Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av Mops

Lilleulv

Recommended Posts

Skrevet

En kollega skal kjøpe seg mops :ahappy: hurra! Så nå har han bedt meg om hjelp til å finne oppdretter.... Vil gjerne ha anbefalt seriøse oppdrettere på Østlandsområdet, og fortell gjerne om egne erfaringer.

Skrevet

Muligens høres jeg litt negativ ut nå, men jeg anbefaler deg å be kollegaen tenke igjenom at mange mopser lider under det "kule" ustseendet sitt og aldri kan fungere som normale hunder og jeg anbefaler kollegaen din å se etter andre ting en utstillingsresultater i linjene. Finne en oppdretter som fokuserer på helse og som avler litt lengre snuter slik at de får puste skikkelig. Faktum er at mange mopseoppdrettere bryter dyrevernsloven når de avler slik at hundene skal se "best" mulig ut. (les: ha kortest mulig snute)

Skrevet
Muligens høres jeg litt negativ ut nå, men jeg anbefaler deg å be kollegaen tenke igjenom at mange mopser lider under det "kule" ustseendet sitt og aldri kan fungere som normale hunder og jeg anbefaler kollegaen din å se etter andre ting en utstillingsresultater i linjene. Finne en oppdretter som fokuserer på helse og som avler litt lengre snuter slik at de får puste skikkelig. Faktum er at mange mopseoppdrettere bryter dyrevernsloven når de avler slik at hundene skal se "best" mulig ut. (les: ha kortest mulig snute)

hm ja... den her er litt vanskelig synes jeg. jeg kan ikke noe om mops, ville aldri hatt det selv... Men jeg føler ikke jeg kan blande meg inn når en annen skal kjøpe seg mops liksom. Han er utrolig glad i dyr og snill så mopsen får nok et kjempefint hjem! gleder meg til han skal ha med valpen på jobb... :hmm: alt jeg kan gjøre er å hjelpe til å finne gode oppdrettere til han, som fokuserer på helse og gemytt. så kjempefint om dere hjelper meg å finne sånne oppdrettere.

Skrevet

Nå fikk jeg en mulighet til å nevne det med neselengde, og han ble kjempefrustrert når han hørte at det var noen som avla på kortere nese pga utstilling. Det skulle han passe på når han skulle kjøpe sa han! :icon_redface: bra da!

Skrevet

Jeg husker noen la ut en link engang til en kennel som avlet på hunder med litt lengre neser enn det som er normalt på utstilling.. Noen som husker det? Eventuelt hvor den kennelen holder til?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
    • Om kjøper har betalt full valpepris og hunden står registrert på valpekjøper, så eier denne alle rettigheter. Da er det normalt med en leasingavtale for kull hvor andre enn eier er oppdretter. Her vil nok avtalene være forskjellig, normalt sett leaser man for prisen av en valp eller en valp.  Hvilken avtale som gjøres er mellom partene selv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...