Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg kjøpe av leker til min kommende valp?

Recommended Posts

Skrevet

Ja, som sagt så skal jeg ha schæfervalp i November... (Vet det er lenge til)...

Men har allerede begynt så smått og se på div.utstyr... Kjøpt lite ennå, men har god tid :)

Men hva er det jeg virkelig TRENGER?? Sånn at jeg ikke går amok, og kjøper alt mulig unødvendig utstyr... :wub:

Dere som har /har hatt valper, vet jo hva jeg prater om...

Jeg har et kobbel, som er svart, så oppdretter sa; DA må du ha svart halsbånd også ;)

Hehe... Men vet ikke helt om jeg skal beholde det..Jeg har også et strupe-halsbånd fra pappas tidligere hund..Men tror ikke jeg vil bruke det.. !

Kunne egentlig tenkt meg et sånn... Lær- halsbånd? Men vet ikke helt..

Hehe.. Hva skal jeg kjøpe ??

Tar imot forslag med stoor takk :D

Kom gjerne med nettbutikker med grei priser også :D

Skrevet

Til en schäfer trenger du:

En Kong med et tykt tau.

Istedet for strup så ville jeg valgt halvstrup, siden det er valp så ta et fint mykt et med justering..

Halvstrupen er bare der for å hindre at valpen kommer seg ut av båndet ved å rygge. Det skal ikke være så stramt at det struper hunden.

Ellers ville jeg ikke kjøpt så mange leker før hunden er i hus, sånn at du finner ut hvilke leker hunden liker. Er dumt å sitte med en haug leker som hunden ikke liker :wub:

Skrevet
Til en schäfer trenger du:

En Kong med et tykt tau.

Istedet for strup så ville jeg valgt halvstrup, siden det er valp så ta et fint mykt et med justering..

Halvstrupen er bare der for å hindre at valpen kommer seg ut av båndet ved å rygge. Det skal ikke være så stramt at det struper hunden.

Ellers ville jeg ikke kjøpt så mange leker før hunden er i hus, sånn at du finner ut hvilke leker hunden liker. Er dumt å sitte med en haug leker som hunden ikke liker :P

Ok.. :wub: Takk for tips :) En kong skal jeg nok kjøpe... :D

Har også tenkt i forbindelse med trening at jeg vil bruke klikker, men får se.. :D

Ja, kanskje lurt å vente med leker? Vet ikke om jeg klarer :P hehe...

Er helt gira...og har vel vært det siden før jul :rolleyes:

Var å kikket på et halvstrup i lær, her om dagen, som jeg falt veldig for.. Men litt usikker også... ;)

Skrevet

Men seriøst, november.. Det er det _lenge_ til :wub:

Stakkars..

Forresten, kjøp deg minst to konger, gjerne tre. Det er genialt til å "leke opp" hunden med, sånn at det er du som har den leka som er morsomst.

Skrevet
Men seriøst, november.. Det er det _lenge_ til :D

Stakkars..

Forresten, kjøp deg minst to konger, gjerne tre. Det er genialt til å "leke opp" hunden med, sånn at det er du som har den leka som er morsomst.

Jajajaja.... GNI det inn du ! <_<

Jeg VET det er lenge til ! Og skulle gjerne hatt hunden nå jeg...

Men må tenke på meg selv først nå... Hehe.... Og for hundens beste også så venter jeg :)

Men hund blir det ...Om det er aldri så lenge å vente.... SUKK :unsure:

:wub:

Skrevet

Da har du noe veldig stort å se frem til hvertfall!! Masse å glede deg til!

Kan være greit å ha et førstehjelpeskrin..?

Børster?

Klotang?

Teppe?

seng til hunden evt?

vet ikke om dette hjalp noe særlig jeg, men kanskje :wub:

Skrevet
Da har du noe veldig stort å se frem til hvertfall! Masse å glede deg til!

Kan være greit å ha et førstehjelpeskrin..?

Børster?

Klotang?

Teppe?

seng til hunden evt?

vet ikke om dette hjalp noe særlig jeg, men kanskje :wub:

Så flott :) Jojo, klart det hjelper.. Jeg vet ikke hva jeg har fra før..Men regner ikke med at jeg har det..

Klart min lille valp skal ha teppe ;) Og Maaaaaasse tepper..hehe...:D Evt ei helt vanli hundeseng...:D

Klotang, har jeg tror jeg.... Hmm..'Husker ikke...

Mat og vannskål (du trenger som regel mindre enn det du tror)

Dette har jeg allerede :P

Skrevet

Det som er helt sikkert er at det er uungåelig å ende opp med altfor mye utstyr. Jeg har i alle fall kapitulert og bare innsett at jeg er en utstyrsfreak!

Det spørs jo også litt hva du skal bruke schäferen din til, men i stedet for kong, så ville jeg foretrukket biteskinn. Kong er vanskelig å få ta på, og lærer ikke valpen å bite riktig. Et godt biteskinn er akkurat så glatt at det glipper om valpen ikke biter hardt nok, og er mykt og behagelig å bite i når den tar skikkelig tak. Dersom du har ambisjoner med å trene med den, så ville jeg tatt meg bryet med å lære den å bite skikkelig og ikke vilt fekte med tennene og bare spille på jakt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...