Gå til innhold
Hundesonen.no

Biltrøbbel i kulda


Tonje

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve

*ler* jeg bare spørre, hvilken bil er det du har som ikke funker i vinterkulda? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt tips fra dere som har bil her. Jeg har stasjonsvogn,med bur til bikkja baki.Men jeg får jo fankern ikke brukt det nå på denne kalde tida,for jeg får ikke opp bakluka! Jeg har prøvd med både pose med varmvann og låsspray,men den sitter bom fast.. Så på de siste kjøreturene har hunden måttet sitte i baksetet,og jeg liker det ikke noe særlig.Må jeg bare gi opp for vinterens vrede,og kjøpe sikkerhetssele til dyret,eller finnes det andre ting jeg kan prøve?

Altså - er det låsen som ikke vil eller er døra låst opp og "bare" frosset fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I HEAR YA ! :P Selv har jeg en ford scorpio som streiker nå i kulda og...det er ikke bare låsen (sentrallås) som er treg, den knotten man trykker inn for å få opp bakluken altså...men det virker som om selve døren er frosset fast i gummilistene.

Det jeg gjør, er å starte bilen og la den gå på tomgang til den er varm...da går den som regel opp. Kun en gang har jeg måttet kapitulere og putte Diezel i baksetet, for da skulle vi til dyrlegen og vaksinere.

Slik er det vel å ikke ha garasje.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gummilisten fryser seg frast til selve døren kan man smøre på noe silicon aktige saker (seeee fag kunnskapen og fag teminologien!) jeg har en stift som jeg bruker til å smøre på..... Funker supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst må du få tint og tørket opp bilen skikkelig. Du må ha tilgang på en varm garage.

Når du får tørket den opp foreslår jeg at du rengjør pakninger og smører alle pakninger med silikonspray/stift. (Jeg bruker spray) Fås kjøpt på en bilrekvisitaforhandler, eller en bensinstasjon.

Så bør du rengjøre alle låsene og smøre disse med f.eks CRC eller 5 - 56 (eller noe som smører og beskytter)

Når mildværsperiodene kommer igjen med regn og saltsuppe og all den dritten bør du jamnlig vedlikeholde pakninger og låser med overnevnte remedier.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! Jeg har ford scorpio jeg og Calina :Laugh: Altså,det er låsen som fryser tror jeg. Jeg får ikke trykka inn den knappen. Bilen står i garasje om natta(ikke oppvarmet),og låsen er like vrang om bilen er kald eller varm..

Men takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøøøft masse scorpioer..! :P

Den knappen bak holder det å varme med håndflaten hos meg.. *healing hands*

Trykk litt rundt den med silikonstift, varm nøkkelen med lighter å stikk den inn flere ganger...

Finnes masse mere eller mindre fungerende trix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Scorpio er en kanonbil, det! :P Eneste gangen min ikke har startet,var når selve starteren var gåen. Ellers går den som en klokke. Jeg bante og steikte når jeg sku ha ny bil,for jeg sku aldri mer ha bakhjulstrekk etter å ha stått på tverke med volvoen x-ant ganger...men denne har jeg ennå tilgode å stå fast med.

Nå skal jeg stikke innom bensinstasjonen,og kjøpe med meg silikonspray og CRC - takk for tips!

En ting med min lås bak,er at når den er så treg som den er nå i kulda,hjelper det å bruke nøkkelen til å få knotten langt nok inn - hjelper ikke hos meg å stå med fingen å trykke der nei... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...