Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars Pitoen min


Jeampi

Recommended Posts

I dag var jeg og ei venninne - katrine på tur med hundene.

Da vi var på vei opp så traff vi på et par hester langt nedi veien og da vi gikk videre tenkte vi ikke noe mer over det. på vei ned (langt fra der vi hadde sett hestene) spurtet Pito (som var uten bånd pga vi var langt inni skogen) avsted. jeg kunne ikke skjønne hva det var og sto og ropte og gikk mot der hun hadde sprunget. Katrine som gikk litt foran meg så at hun kom springene oppover igjen med de to hestene etter seg..De sprang OVER henne og har mest sannsynlig vært borti henne for da katrine plukket henne opp så hylte hun skikkelig. Jeg spurtet nedover og tok henne til meg og da hylte hun som en stukken gris.

Den ene hesten var ellevill og sparket bakut og hoppet opp med forbeina. Jeg hadde én hund inni jakken og en under armen og gikk INNI en granbar og var livredd (hater ville hester!! )

Katrine - som har hest selv tok tak i den til den hadde roet seg ned og så gikk vi forsiktig nedover. De fulgte heldigvis ikke etter. Jeg satt Pito ned et godt stygge nedenfor og da haltet hun på ene foten. Jeg bar henne ned og da vi var komt ned til bilen så satt jeg henne ned igjen og da haltet hun ikke lengre.

Jeg ringte dyrlegen og fortalte hva som var skjedd og han sa at hvis hun hadde fått noen indre skader så hadde hun blitt skikkelig dårlig veldig fort, og hvis hun gikk på alle beina så var det mest sannsynlig "bare" blåmerker og skrekken som var over henne.

Nå er hun fin og går på beina, men hun halter litt på ene fremfoten hvis hun har ligget stille en stund, hvis jeg trykker på skulderen hennes så gir hun lyd fra seg for der har hun vondt. Jeg skal se henne an til i morra men hvis hun er likedan da så tar jeg henne med til vetrinæren...

Huff det var en UTROLIG ekkel opplevelse og det kunne gått så utrolig mye verre! Hadde de tråkket oppå henne så hadde hun blitt drept mest sannsynlig.

Jeg er sint på meg selv, på Pito og på dem som eier hestene.

Mest på meg selv som ikke tok bånd på henne lenge før (for å være SIKKER på at vi ikke traff på hestene lengre oppe)

på pito som ikke skjønner at det ikke nytter å yppe seg med så store dyr, og på eieren som ikke kan sperre hestene inne når de har beitet midt på en offentlig sti som en MÅ krysse for å komme seg opp på toppen..!!

Huff stakkars jenten min!! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Stakkar lille Pito! Så bra at det gikk bra!

men du: istedet for å være sint på hesteierene så bør du kanskje huske på at det er båndtvang hele året på beiteområder. Dette gjelder selvfølgelig også små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er vell ikke onde. Er vell mest eierens feil, hunden gikk uten bånd i nærheten av hestene, hestene var kanskje redd hunden eller noe sånt. Er det noen som kan klandres er det vell eieren til hunden som ikke hadde den i bånd på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er jo helt klart at jeg skulle ha tatt på Pito bånd. Så det var mest for å få ut litt fustrasjon at jeg la litt "skyld" på eier. Men jeg syns det er ekkelt at hestene får gå fritt da de sparket etter oss, pluss at vi møtte på en mann nede i veien og fortalte hva som var skjedd og han sa at han hadde opplevd å bli aprket etter han også. Så det er jo tydelig at hestene ikke alltid liker folkene som kommer gående...Derfor syns jeg at de kan sette opp et gjerde slik at de ikke går midt på den offentlige stien som det går maaange på tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ikke gikk verre med Pito :innocent:

Synes det blir helt feil å skylde dette på hesten, hester er byttedyr og hunder er rovdyr. Selv om hunden er bitteliten så ser hesten på den som en trussel på livet hvis den ikke er vandt med hunder.

Jeg har også opplevd at en hest trampet på valpen min og det var grusomt, hunden ble heldigvis ikke alvorlig skadet men det fallt meg ikke inn å skylde på hesten av den grunn. Det var jeg som hadde ansvar for valpen og jeg som sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da, jeg har da ikke sagt at dette er hesten sin feil...

Jeg har sagt at jeg syns at det er gale at hester som sparker etter FOLK går løse midt på en offentlig sti (mennesker blir da ikke sett på som rovdyr!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du så sikker på at det er en offentlig vei da? Jeg sleit skikkelig et sted jeg bodde fordi "alle" trodde det var en offentlig vei som gikk igjenom beitet til hesten min. Det hadde riktignok ikke stått dyr der på over 20 år når jeg tok beitet i bruk og det var blitt et veldig vanlig turområde, men altså: de stresset opp hesten min og jeg betalte for at han skulle stå der. Folk campet ved epletrærne på beitet og jagde vekk hesten min og kjeftet på meg som fatisk leide området. Ikke pokker om de tok til fornuft når jeg forklarte hvordan det var.. det verste var folk som ikke lukket grinda etter seg eller hadde med seg løshunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffa meg.. Så bra at det gikk så fint! Hester er noen skumle dyr spør du meg.. Ikke bare en gang jeg nesten har blitt trampa ned av dem! men, skal jo ikke greie alle med en kam da.. Håper at Pito ikke har vondt imorgen jeg! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er offentlig eller ikke så er den iallefall svært brukt av turgåere. Og det hadde ikke kostet dem mye og sette opp en grind som sperret slik at hestene ikke kom opp i skogen.

De hadde det før, men den er av en eller annen grunn tatt vekk nå, og den grinden hjalp veldig for da visste man hvor det var hest og hvor det ikke var hest.

Dermed kunne man ta hunden i bånd FØR man gikk inn på beitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er offentlig eller ikke så er den iallefall svært brukt av turgåere. Og det hadde ikke kostet dem mye og sette opp en grind som sperret slik at hestene ikke kom opp i skogen.

De hadde det før, men den er av en eller annen grunn tatt vekk nå, og den grinden hjalp veldig for da visste man hvor det var hest og hvor det ikke var hest.

Dermed kunne man ta hunden i bånd FØR man gikk inn på beitet.

Altså: jeg kan ha min hund løs på beite hvis den ofte er i bruk av turgåere? Eller gjelder det bare for jack russelen min fordi den er liten? Er det beiteområde så er det beiteområde... om folk har bestemt seg for at det er fint å gå tur der spiller liksom ingen trille.Beiteområder er dyrenes område. Man går ikke inn der med mindre man har fått lov og man plager ikke dyrene med løshunder etc.. Grunnen til man i perioder har grinder på beitet er for å spare beiteområder. Ikke for at folk skal få gå fritt. Det er sikkert en helt naturlig grunn til at hesteieren vil at hestene skal kunne være i skogen nå om vinteren.

Edit: jo..mennesker har rovdyransikt og blir sett på som rovdyr..vi har b.l.a tette øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg kan ha min hund løs på beite hvis den ofte er i bruk av turgåere? Eller gjelder det bare for jack russelen min fordi den er liten? Er det beiteområde så er det beiteområde... om folk har bestemt seg for at det er fint å gå tur der spiller liksom ingen trille.Beiteområder er dyrenes område. Man går ikke inn der med mindre man har fått lov og man plager ikke dyrene med løshunder etc.. Grunnen til man i perioder har grinder på beitet er for å spare beiteområder. Ikke for at folk skal få gå fritt. Det er sikkert en helt naturlig grunn til at hesteieren vil at hestene skal kunne være i skogen nå om vinteren.

Edit: jo..mennesker har rovdyransikt og blir sett på som rovdyr..vi har b.l.a tette øyne.

HVORFOR drar du inn størrelsen på hunden!? Det er tydelig at det er du som har problemer med det, for jeg har ikke nevnt størrelsen på hunden min en eneste gang. Om det hadde vært en chihuahua, en newfoundlandshund eller en strihåret dachs har jo INGENTING med saken å gjøre! Hunden min var løs og sprang bort til hestene - helt klart min feil! uansett størrelse på hunden! Jeg mener da ikke at min hun har rett til å tøye lovene til båndtvangen!

Men jeg sier det en siste gang!: jeg syns at det er gale at hestene sparker etter FOLK, når man ikke har gjort noe! Men går rolig oppover på stien! Dessuten syns jeg at de kunne ha satt opp den grinden igjen for det er absolutt ingen beitemark lengre oppe! Det er moll,sand og grantrær, så logisk sett så har ikke hestene noe der å gjøre for det er jo ingenting å spise der.

Og denne veien er så mye brukt, det er satt opp skilter på veien opp, og jeg tror ikke at de som eier gården/beitene hadde latt dem få lov til å sette opp skilt hvor det står "krossfjellet" midt på deres eiendom hvis de hadde hatt noe imot at folk gikk der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR drar du inn størrelsen på hunden!? Det er tydelig at det er du som har problemer med det, for jeg har ikke nevnt størrelsen på hunden min en eneste gang. Om det hadde vært en chihuahua, en newfoundlandshund eller en strihåret dachs har jo INGENTING med saken å gjøre! Hunden min var løs og sprang bort til hestene - helt klart min feil! uansett størrelse på hunden! Jeg mener da ikke at min hun har rett til å tøye lovene til båndtvangen!

Men jeg sier det en siste gang!: jeg syns at det er gale at hestene sparker etter FOLK, når man ikke har gjort noe! Men går rolig oppover på stien! Dessuten syns jeg at de kunne ha satt opp den grinden igjen for det er absolutt ingen beitemark lengre oppe! Det er moll,sand og grantrær, så logisk sett så har ikke hestene noe der å gjøre for det er jo ingenting å spise der.

Og denne veien er så mye brukt, det er satt opp skilter på veien opp, og jeg tror ikke at de som eier gården/beitene hadde latt dem få lov til å sette opp skilt hvor det står "krossfjellet" midt på deres eiendom hvis de hadde hatt noe imot at folk gikk der...

Grunnen til at jeg drar i størrelsen på hunden er at de fleste andre hadde vært livredd for å bli anmeldt etter en slik hendelse.. Hesteeier har faktisk grunlag for å begjære hunden din avlivd. Synes det er rart dyrlegen din ikke nevnte det...

Er man redd for hestene så får man finne seg et annet turområde enn beiteområdet deres. Så enkelt er det. Det finnes veldig mange grunner til at hester skal få gå i skogen om vinteren, først og fremst ly. I tillegg spiser hester også annet enn gress..spesiellt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sint på meg selv, på Pito og på dem som eier hestene.

Mest på meg selv som ikke tok bånd på henne lenge før (for å være SIKKER på at vi ikke traff på hestene lengre oppe)

på pito som ikke skjønner at det ikke nytter å yppe seg med så store dyr, og på eieren som ikke kan sperre hestene inne når de har beitet midt på en offentlig sti som en MÅ krysse for å komme seg opp på toppen..!

Huff stakkars jenten min! :innocent:

Rart at nesten alt man skriver skal bli vridd og vrengt på.... Jeampi skriver jo i sitt første innlegg at hun er mest sint på seg selv for ikke å ta Pito i band lenge før.

Håper at alt går bra med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg være redd for å bli anmeldt da? Eier av hestene vet jo ingenting om det, hadde Pito skadet hestene så hadde jeg selvfølgelig sagt fra. Men det har hun da altså ikke gjort.

Og jeg syns ikke det er noen unnslydning at hestene skal få tråkke rundt og gå "løs" på andre mennesker og dyr, da han mannen vi snakket med hadde med seg hunden sin (i bånd!) oppover og hestene hadde sparket etter ham og det var så gale at han måtte slippe hunden sin så den fikk kommet seg vekk. han hadde spurt eier av hestene om det gikk greit med dem og hestene og det trodde hun ikke skulle bli noe problem.

Men når hestene er så innpåslitne og nesten er ute etter å skade hundene våre (selv om de går stille og fredelig i bånd!) så syns jeg at det er feil...

Rart at nesten alt man skriver skal bli vridd og vrengt på.... Jeampi skriver jo i sitt første innlegg at hun er mest sint på seg selv for ikke å ta Pito i band lenge før.

Håper at alt går bra med han!

Takk Sølvi, det går fint med henne nå og håper at det bare er noen blåmerker :innocent:

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man skal la være å gå tur på beiteområdet når man er redd hestene..jeg klarer faktisk ikke å synes at hverken hestene eller hesteieren har gjort noe galt her. Å si at hestene er innpåslitne og ute etter å ta hundene synes jeg blir litt drøyt når Pito faktisk stakk fra deg og ned til hestene til tross for at du kalte henne inn. Eier av dyr på beite kan i sin fulle rett avlive løshunder på beitet uansett om de lar dyrene være i fred eller ei. De har også full rett til å kreve de avlivd hvis de har jagd eller skremt dyr på beitet slik som da tydligvis Pito har gjort.

Jeg synes holdninger er helt underlig..grunneier skal altså begrense beitemrådet til dyrene sine fordi alle andre skal få føle seg trygge på h*ns eiendom..jada..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det går bra med lille Pito!

Men husk det, at du sa selv at hesten løp "over" hunden, hadde de ville skadet henne så hadde ikke løpt over, det kan jeg love deg. At hestene tok helt av og ble "ville" i en slik situasjon er helt normalt. De ble redde og sikkert sinte, de skjønte de kunne jage hunden så da gjorde de det. Hadde hesten virkelig gått inn for å ta Pito hadde hun vært død nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg være redd for å bli anmeldt da? Eier av hestene vet jo ingenting om det, hadde Pito skadet hestene så hadde jeg selvfølgelig sagt fra. Men det har hun da altså ikke gjort.

Og jeg syns ikke det er noen unnslydning at hestene skal få tråkke rundt og gå "løs" på andre mennesker og dyr, da han mannen vi snakket med hadde med seg hunden sin (i bånd!) oppover og hestene hadde sparket etter ham og det var så gale at han måtte slippe hunden sin så den fikk kommet seg vekk. han hadde spurt eier av hestene om det gikk greit med dem og hestene og det trodde hun ikke skulle bli noe problem.

Men når hestene er så innpåslitne og nesten er ute etter å skade hundene våre (selv om de går stille og fredelig i bånd!) så syns jeg at det er feil...

Muligens går de etter hunder fordi de har så mange dårlige erfaringer med de.. For å si det sånn, hesteeieren kunne skutt hunden på stedet med støtte i norsk lov, og hvordan hadde dere reagert om det var omvendt da? Er vel ikke offentlig område dersom det går hester og beiter der, iallefall betaler de isåfall en leie til kommunen. Veldig fint at det gikk bra med Pito, men som tidligere hesteeier synes jeg det er kjempedrøyt å i det hele tatt HA hundene løse på inngjerdet beitemark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten dere som har skrevet det, det kunne gått mye verre og som du sa Raksha så var de nok ikke ute etter å skade henne, så det kunne gått mye verre.

Men nå orker jeg faktisk ikke diskutere mer, jeg har sagt hva jeg syns og hva som skjedde. Om hesteeier hadde avlivet en hund som løp etter en hest (men som ALDRI hadde skadet den, det er hun ikke "tøff" nok til) uten å snakke til eieren FØRST (kunne henner skjønt det litt mer hvis dette gjentok seg hele tiden og eier ikke ville høre etter) så syns jeg at det er noe alvorlig gale...

JEG syns at de skulle gjerdet inn hestene, og JEG syns at det er gale at hester sparker etter mennesker. Uansett hva andre måtte synes. EOD!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...