Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeallergi


Djervekvinnen

Recommended Posts

En person som er allergisk mot hund, kan allergien variere fra hund til hund? Altså greit at det finnes allergivennlige raser, men jeg tenkte på at kan en person bli allergisk mot feks. en korthåret hund og ikke reagere på en langhårshund? En jeg kjenner sier han ikke tåler min hund (som er glatthåret og røyter ikke mye, men tåler feks. både snauser og alaska hysky.. Så er dette mulig? Eller kanskje det bare er et skalkesjul.. :ahappy: Jeg kan skjønne det omvendt, at folk reagerer mer på langhårshunder som røyter mer.. Men har ikke hørt det omvendte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på dette, men har lest og erfart en del om dette emnet pga at jeg er allergisk selv. Men ja, det er mulig. Det er avhengig av hva man reagerer på hos hunden. Er det pelsen eller huden(flass eller stoffer) så er langhårhunder bedre enn korthårshunder(som regel), nakenhunder er ikke noe å satse på. For langhårshunder blir mye av disse stoffene fra huden værende i pelsen, de flyver ikke rundt i lufta, altså er det bedre for en allergiker(det er derfor allergikere ikke trenger å reagere på langhårshunder som blir vasket mye, disse stoffene blir vakset ut av pelsen). Dessuten samles vel hår fra langhårshunder seg i flokk, de flyver de ikke rundt og sprer hva det nå enn må være personen er allergisk for? Schnauzer kan jeg skjønne, de røyter ikke og dermed sprees ikke disse stoffene i den grad det gjør med røytehunder(dessuten har de underull som stopper noe av denne spredningen).

Hvis man er allergisk for spytt, urin osv så vil jeg ikke tro at rasen har så mye å si. Har hørt at det har noe å si om det er en hannhund eller ei tispe, men det er bare slik jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at en allergiker reagerer mer på en korthårsrase enn en langhårsrase. Jeg har forsøkt å finne litt ut av hva det er som gjør noen hunder mer allergivennlige enn andre. I stedet for å gjenta meg selv, har jeg skrevet litt om det på nettsiden vår: http://www.isaktheo.com/allergivennlig.php

(Se avsnittet "Hva gjør en hund allergivennlig (eller ikke)?")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt ann på. Jeg har selv litt allergi men har altids elsket hunder og har vært fast bestemt med for at hund det skal jeg ha, kan altids leve med tett nese...

min mor har en duck tolling retriver som jeg reagerer på. Men min lille dachs (blanding av korthåret og stri) som røyter veldig mye (ikke vet jeg horfor) merker jeg ingen ting på.

Så det er bare å prøve seg frem gjennom rasene og se hva de forskjllige tåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er jo allergisk. Og det avhenger veldig av rasene her, noen hunder kan jeg omtrent ikke være i være i samme rommet i 5 min engang før jeg er reagerer sikkelig. Mens andre merker jeg ikke noe på nesten.

Og jeg reagerer faktisk mere på den ene hunden her hjemme en hva jeg gjør på de andre.

Vi dusjer hundene her relatvit ofte. og hender vi tar på sånn dere ja, nå husker jeg ikke hva det heter, det er noe man kan ta på pelsen isåfall så tar det bort mye av de stoffene man reagerer på.

Hos andre folk:

Det merker jeg og, om hundene er nydusja reagerer jeg ikke så mye. Så for dere besøk av noen med allergi så hjelper det mye om hunden er dusja og vaska teppene til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...