Gå til innhold
Hundesonen.no

Jippiiiiiiii - fått testresultater PRA

Line_

Recommended Posts

I dag, presis kl. 2100 fikk jeg mail om optigentestingen av Felix! Jeg har aldri vært så nervøs for å lese en mail før, rullet forsiktig nedover.... Og...

Test Results: Genotype of your dog is Normal/Clear.

:D :D :o

Jippiiii! Felix er ikke bærer av PRA og kan brukes i avl (så lenge han ikke har HD, noe jeg tviler sterkt på!) :P :P

ÅÅÅÅ! Jeg er så glad! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRA, hva er det???

Glad dere er glade jeg, tihi!

Jeg vet altfor lite om det til å forklare, men det er en øyesykdom. Vi testet altså genene til Felix om han var bærer av det (eller noe slikt, sikkert noen som kan forklare det mye bedre enn meg).

http://www.optigen.com

Takk alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.. :D Men du kunne jo ha brukt han i avl dersom han hadde B / var bærer også da? Så lenge du parer med en A.

Håper skikkelig at Chessea er A/normal jeg og, for det er så utrolig mye lettere å finne avelspartner (dersom det skulle blitt aktuelt) til en hund med A. Da kan man i teorien bruke hvem man vil uten at valpene vil kunne utvikle PRA.

By the way; Litt info om PRA for de som lurer på hva det er.

Progressiv retinal atrofi (PRA)

PRA nedarves recessivt og har per dags dato ingen effektiv behandlig. Symptomene er redusert mørkesyn og etter hvert nattblindhet. PRA angriper først netthinnens staver (cellene som oppfatter svakt lyset i skumring og demring og når lysforholdene ellers er dårlige). Redusert synsoppfatning fører til at øyet kompenserer lyset ved hjelp av pupilldilatasjon (store pupiller som ikke trekker seg sammen i sterkt lys). Dette, sammen med en økt refleks på netthinnen, fører til at hundens øyne skinner i grønt eller gult under spesielle lysforhold. Siste fase av denne sykdommen fører til blindhet. Hunder som har PRA får også ofte katarakt (grå stær).

PRA og valg av foreldredyr

Hvis du skal kjøpe deg enkelte hunderaser, for ekj. Portugisisk vannhund, er det meget viktig at du undersøker de planlagte foreldrenes helsestatus. Tidligere har det kun vært vanlig å øyenlyse hunder for øyenstatus, men da dette kun gir svar på hundens status per. dagen den øyenlyses, er det nå blitt mer vanlig å optigenteste (optigen er firmaet som driver denne testingen). Optigentesting er kort fortalt en blodprøve som sendes til statene, der man ved DNA kan finne ut om hunden er berørt av/bærer av PRA eller ikke. Optigentesten er delt inn i 3 grader. A (fri), B (frisk bærer) og C (berørt). Hvilke kombinasjoner man burde avle på avhenger derfor av optigenstatus hos foreldredyrene. MINST en av foreldrene skal være optigentestet med resultatet A, da man med det vil være helt sikker på at avkom ikke utvikler status C. Under ser du hvilket utslag ulike kombinasjoner av optigen gir:

Dette er altså de teoretiske mulighetene for hver enkelt valp. I teorien kan man pare to B'er og allikevel få bare frie avkom, men det er veldig lite sannsynlig.

helse.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...