Gå til innhold
Hundesonen.no

Henting av apport


Djervekvinnen

Recommended Posts

Vi øver nå på apport, og har fått apportbukk. Men når Hera skal hente den, så tar hun sklitakling på apporten før hun plukker den opp. Løper bort til den, tar sats og hopper med begge frambeina på apporten slik at de sklir bortover et stykke. Jeg regner med at dette ikke er lov sånn konkurransemessig? Så hvordan skal jeg få Hera til å bare løpe bort og plukke den opp uten å tulle først?

Og en annen ting. Hvordan få henne til å bite rett på den? Hun biter nå mest bare i enden på apporten når hun plukker den opp, og holder den ganske løst i munnen når hun kommer tilbake med den. (den henger og slenger på en måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vel skrevet hele bøker om... og det ligger nok sikkert atskillig ute på nettet også.... søk litt, og se litt. Men kort fortalt, er dette ett forslag:

- øv inn baklengskjeding, altså at du starter med at hun HOLDER apporten riktig først (har du en veldig opptygget apportbukk, kjøp en ny eller en i plast kanskje - det er litt fristende å tygge på noe mykt og godt, eller allerede opptygget, og hun har kanskje fått en liten uvane allerede)

- klikkertrening er bra der, blir presist, og da klikker du i starten for at hun bare snuser på "riktig" sted (får du ikke det helt til, så ta bortpå en pølsebit først og stryk på det stedet du vil, altså midten, og da vil hun gjerne snuse akkurat der - det skal ikke være så mye at hun ser det, eller gjør mer enn å snuse). Så går du derfra, til hun griper rundt det = klikk.

- først kan du holde apportbukken, så kan hun ta den fra bakken, du venter henne ut, klikker når hun gjør det riktig. Etterhvert så øker du, ikke sant, fra å løfte riktig, den skal holdes riktig, og fast, hun skal ikke slippe den, du kan "idiotsikre henne" ved at du "tar litt" i apportbukken når hun holder den og at hun likevel ikke slipper, før du faktisk sier "slipp" og klikker.

- Viktig fra start: Du må ha god, god, god belønning! Det er IKKE apportbukken som skal være festlig, men handlingen den utløser når hun gjør "noe" riktig med den - enten det er godbit eller en ball.

- Så legger du den ut, kanskje bare rett foran beina hennes eller litt fra, og lar henne hente den, og levere den slik du vil. Kort avstand! Da blir det ikke "jakt og moro", slik det er idag. Deretter øker du avstand. Da kan du kanskje enten sette henne igjen med apporten i munnen, så flink bør hun bli til å holde den, og så kalle inn - igjen kan du bruke kort avstand. Eller du kan gå og legge den ut på lang avstand, og få henne til å hente den derfra.

- har du gjort jobben fra starten av bra, vil hun forhåpentligvis ikke kaste seg over den - men hvis hun vakler litt, så kan du klikke og belønne kanskje på at hun gjør det bra, og bare overse og gå unna hvis hun tuller - samtidig som du går "tilbake til start" igjen. Målet er at apportbukken = knappen hun trykker på for at du skal gi henne noe festlig, ikke at apportbukken skal være det morsomste i verden.

Minsten her hatet den store metallapporten (til den store hunden, hadde ikke råd til å kjøpe en ny liten en, syntes jeg da) ved første blikk - men henter den som en ørn nå, takket være klikkertrening og at han VET at DA kommer de festligste tingene i verden til å skje!

Husk forøvrig på at tygging også KAN være et tegn på usikkerhet dersom hunden begynner å tygge NÅR den nærmer seg DEG - altså ikke første halvdel av øvelsen, liksom! Det er verdt å merke seg, da må man justere litt - kanskje i måten man SER på hunden på når den kommer nærmere, slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Akela. Jeg jeg tenkte ikke over å gjøre research først. Jeg får prøve noe av det du sa. Får ta det helt rolig i begynnelsen. Er vel mest meg som er litt for overivrig :ahappy: Hun tygger ikke noe på apporten, men heller holder for slapt og slipper for lett. Men det er det vi får trene på fremover, å få henne til å holde fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar fra Akela! Jeg gikk for fort frem med Lokeliten og hadde hele øvelsen "inne" etter bare noen uker med det resultatet at han forvandlet seg til et lite sagbruk sånn brått over natta. Dette er ett år siden og i dag var jeg knallfornøyd med at han klarte å ta innsitt med plastapport i munnen på fellestrening uten ett eneste tygg*flir* Har man først begynt å tukle til apporten så tar det en hel liten evighet å få seg på rett vei igjen tydligvis...mareritt å bli kvitt stresstygging :ahappy:

Lille Lyradille har også "trent apport" i dag. Hun har fått lov til å tenna rundt apporten og det har hun fått masse godis og ros for! Skal ikke gå i samme fella med henne nei:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi øver nå på apport, og har fått apportbukk. Men når Hera skal hente den, så tar hun sklitakling på apporten før hun plukker den opp. Løper bort til den, tar sats og hopper med begge frambeina på apporten slik at de sklir bortover et stykke. Jeg regner med at dette ikke er lov sånn konkurransemessig? Så hvordan skal jeg få Hera til å bare løpe bort og plukke den opp uten å tulle først?

Og en annen ting. Hvordan få henne til å bite rett på den? Hun biter nå mest bare i enden på apporten når hun plukker den opp, og holder den ganske løst i munnen når hun kommer tilbake med den. (den henger og slenger på en måte)

Selv tenker jeg "kjeder" når jeg trener. Enhver ny start, enten på hel øvelse eller noen få sammensatte momenter, blir en kjede. Ser jeg at f. eks. hunden tygger på apporten eller gjør andre ting med den (som du refererer til), så signaliserer jeg " feil atferd" og vraker hele kjeden. Hunden ser ut som et spørsmåltegn og lurer på hvorfor den ikke får fortsette mot sluttmomentet hvor belønningen er og hvor den så gjerne vil til. Jeg finner da heller på noe annet en periode og prøver på en ny kjede litt senere. Men forutsettningen er jo at hunden er trent på akkurat det momentet og utfører det rett fire av fem ganger ca. Det høres ut for meg som om ikke hunden din helt har lært det momentet etter 80% regelen og da må du ta momentet ut av kjeden og trene. Så setter du det tilbake når du er innenfor igjen.

Må legge til: Både "sklitaklinger" og tygging unngår du om du kun konsentrerer deg på opptak og avlevering. Legg apporetn på gulvet, sitt i front og tren på at hunden tar opp og legger den i hånden din. Klikk bare for de perfekte opptakene..da forsterker de seg og tygging unngås fordi å gi deg apporten blir hovergreia..ikke apporten i seg selv. Gradvi legger du ut apporten lengre unna og etterhver små kast. Selv bruker jeg når jeg begynner å kaste og sørger for at apporten havner inn til en vegg i et hjørne eller lignende. Da blir opptaker kontrollert og fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror vel kanskje de fleste er enige om å starte med at hun holder apporten riktig.

For å holde fastere vil det muligens hjelpe med en tyngre bukk som hun holde fast. Har samme problemet med gamlemor som i tillegg tygger flis av alt, men skal gi tyngre bukk en sjanse før jeg gir opp :D

Når det gjelder valper fikk jeg et tips på kurs i helgen, som jeg har meget stor tro på.

Minsten min (6 mnd) ble presentert en apportbukk for første gang og denne veide 2 kg. Han plukket den umiddelbart opp i bitestykket (som var det eneste han klarte å bite over) og fikk løpe i ring med denne. Tror aldri jeg har sett bikkja stoltere :D

I tillegg ble det ingen tygging da han hadde nok med å holde denne oppe.

På meg virker det ganske logisk og slik jeg ser det (og håper å erfare) så unngår man mange problemer ved å bruke tung apport fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel kanskje de fleste er enige om å starte med at hun holder apporten riktig.

For å holde fastere vil det muligens hjelpe med en tyngre bukk som hun holde fast. Har samme problemet med gamlemor som i tillegg tygger flis av alt, men skal gi tyngre bukk en sjanse før jeg gir opp :D

Når det gjelder valper fikk jeg et tips på kurs i helgen, som jeg har meget stor tro på.

Minsten min (6 mnd) ble presentert en apportbukk for første gang og denne veide 2 kg. Han plukket den umiddelbart opp i bitestykket (som var det eneste han klarte å bite over) og fikk løpe i ring med denne. Tror aldri jeg har sett bikkja stoltere :D

I tillegg ble det ingen tygging da han hadde nok med å holde denne oppe.

På meg virker det ganske logisk og slik jeg ser det (og håper å erfare) så unngår man mange problemer ved å bruke tung apport fra starten.

Men... hva hvis bikkjedyret mister apporten over labbene? Veldig mange hunder fikser ikke den erfaringen i innlæringen. Thomas og Fanny her inne lærer bort noe av det samme, bare at de bruker ikke tung apport men gir hunden motstand ved at fører trekker i apporten og prøver å "ta fra" hunden apporten. Klarer man å ta fra hunden apporten så blir det ingen belønning. Dette gjør at hundene er fokusert på å holde godt fast med et solid grep noe som igjen gjør at de ikke kan tygge. Den metoden gjorde underverker med mitt lille sagbruk.. jeg hadde ingen aning om hvordan i alle dager jeg skulle få han til å slutte å tygge et lite nanosekund så jeg fikk belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips, som kanskje kan hjelpe deg:

1. Du kan sette apportbukken på høykant. Da må hunden konsentrere seg og jobbe litt mer før den får tak i den. Jeg vil tro dette er den mest effektive (i tillegg til de andre tipsene du har fått :D )

2. Du kan ha med deg en medhjelper. Han/hun står med apporten liggende rett foran skoene. Da vil som regel hunden ta det litt mer med ro. Men igjen, du mister nok en del fart i øvelsen som du må ta igjen senere.

For å få hunden til å ta apporten riktig, er det viktig som de andre sier, trene dette først. Bruk gjerne klikker til dette. Husk å ikke belønne for evt tygging. Etter hvert trener du på at hunden skal ha et fastere og fastere bitt på apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et helt rått opptak av å belønne nettopp opptaket og legge fokuset inne hos meg. Altså virkelig overdrive intensiteten rettet mot meg, ikke apporten. Det forutsetter selvfølgelig at du har en forsterker som er så heftig for hunden at den ikke lenger fokuserer på mye annet ;-)

For å få til dette kaster jeg aldri apporten på trening. Det utløser fokus mot apporten og de har lettere for å stemple. Jeg setter derimot hunden, legger apporten et par meter foran hunden, og går så deretter en ti-femten meter unna. Jeg trener dermed kun opptaket fra apporten og inn. Når hunden griper bukken (korrekt) belønner jeg HEFTIG! Hva hunden gjør med bukken er da helt irrelevant. Og slik holder jeg på. Jeg varierer avstanden mellom meg selv og apporten og hundens tid den må løpe med apporten i munnen. Jeg kan nesten garantere (igjen: forutsattat forsterkeren er kraftig nok) at hunden slutter å tenke på den apporten og vil slutte å tygge.

Jeg har nå begynt å "hjernevaske" innsitten. Jeg vil ha like stor intensitet i innsittet som innkomsten slik at jeg minimerer sjansen for at hunden tygger. Belønningen er derfor like heftig, men kommer altså ikke før hunden sitter på plass. Jeg bryter det opp i bittesmå deler og belønner idet han er i ferd med å snu seg rundt for innsittet (har svenskeinnsitt), belønner rett foan beina og belønner ikke før han smeller rompa nedi. Siden min hun tygger så fort intensiteten faller (dvs han begynner å tenke ;-) ) så er vet VIKTIG for meg at intensiteten aldri daler. Dermed ennå viktigere å belønne i så mange delmomenter som mulig.

Jeg tror denne metoden kan fungere på mange hunder om man har gode nok forsterkere og kanskje også hunder som lett lar seg engasjere. Det man bør være klar over er at det tar tid å hjernevaske de på dette. Jeg har holdt på i hele vinter med opptaket og har først nå kommet til innsittet. Alikevel så er apport en øvelse som man bør bruke lang tid på og det er lett å slurve uansett metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...