Gå til innhold
Hundesonen.no

Biltrøbbel i kulda

Tonje

Recommended Posts

Skrevet

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Skrevet
Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve

*ler* jeg bare spørre, hvilken bil er det du har som ikke funker i vinterkulda? :rolleyes:

Skrevet

Er veldig mange som sliter med bakluker å elektriske vinduer...

Somsagt, Lån en oppvarmet garasje en natt, eventuelt varm opp din egen garasje om den er godt isolert...

Skrevet
Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Altså - er det låsen som ikke vil eller er døra låst opp og "bare" frosset fast?

Skrevet

I HEAR YA ! :P Selv har jeg en ford scorpio som streiker nå i kulda og...det er ikke bare låsen (sentrallås) som er treg, den knotten man trykker inn for å få opp bakluken altså...men det virker som om selve døren er frosset fast i gummilistene.

Det jeg gjør, er å starte bilen og la den gå på tomgang til den er varm...da går den som regel opp. Kun en gang har jeg måttet kapitulere og putte Diezel i baksetet, for da skulle vi til dyrlegen og vaksinere.

Slik er det vel å ikke ha garasje.

:P

Skrevet

Om gummilisten fryser seg frast til selve døren kan man smøre på noe silicon aktige saker (seeee fag kunnskapen og fag teminologien!) jeg har en stift som jeg bruker til å smøre på..... Funker supert!

Skrevet
årsmodell på scopen din da..? stv..?

Det er en 95 mod. stasjonsvogn ja. Må ha plass til bikkjer og stasj vettu.:-) -i det minste starter den..hihih...typen sin nyere ford transit, streiker nå i kulda...:Laugh:

Skrevet

først og fremst må du få tint og tørket opp bilen skikkelig. Du må ha tilgang på en varm garage.

Når du får tørket den opp foreslår jeg at du rengjør pakninger og smører alle pakninger med silikonspray/stift. (Jeg bruker spray) Fås kjøpt på en bilrekvisitaforhandler, eller en bensinstasjon.

Så bør du rengjøre alle låsene og smøre disse med f.eks CRC eller 5 - 56 (eller noe som smører og beskytter)

Når mildværsperiodene kommer igjen med regn og saltsuppe og all den dritten bør du jamnlig vedlikeholde pakninger og låser med overnevnte remedier.

mh

cl

Skrevet
Det er en 95 mod. stasjonsvogn ja. Må ha plass til bikkjer og stasj vettu.:-) -i det minste starter den..hihih...typen sin nyere ford transit, streiker nå i kulda...:Laugh:

Jeg har også 1995 scorp... :P Starter alltid.! :icon_fun:

Skrevet

HAHA! Jeg har ford scorpio jeg og Calina :Laugh: Altså,det er låsen som fryser tror jeg. Jeg får ikke trykka inn den knappen. Bilen står i garasje om natta(ikke oppvarmet),og låsen er like vrang om bilen er kald eller varm..

Men takk for alle tips!

Skrevet

Tøøøft masse scorpioer..! :P

Den knappen bak holder det å varme med håndflaten hos meg.. *healing hands*

Trykk litt rundt den med silikonstift, varm nøkkelen med lighter å stikk den inn flere ganger...

Finnes masse mere eller mindre fungerende trix...

Skrevet

Ford Scorpio er en kanonbil, det! :P Eneste gangen min ikke har startet,var når selve starteren var gåen. Ellers går den som en klokke. Jeg bante og steikte når jeg sku ha ny bil,for jeg sku aldri mer ha bakhjulstrekk etter å ha stått på tverke med volvoen x-ant ganger...men denne har jeg ennå tilgode å stå fast med.

Nå skal jeg stikke innom bensinstasjonen,og kjøpe med meg silikonspray og CRC - takk for tips!

En ting med min lås bak,er at når den er så treg som den er nå i kulda,hjelper det å bruke nøkkelen til å få knotten langt nok inn - hjelper ikke hos meg å stå med fingen å trykke der nei... :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...