Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg kjøpe av leker til min kommende valp?

Recommended Posts

Skrevet

Ja, som sagt så skal jeg ha schæfervalp i November... (Vet det er lenge til)...

Men har allerede begynt så smått og se på div.utstyr... Kjøpt lite ennå, men har god tid :)

Men hva er det jeg virkelig TRENGER?? Sånn at jeg ikke går amok, og kjøper alt mulig unødvendig utstyr... :wub:

Dere som har /har hatt valper, vet jo hva jeg prater om...

Jeg har et kobbel, som er svart, så oppdretter sa; DA må du ha svart halsbånd også ;)

Hehe... Men vet ikke helt om jeg skal beholde det..Jeg har også et strupe-halsbånd fra pappas tidligere hund..Men tror ikke jeg vil bruke det.. !

Kunne egentlig tenkt meg et sånn... Lær- halsbånd? Men vet ikke helt..

Hehe.. Hva skal jeg kjøpe ??

Tar imot forslag med stoor takk :D

Kom gjerne med nettbutikker med grei priser også :D

Skrevet

Til en schäfer trenger du:

En Kong med et tykt tau.

Istedet for strup så ville jeg valgt halvstrup, siden det er valp så ta et fint mykt et med justering..

Halvstrupen er bare der for å hindre at valpen kommer seg ut av båndet ved å rygge. Det skal ikke være så stramt at det struper hunden.

Ellers ville jeg ikke kjøpt så mange leker før hunden er i hus, sånn at du finner ut hvilke leker hunden liker. Er dumt å sitte med en haug leker som hunden ikke liker :wub:

Skrevet
Til en schäfer trenger du:

En Kong med et tykt tau.

Istedet for strup så ville jeg valgt halvstrup, siden det er valp så ta et fint mykt et med justering..

Halvstrupen er bare der for å hindre at valpen kommer seg ut av båndet ved å rygge. Det skal ikke være så stramt at det struper hunden.

Ellers ville jeg ikke kjøpt så mange leker før hunden er i hus, sånn at du finner ut hvilke leker hunden liker. Er dumt å sitte med en haug leker som hunden ikke liker :P

Ok.. :wub: Takk for tips :) En kong skal jeg nok kjøpe... :D

Har også tenkt i forbindelse med trening at jeg vil bruke klikker, men får se.. :D

Ja, kanskje lurt å vente med leker? Vet ikke om jeg klarer :P hehe...

Er helt gira...og har vel vært det siden før jul :rolleyes:

Var å kikket på et halvstrup i lær, her om dagen, som jeg falt veldig for.. Men litt usikker også... ;)

Skrevet

Men seriøst, november.. Det er det _lenge_ til :wub:

Stakkars..

Forresten, kjøp deg minst to konger, gjerne tre. Det er genialt til å "leke opp" hunden med, sånn at det er du som har den leka som er morsomst.

Skrevet
Men seriøst, november.. Det er det _lenge_ til :D

Stakkars..

Forresten, kjøp deg minst to konger, gjerne tre. Det er genialt til å "leke opp" hunden med, sånn at det er du som har den leka som er morsomst.

Jajajaja.... GNI det inn du ! <_<

Jeg VET det er lenge til ! Og skulle gjerne hatt hunden nå jeg...

Men må tenke på meg selv først nå... Hehe.... Og for hundens beste også så venter jeg :)

Men hund blir det ...Om det er aldri så lenge å vente.... SUKK :unsure:

:wub:

Skrevet

Da har du noe veldig stort å se frem til hvertfall!! Masse å glede deg til!

Kan være greit å ha et førstehjelpeskrin..?

Børster?

Klotang?

Teppe?

seng til hunden evt?

vet ikke om dette hjalp noe særlig jeg, men kanskje :wub:

Skrevet
Da har du noe veldig stort å se frem til hvertfall! Masse å glede deg til!

Kan være greit å ha et førstehjelpeskrin..?

Børster?

Klotang?

Teppe?

seng til hunden evt?

vet ikke om dette hjalp noe særlig jeg, men kanskje :wub:

Så flott :) Jojo, klart det hjelper.. Jeg vet ikke hva jeg har fra før..Men regner ikke med at jeg har det..

Klart min lille valp skal ha teppe ;) Og Maaaaaasse tepper..hehe...:D Evt ei helt vanli hundeseng...:D

Klotang, har jeg tror jeg.... Hmm..'Husker ikke...

Mat og vannskål (du trenger som regel mindre enn det du tror)

Dette har jeg allerede :P

Skrevet

Det som er helt sikkert er at det er uungåelig å ende opp med altfor mye utstyr. Jeg har i alle fall kapitulert og bare innsett at jeg er en utstyrsfreak!

Det spørs jo også litt hva du skal bruke schäferen din til, men i stedet for kong, så ville jeg foretrukket biteskinn. Kong er vanskelig å få ta på, og lærer ikke valpen å bite riktig. Et godt biteskinn er akkurat så glatt at det glipper om valpen ikke biter hardt nok, og er mykt og behagelig å bite i når den tar skikkelig tak. Dersom du har ambisjoner med å trene med den, så ville jeg tatt meg bryet med å lære den å bite skikkelig og ikke vilt fekte med tennene og bare spille på jakt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...