Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer

Mirai

Recommended Posts

Men jeg skjønner det ikke... Labradoren min liker å bli belønnet ved å gå grave seg inn i hånden etter godbit, på lik måte som aussien liker å bli belønnet med en drakamp. Hvorfor syns du det første alternativet er så ille? Det er jackpot for hunden min, og det er det som teller. Hun kan gjøre øvelse på øvelse over laang tid og holde fokus 100% på meg, og godbitene får hun først helt til slutt. Hva er problemet?

Har jeg sagt at det er så ille? Jeg ville ikke gjort det slik, og det må jeg få lov til å uttrykke. Og årsaken er vel den at jeg skal ha en hund som gir meg oppmerksomhet når det skjer noe skummelt, ikke godbiten eller leken. Om min hund hadde elsket å grave seg inn i hånden min, og det hadde vært en belønning i seg selv, så kunne jeg vurdert det. Men noe slikt hadde ikke skjedd før hun hadde tatt kontakt med meg på forhånd og holdt den, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 636
  • Created
  • Siste svar
Har jeg sagt at det er så ille? Jeg ville ikke gjort det slik, og det må jeg få lov til å uttrykke. Og årsaken er vel den at jeg skal ha en hund som gir meg oppmerksomhet når det skjer noe skummelt, ikke godbiten eller leken. Om min hund hadde elsket å grave seg inn i hånden min, og det hadde vært en belønning i seg selv, så kunne jeg vurdert det. Men noe slikt hadde ikke skjedd før hun hadde tatt kontakt med meg på forhånd og holdt den, uansett.

Ja, du fremstår som om det er himla gale. Hvorfor er det så viktig at hunden tar kontakt med DEG, og ikke godbiten? Hvis hunden tar kontakt med deg - og du så gir den en godbit, så er det fortsatt godbiten den gir oppmerksomhet til (som du sier det). I mitt tilfelle var jeg fornøyd sålenge hunden min begynte å assosiere det som tidligere var skummelt med noe positivt! Deretter kom vi til et punkt hvor det som tidligere var skummelt ble mindre skummelt, og hun oppsøkte meg (fordi det førte til belønning) hver gang vi møtte på f.eks tidligere skumle menn. Nå vet hun at det ikke er skummelt lenger - så jeg slipper å belønne i det hele tatt.

Men hadde jeg stått der og ropt på henne når hun har utagert, uten at hun vet at hun får belønning ved å ta kontakt med meg, så hadde jeg aldri fått henne til å avreagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du fremstår som om det er himla gale.

Javel, det var i så fall din oppfatning, og ikke nødvendigvis det jeg mente å formidle, men men.

Hvorfor er det så viktig at hunden tar kontakt med DEG, og ikke godbiten?

Fordi.

Hvis hunden tar kontakt med deg - og du så gir den en godbit, så er det fortsatt godbiten den gir oppmerksomhet til (som du sier det).

Sant nok, men så er det ikke alltid hun får noen godbit heller da, det varierer.

I mitt tilfelle var jeg fornøyd sålenge hunden min begynte å assosiere det som tidligere var skummelt med noe positivt!

Ja, i ditt tilfelle, nå har ikke jeg en hund som er så lett å omvende, selv om hun er glad i mat, så store stygge Emilie krevde at skinnet skulle sitte og holde kjeft i begynnelsen - og se på meg.

Deretter kom vi til et punkt hvor det som tidligere var skummelt ble mindre skummelt, og hun oppsøkte meg (fordi det førte til belønning) hver gang vi møtte på f.eks tidligere skumle menn. Nå vet hun at det ikke er skummelt lenger - så jeg slipper å belønne i det hele tatt.

Ja, men altså det var din hund, og hunder er forskjellige ser du. Mitt dyr er redd for ekle mennesker uansett om jeg stapper godbiter i munnen på henne, eller ikke. Jeg kan ikke få henne til å slutte å være redd, ikke ved hjelp av mat alene, ikke denne hunden. Skjønner?

Men hadde jeg stått der og ropt på henne når hun har utagert, uten at hun vet at hun får belønning ved å ta kontakt med meg, så hadde jeg aldri fått henne til å avreagere.

Neivel, igjen, din hund, ikke min. Og det er derfor jeg skriver at noe av det DU velger å gjøre når du trener, ikke er noe jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men altså det var din hund, og hunder er forskjellige ser du. Mitt dyr er redd for ekle mennesker uansett om jeg stapper godbiter i munnen på henne, eller ikke. Jeg kan ikke få henne til å slutte å være redd, ikke ved hjelp av mat alene, ikke denne hunden. Skjønner?

Det er jo det som er hele poenget mitt. For min hund funker det helt supert å avlede med godbiter fordi hun er såpass glad i det - og det er bare det som funker her i gården når hun utagerer. Men du syns tydeligvis det er helt bak mål, siden hunden da fokuserer på godbiten og ikke på meg (og siden hunden da får grave seg inn til godbiten og ikke bare får den servert). Og da lurer jeg på hvorfor du syns det er negativt, når det er eneste løsningen for oss og det gir resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er hele poenget mitt. For min hund funker det helt supert å avlede med godbiter fordi hun er såpass glad i det - og det er bare det som funker her i gården når hun utagerer. Men du syns tydeligvis det er helt bak mål, siden hunden da fokuserer på godbiten og ikke på meg (og siden hunden da får grave seg inn til godbiten og ikke bare får den servert). Og da lurer jeg på hvorfor du syns det er negativt, når det er eneste løsningen for oss og det gir resultater?

Men hvis hunden din utagerer, hvorfor kommer denne go`biten inn i bildet da? Hadde mine hunder utagert, så hadde de fått beskjed om å gå å legge seg å holde kjeft. Go`biten hadde aldri kommet frem i den settingen. De får ikke belønning for en slik dårlig oppførsel, heller ikke om de tar kontakt med meg. Det er helt uaktuelt. Er hunden usikker på folk, så er det bedre at man arrangerer møtesituasjoner der den skumle personen gir hunden go`biter. Men etter min erfaring er det også gjerne like greit for slike hunder og få en sitt kommando der det skumle kommer inn. Så har de noe å konsentrere seg om. Kommer det hunder forbi mine hunder som utagerer, så ber jeg mine sitte, og de søker automatisk til meg, for å få en ny kommando. Selv om de aldri har fått go`bit for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg, som Marthe skriver, null godbit hvis dyret faktisk utagerer eller så mye som tenker på det. Da blir det ingen ting uansett.

EDIT: Labbis, jeg bruker ikke godbit hele tiden, jeg gidder ikke å være avhengig av den slags. Og hunden har fokus på meg likevel den. Explain? Og jeg tror heller ikke på at godbit er det eneste som kan stoppe hunden din fra å utagere, men mulig eneste positive metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hunden din utagerer, hvorfor kommer denne go`biten inn i bildet da? Hadde mine hunder utagert, så hadde de fått beskjed om å gå å legge seg å holde kjeft. Go`biten hadde aldri kommet frem i den settingen. De får ikke belønning for en slik dårlig oppførsel, heller ikke om de tar kontakt med meg. Det er helt uaktuelt. Er hunden usikker på folk, så er det bedre at man arrangerer møtesituasjoner der den skumle personen gir hunden go`biter. Men etter min erfaring er det også gjerne like greit for slike hunder og få en sitt kommando der det skumle kommer inn. Så har de noe å konsentrere seg om. Kommer det hunder forbi mine hunder som utagerer, så ber jeg mine sitte, og de søker automatisk til meg, for å få en ny kommando. Selv om de aldri har fått go`bit for dette.

Fordi godbit er positivt, og hunden lærer å assosiere den tidligere skumle situasjonen med noe positivt. Jeg har forsøkt å avlede på andre måter og gi kommandoer, men det er et for stort steg for en hund som er redd. Å tvinge hunden inn i en annen atferd virker hvertfall ikke - det kan ofte gjøre vondt værre. Å arrangere møtesituasjoner er for meg en selvfølge å trene på når man har en nervøs hund. Men noen ganger vet man ikke hva hunden vil reagere på. En dag kan det være noen utenfor kjøpesenteret eller i skogen, andre ganger kan det være fylliker på kvelden osv. Og da må man ha et alternativ når hunden først har utagert. Redsel kan ikke forsterkes ved godbit (redsel er en refleks - en ikke-viljestyrt-atferd, og godbiter kan kun forsterke viljestyrte atferder), men godbiten kan lage positive assosiasjoner, og det har jeg utnyttet.

Ja, det glemte jeg, som Marthe skriver, null godbit hvis dyret faktisk utagerer eller så mye som tenker på det. Da blir det ingen ting uansett.

Der er vi tydeligvis uenige. Som beskrevet mange ganger før prøver jeg å skape en positiv assosiasjon til situasjonen og avlede.

EDIT: Labbis, jeg bruker ikke godbit hele tiden, jeg gidder ikke å være avhengig av den slags. Og hunden har fokus på meg likevel den. Explain? Og jeg tror heller ikke på at godbit er det eneste som kan stoppe hunden din fra å utagere, men mulig eneste positive metoden.

Jeg kan ikke forklare hvorfor din hund har fokus på deg når jeg ikke aner noe om hvordan dere trener, hvordan du belønner, hvilke situasjoner det er snakk om eller noen ting - jeg er ikke supermann.

Hva mener du med den eneste positive metoden? Hvilke "negative" metoder finnes det?

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel heller spørre deg da - du mener ikke seriøst at om man trener positivt så er det automatikk i at man HAR kontroll på hunden sin? (I så fall må man jo spørre hvordan Morten Egtvedt trener når man snur ryggen til :sint_01:)

Nei. Det er ingen automatikk i at man har kontroll selv om man trener positivt. Men det er heller ingen automatikk i at man ikke har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi tydeligvis uenige. Som beskrevet mange ganger før prøver jeg å skape en positiv assosiasjon til situasjonen og avlede.

Jo, det er flott det. Jeg vil ha positive assosiasjoner til en lydig, velfungerende hund jeg - så ja, der er vi nok uenige.

Jeg kan ikke forklare hvorfor din hund har fokus på deg når jeg ikke aner noe om hvordan dere trener, hvordan du belønner, hvilke situasjoner det er snakk om eller noen ting - jeg er ikke supermann.

Nei, det tror jeg ikke heller.

Hva mener du med den eneste positive metoden? Hvilke "negative" metoder finnes det?

Har jeg nevnt noe om negative metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kaller du da de metodene som ikke er positive metoder?

Ikke utelukkende negative i hvert fall. Hmm, men kanskje hvis jeg måå finne noe å kalle de metodene jeg benytter meg av, så blir det realistiske metoder i så fall :rolleyes: Sikkert bare teit og feil det også, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan "explaine" jeg..

Hunden din søker kontakt til deg, fordi den vet at hvis den ikke adlyder så får den et napp i halsbåndet (strup var det?) - og velger bort det ubehagelige og gir deg oppmerksomhet, for å slippe å få et rykk. Det er derfor straff fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan "explaine" jeg..

Hunden din søker kontakt til deg, fordi den vet at hvis den ikke adlyder så får den et napp i halsbåndet (strup var det?) - og velger bort det ubehagelige og gir deg oppmerksomhet, for å slippe å få et rykk. Det er derfor straff fungerer.

Tja, nesten, men du glemte den biten hvor jeg "halvkveler" henne, slenger henne ned i bakken og holder henne nede - på ryggen - før jeg halshugger hunden og henger hodet hennes på en stake :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utelukkende negative i hvert fall. Hmm, men kanskje hvis jeg måå finne noe å kalle de metodene jeg benytter meg av, så blir det realistiske metoder i så fall :rolleyes: Sikkert bare teit og feil det også, eller hva?

Du legger tydeligvis begrepene i læringsteori for hat siden du ikke vil benytte deg av betegnelsene positiv og negativ (altså tilføre og fjerne), men heller kaller det for realistisk (men disse "realistiske" metodene dine går nok også under læringsloven ja). Hva går disse metodene ut på, siden de ikke er "positive"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger tydeligvis begrepene i læringsteori for hat siden du ikke vil benytte deg av betegnelsene positiv og negativ (altså tilføre og fjerne), men heller kaller det for realistisk (men disse "realistiske" metodene dine går nok også under læringsloven ja). Hva går disse metodene ut på, siden de ikke er "positive"?

De er jo ikke utelukkende positive da, derfor jeg ikke kaller dem positive. Og du, slutt å tillegge meg egenskaper takk. Jeg legger ikke noen eller noe for hat, eventuelt kanskje bare innsnevra folk som ikke tåler at ikke alle andre trener hund på samme måte som dem. Ehm, benytter jeg meg ikke av begrepene nå liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nesten, men du glemte den biten hvor jeg "halvkveler" henne, slenger henne ned i bakken og holder henne nede - på ryggen - før jeg halshugger hunden og henger hodet hennes på en stake :rolleyes:

Ingen som sa det, men festelig at du drar den sammenligningen helt selv da, kun fordi det ble nevnt at du bruker strup (om det stemmer, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du feire 3årsdagen din med kake og brus? Hva er vitsen og meningen med det du skrev her?

Saken er, at du håndterer problemet ditt på èn måte, mens andre håndterer problemene sine på en annen måte. Du kritiserer pølsegnaging i hånden og kommer med masse utsagn som bare blir teite å lese, mens andre prøver å forklare deg hva de mener. Skjønner?

JEG skjønner at du tydeligvis er veldig sår på tærne av et eller annet, om det er fordi du tar i hunden din og at det gir deg dårlig samvittighet eller noe annet vet jeg ikke.

Jeg tar i hundene mine jeg også, jeg kan bruke kobbelet til å få kontakt, jeg snakker til hundene mine og ber de skjerpe seg - og vet du hva? Jeg mener ikke det er noe bedre enn det du gjør, med kjettingstrupen eller hva det nå enn er. Jeg syns det er mye bedre å nappe noen ganger i halsbåndet enn at eieren skal gå å irritere seg i årevis for noe som aldri blir bedre og kanskje få gjevnlige raseriutbrudd som går utover hunden på en eller annen måte.. Jeg syns det er kjempe flott at du har funnet en måte til å ha kontroll samtidig som hunden ikke trenger å gå igjennom masse "pining" resten av livet som ikke funker uansett. For jeg regner med at "skinnet" vet at hun SKAL sette seg nå, og hun vil vel neppe ha et rykk i nakken, så da setter hun seg.

Kontroll og grensesetting er en av de mest viktige tingene å ha i hodet når man trener positivt. Man kontrollerer at hunden ikke kommer frem til belønninger som den belønner seg selv med, men gir den tilatelse når det passer en. Man tilrettelegger miljøet og tenker fremover i tid, og har alltid en plan på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp.... slike ting man setter pris på. Mimikk, kroppsspråk og slikt medfører som regel noe mer enn bare det..noe hunden ønsker..klapp kos osv.

Nei Ingar - og DET er poenget. En pølsebit er en pølsebit - et smil er et smil.

To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.

Benjamin Disraeli.

Be prepared to meet people who doesn´t understand what they read.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be prepared to meet people who doesn´t understand what they read.

"Lotta"

Ja hallo i luken. Når du blir klar over din uvitenhet, så er det et framskritt fordi det er ikke noe galt med det som du leser. Du bare oppfatter det slik! Du husker lenge det du har glemt, så det stemmer. :rolleyes:

Om en hund jobber for en happy eier, hva så? Hvorfor skal det være umulig? Hunden føler seg jo bedre når eier er i godt humør osv. Nå skal det sies at ikke alle hunder har noe sånt i seg, godt humør trenger ikke i seg selv å være en god nok forsterker for flertallet, men hallåis, det er ikke umulig!
Ja ikke sant? Hunden føler seg bedre når eieren er i godt humør. Og hvorfor det? nei ikke fordi eieren er i godt humør men fordi det gode humørtet erfaringsmessig fører til noe mer. Igjen... stå passiv uten atferd og bare vær i godt humør så ser du selv hvordan hunder etterhvert søker seg andre forsterkere. Å søke og finne forsterkere er en av de kraftigste motivasjonene/driftene hunden har for uten dem så dør den rett og slett.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Kontroll og grensesetting er en av de mest viktige tingene å ha i hodet når man trener positivt. Man kontrollerer at hunden ikke kommer frem til belønninger som den belønner seg selv med, men gir den tilatelse når det passer en. Man tilrettelegger miljøet og tenker fremover i tid, og har alltid en plan på lur.

Nettopp, men trur du gud og hvermansen, den gjennomsnittlige familiehundeier er i stand til og følge opp det du skriver der konsekvent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, men trur du gud og hvermansen, den gjennomsnittlige familiehundeier er i stand til og følge opp det du skriver der konsekvent?

Muligens ikke, men jeg tviler også sterkt på at gud og hvermansen får til å straffe hundene sine i riktig tidspunkt. Det er det jeg mener er kjipt med "gammel hundetrening" - folk fremstiller det så enkelt og så effektivt at folk prøver helt av seg selv uten å vite hvordan det skal gjøres. Det nytter ikke å rykke i kjettingstrupen etter at bikkja er ferdig å kaste seg etter biler i bånd. Det nytter ikke å ta hunden i nakken etter at den er ferdig å bjeffe på forbipasserende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig det der med oppdragelse av hund fordi man ikke kan bruke èn metode på alle hunder.. Man må lese hunden, lese situasjonen, og "dressere" deretter liksom.

For å dra et eksmpel fra min egen hverdag, så går mine hunder løs på tomten når de er under oppsyn. Jeg, som de fleste ande, har naboer, og mine aller fleste naboer er redd for hund. (Heldigvis er ikke dette MIN fortjeneste). Anyway, rundtom i nabolaget kreler det også med katter, kaniner, høner, 2 hester, og også 1 rev faktisk. I tillegg til småunger og skjøre gamle mennesker.

Pga alt dette med "forstyrrelser", og pga at mine to hunder har MASSE jaktinstinkt og er energiske til tusen, så har jeg valgt å slå HARDT ned på vokting inne OG ute, samt evt avstikking - de har vel stukket av 3 ganger eller noe. Pluss at jeg vil ha hunder som jeg kan stole på, jeg gidder ikke ta på band fra bilen og inn feks.

Jeg kunne sikkert klikkertrent el Flat'en på å holde kjeft, men Schäferen Gråmann, som er fra rene brukslinjer, og har en viss skarphet i seg? Det hadde jeg ikke tørt gamble på nei. Ved vokting på mitt revir, så er det ei hand i nakken, og på krysset på hunden, og den blir løftet opp, og bært 2m vekk. Om det er snilt gjort? Tja... Jeg velger å se på det sånn at det er bedre med litt bestemt behandling fra meg enn at ei stakkar gammel dame brekker lårhalsen pga min ulydige hund!

Det er tross alt JEG som skal vokte, utagere, bestemme hvem jeg vil ha på mitt revir osv, ikke hundene mine. Dessuten tror jeg en hund har bedre av å ha en eier til å ordne opp for seg slik at den (hunden) ikke trenger å være på jobb hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sa det, men festelig at du drar den sammenligningen helt selv da, kun fordi det ble nevnt at du bruker strup (om det stemmer, da).

Ja, sant det var festelig. For øvrig, nei, jeg har ikke strup til hunden min, eller jo visst har jeg en et sted på loftet, som ikke har vært i bruk på flere år.

Skal du feire 3årsdagen din med kake og brus? Hva er vitsen og meningen med det du skrev her?

Nei, med pølse og is :ahappy:

Saken er, at du håndterer problemet ditt på èn måte, mens andre håndterer problemene sine på en annen måte. Du kritiserer pølsegnaging i hånden og kommer med masse utsagn som bare blir teite å lese, mens andre prøver å forklare deg hva de mener. Skjønner?

Masse teite utsagn? Jeg er teit, mens andre bare prøver å være forklarende og belærende. Right, men sånn uansett, det som kanskje ikke slår deg er at jeg bare svarer på tiltale jeg. For poenget er at jeg SKJØNNER hva dere mener (etter ti skremmende like innlegg), jeg er med på prinsippene, men skriver man til folk som om de skulle være retarderte hønsehjerner, hva forventer dere tilbake da? Ja, i utgangspunktet kritiserte jeg den pølsegnagingen, fordi jeg ikke er sånn spesielt fan av at man er avhengig av å avlede en hund med mat, hver gang den skulle møte på noe som er "skummelt". Men det var ikke jeg som hang meg fast i det.

JEG skjønner at du tydeligvis er veldig sår på tærne av et eller annet, om det er fordi du tar i hunden din og at det gir deg dårlig samvittighet eller noe annet vet jeg ikke.

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for noen ting jeg. Så det trenger du ikke å tro. Ikke er jeg sår på tærne eller noen andre plasser for den del.

Jeg tar i hundene mine jeg også, jeg kan bruke kobbelet til å få kontakt, jeg snakker til hundene mine og ber de skjerpe seg - og vet du hva? Jeg mener ikke det er noe bedre enn det du gjør, med kjettingstrupen eller hva det nå enn er.

Og jeg vet ikke hvor du har kjettingstrup fra, men jeg har en gammel halvstrup hengende her. Holder det?

Jeg syns det er kjempe flott at du har funnet en måte til å ha kontroll samtidig som hunden ikke trenger å gå igjennom masse "pining" resten av livet som ikke funker uansett. For jeg regner med at "skinnet" vet at hun SKAL sette seg nå, og hun vil vel neppe ha et rykk i nakken, så da setter hun seg.

Men det gjør meg til en lovbryter, ikke sant?

Har jeg sagt noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det var festelig. For øvrig, nei, jeg har ikke strup til hunden min, eller jo visst har jeg en et sted på loftet, som ikke har vært i bruk på flere år.

Ah, jeg gikk ut ifra at noe av det hun sa stemte, mtp at du sa "Ja, nesten.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...