Gå til innhold
Hundesonen.no

Fineste og styggeste dialekt


Aya

Recommended Posts

Ja, jeg er i trådstarterhumør i dag...:ahappy: Hvilken dialekt synes du er Norges fineste, og hvilken er den styggeste? Hvilken er den mest spesielle? Vi må prøve å ikke bli veldig såret på egne vegne da, folkens:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan si hvilken dialekt jeg synes er finest og den dialekten jeg ville hatt om jeg kunne velgt selv, det er bergensk :ahappy: Vet ikke helt hvorfor, men det er nå bare den ;)

Hva med deg Aya?

Edit: Velger bevisst å ikke skrive hvilken dialekt jeg synes er styggest/mindre pen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste?

PENT bergensk selvsagt! :rolleyes::ahappy: (Dvs ikke sånn som ikkje, eg, snø, dies, dokkar, messt, spisst osv) Hehe ;) Nordlandsk kan være ganske fint, og stavanger/sandnes sjarmerende ;)

Styggeste? Oslo østkant, trøndersk, bredt bergensk osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste?

PENT bergensk selvsagt! :rolleyes::ahappy: (Dvs ikke sånn som ikkje, eg, snø, dies, dokkar, messt, spisst osv) Hehe ;) Nordlandsk kan være ganske fint, og stavanger/sandnes sjarmerende ;)

Styggeste? Oslo østkant, trøndersk, bredt bergensk osv.?

Er ikke så flink på de forskjellige bergenskdialektene og hva som er hva, men har gjort meg opp en mening om hvilken type bergensk jeg synes er finest da :P Men er ikke sikker på om det går under den pene eller brede typen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sånn Tone Damli Aaberge dialekt, selv om jeg ikke liker henne:p Også synes jeg telemark er veldig fint. Jeg er ikke så fryktelig begesitret over veldig bred østfolddialekt, og heller ikke østlandsdialekter hvor de sier "je", "bannan", "dirrektør" osv. Setesdaldialekt er og veldig fint, selv om det er komplett umulig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en mørkhåret høy mann med sunnmøre dialekt smelter jeg totalt!

(har han i tillegg fin bil hadde jeg vært solgt i mine ungdomsår! :ahappy:)

Jeg er også begeistret for brei nordlandsk på menn! Og på damer er det veldig sjarmerende med sånn som Elisa og Betty snakker! (ja jeg VET dere har forskjellige dialekter, men det høres ganske klin likt ut for meg!!) De høres søt ut uansett hva de snakker om, tilog med om det er bannskap! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns karmøy dialekten er søt da! har så mangen stilige ord.. så må jeg si at jærsk har sitt lille preg og er deilig å høre folk som snakker skikkelig..

stygge dialekter må være bergensk, østlandsk og veeeldig pent stavangersk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Haugesunsk da? :ahappy: blir helt forvirra.. Noen sier det er ei fin dialekt, mens jeg selv syntes den er grov og ikke spesielt vakker ;)

Bergens dialekt er herlig da ;)

Ot: Er du fra Haugesund? Trodde jeg var alene her inne jeg :rolleyes:

jeg syns karmøy dialekten er søt da! har så mangen stilige ord.. så må jeg si at jærsk har sitt lille preg og er deilig å høre folk som snakker skikkelig..

stygge dialekter må være bergensk, østlandsk og veeeldig pent stavangersk..

Karmøy har mange stygge dialekter synes jeg. På Åkra og Vea har de stygg dialekt (blir kanskje litt for lokalt for noen, men de som er kjent i området forstår sikkert).

Jeg liker ikke så godt dialektene fra Bergen (og områdene rundt). Kanskje det er fordi jeg har inntrykk av at bergenserne er litt ego og selvopptatte? :P Selvfølgelig finnes det unntak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot: Er du fra Haugesund? Trodde jeg var alene her inne jeg :rolleyes:

Karmøy har mange stygge dialekter synes jeg. På Åkra og Vea har de stygg dialekt (blir kanskje litt for lokalt for noen, men de som er kjent i området forstår sikkert).

Hehe, jeg er fra Haugesund ja :ahappy: trodde ogs at jeg var den eneste.. :icon_fun: Åkra, Vea og Sevland dialekta ja ;) den er ikke noe pen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns nok at stavangesk ;) er fint.

og her på østlandet så er jeg ikke så glad i "bondskt" som jeg kaller det. Veeeeldig bredt. Også syns jeg fin oslo dialekt er helt for j..... å høre på :ahappy:

Det var min mening. Ellers er jeg glad i sånn helt vanlig østlandsk der det verken blir for pent eller for bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dialekter fra nordvestlandet og nordnorge er vakkert, sørlandsdialekter og trøndersk har jeg mindre sans for. Østlandsdialekter er bare kjedelig.

Helt enig *hmph*. Jeg hadde dialekt før jeg flyttet til Asker, men så snakker jeg "fin-østlandsk", hehe. Kjempekjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke sikker på hva jeg syns er finest... Men Østfolddialekt (og da snakker jeg ordentlig Østfolddialekt) er den ... ikke styggeste, men i alle fall den som er morsomst å mobbe, hihi... Hadde en veldig god imitasjon inne da jeg var yngre, men tror jeg har mista den.

Trøndersk er ikke en fin dialekt. Det er så dårlig flyt eller hva jeg skal si. Eller, egentlig ikke, for vi sier jo alt i ett ord, men det ikke noe fint å høre på. Pentrondhjemsk er nesten verre enn type Steinkjer, Verdal og Oppdal.

Jeg er heller ikke så begeistra for Oslodialekter og brede østlandsdialekter.

Det er egentlig ikke så veldig mange nordnorske dialekter jeg syns er pene heller.

Hmm... Jeg liker dialekter som klinger i ørene. Flere Vestlandsdialekter har det, uten at jeg skal tørre å nevne hvor de kommer fra, for da tar jeg sikkert feil. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også begeistret for brei nordlandsk på menn! Og på damer er det veldig sjarmerende med sånn som Elisa og Betty snakker! (ja jeg VET dere har forskjellige dialekter, men det høres ganske klin likt ut for meg!) De høres søt ut uansett hva de snakker om, tilog med om det er bannskap! ;)

Haha du Silje! :ahappy: Ja vi nordleninger er ganske så søte og sjermerende vi ;) vanligvis syns mange vi høres så harde ut, men bra du har den oppfattningen! Og ja mannfolk med nordlandsdialekt er slettes ikke værst. Blir liksom skikkelige mannfolk! Knis.

Glemte å si istad - Jeg syns bokmål er veldig kjedelig å høre på. Eier inget preg over seg. Det blir nesten litt identitets løs og monotont hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste dialekt? Hm... Hadde det stått 10 gutter foran meg og pratet hadde jeg garantert falt for den som snakket jærsk. Det er nydelig! :ahappy: Dialekten til Kari Traa er tøff, da! Ellers liker jeg Arendalsk ganske godt, selv om det kan være litt snålt noen ganger. I Haugesund synes jeg de snakker fint. ;)

Trøndersk er vel ikke en favoritt, men den er ganske fin på små, søte jenter. Østfold-dialekt er... ja... :closedeyes: Lørenskog med bannan, apppppelsin(vet det var for mange p-er) Jeg grøsser på ryggen når jeg hører Sunnmøre-dialekter uten skarring på r-en. Ikke noe vondt mot de som snakker sånn, men jeg har bare fått den dialekten litt opp i vrangstrupen. Synes det er mange kjedelige dialekter på Østlandet, særlig den "fine" varianten, som har blitt veldig vanlig her i Tønsberg. Ellers kan det jo bli for bredt og, da. Dere som har vært i Andebu vet hva jeg snakker om - "Bilær og båtær." "Vi snakkas 'a."

Forresten så har jeg lagt helt om til "fin" østlandsk. Jeg skulle egentlig snakket skikkelig "breidt". Det gjør familien min, mens alle jeg går i klasse med snakker "fint". Merkelig hvor lett det er å bli påvirket av mennesker rundt hvis de snakker annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Kristiandsandsdialekten, jeg da. Bodde der det året jeg var tjue og elsket vel igrunnen mer enn dialekten på den tiden! :ahappy:

Er ikke veldig begeistret for Mosjødialekten, nei. Men sånn Telemarksdialekt som han Nordstoga prater. Ganske uforståelig, men veldig fin!

Selv snakker jeg ganske østlandsk uten noen dialekt i det hele tatt og det er jo sikkert kjedelig, men det er jo sånn man snakker, da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangåååårrr! :ahappy: Digger den dialekten!

Bodø dialekt er også fint

Den styggeste må være "pen bergensk" Jei heter **** og jei er fra bææærgen, ikke mobb meiii" *pjuuuke*

og så liker jeg ikke toten dialekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...