Gå til innhold
Hundesonen.no

Påbud med refleksvest i bil

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Bare en liten påminnelse. Fra 1. mars må vi har refleksvester i bilen. Så husk å gå til innkjøp av en og få den stappa inn i bilen. :icon_confused:

Skrevet

Og til de som ikke vet det:

Vesten skal kunne være tilgjengelig fra førersetet :icon_confused:

Hørte noen om at det ikke ville blit gitt bot om man ikke hadde det da men.

Skrevet

Altfor mange som blir påkjørt og skadet på vei ut med varseltrekant og under f.eks skifting av punkterte dekk o.l.

Skrevet

Ja, denne kom som lyn fra klar himmel for meg da jeg trasket inn på Clas Ohlson og så stooore skilt med disse påbudte vestene.

Men unnskyld meg, har de reklamert for dette på andre måter enn at man faller over infoen i diverse butikker? Og en annen ting, hvorfor må de være EU godkjent? En refleksvest er jo tross alt en refleksvest...

Skrevet
Og en annen ting, hvorfor må de være EU godkjent? En refleksvest er jo tross alt en refleksvest...

Hm, nei? :icon_confused:

Har sikkert noe med hvor mye lys som skal reflekteres, hvor store refleksfeltene skal være osv osv.

Skrevet

Dama på apoteket (der jeg kjøpte min) fortalte at de måtte gjennom en hel haug med varmetester osv. for å bli EUgodkjente. Forøvrig tror jeg ikke man får bot hvis man ikke har, leste et intervju med en fyr i vegvesenet som sa at de bare hadde gjort det påbudt, men ikke lagt til en spesiell sum på det? Men det er klart, har du ikke refleksvest og du blir overkjørt, så har du vel en dårligere sak...

Skrevet
Skulle akkurat til å si det samme. De reklamerer for gratise refleksvester.

Hmm, hvor da?? Har noen en link?

Skrevet

Man kan få verre straff enn et forelegg for å ikke ha den vesten :twitch:

Vala: Gå inn på http://www.falck.no/ og bestill :)

Har ikke sett at de er gratis, da..men kan jo godt hende :S

red: Man kan få gratis vest hvis man er kunde/medlem av banker, forsikringsselskap og sånt også...sjekk opp ditt eget forsikringsselskap :D

Skrevet

At man ikke får bot for manglende vest/bruk av vest burde ikke bli noen "hvilepute". Som Sola sier, det er verre straffer man kan få...

Forestiller meg at bruk av vest og type vest kan bli brukt i forsikringsaker om uhellet er ute. At man risikerer å få avkorta erstatningen om man ikke bruker vest, evt riktig vest.

Er det forresten noen regler om at fotgjengere skal bruke refleks? De er jo håpløse å se til tider...

Skrevet

Ikke påbudt for gående annet enn de som er på vei for å sikre bilen sin, nei..

Da hadde vi vel ikke sett så mye refleks-propaganda :twitch:

Skrevet

http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article344707.ece

Kom over denne i morgen timen... Altså, det de peker på er at noen av vestene ikke er gode nok i utg.pkt. fordi de mangler bruksanvisning??? Seriøst? Hvor mange finesser har en refleksvest da? Det er jo ikke snakk om en flytevest som skal blåses opp liksom :P

At manglende bruksanvisning videre skal kunne bety at vesten ikke er testet godt nok, joa kanskje et poeng. Men jeg synes for min egen del at det nærmest er flaut at noen antar at f.eks. jeg ikke skal skjønne hvordan vesten funker fordi den ikke kommer med en bruksanvisning... *ler*

Skrevet

De har trukket tilbake kravet om at vesten må være eu-godkjent.

Men det er verdt å tenke på at i endel EU-land er det også påbudt med refleksvest i bil, og DER må den være eu-godkjent :P

Skrevet

DA lå refleksvesten i bilen, etter at sambo hadde dekket ytterdøren med post-it lapper hvor det sto "husk refleksvesten" :P

Men altså, dersom vesten er EU-godkjent, står det da på den? Min er noen år gammel, fikk den fra forsikringsselskapet for noen år siden. Men jeg aner jo ikke om den er eu-godkjent..... :P

Skrevet

Hvis den er godkjent, skal det stå noe sånt som "EN-471 klasse 2" på den et sted. Men som sagt, det gjelder hvis du skal til utlandet.

Red: Dette er i alle fall det vi hørte på jobb (trafikkskole) i dag, at det holder så lenge det er en refleksvest..

Skrevet

Har hatt refleks i bilen sånn ca siden jeg fikk den (1mnd)! Er jo en billig livredder som ikke tar mye plass! Hadde hatt det der uansett om det var påbudt eller ikke! Er jo en sikkerhet for min egen del og de stakkars bilistene som kanskje ender opp med å drepe et menneske med motorstopp!

Kjempeflott at dette nå er påbudt syns jeg! Ja til refleksvest i mørket!

Skrevet

Jeg hadde jo kjørt av veien hadde jeg møtt en gjeng bilister kjørende med refleksvest på.

Sikkert en del som tar den på for å være på den sikre siden... mamma blandt annet, hysterisk i trafikken, livredd for å bryte loven på noen som helst måte.

Skrevet
Jeg hadde jo kjørt av veien hadde jeg møtt en gjeng bilister kjørende med refleksvest på.

Sikkert en del som tar den på for å være på den sikre siden... mamma blandt annet, hysterisk i trafikken, livredd for å bryte loven på noen som helst måte.

Kjører mora di med vesten på?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...