Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig valp i sikte!


MrVinyl

Recommended Posts

Hei! Vi har nå endelig bestemt oss for å kjøpe oss valp, en Border Collie. Jeg har bare et par små spørsmål jeg vil spørre om.

  • Den valpen (tispe) vi har planer om å kjøpe er renraset, men har ikke stamtavle. Kan jeg da stole på at den er renraset? Vi skal ikke bruke den i utstilling eller noe, men greit å vite.
  • Kan dere anbefale noe av det vi trenger av utstyr til valpen i første om gang, som hva slags bånd, børste osv.

Har kjøpt en bok om valper som jeg skal lese før vi får hunden, så jeg vet og kan mest mulig før den er i hus.

Takk for et flott forum :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Hei! Vi har nå endelig bestemt oss for å kjøpe oss valp, en Border Collie. Jeg har bare et par små spørsmål jeg vil spørre om.
  • Den valpen (tispe) vi har planer om å kjøpe er renraset, men har ikke stamtavle. Kan jeg da stole på at den er renraset? Vi skal ikke bruke den i utstilling eller noe, men greit å vite.
  • Kan dere anbefale noe av det vi trenger av utstyr til valpen i første om gang, som hva slags bånd, børste osv.

Har kjøpt en bok om valper som jeg skal lese før vi får hunden, så jeg vet og kan mest mulig før den er i hus.

Takk for et flott forum :hmm:

Hei og velkommen hit!

* Jeg ville ikke stolt 100% på at den var renraset, for å være 100% sikker ville jeg nok ha spurt om å få sett bevis på at begge foreldrene var renraset, dems stamtavle f.eks.

* Du trenger:

-Seng/teppe

-Leker

-Halsbånd, gjerne av myk kvalitet den første tiden

-Kobbel

-Sele, vis du velger å bruke det på tur

-Langline

-Mat og vannskåler

-Shampoo

-Klosaks

-Børste

-Bur/valpegrind kan også være fint å ha til valper

-Bein er alltid bra å ha for tygge gale valper

Og bæsjeposer er et must. Kommer ikke på noe mer du trenger akkurat nå. Lykke til med valpen, du må legge ut bilder etterhvert da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har nå endelig bestemt oss for å kjøpe oss valp, en Border Collie. Jeg har bare et par små spørsmål jeg vil spørre om.
  • Den valpen (tispe) vi har planer om å kjøpe er renraset, men har ikke stamtavle. Kan jeg da stole på at den er renraset? Vi skal ikke bruke den i utstilling eller noe, men greit å vite.
  • Kan dere anbefale noe av det vi trenger av utstyr til valpen i første om gang, som hva slags bånd, børste osv.

Har kjøpt en bok om valper som jeg skal lese før vi får hunden, så jeg vet og kan mest mulig før den er i hus.

Takk for et flott forum :hmm:

Jeg vil bare si noe, og det er ikke for å være slem eller noe ;) Og jeg vet jo heller ikke hva slags erfaringer du har fra før av. Men, har du satt deg inn i rasen? Dette er en rase som krever MYE. ikke bare lange turer, men mye mental stimuli. Dette er opprinnelig en gjeterhund, som også blir brukt mye til det den dag i dag. Og man må være obs på mye fra starten av, denne rasen lærer vaner like greit som uvaner, kan fort gjete syklister, biler, barn osv osv. Dette må man være konsekvent på fra begynnelsen. Og som du sier: du skal ikke stille ut, men det får du heller ikke her i norge(om man ikke har oppnådd godkjent gjeterhundprøve+noe jeg ikke husker).

Om du ikke får stamtavler er det jo ingen garantier på at den er renraset, men om man stoler på oppdretter eller ei, ja det er ditt valg. En hund uten stamtavler ansees som blandingshund (på en måte da hvertfall).

Ting du bør kjøpe er jo alt det vanlige; seng, halsbånd, bånd, børste, klotang, mat-/vannkopp, (nå står det stille her, hehe).

Bra du setter deg inn i det å få en valp, og en bok er jo fint å lese da. Spør gjerne andre med erfaringer av rasen også, som jeg har sagt, det er en krevende rase.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig den er renraset, men det kan du ikke vite med sikkerhet dersom den ikke har stamtavle /reg nr i NKK. Uten dette er den å betrakte som blandingshund, og kan ikke stilles ut, få registrerte avkom, delta i offisielle lydighets/ agility prøver m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig den er renraset, men det kan du ikke vite med sikkerhet dersom den ikke har stamtavle /reg nr i NKK. Uten dette er den å betrakte som blandingshund, og kan ikke stilles ut, få registrerte avkom, delta i offisielle lydighets/ agility prøver m.m

man kan vel delta selvom man har en blandingshund da!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig den er renraset, men det kan du ikke vite med sikkerhet dersom den ikke har stamtavle /reg nr i NKK. Uten dette er den å betrakte som blandingshund, og kan ikke stilles ut, få registrerte avkom, delta i offisielle lydighets/ agility prøver m.m

Man kan delta på offisielle lydighets/agility prøver m.m uansett om det er blanding eller rase! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks kan man ikke delta offisielt i, og man kan heller ikke få championatet i noen grener. Det er mye Border Collie i Norge, og jeg ville heller ikke kjøpt fra ureg. foreldre.. Det er viktig at slekt og foreldre er HD-frie, og de bør helst ha gjeterprøve (mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer jo litt på hvorfor den ikke har stamtavle, jeg undres litt på hva slags oppdretter dere velger å kjøpe fra? Hvis de har en god grunn, og dere føler at dere kan stole på dem, så er det jo greit - men det er litt uvanlig, de fleste hunder, uansett om de ikke skal stilles, har en stamtavle.

Det er jo veldig viktig hvor dere får hund fra, at dere kjøper fra en som gir valpene en god nok oppfølging i de to månedene han eller hun har dem hjemme - og at det er trivelige og fine foreldre, både mentalt og helsemessig. Spør om å få møte både mor og far, hvis mulig, det er en fin pekepinn - og da ser dere jo om de "ligner" border collier. Jeg vet riktignok om en "masseprodusent" som gjerne viser frem feil tispe (den peneste...), jeg da, men det får nå være... uansett er hundene derfra snille og greie, såvidt jeg kan se.

Aktivitetsnivået hos border collie kan jo også variere, men det er viktig å kjenne etter om det føles at det er en bra oppdretter - som gir dere en bra hund. En border collie skal, selv om den er aktiv og evig innsatsvillig, også være det vi gjerne kaller en "god hund" - altså at den ikke er nervøs, har dårlige nerver, er overstresset, slike ting. Det finnes også arvelige sykdommer på rasen, som HD (hofteleddsdysplasi), som foreldredyr bør være røntgenundersøkt og funnet fri for. Dette er ting som gjerne blir registrert for hunder som har papirer. Ja, du kan få HD-hunder uansett, men alle monner drar.

Jeg har også sett border collier som har fått det greit uten tonnevis med aktiv trening, men det lønner seg å spørre border collie-eiere om hvilke feller dere bør unngå å gå i - som dette med valper som begynner å "gjete", for eksempel. En vi luftet sammen med, måtte gi bort sin bc fordi det "tok av" med bilgjeting - og hun bodde i byen. Hun hadde ikke sett tegnene, men til slutt ble det vanskelig å ha hunden løs. Det er flere her inne som har mye erfaring med border collie som du sikkert kan spørre - gjerne på forhånd :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skal si det har kommet mange svar her og det er jo flott. Vel, for å si det rett ut så har vi ikke så mye penger og tenkte vi skulle skaffe oss en blandingshund, for koster jo ikke så mye. Jeg har alltid likt Border Collie og da det dukket opp en mulighet for å få en slik hund og som ikke kostet mye, slo vi til.

Jeg synes egentlig det er fælt å tenke på pengene når man skal ha seg hund, men har man ikke råd til en hund til 7000-10000,- så har man det ikke. Vi er en familie som er veldig aktiv i skog og mark, vi tar med barna ut så ofte vi kan. Vi bor også meget landlig. uten masse biler og mas.

Jeg er fullstendig klar over at det er en meget aktiv hund...og smart, faktisk en av verdens smartese hunder. Jeg vet vi har en stor utfordring foran oss, men tror nok det skal gå bra. Hvorfor det ikke er stamtavle på valpen vi skal kjøpe vet jeg ikke, men skal forhøre meg om akkurat det. Som sagt, skal vi ikke ha hunden for å stille den ut osv, men en hund vi kan kose oss med og være i aktivitet med. Igjen, takk for svar. Skal legge ut bilder og diverse etterhvert :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Hundesonen, håper du vil trives her :hmm:

Å få en ny valp og familiemedlem er alltid spennende, og det er mye å tenke på - enten man har hatt hund tidligere eller ikke. Du har allerede fått mye nyttig informasjon og feedback av erfarne hundefolk her, men jeg tenkte å tipse deg om NKK (Norsk Kennel Klub) som har endel ting å bidra med også i forbindelse med kjøp av hund. Nettsiden deres finner du på:

http://www.nkk.no

NKKs standard kjøpskontrakt etc finner du her:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1086684462767

Info om vaksinering, helse og sykdommer og oppdretterens jobb finner du her:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1098468093656

Stoff om valpekjøp og "sånt":

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1076458220073

Lykke til!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å kanaksje kjøpe en annen hunde med papirer???

Høres kanskje litt rått ut... men jeg kjenner fler som har brent seg på dette her, og jeg ville aldri noen gang kjøpt en hund uten papirer. Prøv å finn ut hvorfor den ikke har papirer, og om foreldrene er HD røntget, friske og alt..Greit nok at du ikke skal stille ut, men sjekk nå dette hvertfall... Så ikke du brenner deg.. er trist å gå på en smell når du sitter der med verdens nydligste familiemedlem som dessverre har en arvelig sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skal si det har kommet mange svar her og det er jo flott. Vel, for å si det rett ut så har vi ikke så mye penger og tenkte vi skulle skaffe oss en blandingshund, for koster jo ikke så mye. Jeg har alltid likt Border Collie og da det dukket opp en mulighet for å få en slik hund og som ikke kostet mye, slo vi til.

Jeg synes egentlig det er fælt å tenke på pengene når man skal ha seg hund, men har man ikke råd til en hund til 7000-10000,- så har man det ikke. Vi er en familie som er veldig aktiv i skog og mark, vi tar med barna ut så ofte vi kan. Vi bor også meget landlig. uten masse biler og mas.

Jeg er fullstendig klar over at det er en meget aktiv hund...og smart, faktisk en av verdens smartese hunder. Jeg vet vi har en stor utfordring foran oss, men tror nok det skal gå bra. Hvorfor det ikke er stamtavle på valpen vi skal kjøpe vet jeg ikke, men skal forhøre meg om akkurat det. Som sagt, skal vi ikke ha hunden for å stille den ut osv, men en hund vi kan kose oss med og være i aktivitet med. Igjen, takk for svar. Skal legge ut bilder og diverse etterhvert :hmm:

Kan jeg bare få spørre hva du må betale for denne hunden? Border collier er ikke akkurat en dyr rase forhold til andre raser, og man får en fin renraset bc med papirer til 5000. Man har liksom en "garanti" med en seriøs oppdretter. Man får så mye mer. ;)

Du sier også at rasen er smart, faktisk en av verdens smarteste hunder. Men hva mener du med det? Er det noe av det du velger hund etter? Og hvorfor isofal? (jeg bare lurer ;) )eller var det bare tatt med inn sånn litt uvensentlig ;)

EDIT: Jeg sier ikke dette for å være frekk eller noe, men er synd å ha brent seg. Jeg ville hvertfall vite om foreldrene er sjekket for HD. Litt om sykdom bakover i slekta osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare få spørre hva du må betale for denne hunden? Border collier er ikke akkurat en dyr rase forhold til andre raser, og man får en fin renraset bc med papirer til 5000. Man har liksom en "garanti" med en seriøs oppdretter. Man får så mye mer. :hmm:

Du sier også at rasen er smart, faktisk en av verdens smarteste hunder. Men hva mener du med det? Er det noe av det du velger hund etter? Og hvorfor isofal? (jeg bare lurer ;) )eller var det bare tatt med inn sånn litt uvensentlig ;)

EDIT: Jeg sier ikke dette for å være frekk eller noe, men er synd å ha brent seg. Jeg ville hvertfall vite om foreldrene er sjekket for HD. Litt om sykdom bakover i slekta osv osv.

Ok, jeg skjønner nå at noen av dere er VELDIG opptatt av at det skal være stamtavle osv på hunder og det skjønner jeg for så vidt. Har sjekket det opp på valpen vi skal kjøpe og dem har stamtavle på moren og jeg får kopi av dette. Det er heller ikke HD på morens side og dem har ikke hatt noe som helst problemer med hundene deres så lenge de har hatt Border Collie, noe dem har hatt i mange år.

Vi er kun en familie som er ute etter en hund vi kan trives med og da falt det på denne. Det jeg mente med at det er en av verdens smarteste hunder, var at vi er ops på at de trenger mye morsjon og følger man ikke opp dette kan dem finne på ting og lære på egenhånd, ihvertfall sånn jeg har forstått det. At dem er smarte var ikke noe vi var ute etter spesielt.

Det er fint dere kommer med innspill osv, det setter jeg pris på. Har lest masse om hunden og forhørt meg med kjente som har samme hund selv, så vi føler oss ganske forberedt. Grunnen til at jeg spurte om det med utstyr er for å kanskje få noen råd og tips fra mange, så vi kan plukke ut det beste for valpen. Som jeg sa, vi skal ikke bruke den til oppdrett, utstilling osv, men som en familiehund vi vil ta med i skog og mark og kose oss med. Vi gleder oss for nå er det bare 2 uker igjen til den er "i hus" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til dere: Hvis dere vil vurdere andre raser finnes det mange løsninger om du ikke har så god råd. En er fòrvertsavtale, deleiere, eller å kjøpe en valp med en utstillingsfeil. Da kan du ofte få kjempeflotte hunder til en god pris. Jeg synes det virker som dere er seriøse, men trust me- det ER viktig med stamtavle på Bordere... Det er nemlig stor forskjell på linjene, fra stress til sykdommer, og hvis du har stamtavle kan du gå inn og sjekke foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre.. Hvordan er HD-statistikken på faren sin side? HD arver ikke i direkte linje, derfor bør du sjekke mors søsken, fars søsken, tidligere avkom osv. Dette er en betydelig lettere jobb dersom du har stamtavle.

Jeg mener personlig at en BC eier bør være innstilt på iallefall å prøve gjeting et par ganger, se hva det går ut på. Dette er en renavlet gjeterhund, en arbeidshund, og jeg mener de bør få bruke instinktene sine. Andre oppgaver som kan være fine for små stress-hunder er spor og søksarbeid. En BC bør få jobbe med både hode og kropp, og det må være en balanse her. Noen bordere takler fint å bare gå lange turer i skog og mark, andre vil utvikle stress-uvaner pga dette. Dette ligger ofte i linjene, og erfarne BC'eiere kan gjerne gi dere en pekepinn på forhånd hva slags hund dere kan få i hus..

Så ligger også mye i valpetiden. Det viktigste i valpetiden er nesten å trene ro. Hunden skal være rolig inne. Dessuten er mange BC'er miljøsvake, og sosialisering og miljøtrening er knallviktig for å få en trygg og harmonisk hund. Mitt tips til dere er å gå inn på www.nsg.no, gjeterhund, og sjekke terminlista for prøver. Ta dere en tur, se hva slags hund det EGENTLIG er dere skal ha, snakk med erfarne eiere og oppdrettere der. En BC er MYE hund å ha i hus, det er ikke en hund for den gjengse barnefamilie som vil ha en smart og lettlært hund. Det er en arbeidshund som også bør få arbeide. Som sagt finnes det forskjeller i linjene, noen er mer ekstreme enn andre, og hos en hund med stamtavle vil det være lettere å forutsi hva slags hund du kan få i hus.

Når det gjelder det økonomiske regner jeg med at dere har regnet litt på dette.. Har dere råd til forsikring (anbefales!), har dere råd til å behandle hunden dersom den blir langvarig syk? Hvis hunden får HD eller andre arvelige sykdommer vil det kunne være veldig vanskelig å få igjen penger på forsikringen,og det er synd- for alle hunder, uansett hvor frisk slekten er, vil kunne bli syk. Det er jo mange eksempler på operasjoner som vil kunne koste opp i mnot 20 000, men som hunden vil bli hundre prosent frisk av- og som forsikringen dekker.

Nå, dette var min liten alvorspreken;) Lykke til med valpekjøp, håper dere ender opp med en hund som hele familien kan ha glede av i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner nå at noen av dere er VELDIG opptatt av at det skal være stamtavle osv på hunder og det skjønner jeg for så vidt. Har sjekket det opp på valpen vi skal kjøpe og dem har stamtavle på moren og jeg får kopi av dette. Det er heller ikke HD på morens side og dem har ikke hatt noe som helst problemer med hundene deres så lenge de har hatt Border Collie, noe dem har hatt i mange år.

Vi er kun en familie som er ute etter en hund vi kan trives med og da falt det på denne. Det jeg mente med at det er en av verdens smarteste hunder, var at vi er ops på at de trenger mye morsjon og følger man ikke opp dette kan dem finne på ting og lære på egenhånd, ihvertfall sånn jeg har forstått det. At dem er smarte var ikke noe vi var ute etter spesielt.

Det er fint dere kommer med innspill osv, det setter jeg pris på. Har lest masse om hunden og forhørt meg med kjente som har samme hund selv, så vi føler oss ganske forberedt. Grunnen til at jeg spurte om det med utstyr er for å kanskje få noen råd og tips fra mange, så vi kan plukke ut det beste for valpen. Som jeg sa, vi skal ikke bruke den til oppdrett, utstilling osv, men som en familiehund vi vil ta med i skog og mark og kose oss med. Vi gleder oss for nå er det bare 2 uker igjen til den er "i hus" :icon_redface:

Ja da høres det ut som du har satt deg inn i det. Men vet dere noe om faren til valpene da?

Aya sier mye fornuftig, så tenk litt på det ho sier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Kan ikke damen få lov til å skaffe seg en BC uten at folk skal leke "hundepolitiet" ??

Hun sier jo at hun har bestemt seg for denne rasen og er klar over at den er krevende, det går faktisk an å ha en BC uten å mosjonere den 6 timer om dagen.

Men selvfølgelig hadde det jo sikkert vært kjempegreit for hunden å prøvd seg på gjeting - det er jo det den er laget for :icon_redface::lol:

Lykke til med kjøp av valp! hvis du stoler på oppdretter så burde vel saken være enkel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Kan ikke damen få lov til å skaffe seg en BC uten at folk skal leke "hundepolitiet" ??

Hun sier jo at hun har bestemt seg for denne rasen og er klar over at den er krevende, det går faktisk an å ha en BC uten å mosjonere den 6 timer om dagen.

Men selvfølgelig hadde det jo sikkert vært kjempegreit for hunden å prøvd seg på gjeting - det er jo det den er laget for :icon_redface::lol:

Lykke til med kjøp av valp! hvis du stoler på oppdretter så burde vel saken være enkel? :)

Jeg tror ikke at det er akkurat det vi sier. :) eller det vi mener.

EDIT: men bare lar h*n vite hva h*n evt bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit det, men jeg syns at hver gang noen skal skaffe seg BC så er det den samme leksa om hvor krevende der er osv osv osv...Folk burde jo vite dette FØR de skaffer seg valpen og hvis hun ikke spør etter gemytt eller hvor krevende hunden er så er det vel heller ikke nødvendig å komme innpå det? For da vet hun det forhåpentligvis fra før :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit det, men jeg syns at hver gang noen skal skaffe seg BC så er det den samme leksa om hvor krevende der er osv osv osv...Folk burde jo vite dette FØR de skaffer seg valpen og hvis hun ikke spør etter gemytt eller hvor krevende hunden er så er det vel heller ikke nødvendig å komme innpå det? For da vet hun det forhåpentligvis fra før :)

Jeg tror dette skjer fordi det ER såpass mange som skaffer seg rasen uten å vite stort mer enn at de er søte, og for å ikke glemme at de blir født lydige. Men jeg skjønner hva du mener. Og jeg f.eks ville jo bare vite om denne personen har satt seg inn i det, og det virker sånn, og DET er jo bra :lol:

Syns det er bedre å spørre litt for mye, enn at en person går på en smell. Man kan jo tenke seg hvor mange bc/bc blandinger som omplasseres, det ser man støtt og stadig. Men jeg sier ikke at dette vil skje her, for ja, en bc kan fint klare seg hos en familie uten problemer. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har nå endelig bestemt oss for å kjøpe oss valp, en Border Collie. Jeg har bare et par små spørsmål jeg vil spørre om.
  • Den valpen (tispe) vi har planer om å kjøpe er renraset, men har ikke stamtavle. Kan jeg da stole på at den er renraset? Vi skal ikke bruke den i utstilling eller noe, men greit å vite.
  • Kan dere anbefale noe av det vi trenger av utstyr til valpen i første om gang, som hva slags bånd, børste osv.

Har kjøpt en bok om valper som jeg skal lese før vi får hunden, så jeg vet og kan mest mulig før den er i hus.

Takk for et flott forum :icon_redface:

Først vil jeg bare anbefale en VELDIG god, enkel men innholdsrik bok: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...6526&rom=MP

Uregisterte hunder blir behandlet på samme måte som blandingshunder av NKK. Altså kan man konkurere i agility og lydighet, men man kan ikke få championat eller komme på landslaget. Du kan heller ikke være sikker på om det er ren rase. Jeg vil anbefale å kjøpe en registert border collie, der foreldrene er godkjente gjeterhunder og kjente, gode linjer (selv om du ikke nødvendigvis skal bruke hunden til gjeting, er gode linjer brukt i alle hundegrener).

Utstyr:

- Halsbånd (katte-halvbånd-størrelse pleier å passe fint til BC valper :))

- Kobbel (=bånd)

- Tyggesaker (oksehud o.l.)

- Klotang (vend valpen til at denne berører tærne og neglene hver dag og gjør dette til noe positivt!)

- Børste

- Hunde-shampoo

Et bur er kjekt å ha og venne hunden til å ligge i. Både i bilen og inne i huset. Da har du mange større muligheter til å kunne ha med hunden overalt.

Leker burde ikke hunden ha for seg selv i buret. Grunnen til dette er at hvis du skal få en hund som har lyst til å arbeide/trene, skal den lære at lek er gøy SAMMEN med deg. Skal dette være mulig, må leken være DIN og den skal tas frem når du og hunden skal leke sammen :lol:

Vil også anbefale deg å gå på dressurkurs med hunden. Både for din og hundens del. Da vil du få hjelp til i hvertfall grunnleggende lydighet + valpen blir vandt til å kunne konsentrere seg selv om det er andre hunder i nærheten.

Border Collie er ikke så vanskelig hvis du bare går på kurs og trener hunden riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange fine tips til hva du trenger å kjøpe inne til valpen din! Er ofte lurt å ikke kjøpe alt for mye før du får valpen(selv om valpeshopping er morsomt! :)). Du merker hva du trenger etter hvert! :icon_redface: Ellers så kan du bare stryke buret av listen(annet enn til bilen). Man kjøper da virkelig ikke bur før man har fått valp.

Lykke til! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange fine tips til hva du trenger å kjøpe inne til valpen din! Er ofte lurt å ikke kjøpe alt for mye før du får valpen(selv om valpeshopping er morsomt! :)). Du merker hva du trenger etter hvert! :lol: Ellers så kan du bare stryke buret av listen(annet enn til bilen). Man kjøper da virkelig ikke bur før man har fått valp.

Lykke til! :)

Det med bur er jo valgfritt :P Enten ønsker man å bruke det, eller så gjør man det ikke. Vanskeligere er det ikke.

Men du MÅ legge ut bilder når dere har fått valpen i hus :icon_redface: *valpesyk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror ikke de fleste her prøver å leke hundepoliti egentlig, bare passe på at du vet hva du gjør! Et par ukers prat med disse folka her, kan man bli rimelig gira på å dra på f.eks. utstilling - da er det ganske kjipt at du ikke kan det pga. hunden din ikke har papirer hvis du skjønner?:icon_redface:

Lykke til med valpen ! Legg ut noen bilder, når den kommer i hus :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...