Gå til innhold
Hundesonen.no

Fineste og styggeste dialekt


Aya

Recommended Posts

Som eks-østfolding og nåværende Oslo-beboer, ser det ut til at jeg kommer ganske dårlig ut i denne debatten :) . Men jeg snakker ikke Fredrikstad-dialekt, bare så det er klart! Blir'nte tatt særriøst når'u prekær sånn! Ille tråkig å bli mobba hele tia fordi døm syns at vokalane og L-ane (bokstaven L) dine er rare, og bara fordi du sier bilær og båtær og pælær. Er'nte no morro når alle syns at dialekta di er den støggaste i lannet, vøttø.

OK, må innrømme at det ikke er min favorittdialekt heller. Men den er jo litt morsom, da :wub: Ellers har jeg ingen spesiell favorittdialekt. Syns det er mange fine dialekter fra hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Så mange som synes Oslo dialekt er stygt da, mener dere bokmål da? Ikke en dialekt som skiller seg ut, men den er jo så vanlig at den er vanskelig å ha noen mening om.

Selv synes jeg mange Hedmark dialekter er mindre fine, ikke veldig glad i trøndersk heller.

Den fineste må være Harstad dialekten til samboeren min :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vokst opp så langt vest i Oslo du kan komme, men emigrerte til "pottit-åkern" på Hadeland for et år siden. Jeg er vel av de få som går "den andre veien"- Fra å snakke standard "oslosk" til en litt mild toten dialekt. Jeg blir daglig rettet på av mine elever. (Nei, det heter ikke syv, men sju. Blyantspisser? Hva er det? Det heter kvæsser! Viskelær er pussgømmi, og søt er grom. Man lærer fort :rolleyes: )

Jeg synes nå toten dialekten er sjarmerende, jeg da. Liker også trøndersk. Ellers synes jeg vossa-folket har noen herlige ord. For eksempel " pitla". :ahappy:Kollegaen min kommer fra Voss, og jeg ler like godt hver gang hun sier at hun skal "ut og pitla bær" (plukke, altså). Sørlandsdialektene har også sin sjarme.

Jeg kan ikke si at jeg har så mye til overs for fredrikstads tjukke L. "BiLær og Båtær som tutær og bråkær"

Også blir jeg helt sliten i øret etter en lengre samtale med visse nordlendinger. ( No offense)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dina-jenta

Fineste:

Telemarks dialekt, trønder og soknedøls dialekt :wub:

Styggeste:

Oslo-soss dialekt... orker nesten ikke folk som snakker sånn :)

(håper ingen ble såret, jeg er fra bygda veit du)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer veldig ann på om det er en gutt eller jente som har dialekta. Liker ikke gutter som snakker bergensk (synes det høres femi ut!), eller jenter som snakker Ålesundsk ( det blir for "nasalt".) Men jeg er veeeldig glad i gutter som snakker sunnmørsk eller trøndersk. Jeg synes rett og slett at det er penest med jenter som snakker østlandsdialekt, men ikke for bredt eller for pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesunder dialekten er ikke så gale.. Jeg bor jo her, men det er jo to forskjellige dialekter i Ålesund da..jeg liker ikke den som er litt finere der de sier "jeg" og "ikke".. Liker bedre den brede, men jeg forstår faktisk folk som ikke liker den.. jeg likte den heller ikke før, men den har liksom blitt ingrodd nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt Egersundsdialekten jeg da.. :P Eller forsåvidt stavangerdialekten...

Den værste? Det må jeg desverre si at jeg synes er bergensk. Har fått det litt i vrangstrupen, i alle fall den "bææærgææn"-varianten.. Synes heller ikke mine slektninger i Hammerfest har den mest sjarmerende dialekta.

Om eg konne velga, ville eg ha snakkt egersundsdialektå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en dialekt jeg ikke kan fordra! Og det er den østlandsk dialekta som sier mer "j" enn "r"

f.eks guttungen i Lano reklamen "hvordan får man så mye skum i en så liten fJaské!?"

*irriterende!*

Det er vel heller Lano-ungen som ikke har lært å snakke rent og kanskje et par andre mennesker med talefeil? :P Kan ikke si jeg har hørt noen dialekt hvor det faktisk skal være sånn. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ekkle uvanen at når jeg snakker med folk som snakker "jeg", "meg", "seg" deg" - ja bokmål :) så slår jeg om. Og det høres langt fra bra ut. :P

Liker trøndersk, det er kanskje ikke så fint for alle andre, men jeg liker det jeg :innocent: Hehe.

Det værste jeg vet er samer som snakker norsk. Hehe. Enda det blir ikke en dialekt en gang. Få dialeketer jeg har noe i mot, men liker ikke så godt nordlandsk :P

Men den desidert værste talemåten jeg som trønder hører, er trøndere som putter inn en god del bokmålske taleord i dialekten. " Æ kommer (skal være kjæm) fra trondheim". "Vi e ikke (e itj)...", "kan ikke du...(kain itj) osv osv :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den desidert værste talemåten jeg som trønder hører, er trøndere som putter inn en god del bokmålske taleord i dialekten. " Æ kommer (skal være kjæm) fra trondheim". "Vi e ikke (e itj)...", "kan ikke du...(kain itj) osv osv :innocent: hehe.

Døøøø, skal man si itj hele tida da? Jeg sier ikke like ofte som itj tror jeg.

Nei, kanskje jeg sier ikke oftere enn itj? *tenke*

"kain ikke du..." "kain itj du..." Hm, tror det kommer an på hva jeg spør om egentlig... Kanskje hvor høflig jeg er? Nei, det er egentlig ikke logisk det heller. "Kain itj du gjør det for en gangs skyld?" "Kain ikke du ta oppvasken i dag?"

Men jeg sier i alle fall aldri kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøø, skal man si itj hele tida da? Jeg sier ikke like ofte som itj tror jeg.

Nei, kanskje jeg sier ikke oftere enn itj? *tenke*

"kain ikke du..." "kain itj du..." Hm, tror det kommer an på hva jeg spør om egentlig... Kanskje hvor høflig jeg er? Nei, det er egentlig ikke logisk det heller. "Kain itj du gjør det for en gangs skyld?" "Kain ikke du ta oppvasken i dag?"

Men jeg sier i alle fall aldri kommer!

Du har kanskje en poeng der..at Ikke passer bedre inn en "itj" enkelte ganger...sier jo forresten "ikke" til ask de gangene jeg bruker det istednfor "nei"...høres max smart ut å gå å si "itj" i de sammenhengene vi vanligvis bruker nei...hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller Lano-ungen som ikke har lært å snakke rent og kanskje et par andre mennesker med talefeil? :innocent: Kan ikke si jeg har hørt noen dialekt hvor det faktisk skal være sånn. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Tenkte det samme som deg. Jeg har bodd hele livet på Østlandet og jeg i hvert fall aldri hørt noen med en dialekt hvor det er menigen at man skal snakke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...