Gå til innhold
Hundesonen.no

Heidi og Ricco+andre med schäfer/"farlige raser" e


Aya

Recommended Posts

Hvordan synes dere dere blir mottatt i "samfunnet", mange som er redde for hundene deres? Og leilighets leting, noen erfaring med hvordan det er å troppe opp med en schäfer eller dobbis til leilighetsintervju? Sånn generelt, får dere mye kommentarer/reaksjoner på rasene deres? Vil gjerne ha erfaringer her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke så mange komentarer på det. selvsagt så skjer det av og til at jeg møter mennesker som er redd for schäfer, men visst jeg da tar meg litt tid og snakker med vedkommende og lar de få fortelle hvorfor de er redde så går det som regel bra. Det jeg gjer da er at jeg legger hunden i dekk og så prater vi litt og så får hun/han bruke den tiden de trenger på å tørre å hilse på hunden. det jeg da stort sett ender opp med er at: hm, den er jo ikke så farlig likevel.

Og jeg har heller ikke hatt problem med å få leilighet pga hund. Så jeg har ikke fått så mange negative reaksjoner på schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det går helt fint i samfunnet jeg. Får mest positive oppmerksomheter. Kun de som er redde for hund er skeptisk da, men det gjelder vel alle raser uansett. Får faktisk mere kommentarer når jeg nevner det til noen om hvilken hund jeg har, uten at jeg har hunden med. Da er det mange som sier noe sånn som: "åh en dobbermann? en så stor og skummel hund? eller er ikke de farlige osv. mange rare kommentarer. Men når jeg treffer folk når jeg har hunden med, er folk veldig trivelige, er nok fordi hunden min ikke ser noe skummel ut i det hele tatt, men bare søt :) Skjønner at de med kuperte hunder møter flere fordommer. Mange spør hvilken rase jeg har også, og blir litt overrasket når jeg sier det er en dobber. Så det er klart hvilken bilde folk har av denne rasen. Føler også at rotweiler og shæfer er folk mer skeptisk til i samfunnet.

Har ikke vært på leilighetsleting med hund, da vi fikk oss hunden etter vi hadde flytta inn i kjøpt leilighet. Men før da var vi på mange visniger og nevnte dette med hund. De aller fleste sa at de ikke godtok hund, mens andre sa at små hunder var greit. Så det er nok vanskeligere med en stor hund og skal leie hybel feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså det går som regel greit. Noen rygger litt unna når vi går tur men sånn må vi bare leve med når jeg har valgt den rasen som jeg har.

Men det er jo klart at noen er litt redd etter alt det vonde ryktet de får fra media...

Nei NÅ var jeg stygg! Beklager jeg klarte bare ikke holde meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå ja Samojeden vår er jo livsfarlig når folk får vite at det er polarhund, men før de får vite det så er jo hun bare såååå nydelig og snill :D . noen er jo bare født paronide :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå ja Samojeden vår er jo livsfarlig når folk får vite at det er polarhund, men før de får vite det så er jo hun bare såååå nydelig og snill :D . noen er jo bare født paronide :wink:

aiwa er jo bare en stor baby:) hadde passet henne anytime:) hun er nudelig:) litt høyrøstet men hihi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå ja Samojeden vår er jo livsfarlig når folk får vite at det er polarhund, men før de får vite det så er jo hun bare såååå nydelig og snill :D . noen er jo bare født paronide :wink:

Samojeder er så utrolig flotte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff deg en labrador i alle fall - da skal alle unger i nabolaget hilse på hunden din, og de løper mot deg selv om det er en hel fotballbane i mellom deg og ungene. Det kan til tider bli litt irriterende. Jeg elsker å si nei når de en sjelden gang spør før de overfaller Tinka, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skal skaffe meg en stooor farlig schäfer jeg.. eller en ENDA farligere rottweiler! DET skal jeg gjøre.. også skal jeg terrorisere nabolaget..moahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hahaha :) skjønner ikke åssen folk kan være redd for disse hunderasene.... vet dere at en Rotweiler er mye mer harmeløs enn en Aussie? det er helt sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: det blir feil å si det. Usosialiserte utrygge hunder finnes innenfor alle raser. Finnes tøffe aussier, men tross alt, rottisen er ikke akkurat noen kosebamse hvis den er oppdratt feil og provosert. Det går ikke ann å si den rasen er værre enn den, o.l. Men rottis er utvilsomt en tøff og selvsikker hund, og den MÅ jobbes riktig med. Ikke at den er noen problemhund; enhver som kan endel om hunder og som er innstilt på å jobbe med hunden kan fint ha en rottis.. Men det er hunder som skal tas med respekt, da blir de verdens snilleste..

Synes uansett det blir feil å si at rottisen er mye mer harmløs enn en aussie, sånn kan du jo ikke måle? Hvor tar du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha :) skjønner ikke åssen folk kan være redd for disse hunderasene....

Tror kanskje det har noe med angrepet på den lille jenta, pluss de to rottisene i tyskland som drepte en liten gutt, og de tre i USA som drepte en liten jente.. Alle sammen hendelser fra de siste 10 årene. Pluss at rottisen opptrer i miljøer man forbinder som utrygge; "tøffe" gjenger med halvvoksne gutter i oslo med rottis, dobermann og schäfer, pluss at den blir brukt endel som vakthund og vekterhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er det jeg har erfart gjennom trening. Har hatt MANGE rotweilerer på kurs også er jeg godt kjent med aussien... Aussien er en fryktet rase mange steder i Amerika... de har egne organisasjoner som heter Aussie rescue som tar seg av sånne hunder.... for de er det ingen som vil ha... Politiet har til og med ofte skutt aussier fordi de har virket truende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, helt sant... men det er noen raser som er hardere enn andre. Psyken er VELDIG forskjellig. Borderens psyke er f.eks helt det motsatte i forhold til aussien... Når man har holdt på og trent mange raser lærer man seg å kjenne hver rases psyke... det kommer ann på individet, men en aussies psyke er 80% hardere enn på en bc.. sånt merker man etter å ha prøvd forskjellige raser i trenings sammenheng, og hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en rotweiler har ikke en hard psyke i forhold til en Ranch aussie kan jeg LOVE. sterkt ord :)

Syns nå ikke en Rottweiler har så spesielt hard psyke da.

Så kan fint tro at en Aussie har hardere psyke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja.... en ranch variant har en utrolig hard psyke.. tror man merker forskjell når man trener en BC eller Chow. Chowen er også nokså hard egentlig.. så man kan ikke si at alle raser har lik psyke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.... en ranch variant har en utrolig hard psyke.. tror man merker forskjell når man trener en BC eller Chow. Chowen er også nokså hard egentlig.. så man kan ikke si at alle raser har lik psyke

Enig.. Alle raser har ikke lik psyke..

Og en Chow har hard psyke.. Slitsomt til tider, men u gotta love'em.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja... Chowen er nokså tøff... for selv om du tar den så det uler vil den nok ikke bukke for... :) den ville nok bare kikke dumt, og spørre "Du driver med??!, din tosk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...