Gå til innhold
Hundesonen.no

leveringsklare


Wanderlust

Recommended Posts

7-9 uker...jeg fikk en hund da den var 7 uker gammel.

Denne hunden var meget enkel og trene til hjemme alene trening,ble lydig og kunne alle kommandoer ved 6 mndrs alder,og ble en meget trygg og sosial hund.

Tror det var pga at jeg fikk knyttet meg til den,formet den og vent den til mine daglige ting før den kom over i den mer "våkne"alderen .Vet ikke.Det er jo ikke anbefalt,men må innrømme at jeg merket forskjell på kontakten og hvor enkelt det gikk å lære den ting tidlig.Hjemme alene treningen var ingen trening egentlig,det bare ble sånn.Han trengte mye søvn da og jeg la han oppi en eske med en brukt genser og to med min lukt.Der lå han rolig når jeg kom hjem,og selfølgelig hadde han vert og tisset,på avisene.Men han hadde vert helt rolig sa de jeg bodde i bofelleskap med.

9 uker gammel er det mye personlighet ute å går.Valpen skiller seg tydeligere fra de andre,og det kan være lettere og velge et passende individ.Man mener at valpen kan få skader av og forlate mor for tidlig,men siden moren ofte er lei valpene før denne aldereren tror jeg ikke det er farlig med 7 uker.Valpene har lært og leke og omgås sine søsken også på denne tiden,og kanskje andre hunder i staben.De er nysgjerrige og ofte uredde.

Den verste alderen vil jeg si er over 10 uker,nærmere 15 kanskje.Da har du gått glipp av mye viktig i valpens liv og jeg har personlig fått følelsen av at valpen knytter seg senere,er mer sky og virker redd ute i verden uansett hvordan man jobber går ting tregere.Den har vert forlenge blandt "ulvene"og for lite med mennesker.

Selvsagt finnes det oppdrettere som elsker og henge med valpene sine og gir dem hvert ledige minutt...men dem som driter i dem og helst ser at de er borte ved fødsel kan ende opp med sky valper.

Midt i mellom og allment akseptert er jo standard 8 uker.Dette er noe de fleste gjør,og dette synes jeg er greit.Men dersom man har opplevd en 7 ukers valp og følte at dette var bra vil man gjerne ha en på samme tid neste gang.

Mulig det var tilfeldig,men jeg tviler på det da jeg kjenner 3 stykker som fikk valp i samme alder samme kull(søsken til min)og disse hundene er meget trofaste,knyttet,lydige,flinke og avbalanserte,sosiale osv.Dette ble de tidlig.

Man skulle tro det var farlig og gi dem over ved 7 uker.Jeg ville anbefale dette.Mulig noen mener jeg er sprø,men jeg har lest litt om dem som temmer ulv...og rev.Det er ikke så lett og hente seg en 8-9 uker gml ulv/revevalp.Du får den bedre til om den er 7 i disse tilfeller helst yngre.

Nå må jeg legge til at hunden selfølgelig er tam allerede,og at man derfor kan føle at det ikke er nødvendig og temme den noe mer.Men jeg mener at de menneskene som skal ha valpen og omgivelsene hunden kommer til å leve under kan tre inn i valpens liv ved 7.Å henge med mor å far/søsken er det slutt på brått en uke etter likevel..så at det skal være traumatisk før ser jeg ikke...

Det er sikkert mange som tenker at de har da like godt forhold til hunden sin som de hentet ved 8 uker.Det tviler jeg ikke på,men de som praktiserer og har erfart både 7 8 og kanskje 16 vil nok ganske garantert si at 7 var best.Jeg tror den uken betyr mer sammen med den nye flokken enn den gamle som de skal forlate for godt likevel.

Vet jeg er i fare for å bli skjelt ut,men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg stemmer for nærmere 10 uker...

Var med på treningen av et valpekull fra nyfødt til det ble 9 mnd ifjor, utrolig til utvikling som skjer. Og utifra det jeg så der er de to ukene ekstra ganske viktige. Så bare hvordan valpene vokste til. Da er valpene på et helt annet stadium, og de begynner å bli mer selvstendige. Kanskje litt mindre føyelige for oss, men overgangen fra kull til ensom hund vil nok bli bedre på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har vel litt med hvor god tispa er til å være mor? Er det ikke bedre å hente en valp litt tidligere hos ei tispe som er dårlig mor, enn en som er god?

Mener forresten å huske at anbefalte ideelle leveringstider var 7 uker hos en dårlig mor, og 12 uker hos en god mor. Skal ikke si noe sikkert, siden jeg ikke finner notatene fra det foredraget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men det har vel litt med hvor god tispa er til å være mor? Er det ikke bedre å hente en valp litt tidligere hos ei tispe som er dårlig mor, enn en som er god?

Mener forresten å huske at anbefalte ideelle leveringstider var 7 uker hos en dårlig mor, og 12 uker hos en god mor. Skal ikke si noe sikkert, siden jeg ikke finner notatene fra det foredraget...

Og med den påstanden er det kanskje greit å minne om at det IKKE er mor som er viktig under den siste tiden hos oppdretter - det er SØSKNENE - så mor kan være så dårlig hun bare vil - det som er viktig er imidlertid at man i perioden 6-8 uker fjerner den dårlige moren og kanskje erstatter henne med en hyggelig leketante - har man ikke det så får de klare seg med hverandre (søsknene).

Nå har alle våre mødre vært flinke - men fra 5-6 uker så er mor sammen med barna mindre og mindre - dvs. hun sover ikke sammen med barna - og slipper å være med dem hele døgnet - de får supe litt melk morgen og kveld og så får de leke litt sånn innimellom.

Da blir mor ofte mer engasjert også - når hun får pause fra utyskene og kvalitetstid for seg selv.

Men altså - det er søskenrelasjonen som er viktig frem til levering. Og en valp levert når den er 7 uker mister mye viktig lærdom fra sine søsken. Det er ikke uvanlig at valper som leveres 7 uker gamle og yngre (noen gjør jo det) blir ekstremt bitete og vanskelig å ha som valper - mens valper som går i flokken til de er 9-10 uker gamle ofte er greiere i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 uker.. det syntes jeg var en fortreffelig alder.. Og hvis man må hente valpen tidligst mulig for at den skal sosialsieres og miljøtrenes så har man valgt en dårlig oppdretter! En god oppdretter skal etter min mening legge grunnlaget i valpens hjemmemiljø med å invitere forskjellige folk hjem, ta med valpene ut på tur etc.

Edit: og ja, jeg har hatt en valp som jeg hentet hjem ved syv ukers alder.. det gjør jeg ikke igjen. 0 bitehemning b.l.a..og den ble ikke noe mer knyttet til meg en vesle Lyra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med den påstanden er det kanskje greit å minne om at det IKKE er mor som er viktig under den siste tiden hos oppdretter - det er SØSKNENE - så mor kan være så dårlig hun bare vil - det som er viktig er imidlertid at man i perioden 6-8 uker fjerner den dårlige moren og kanskje erstatter henne med en hyggelig leketante - har man ikke det så får de klare seg med hverandre (søsknene).

Nå har alle våre mødre vært flinke - men fra 5-6 uker så er mor sammen med barna mindre og mindre - dvs. hun sover ikke sammen med barna - og slipper å være med dem hele døgnet - de får supe litt melk morgen og kveld og så får de leke litt sånn innimellom.

Da blir mor ofte mer engasjert også - når hun får pause fra utyskene og kvalitetstid for seg selv.

Men altså - det er søskenrelasjonen som er viktig frem til levering. Og en valp levert når den er 7 uker mister mye viktig lærdom fra sine søsken. Det er ikke uvanlig at valper som leveres 7 uker gamle og yngre (noen gjør jo det) blir ekstremt bitete og vanskelig å ha som valper - mens valper som går i flokken til de er 9-10 uker gamle ofte er greiere i så måte.

Det var det jeg lærte på et foredrag, at man skulle hente hjem valpen tidligere om ikke alt var som det skulle da. Mulig han tar feil ja, men jeg trudde liksom på han siden han har drevet mye med forskning og slikt.

En annen ting er jo at man ikke hadde kjøpt fra den oppdretteren... (Det holder liksom med en hund fra en dårlig oppdretter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå 2 valper i hus..den ene hentet vi som 8 uker,og den andre som 9 uker.

jeg og samboeren min merket skikelig stor forskjell på disse valpene,da den siste har vært veldig krypete og forsiktig og hatt vanskelig for å slippe seg løs,selv om vi har kost masse og gitt den det samme.Den ville ikke leke og ble bare liggende stille med hodet i fanget.Den virket ikke så menneskekjent for å si det rett ut.Han er blitt bedre nå etter snart en uke,men hun vi hentet som 8 uker var mer levende,uredd og glad.

Jeg vet jo ikke om det har med valpenes forskjeller og gjøre eller om det er forskjell på oppmerksomhet fra oppdretters side.Men jeg mener fortsatt at det er positivt og få dem ved 7 uker da de skal tilvennes sitt nye hjem og det gamle hjemmet straks blir glemt.

Syns ikke yngre valper er noe mer bitete,men om de er det så tar det ikke lange tiden og avvenne dette.Valper er jo ofte bitete uansett,så tror ikke det er spesielt for 7 ukers valp.

Nå begynner lille karen og komme seg etterhvert,men lille Genie er 3 hestehoder foran,selv med bare en uke ekstra med oss.Hun er tøffere en toget:)

NKK skriver at ved 7-8 uker kan valpene leveres.Tror rett og slett folk må velge selv når de vil avlevere og hente...

Det er merkbart forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har vel litt med hvor god tispa er til å være mor? Er det ikke bedre å hente en valp litt tidligere hos ei tispe som er dårlig mor, enn en som er god?

Mener forresten å huske at anbefalte ideelle leveringstider var 7 uker hos en dårlig mor, og 12 uker hos en god mor. Skal ikke si noe sikkert, siden jeg ikke finner notatene fra det foredraget...

Hvor var du på foredrag og hvem foreleste?

Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre valper blir tidligst levert ved 8 uker! Enkelte har godt av å være en uke ekstra også.

Har aldri opplevd at tispen har blitt så sur at det er "bedre" for valpene å slippe kontakt.... 3 av tispene har hatt igjen valper ganske lenge/ for alltid, men aldri har de vært sure.

Valper som er blitt her har gjerne diet til de har vært 12 uker også. For et par år siden hadde vi 2 valper ganske lenge, den ene skulle vi beholde og den andre var nesten 5 måneder da vi fant det riktige hjemmet. Tispen var aldri sur, men veldig leken og har vel enda i dag, etter nesten 2 år, fremdeles ikke "tatt" lille krapylet. De leker ganske heftig til tider, men det "tipper" aldri over, gamlemor er veldig flink til å roe ned krapylet når det blir for mye.

Jeg opplever at tiden fra 7-9 uker er en tid med veldig utvikling hos valpene, både når det gjelder bitehemming og språk (demping av konflikter).

PS En tispe som ble sur på valpene, ville nok ikke fått flere kull her hos oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper KAN tas fra flokken sin ved 6 ukers alder, men de burde være minst 8 uker gamle.

Begrunnelse:

Sæd kan leve hele 2 uker inne i tispa. Dermed kan en valp være hele 2 uker yngre enn en annen i samme kull! Om tispa er parret med forskjellige partnere (tjuv-parring), kan det faktisk ble flere halv-søsken i samme mage og kull.

Om man henter en valp som er 6 uker gammel, kan det hende at denne valpen faktisk ikke er mer enn "4 uker" (den har levd 6 uker utenfor livmoren, men er 2 uker yngre enn antatt), hvis dere skjønner.

Rett før hunden fyller 6 uker, utvikler den frykt og mye kroppsspråk og ikke minst bitehemning. I denne perioden er det viktig med kontakt med kullsøsken, som gjør at valpen kan få et normalt kroppsspråk og kunne vise blandt annet frykt. Om et egg ble befruktet etter de andre, vil denne valpen få problemer hvis den blir tatt fra flokken på likt med de andre.

Valpen bør leveres før 12 uker, pga sosialiseringsperioden. De fleste har lust til å være med å prege valpen en del fra et tidlig stadie.

Dette ble dårlig forklart, men det er slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæd kan leve hele 2 uker inne i tispa. Dermed kan en valp være hele 2 uker yngre enn en annen i samme kull! Om tispa er parret med forskjellige partnere (tjuv-parring), kan det faktisk ble flere halv-søsken i samme mage og kull.

Om man henter en valp som er 6 uker gammel, kan det hende at denne valpen faktisk ikke er mer enn "4 uker" (den har levd 6 uker utenfor livmoren, men er 2 uker yngre enn antatt), hvis dere skjønner.

Hvis det i det hele tatt er mulig, burde ikke den 2 uker yngre valpen være veldig uferdig og mye mindre? (Er det ikke på det siste stadiet av drektigheten de vokser mest i størrelse?) :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Valper KAN tas fra flokken sin ved 6 ukers alder, men de burde være minst 8 uker gamle.

Begrunnelse:

Sæd kan leve hele 2 uker inne i tispa. Dermed kan en valp være hele 2 uker yngre enn en annen i samme kull! Om tispa er parret med forskjellige partnere (tjuv-parring), kan det faktisk ble flere halv-søsken i samme mage og kull.

Om man henter en valp som er 6 uker gammel, kan det hende at denne valpen faktisk ikke er mer enn "4 uker" (den har levd 6 uker utenfor livmoren, men er 2 uker yngre enn antatt), hvis dere skjønner.

Rett før hunden fyller 6 uker, utvikler den frykt og mye kroppsspråk og ikke minst bitehemning. I denne perioden er det viktig med kontakt med kullsøsken, som gjør at valpen kan få et normalt kroppsspråk og kunne vise blandt annet frykt. Om et egg ble befruktet etter de andre, vil denne valpen få problemer hvis den blir tatt fra flokken på likt med de andre.

Valpen bør leveres før 12 uker, pga sosialiseringsperioden. De fleste har lust til å være med å prege valpen en del fra et tidlig stadie.

Dette ble dårlig forklart, men det er slik jeg har forstått det...

OK *latter* - glad for at denne tråden ligger i kjelleren akkurat nå... *host*

Hvor i all verden tar du dette fra?????? Jeg håper du skriver dette på tull???

7 valper født 1. januar - er den 1 februar akkurat like gamle - nemlig 1 måned - hverken mer eller mindre.

Nei, sæd kan ikke befrukte egg inne i tispen i en periode på 2 uker - sorry - aner ikke hvor du har dette fra - men tispen slipper ikke egg i en periode på mange uker - hun slipper egg en dag og ferdig med det - de eggene som ikke blir befruktet den dagen forsvinner ut i det store intet - punktum finale.

Det er en GRUNN til at man ved inseminering tar blodprøver av tispen for å vite eksakt når hun har eggløsning - sæd lever ikke så lenge nemlig, bommer man blir ikke tispen drektig - hadde det funka på din måte så hadde man jo bare kunnet legge inn en dose på første eller andre dagen av løpetiden og ferdig arbeid - men det kan man da faktisk ikke......

Dette tror jeg må være det værste eksempelet på vranglære jeg noen gang har lest - beklager om du opplever dette som "mobbing" eller at jeg er slem.

Ta for eksempelt ett prematurt barn - født eksempelvis 2 måneder før termin - det barnet har bursdag den dagen det blir født - ikke to måneder frem i tid liksom.

........... resten av innlegget ditt kommenterer jeg ikke - men kanskje lurt å lese litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dokumentasjon og vitenskap. Hentet fra boken "Valping"

" Dette, kombinert med at mange tisper pares flere ganger med noen dagers mellomrom, gjør at selve befruktningen kan skje på forjellige tidspunkt. Etter selve befruktnigen vandrer både befruktede og ubefruktede egg ned til livmoren. Dem tidligst befruktede eggene venter på de øvrige, slik at alle i kullet er jevngamle når de vandrer ned mot livmoren."

Dvs: valpene starter ikke "utviklingen" før dem kommer i livmoren og alle i kullet er dermed like gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg skal jo ha valp snart, så håper noen vil svare meg på dette:

Jeg har mulighet til å være en hel ekstra uke hjemme med valpen hvis jeg kan hente den når den er vel 7,5 uke gammel fordi det da faller på påskeuka. På den tida har både naboen valp + at jeg har mulighet til å la han leke med andre jevngamle valper. I tillegg har vi to hunder fra før, det har også naboen - våre hunder er en del sammen også.

I akkurat denne spesifikke situasjonen, er det dumt å få valpen ved 7,5 uke? Ville dere ha ventet til den var eldre?

Oppdretteren sa det var greit at jeg kunne få hunden to-tre dager før den ble 8 uker pga det jeg nettopp skrev, men ikke noe tidligere.

Har ikke lyst til å få feil utgangspunkt allerede så tidlig, men tenker mye på dette med at valpen lærer seg språk og bitehemning ved å være sammen med søsken litt ekstra og håper vi kan kompensere med å la den være mye sammen med andre valper og gode, voksne hunder i stedet.

Stoler på oppdretter og min egen vurdering, men vil gjerne høre hva dere mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hmm.. jeg skal jo ha valp snart, så håper noen vil svare meg på dette:

Jeg har mulighet til å være en hel ekstra uke hjemme med valpen hvis jeg kan hente den når den er vel 7,5 uke gammel fordi det da faller på påskeuka. På den tida har både naboen valp + at jeg har mulighet til å la han leke med andre jevngamle valper. I tillegg har vi to hunder fra før, det har også naboen - våre hunder er en del sammen også.

I akkurat denne spesifikke situasjonen, er det dumt å få valpen ved 7,5 uke? Ville dere ha ventet til den var eldre?

Oppdretteren sa det var greit at jeg kunne få hunden to-tre dager før den ble 8 uker pga det jeg nettopp skrev, men ikke noe tidligere.

Har ikke lyst til å få feil utgangspunkt allerede så tidlig, men tenker mye på dette med at valpen lærer seg språk og bitehemning ved å være sammen med søsken litt ekstra og håper vi kan kompensere med å la den være mye sammen med andre valper og gode, voksne hunder i stedet.

Stoler på oppdretter og min egen vurdering, men vil gjerne høre hva dere mener?

Personlig så ville jeg ikke hatt problemer med å levere en valp noen dager før 8 uker dersom kjøper hadde velfungerende voksne hunder - så dette kommer helt an på hvordan dine hunder er med valper.

Kombinasjonen du skal ha valp fra kan imidlertid være relativt heftig så om dine hunder bare er snille og finner seg i alt så ville jeg nok latt valpen være hos oppdretter så lenge som mulig for å lære seg ett og annet.

Dersom dine hunder er flinke til å sette grenser for "gale" valper så ville jeg sagt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper KAN tas fra flokken sin ved 6 ukers alder, men de burde være minst 8 uker gamle.

Begrunnelse:

Sæd kan leve hele 2 uker inne i tispa. Dermed kan en valp være hele 2 uker yngre enn en annen i samme kull! Om tispa er parret med forskjellige partnere (tjuv-parring), kan det faktisk ble flere halv-søsken i samme mage og kull.

Sæd kan overleve i rundt 6 dager inne i tispa, så det er teoretisk mulig at en tispe kan ha flere sæddonorer om hun parrer seg med flere hanner, og altså føde halvsøsken. Det er alikevel ikke slik at fosterene er forskjellig i alder, siden alle eggene ovulerer samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæd kan overleve i rundt 6 dager inne i tispa, så det er teoretisk mulig at en tispe kan ha flere sæddonorer om hun parrer seg med flere hanner, og altså føde halvsøsken. Det er alikevel ikke slik at fosterene er forskjellig i alder, siden alle eggene ovulerer samtidig.

Sorry! Kjempe tabbe... Skjekket med notatene og det var EN uke ja, ikke to uker...!

Og ja, ofte kan man se at denne/disse valpene er mindre, men det er ikke helt sikkert at den yngste valpen er minst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...