Line_ Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 I dag, presis kl. 2100 fikk jeg mail om optigentestingen av Felix! Jeg har aldri vært så nervøs for å lese en mail før, rullet forsiktig nedover.... Og... Test Results: Genotype of your dog is Normal/Clear. :D Jippiiii! Felix er ikke bærer av PRA og kan brukes i avl (så lenge han ikke har HD, noe jeg tviler sterkt på!) :P ÅÅÅÅ! Jeg er så glad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alucinor Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Så flott. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbogutten Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Kjempeflott Gratulere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
renatepia Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Så bra! Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Line_ Skrevet 27. Februar 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Takk takk Sendte akkurat oppdretteren min en mail, og hun ble helt overlykkelig, noe som gjør meg bare enda lykkeligere! Nå skal vi bare få røntget bikkjedyret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janne&kenny Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Kjempe bra! Kjempe glad på dine vegne :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Vicky Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Så morro! Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odin Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Gratulerer så mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
netteliten Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 PRA, hva er det??? Glad dere er glade jeg, tihi! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Christine Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Gratulerer!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Line_ Skrevet 27. Februar 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 PRA, hva er det??? Glad dere er glade jeg, tihi! Jeg vet altfor lite om det til å forklare, men det er en øyesykdom. Vi testet altså genene til Felix om han var bærer av det (eller noe slikt, sikkert noen som kan forklare det mye bedre enn meg). http://www.optigen.com Takk alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidihj Skrevet 27. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 27. Februar 2007 Så bra! Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Gratulerer.. Men du kunne jo ha brukt han i avl dersom han hadde B / var bærer også da? Så lenge du parer med en A. Håper skikkelig at Chessea er A/normal jeg og, for det er så utrolig mye lettere å finne avelspartner (dersom det skulle blitt aktuelt) til en hund med A. Da kan man i teorien bruke hvem man vil uten at valpene vil kunne utvikle PRA. By the way; Litt info om PRA for de som lurer på hva det er. Progressiv retinal atrofi (PRA) PRA nedarves recessivt og har per dags dato ingen effektiv behandlig. Symptomene er redusert mørkesyn og etter hvert nattblindhet. PRA angriper først netthinnens staver (cellene som oppfatter svakt lyset i skumring og demring og når lysforholdene ellers er dårlige). Redusert synsoppfatning fører til at øyet kompenserer lyset ved hjelp av pupilldilatasjon (store pupiller som ikke trekker seg sammen i sterkt lys). Dette, sammen med en økt refleks på netthinnen, fører til at hundens øyne skinner i grønt eller gult under spesielle lysforhold. Siste fase av denne sykdommen fører til blindhet. Hunder som har PRA får også ofte katarakt (grå stær). PRA og valg av foreldredyr Hvis du skal kjøpe deg enkelte hunderaser, for ekj. Portugisisk vannhund, er det meget viktig at du undersøker de planlagte foreldrenes helsestatus. Tidligere har det kun vært vanlig å øyenlyse hunder for øyenstatus, men da dette kun gir svar på hundens status per. dagen den øyenlyses, er det nå blitt mer vanlig å optigenteste (optigen er firmaet som driver denne testingen). Optigentesting er kort fortalt en blodprøve som sendes til statene, der man ved DNA kan finne ut om hunden er berørt av/bærer av PRA eller ikke. Optigentesten er delt inn i 3 grader. A (fri), B (frisk bærer) og C (berørt). Hvilke kombinasjoner man burde avle på avhenger derfor av optigenstatus hos foreldredyrene. MINST en av foreldrene skal være optigentestet med resultatet A, da man med det vil være helt sikker på at avkom ikke utvikler status C. Under ser du hvilket utslag ulike kombinasjoner av optigen gir: Dette er altså de teoretiske mulighetene for hver enkelt valp. I teorien kan man pare to B'er og allikevel få bare frie avkom, men det er veldig lite sannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
netteliten Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Takk for godt svar av PRA! Så godt at hunden din var frisk da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Just me!! Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Så flott! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanne-pia Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Gratulerer så masse! Alltid godt å få et slikt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Line_ Skrevet 28. Februar 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Maria: Ja, jeg vet Men de fleste foretrekker å bruke hannhunder som ikke er bærere. Tusen takk alle dere andre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Susa Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Så Gøy! Felix er så fin han:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Minadachs Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Gratulerer så mye Line hehe.. dette var gode nyheter altså ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjerstii Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHC Skrevet 28. Februar 2007 Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Flott Line! Nå er Felix klar? ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Line_ Skrevet 28. Februar 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. Februar 2007 Kathrine: Nesten, HD røntging igjen, men regner med at han er fri. Ingen symptomer og ingen i slekten med noe annet enn A (mulig noen B, husker ikke helt..) Takk for gratulasjoner alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
victoria_e Skrevet 1. Mars 2007 Rapporter Share Skrevet 1. Mars 2007 Så bra Line Gratulerer så mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar