time unna.. Men ski, lillestrøm, kløfta, ås, lier er vel alle innenfor en 30- 40 minutter.

Selv er jeg kjempe heldig går på skole der det er algt opp til å ha med hund. Hundegårder på skolen og lov med hund på så og si alle hybler. 70 bikkjer skaper et stort miljø:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bodde på internat när jag skaffade Tala ,men jag bodde i en villa med 13 andra tjejer och 6 hundar och det gick bra! Hoppas att du hittar en bra lösning för dig och dina vovvar frammåt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...