Gå til innhold
Hundesonen.no

Om du hadde vært på Farmen -


alucinor

Recommended Posts

Ja, du går i 4 uker og eter havre, frukt og fisk - lite fisk. Også sier en at han har lyst på kjøtt, og foreslår at dere skal slakte et lam. Hadde du da stemt ja eller nei til slaktingen?

Og hadde du sett på det hele eller lukket øynene/vendt deg bort?

Selv: Jeg liker ikke lam/sau, så for meg hadde det vært et fett, men hadde ikke vært mot slakting. Hadde fint kunnet sett på - har sett slik flere ganger før. Har og vært med på slakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stemt nei til slakting. Er man med på et program som farmen, så er man der i åtte uker eller noe og klarer meg nok greit uten kjøtt i en slik periode. Dessuten liker jeg ikke lam/sau. Hadde ikke sett på heller, hadde nok sett på dyra på den gården som mer kjæledyr enn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer og hadde ikke kommet til å spise noe av kjøttet uansett. Dessuten har jeg aldri likt lammekjøtt så... Hehe..

Allikevel er jeg egentlig for, jeg. Grunnene til at jeg er vegetarianer har nemlig fint lite med "de stakkars små søte dyra" å gjøre, så folk må værsågod få slakte et lam om de vil det. Et lam som har gått og beitet og levd relativt fritt på en bitteliten gård kan gjerne bli slaktet for min del... Det er svære farmer som gir så store mengder mais og korn til dyra som kunne ha mettet mange tomme mager i U-land jeg er i mot (om den setningen ble forståelig for noen).

Så, så lenge jeg hadde sluppet å slakte dyret selv, kunne jeg sikkert fint ha sett på også. Jeg er ikke så frøyn at jeg ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke hatt noe i mot slakting jeg heller. Fårekjøtt liker jeg ikke, men hadde ikke vært i mot at andre skulle fått spise det.

Jeg hadde heller ikke hatt noe problem med å være der når dyret skulle slaktes.

Her spiller nok min oppvekst på gård en rolle. Er vandt med at dyr blir slaktet og at kosegrisen plutselig fikk en kjøretur med Fatlandlastebilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er jeg ikke noen stor fan av lammekjøtt, men hadde ikke hatt noe i mot at de andre slaktet noen av dyra for å få mat. Jeg tror ikke jeg hadde spist kjempemye av kjøttet, men det er ingen grunn til at ikke de andre kan få ha glede av å spise et godt måltid. Jeg har sett på slakting før, men jeg vet ikke om jeg ville sett på det om jeg hadde vært der forde. Synes de menneskene som ikke har noe vanskelig for å slakte dyr kan få gjøre jobben. Gidder ikke presse meg selv til å være med på noe jeg ikke liker. Jeg merker frokosten truer med å komme opp igjen når jeg ser på blodig kjøtt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt for. Slakting er en helt naturlig del av livet, spesielt på en gård. Jeg elsker lammekjøtt, et av de få kjøttslagene jeg faktisk liker (det er liksom lam og vilt, det eneste jeg synes er noe godt.. Spiser annet og da, men). Jeg ville nok også kunne vært med på prosessen. Det jeg kjenner at jeg derimot har mye større problemer med er f.eks: Kyr på bås 9/10 mnd i året. Avl på produksjonsdyr med en forferdelig helse (som belgisk blå). Burhøns, eller for den saks skyld den store livsløgnen frittgående høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For meg er både slakting og jakt en naturlig ting. Og så sant de gjør det riktig (kjapt uten at dyret lider) har jeg ikke noe i mot å slakte dyr. Kunne helt fint vært med på å slakte jeg, det gjør meg ingen ting. Dette er jo i tillegg dyr som har gått ute å hatt det fint hele sommern, og det er jo selvfølgelig et stort pluss. Så ja, jeg ville slakta, men jeg ville nok aldri ha blitt med på et tv-program som farmen uansett jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen stor fan av lammekjøtt, men jeg kan virkelig ikke fordra fisk, så jeg hadde nok vært for slakting OG spist lam om jeg hadde vært på farmen nå.

Vi slakta både kaniner og haner på skolen ifjor, så akkurat det er bryr meg ikke stort, så lenge jeg slipper å avlive de selv (jeg overlater sånt til folk som kan det, jeg veit jeg hadde kviet meg og kanskje ikke tatt i hardt nok eller sikta bra nok eller noe, og dyret bør liksom dø på første forsøk, syns jeg). Flåing og partering og sånt er ikke noe problem, da er jo dyret dødt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmen er jo er realetyshow å då synes jeg det blir litt dumt at de ikke skal kunne slakte dyrene for, hvem skal de kose med da? Dyrene på en gard er der for å mette en familie, med melke produkter eller kjøtt. Det er normalt å slakte dyr og de som slakter er jo ikke stygge! Dette er noe vi som mennesker har gjort i flere hunder vis ikke tusen år så hvorfor skulle det vært galt nå? Dyrene lider ikke når de blir slaktet, de dør fort og smertefritt. Har selv slaktet mange dyr som kalv og hjort og det er ikke noe farlig med det. Dyrene er til for og dø, slik er det jo bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville jeg aldri finne på å bli med på noe slikt som Farmen, nettopp på grunn av det jeg mener om akkurat denne typen ting, men;

Nei, selvsagt skal ikke dyret slaktes for å lage underholdning i stua til den jevne nordmann.

Hadde jeg av en eller annen grunn blitt nødt til å slakte et dyr for å få mat, skulle jeg greid det.

Men Farmen-deltakerne er med på et TV-program. De kunne blitt hjemme, og kjøpt maten sin på Rimi - ikke det at de dyrene har hatt det noe bedre, men det er prinsippet om å slakte dyr for underholdning jeg reagerer på. Hadde det vært sånn at "på Farmen slakter vi maten vår selv", så hadde det vært annerledes. Men her gjør de tydeligvis et poeng av det, og det blir forkastelig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For, men tror ikke jeg hadde sett på. kanskje snudd meg litt vekk akkurat når de skulle slakte det. Men å ta sånn på vei som hun jenta i farmen nå gjør, hadde jeg ikke gjort. Er rett og slett fordi jeg ikke har no behov for å se dyret bli slaktet, men hadde klart å se på og, uten å ta til tårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville jeg aldri finne på å bli med på noe slikt som Farmen, nettopp på grunn av det jeg mener om akkurat denne typen ting, men;

Nei, selvsagt skal ikke dyret slaktes for å lage underholdning i stua til den jevne nordmann.

Hadde jeg av en eller annen grunn blitt nødt til å slakte et dyr for å få mat, skulle jeg greid det.

Men Farmen-deltakerne er med på et TV-program. De kunne blitt hjemme, og kjøpt maten sin på Rimi - ikke det at de dyrene har hatt det noe bedre, men det er prinsippet om å slakte dyr for underholdning jeg reagerer på. Hadde det vært sånn at "på Farmen slakter vi maten vår selv", så hadde det vært annerledes. Men her gjør de tydeligvis et poeng av det, og det blir forkastelig i mine øyne.

Jeg ser virkelig ikke det forkastelige i dette- hvis ikke lammet hadde vært med på farmen ville det nok vlitt slaktet på en annen gård. Jeg synes faktisk det er en fin liten wake-up call for den store delen av det norske folk som tror pinnekjøttet blir født i frysedisken, for å sette det litt på spissen. Så lenge de har profesjonelle folk til slakting kan jeg ikke se problemet. For å se det på en annen side, mener du at det også er forkastelig å vise Lars Monsen som skyter og slakter elg for mat på nasjonal tv? Det er jo for underholdning det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke det forkastelige i dette- hvis ikke lammet hadde vært med på farmen ville det nok vlitt slaktet på en annen gård. Jeg synes faktisk det er en fin liten wake-up call for den store delen av det norske folk som tror pinnekjøttet blir født i frysedisken, for å sette det litt på spissen. Så lenge de har profesjonelle folk til slakting kan jeg ikke se problemet. For å se det på en annen side, mener du at det også er forkastelig å vise Lars Monsen som skyter og slakter elg for mat på nasjonal tv? Det er jo for underholdning det og..

Der er jeg faktisk enig med deg, folk har et merkelig forhold til dette med å slakte og avlive dyr. Vi slakta som sagt kaniner på skolen ifjor, og jeg husker første gangen så var folk litt sånn "jippi, vi skal slakte".. De syns ikke det var like "jippi" når de fikk se dødskramper og fersk blod på nært hold, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imot...

Jeg klarer ikke tanken på det å slakte et lam..jeg spiser heller ikke den type kjøtt.

Jeg måtte snu meg bort når de skulle slakte, samme med gåsa, og samboeren min måtte si ifra når det var ferdig. ja jeg vet jeg er en pingle.. men klarer rett og slett ikke! Men nå er jeg av den typen som plukker opp mark fra veien og legger de bort til nærmeste gress eller jord så de ikke skal bli påkjørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke det forkastelige i dette- hvis ikke lammet hadde vært med på farmen ville det nok vlitt slaktet på en annen gård. Jeg synes faktisk det er en fin liten wake-up call for den store delen av det norske folk som tror pinnekjøttet blir født i frysedisken, for å sette det litt på spissen. Så lenge de har profesjonelle folk til slakting kan jeg ikke se problemet. For å se det på en annen side, mener du at det også er forkastelig å vise Lars Monsen som skyter og slakter elg for mat på nasjonal tv? Det er jo for underholdning det og..

Som sagt, hadde det vært sånn at "på Farmen slakter vi all maten vår selv" (altså at dette var noe som de gjorde hele tiden, og at det var naturlig, fordi det var sånn det var å bo på gård) så ville det vært greit. Men IKKE når de gjør en stor sak ut av det, og har sånne "for og imot"-greier. Nå sitter tydeligvis hele Norge og lurer på når dyret må dø (ser ikke på det jeg, så jeg aner ikke hva som skjer).

Jeg har ikke sett på Lars Monsen heller, men jeg antar at det er nettopp den forskjellen jeg snakker om. "Lars Monsen er på tur og slakter all maten sin"... Det blir liksom litt annerledes å filme en dokumentar om en jeger på tur (f.eks.) og en kunstig oppstilt tv-serie der slakting av dyr er et element som KUN er med for å lage underholdning og spenning. Jeg er ikke i mot at sauen på Farmen skal slaktes, bevare meg, den har antakeligvis hatt et fint liv den, og vi holder da sau som mat. Det er MORALEN i det å lage den typen underholdning av det jeg ikke liker. Det er et dyrs liv folk driver og morer seg over, og det synes jeg blir feil. Man skal slakte dyr fordi man MÅ, ikke fordi det er så forbanna morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...