Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødsprengte øyne


Mud

Recommended Posts

Som enkelte av dere vet så har jeg hatt ei tispe hos meg i natt. Ingen vet noe særlig om henne annet enn at hun kommer fra et (sterkt) alkoholisert hjem, skulle bli avlivd og at hun angivelig skal ha blitt mishandlet uten at jeg tør påstå det siste for sikkert. Hun har løpetid (står til Loke sin glede og frustrasjon, kan man skjønne hvorfor ikke han fikk leke?)og høyest sannsynligvis urinveisinfeksjon som hun har hatt en goood stund. Pelskvaliteten var under pari og hun var tynnere enn Loke tilmed. Men det jeg reagerte mest på var øynene hennes. Hun var så ekstremt rødsprengt i øynene i går kveld at det var som å se seg selv i speilet en søndag morgen etter en fuktig natt på byen. Jeg har aldri sett en hund med slike øyne før og i dag var de mye klarere og nesten normale. Kan det ha vært stress? Eller er det et tegn på sykdom? Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe puss, bare røde øyne? Kan det være ekstrem søvnmangel? Allergi?

Hun sov ikke akkurat mye i natt så jeg synes det var rart hvis de skulle blitt bedre i dag i såfall.. allergi kan hende..aner ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at hun er bedre. Må innrømme at jeg ble nysgjerrig på historien bak denne "omsorgsovertagelsen", men skjønner hvis det er litt kinkig å fortelle...

Det er mildt sagt en offentlig historie.. Hun kom til meg pga en tråd i et konkurerende forum så det er begrenset hvor mye man kan si her *ler* Unasett er hun nå hos en dame jeg var sammen med på sølen i sommer og som jeg trener med noen ganger. Der får hun det godt! Men jeg ble så nysgjerrig på de øynene... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tråden i dette andre forumet...

Flott gjort av deg Anette, og jeg håper denne stakkars tispa får det godt etterhvert.

Når det gjelder disse røde øynene du snakker om, heller jeg til å tro på stress... Særlig siden det ble bedre fra i går til i dag. Min hund har en tendens til å bli rød i øynene hvis han stresser. Blir glassaktig i blikket og rød.

Mener og jeg har lest at hun sto mye ute i bånd, så hun kan jo og ha blitt utsatt for en del trekk, samt at hun muligens har "strupet" seg selv litt i båndet, noe som og medfører røde øyne.

Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det høres sannsynlig ut... var litt redd de muligens hadde sjenket henne for å få henne rolig eller noe jeg :unsure:

Hun har beardis øyne og ikke såå mye pels der som beardiser vanligvis har så man så liksom mer av det hvite i øynene på henne enn det jeg er vant med. Mine hunder har stort sett hatt mandelformede øyne. Hun trakk veldig i båndet og var utrolig sterk for størrelsen så jeg tipper hun har strupet seg selv noen ganger.

Jeg har vel ikke gjort så veldig innsats føler jeg... Jeg bare oppbevarte henne en natt her med mine galninger, fantastiske "øvelse" til den dagen Lyra løper , Simone derimot gjør en skikkelig innsats. Hun har to hannhunder og ei tispe fra før... Hun kommer nok til å holde folk oppdatert vi hjemmesiden sin: http://www.freewebs.com/soline74/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det høres sannsynlig ut... var litt redd de muligens hadde sjenket henne for å få henne rolig eller noe jeg :unsure:

Haha... Selvfølgelig også en mulighet, det tenkte jeg ikke på. Kanskje greit for henne med en liten oppstiver sånn midt opp i alle forandringene.. :innocent:

Var nettopp inne å tittet litt på hjemmesiden til denne dama. For ei dame sier jeg, snakk om energi og pågangsmot. Håper og tror den nye hunden vil finne seg til rette i sitt nye hjem, den kommer jo garantert til å få det 350 ganger bedre enn den har hatt det til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk på at det kunne hende hun hadde fått litt å drikke også, da jeg leste denne tråden tidligere i dag. Mer sannsynlig er det vel at hun bare var/er stressa.

Kjempefin tispe forresten. Jeg elsker hunder med sånt utseende, hehe. Flott at noen tar initiativ til å gjøre tilværelsen hennes bedre! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har fått "somlet" meg til å lese hele story'n nå om denne border-bearded collien, og synes det har vært en rørende historie. Utrolig at det endte så bra som det tilsynelatende har gjort til nå.

Diskusjonen i seg selv er et skoleeksempel på så mange ting på slike diskusjonsgrupper - folk som "antar" det ene og det andre, folk som "støtter" blindt, skam deg - stakkars deg, jeg vil hjelpe - men nei, forresten, psykologiske diagnoser, mangel på kunnskap, etc, etc. Men til slutt et utrolig støttende miljø som faktisk KAN samles og støtte opp under de minste tilfellene..

De røde øynene ville jeg definitivt først mistenke var stress, ja - eller forsåvidt redsel (men da ser man det jo på hunden ellers også). Jeg ser det på mine beardiser hvis de opplever situasjoner som de blir veldig stresset eller redde av (f.eks. har vondt)..

Hvis denne Lady nå faktisk har en urinveisinfeksjon kan det jo godt hende at hun faktisk har vondt av det - og derved stresser seg opp ennå mere bare pga dette også. I tillegg selvsagt til de forskjellige hjemmene hun har hatt den siste tiden. Ikke alle med kanskje de beste forutsetninger for å takle en slik aktiv skapning - og gi henne den roen og tryggheten hun trenger - men samtidig fornuftig aktivisering.

Men med en skikkelig kur mot evt. urinveisinfeksjon, nå nybadet (og forhåpentligvis uten utøy), en vet.sjekk, og fornuftig fôring, gjerne en vaksine og en ormekur eller to - så kan forandringen på hele hennes væremåte (og utseende) skje ganske så raskt, ja. Tror hun vil bli som "ny" i løpet av kort tid!

Søt var hun i hvertfall - ser ut som de gode "gammeldagse" beardisene (som nok også var mer eller mindre border-blandinger..).

Du gjorde en kjempegod gjerning der i hvertfall!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte av dere vet så har jeg hatt ei tispe hos meg i natt. Ingen vet noe særlig om henne annet enn at hun kommer fra et (sterkt) alkoholisert hjem, skulle bli avlivd og at hun angivelig skal ha blitt mishandlet uten at jeg tør påstå det siste for sikkert. Hun har løpetid (står til Loke sin glede og frustrasjon, kan man skjønne hvorfor ikke han fikk leke?)og høyest sannsynligvis urinveisinfeksjon som hun har hatt en goood stund. Pelskvaliteten var under pari og hun var tynnere enn Loke tilmed. Men det jeg reagerte mest på var øynene hennes. Hun var så ekstremt rødsprengt i øynene i går kveld at det var som å se seg selv i speilet en søndag morgen etter en fuktig natt på byen. Jeg har aldri sett en hund med slike øyne før og i dag var de mye klarere og nesten normale. Kan det ha vært stress? Eller er det et tegn på sykdom? Noen som har opplevd noe lignende?

Har tenkt litt på disse røde øynene. Viss det var ett "svært" alkoholisert hjem, tenker jeg røyk. Mye tobakksrøyk i rom uten lufting kan få enhver til å få røde øyne ettervert.

Mvh

Laila S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder røde øyne, så tenker jeg stress og at hun trenger å slappe av. Når Box har har herjet mye, er trøtt eller stresset for noe, blir han knallrød i øynene og på leppene :icon_redface: Men det er jo litt lettere å se på han da, siden han er hvit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
×
×
  • Opprett ny...