Gå til innhold
Hundesonen.no

syk?


langøre

Recommended Posts

Kaninen min oppfører seg rart. tenna hans viser, det har de ikke gjort før, og det virker som det er vanskelig for han å drikke. Jeg har ingen peiling på kaniner så jeg lurer på om noen vet hva dette kan være? Vi mista Tassen Rufus for 1 år siden og vil ikke at Langøre også skal dø. det hadde vært forferdelig trist.

post-4-1171291921_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har f.eks. underbitt kan tennene vokse ukontrollert fordi de ikke slites ned naturlig. Dette kan være smertefullt fordi tennene lager sår i munnen. I tillegg får kaninene problemer med å ta til seg føde. Dette må sjekkes/behandles av veterinær! På bildet kan det se ut til at kaninen har en infeksjon eller noe på øyet i tillegg, siden det renner slik.

Jeg ville tatt en tur til veterinæren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har f.eks. underbitt kan tennene vokse ukontrollert fordi de ikke slites ned naturlig. Dette kan være smertefullt fordi tennene lager sår i munnen. I tillegg får kaninene problemer med å ta til seg føde. Dette må sjekkes/behandles av veterinær! På bildet kan det se ut til at kaninen har en infeksjon eller noe på øyet i tillegg, siden det renner slik.

Jeg ville tatt en tur til veterinæren...

Enig, få sjekket tennene. Rennende øyne kan faktisk også være et symptom på at ikke alt er som det skal med tennene.

Hvis han er under eller overbitt må dette holdes øye med, og tennene kan måtte klippes med jevne mellomrom.

Hva forer du med?

Husk at kaninen skal ha fri tilgang til høy, noe som hjelper med å slipe tennene. Kvister/grener hjelper også litt på, men høyet er det viktigste. Man kan gi feks. gran, einer (med nåler), bjørk, selje + mange fler.

Hvis det er noe du lurer på om kaniner, spør gjerne her eller send PM eller mail - så skal jeg svare så godt jeg kan. Har vært kaninoppdretter, og har således lært ganske mye om kaniner. Er det noe jeg ikke kan svare på, kan jeg finne det ut.

Vet ikke hvorfor du mistet den forrige kaninen, men en stor prosent av dødsfall blant kjælekaniner forårsakes av feilforing - så hvis du lurer på noe om foring, spør gjerne. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen idag. klippet tennene og fikk noen øyedråper og litt antibiotika. Så nå blir det nok bedre.

Den forrige kaninen vår er jeg ikke sikker på hvorfor døde, den døde bare plutselig en dag...

Langøre får litt tørrfor hver dag og har alltid høy tilgjengelig. Får også gulrot eller salat ca 2 ganger i uka og en god del løvetann om sommeren. Er dette ok eller burde jeg gjøre noe annerledes? En annen ting jeg tenkte å spørre om er klipping av klør. Må dette gjøres på alle kaniner og isåfall hvor ofte? Vi har ikke gjort det og glemte å spørre dyrlegen men mener å ha hørt noe om det en gang. Takk for hjelp :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen idag. klippet tennene og fikk noen øyedråper og litt antibiotika. Så nå blir det nok bedre.

Den forrige kaninen vår er jeg ikke sikker på hvorfor døde, den døde bare plutselig en dag...

Langøre får litt tørrfor hver dag og har alltid høy tilgjengelig. Får også gulrot eller salat ca 2 ganger i uka og en god del løvetann om sommeren. Er dette ok eller burde jeg gjøre noe annerledes? En annen ting jeg tenkte å spørre om er klipping av klør. Må dette gjøres på alle kaniner og isåfall hvor ofte? Vi har ikke gjort det og glemte å spørre dyrlegen men mener å ha hørt noe om det en gang. Takk for hjelp :icon_redface:

hehe jeg fikk jo kaniner fordi mamma skulle sjekke om jeg kunne ta vare på de før vi eventuelt skaffet oss hund så jeg klippet vel klørene dems annenhver uke eller noe;) vet ikke om man må det men jeg tok dette som en kosestund hvor de fikk ligge på ryggen i fanget mitt å bli klipt klørene på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen idag. klippet tennene og fikk noen øyedråper og litt antibiotika. Så nå blir det nok bedre.

Den forrige kaninen vår er jeg ikke sikker på hvorfor døde, den døde bare plutselig en dag...

Langøre får litt tørrfor hver dag og har alltid høy tilgjengelig. Får også gulrot eller salat ca 2 ganger i uka og en god del løvetann om sommeren. Er dette ok eller burde jeg gjøre noe annerledes? En annen ting jeg tenkte å spørre om er klipping av klør. Må dette gjøres på alle kaniner og isåfall hvor ofte? Vi har ikke gjort det og glemte å spørre dyrlegen men mener å ha hørt noe om det en gang. Takk for hjelp :icon_redface:

god bedring :lol:

når jeg hadde kanine hadde han alltid knekkebrød tiljengelig og ofte pinner og sånt å tygge på gor å kvesse tenne litt. Vet ikke om det er nødvendig, men min kanin gjafset og åt og hadde aldri problemer med tennene i hele sitt 8 år gamle liv. Knekkebrød husker jeg ikke hvorfor vi ga han, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen idag. klippet tennene og fikk noen øyedråper og litt antibiotika. Så nå blir det nok bedre.

Den forrige kaninen vår er jeg ikke sikker på hvorfor døde, den døde bare plutselig en dag...

Langøre får litt tørrfor hver dag og har alltid høy tilgjengelig. Får også gulrot eller salat ca 2 ganger i uka og en god del løvetann om sommeren. Er dette ok eller burde jeg gjøre noe annerledes? En annen ting jeg tenkte å spørre om er klipping av klør. Må dette gjøres på alle kaniner og isåfall hvor ofte? Vi har ikke gjort det og glemte å spørre dyrlegen men mener å ha hørt noe om det en gang. Takk for hjelp :icon_redface:

Så bra at dere fikk ordnet det, da blir han nok bra igjen ja. :lol:

Foringen høres grei ut, beregn 0.25 dl tørrfor per kilo kanin per dag. Altså hvis kaninen er i godt hold og veier 2 kilo, skal den ha ca. 0.5 dl tørrfor om dagen - også regulerer du etter hvor mye individet trenger. En god regel er at kaninen får for mye dersom den ikke spiser opp i løpet av natten hvis du forer på kvelden.

Vær forsiktig med lysegrønn salat, feks kinakål, isbergsalat osv da dette kan føre til unormal opphopning av gass i tarmene og egentlig ikke inneholder særlig næring uansett. Mørkegrønne og røde salater er bedre å gi - men all salat har jeg pleid å være forsiktig med. Gulrot inneholder mye sukker, og er fetende så en bør ikke overdrive der heller - men det høres ikke ut som du gjør. :)

Grønt, som feks løvetann om sommeren er kjempebra. Det en skal passe på når våren kommer, er at en begynner i det små gjerne med bare et blad om dagen for å venne kaninen til å spise grønt. Ellers kan en risikere diarè og medfølgende problemer. Etterhvert øker en litt mengde, hold hele tiden øye med avføringen, den skal være fast i enkle runde kuler, og tørr. Slik skal en alltid gå frem når en skal introdusere ny mat til kaninen. Husk alltid å fjerne grønt fra buret slik at det ikke blir liggende, og gi aldri gress fra gressklipperen - begge deler kan føre til trommesyke.

Klippe klørne må man stortsett gjøre på alle kjælekaniner da de ikke sliper dem fort nok ned. Det er veldig individuelt hvor ofte en bør klippe, så en må lage en rutine som passer for deg og din kanin. Jeg har pleid å ta spissene ca. hver 3. uke, det avhenger av hvor mye de har fått være ute (da graver de gjerne en del..) og sånt.

når jeg hadde kanine hadde han alltid knekkebrød tiljengelig og ofte pinner og sånt å tygge på gor å kvesse tenne litt. Vet ikke om det er nødvendig, men min kanin gjafset og åt og hadde aldri problemer med tennene i hele sitt 8 år gamle liv. Knekkebrød husker jeg ikke hvorfor vi ga han, men.

Knekkebrød og ellers annet brød bør en kun gi i små mengder en gang i blant, det er ikke noe de bør ha fri tilgang på for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...