Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeallergi

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

En person som er allergisk mot hund, kan allergien variere fra hund til hund? Altså greit at det finnes allergivennlige raser, men jeg tenkte på at kan en person bli allergisk mot feks. en korthåret hund og ikke reagere på en langhårshund? En jeg kjenner sier han ikke tåler min hund (som er glatthåret og røyter ikke mye, men tåler feks. både snauser og alaska hysky.. Så er dette mulig? Eller kanskje det bare er et skalkesjul.. :ahappy: Jeg kan skjønne det omvendt, at folk reagerer mer på langhårshunder som røyter mer.. Men har ikke hørt det omvendte..

Skrevet

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert på dette, men har lest og erfart en del om dette emnet pga at jeg er allergisk selv. Men ja, det er mulig. Det er avhengig av hva man reagerer på hos hunden. Er det pelsen eller huden(flass eller stoffer) så er langhårhunder bedre enn korthårshunder(som regel), nakenhunder er ikke noe å satse på. For langhårshunder blir mye av disse stoffene fra huden værende i pelsen, de flyver ikke rundt i lufta, altså er det bedre for en allergiker(det er derfor allergikere ikke trenger å reagere på langhårshunder som blir vasket mye, disse stoffene blir vakset ut av pelsen). Dessuten samles vel hår fra langhårshunder seg i flokk, de flyver de ikke rundt og sprer hva det nå enn må være personen er allergisk for? Schnauzer kan jeg skjønne, de røyter ikke og dermed sprees ikke disse stoffene i den grad det gjør med røytehunder(dessuten har de underull som stopper noe av denne spredningen).

Hvis man er allergisk for spytt, urin osv så vil jeg ikke tro at rasen har så mye å si. Har hørt at det har noe å si om det er en hannhund eller ei tispe, men det er bare slik jeg har hørt.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at en allergiker reagerer mer på en korthårsrase enn en langhårsrase. Jeg har forsøkt å finne litt ut av hva det er som gjør noen hunder mer allergivennlige enn andre. I stedet for å gjenta meg selv, har jeg skrevet litt om det på nettsiden vår: http://www.isaktheo.com/allergivennlig.php

(Se avsnittet "Hva gjør en hund allergivennlig (eller ikke)?")

Skrevet

Jeg tror det kommer litt ann på. Jeg har selv litt allergi men har altids elsket hunder og har vært fast bestemt med for at hund det skal jeg ha, kan altids leve med tett nese...

min mor har en duck tolling retriver som jeg reagerer på. Men min lille dachs (blanding av korthåret og stri) som røyter veldig mye (ikke vet jeg horfor) merker jeg ingen ting på.

Så det er bare å prøve seg frem gjennom rasene og se hva de forskjllige tåler

Skrevet

Husk og at allergi kan utvikle seg og bli mer seriøs/gjelde flere typer dyr/pels dersom man blir mye utsatt for det man ikke tåler.

Skrevet

jeg er jo allergisk. Og det avhenger veldig av rasene her, noen hunder kan jeg omtrent ikke være i være i samme rommet i 5 min engang før jeg er reagerer sikkelig. Mens andre merker jeg ikke noe på nesten.

Og jeg reagerer faktisk mere på den ene hunden her hjemme en hva jeg gjør på de andre.

Vi dusjer hundene her relatvit ofte. og hender vi tar på sånn dere ja, nå husker jeg ikke hva det heter, det er noe man kan ta på pelsen isåfall så tar det bort mye av de stoffene man reagerer på.

Hos andre folk:

Det merker jeg og, om hundene er nydusja reagerer jeg ikke så mye. Så for dere besøk av noen med allergi så hjelper det mye om hunden er dusja og vaska teppene til hunden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• De springende og cokerne jeg har vært borti har samtlige vært veldig god med nesen. Litt for opptatt av å bruke nesen til og med, til frustrasjon for eiere som vil drive med lp. Men hvorfor ikke bare bruke en av de dere har? De burde jo duge i massevis? Viss ikke så har man jo alltids working utgaven av både cocker og springer som ett alternativ.  
    • Nei. 😆 jeg takler ikke hund som lukter "parfyme" fra sjampo etter vask. Sykt kvalm å "feil"/kunstig lukt.
    • En selskapshund, "fuglehund" og en vokterhund.. 3 veldig forskjellige hunder i både størrelse,  type og bruksområde.  Hva lurer du på mer spesifikt? Det er ganske omfattende å skulle beskrive 3 hele hunderaser på generelt grunnlag.
    • Jeg tenker nok at dette handler mer om hvordan du samhandler med hunden enn om.at du er hovedmennesket.  Du synes synd på hunden og vier sikkert mer oppmerksomhet til disse uønskede dillene og når det hjelper å mase så maser man mer.  Sørg for at hunden får det den trenger, helst før den maser selv. Når man vet at hundens behov er dekket så kan man helt fint ignorere eller bare be den kutte ut å gå å legge seg.  På siden av det hele, hvorfor er du alene ansvarlig for at alle de andre i huset ikke skal forstyrres av denne hunden? Er den bare din? Og hvorfor ikke bare legge den på stua eller så skjermet som det går an å få det fra soverom?    Kommer du hjem fra jobb å ingen har vært på skikkelig tur med han så er det antagelig greit å bare gå ut først som sist, det har iallefall jeg alltid gjort. Gå en passelig tur, deretter inn å slappe av med god samvittighet. Å få de andre til å hjelpe til mer er nok en positiv ting for deg og skulle bare mangle, men det alene vil ikke nødvendigvis fikse masingen,  det handler nok mer om deg.
    • Jeg er ute etter en hund som skal brukes til soppsøk, evt. blodspor.    Men hvilken hund skal man velge? Jeg har vurdert både springer og cocker spaniel, men syns kanskje at det er mange «pyntehunder» og ikke så mange med fokus på nesa. Ikke at det er noe galt i det altså! Man har selvfølgelig ulik bruk for hunden sin🙌  Jeg vurderer derfor andre hunderaser men vil gjerne høre andres erfaringer/ meninger om både spaniel og andre hunderaser.  Selv driver jeg med jakt, og har en Vorsteh og en tysk Jaktterrier. Jeg har erfaring med nosework, blodspor og litt ettersøk. Begge hundene mine krever mye aktivisering og stimuli. Derfor er jeg ikke redd for en hund som krever mye. Gjerne mellomstor eller liten i størrelsen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...