Gå til innhold
Hundesonen.no

Å øve til prøve


Ingvild

Recommended Posts

Er det noen som har noen fine tips til hvordan man lærer seg mest mulig stoff på kortest mulig tid? Jeg har klisterhjerne, men mangler motivasjon til å sette meg ned å lese alt..... Har naturfagprøve i morgen og det er om masse forskjellige ting, og også fra alle forsøkene vi har gjort (og vi har gjort flere forsøk i denne perioden enn vi gjorde gjennom hele ungdomsskolen - det sier vel kanskje mer om ungdomsskolen min enn hva vi gjør nå). Jeg klarer rett og slett ikke å konsentrere meg om å lese! Jeg har begynt å skrive egne sammendrag, men etter å ha skrevet

Enzymes

  • Anabolic reactions build up large molecules from smaller ones, and usually require an input of energy.
  • Catabolic reactions break down large molecules into smaller, and usually release some energy.

følte jeg meg så flink at jeg tok meg en lang pause... Hjelp! Hva gjør du når du skal øve til prøver og gjerne burde ha startet et par dager tidligere enn du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kreativ måte å øve til prøver på, men det jeg pleier å gjøre er å lese/skumme gjennom all teksten først, uten å gå tilbake for å lese grundigere hvis det er noe jeg ikke forstår. Da har jeg alt stoffet i bakhodet, så leser jeg teksten på nytt grundigere for da forstår jeg alt mye enklere. Til slutt gjør jeg evt. spm som står bakerst i kapittelet muntlig, uten å kikke i boka. Hvis det er noe jeg ikke klarer, leser jeg om akkurat det emne på nytt.

Dette er egentlig en ganske kjedelig måte å lese til prøver på, men det eneste som funker for meg.

Sliter forøvrig med det samme. Skal ha samfunnsfagprøve i morgen, men har null motivasjon til å sette meg ned og lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig lærer jeg best ved å skrive, det er i alle fall da jeg forstår det best.... Det er bare å begynne, og ikke stikke innom internett hele tiden, hehe... Og spørsmålene i denne boka er håpløse, enten er det regneoppgaver (i en biologibok???) eller så er de alt for lette.

Nå har jeg fått skrevet sammendrag til ett delkapittel, så da er det bare elleve igjen + rapportene mine... Hehe, det blir en sen kveld i kveld. Heldigvis er det noe som sitter fra før av, om DNA og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi er forresten råkjekt :hmm:

Ja, det vi har nå er i alle fall veldig artig og interessant. Vi har amerikansk praktikant for tida, og hun er så glad og flink, og er veldig motiverende å ha som lærer (hun snakket et par minutter om hvor flinke hun syntes vi var i engelsk da hun leverte ut noen rapporter her om dagen). Gode lærere gjør at faget blir veldig interessant også... Og jeg syns DNA og genetikk er kjempespennende, men har vel egentlig droppet tanken om å ta biologi til neste år...

Takk for tips forresten, skal sette meg ned og skrive igjen nå. Og holde meg fra hundesonen til jeg har skrevet for tre delkapitler (positiv forsterkning fungerer på mennesker også, hihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter alltid med å skrive sammendrag fra boka, dette gjør jeg gjerne mens vi holder på med kapitlet. Etter det så legger jeg boka nesten helt bort og leser kun på sammendragene og notatene fra timene. Dette fungerer utrolig godt på meg. En ide er å skrive sammendragene for hånd, så slipper internett å friste slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk lesingen i kveld?

Det gikk bare sånn passe... Men det gjorde ikke så mye, for prøven var mye lettere enn jeg trodde den skulle være.

Hvorfor er boken din på engelsk!?

Har en god del av naturfagen på engelsk... Det er noe skolen min tilbyr til de som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...