Gå til innhold
Hundesonen.no

Vesla-Golden Retriever

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Jeg har en Golden Retriever tispe på 2år, når vi fikk henne var hun redd alt! Grunnen var vel at oppdretteren på en måte "misshandla" henne litt. Han stengte henne inne i en garasje i 3 uker, men mat og vann fikk henne (visste ikke det før han kom med henne til oss). Nå er hun helt fin. Hun er syykt sterk og kan dra meg på akebrette (er 12 år jeg), hun synes det er frykelig morsomt tydeligvis.

Hun er også veldig flink til agility, men er redd for sånn gå opp og ned ting "bro" tror jeg det het, men kan hoppe veldig høyt. Hun er en liten golden med ett stort hjerte elsker henne noe syykt, og for meg tror jeg det holder med en hund, det er jo noen som bare skaffer og skaffer det synes jeg er dumt!

Fullt navn til min hund er Zoogatas Vesla, moren heter Laika og faren heter Dino Bliks. Har stamtavla helt til ff. Alle er HD-frie. Har veldig lyst til og prøve i utstilling, men kan ingen ting om det! Vis dere vil vite mere kan dere bare skrive under. Pliis skriv hva dere synes om ho (ærlig).

Bilder:

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Maritus
Skrevet

I dag har meg og Charlotte gått en tur ned ved hundeklubben med Rocky og Vesla. Det gikk veldig bra! Og Vesla fant ut at hun ville bade. Har dessverre ikke noen bilder fra turen.

Senere i dag slapp meg og pappa Vesla løs i hagen, noe vi sjeldent gjør fordi hun kan komme seg ut. Da satt vi opp to stoler og en treplanke og hun hoppet langt over. :o

Dette var det eneste bilde vi fikk når hun var i spranget over. Skjermen til digitalkameraet vårt er ødelagt :rolleyes:

Guest Maritus
Skrevet

I dag gikk vi tur i bøkeskogen... Vi gikk bare en halvtimes tid! Vi møtte på noen hunder.. Når vi kom jeg så gikk vi i hagen og trente.

Guest Maritus
Skrevet

Tre bilder fra i dag:

Vesla inne etter tur:

Vesla har fått ny løpeline (hjemmemekka):

Vesla og løpelina (øynene ble litt rare, men, men...)

Skrevet

Jeg syns Vesla er nydelig :icon_confused: Jeg har også en forkjærlighet for Golden Retrivere siden vi hadde 2 stk i familien da jeg var tenåring, det er kjempesnille hunder! jeg likte veldig godt å gå tur med dem og har mange gode minner fra den tiden.

• 2 weeks later...
Guest Maritus
Skrevet

Ja, Golden er herlige synes jeg :whistle:

Fikk lyst til å vise ett bilde jeg ble littt fornøyd med:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du hunder som krever pelsstell på utstilling er stroller med stellebord gull verdt. Angrer nesten hver gang jeg er på utstilling at jeg ikke har det, men stiller ikke så mye at jeg synes jeg kan bruke mange tusen på det. Det krever jo at hundene kan være i strolleren uten å ødlegge den da. Metallbur er tungt å bære med seg sammen med alt annet, men er jo sikrere enn stoffbur/stroller. Selv bruker jeg stoffbur, mest på agility men også utstilling, dog er jeg avhengig av lås til glidelåsen når jeg har med eldste da han kan åpne glidelås. (Har Maelson slev)
    • Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...