Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til bilen


Recommended Posts

Hoho, på fredag skal vi hente ny bil! En stor 4hjulstrekker varebil, men GOD plass til bur til hunden baki. (det var jo for bikkja sin del vi bytter bil jo! :rolleyes: )

Men, så lurer jeg på... Dette med sammenleggbare bur kontra helsveiset. Jeg må jo si at hadde jeg hatt en vanlig stasjonsvogn der buret sku vært bakerst i bilen og i kontakt med bakluke, så hadde jeg ikke vært i tvil.. Et helsveist er mye bedre og tåler mer da.. .

Men, nå kommer buret i ny bilen til å stå inntil skilleveggen frem mot oss, og tett ved midt i bilen på bredden tenker jeg. Kan jeg "fint" ha et sammenleggbart bur her? Sjansen for krønsjing av buret da det står på DET stedet, er vel kanskje ikke så stor? Asså, hvis jeg nå tenker bortsett fra bråk i buret da.. Vet jo at et sammenleggbart bråker en god del...

Hva har dere andre her inne?

Helsveiset eller sammenleggbart, og hva slags bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et plastbur, rett og slett for plassen sin del.

Når det gjelder sammeleggbare bur så ville jeg vært veldig forsiktig å ha de i bil. Ved en kollisjon er det utrolig mye kraft på buret, og da er det stor sjanse for at den klapper sammen og skader hunden. Dette gjelder ikke kun at hunden faller på burdet, men også ting som ligger rundt buret. Sats på helsveiset, de er mest sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige bilen hadde vi et sånn bur som alle fire veggene kunne legges ned. Det fungerte greit, men det var stålbur og det klirret litt i det. Spes. hvis det stod inntil noe i bilen. Det var lett å ta sammen og ta ut og inn av bilen ved behov. Spesiellt når man trenger et stort bur. Har sett flere som har sånn plast flybur baki bilene sine. Jeg syns hunden blir litt stuet vekk med dem, fordi hunden ser ikke så mye. Hehe. Jeg vil gjerne at hunden min skal få se ut av vinduet. Spesiellt på lengere bilturer. :wub: Men det finnes jo endel å velge i, så det er bare smak og behag.

Bruker selv sikkerhetssele nå. Men får jeg en stor bil, foretrekker jeg bur fordi det er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---ikke bare smak og behag. men en stor del er jo opp til lommeboka liksom..

Holder på å sjekke ut brukt bur osv hele tiden, og får jeg tak i et rimelig et som er helsveiset og stort nok, så er det jo ikke så mye å tenke på, men... Må ha et med dør i kort enden, og døra må være så lita at den faktisk GÅR opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helsveiset aluminiumsbur til hunden i bilen. Kjører Pajero, og ville ha åpning ut til sidedøren bak.

Buret er stroppet fast til skilleveggen bak setene. Jeg har varebil.

Buret måtte spesiallages til min sheltie, og det kom da på 2.500 kr.

Buret er kjempelett og lydløst :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de sammenleggbare er vel risikoen for at de klapper sammen om man kræsjer, men hvis buret står så langt inn i bilen at du ikke tror det blir et problem, så kan du jo enten stripse det fast i alle bauger og kanter, eller punktsveise det..

Jeg stripser mine sammenleggbare bur (de slutter jo å være sammenleggbare da, men hvor ofte trenger jeg å legge de sammen? Og da er det jo bare å klippe av stripsen igjen), mest fordi at den klirringa innimellom er svært svært irriterende - jeg er egentlig flink til å fade ut sånt (har da barn, må vite.. hehe) men noen ganger så bare legger man merke til det, og da blir det mer og mer og mer irriterende.. :rolleyes:

Stripsene er satt langs alle vegger i buret, i hjørner og alle steder som er svake - eller klirrer - bortsett fra døra selvsagt, det er kjekt å kunne bruke den.. hehe

Bare husk å feste buret, så det ikke seiler rundt bak der.. Sånt liker ikke hunder noe særlig, og særlig trygt er det vel ikke, om man skulle få en kræsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Ja, jeg teenkte på dette med å stripse det, for da er jo sjansen relativt liten for at det vil klappe sammen ved mindre påkjenning iallefall.

Grunnen til at jeg vurderer sammenleggbart er jo rett og slett fordi jeg da får et større bur for mindre pris. hehe. Og brukt som passer inn der jeg har tenkt å ha det, er visst ikke så lett å få tak i... Jeg tar gjerne imot tips! Eneste kriterie jeg har er at det skal være MINST 55 b, 66 h, og 80 l.... MINST. Men, bredden på døra kan ikke være mer enn inntil 50 fra sideveggen og til enden på døra. Til nød litt lenger om det er høyre hengslet...

Buret jeg har i bilen nå er 55 x 65 x 75 ca... Det er den størrelsen oppdretter bruker på buret inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpe nytt bilbur, ville jeg uten tvil prøvd å finne et Mimsafe Variocage bur! De virker utrolig solide og har visse justeringsmuligheter, og med lås på burdør kan man la luker og vinduer stå åpne på bilen.

Bortsett fra at det er sinnsykt dyrt så... Men, et utrolig flott bur! Vurderte det om vi sku beholdt BMW'n, men det ble for stort (høyt) til å gå inn i bilen...

Og i Suzuki'n nå vil det ikke være særlig praktisk siden det er skrått i alle retninger (ikke alle da), og det strengt tatt passer best med et firkantet et der vi skal ha det i bilen... Men, ja. Et flott bur! Og med 500 kr i rabatt om man har Agria forsikring blir det kanskje ikke SÅ dyrt i forhold til andre bur... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...