Gå til innhold
Hundesonen.no

Henting av apport


Djervekvinnen

Recommended Posts

Vi øver nå på apport, og har fått apportbukk. Men når Hera skal hente den, så tar hun sklitakling på apporten før hun plukker den opp. Løper bort til den, tar sats og hopper med begge frambeina på apporten slik at de sklir bortover et stykke. Jeg regner med at dette ikke er lov sånn konkurransemessig? Så hvordan skal jeg få Hera til å bare løpe bort og plukke den opp uten å tulle først?

Og en annen ting. Hvordan få henne til å bite rett på den? Hun biter nå mest bare i enden på apporten når hun plukker den opp, og holder den ganske løst i munnen når hun kommer tilbake med den. (den henger og slenger på en måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vel skrevet hele bøker om... og det ligger nok sikkert atskillig ute på nettet også.... søk litt, og se litt. Men kort fortalt, er dette ett forslag:

- øv inn baklengskjeding, altså at du starter med at hun HOLDER apporten riktig først (har du en veldig opptygget apportbukk, kjøp en ny eller en i plast kanskje - det er litt fristende å tygge på noe mykt og godt, eller allerede opptygget, og hun har kanskje fått en liten uvane allerede)

- klikkertrening er bra der, blir presist, og da klikker du i starten for at hun bare snuser på "riktig" sted (får du ikke det helt til, så ta bortpå en pølsebit først og stryk på det stedet du vil, altså midten, og da vil hun gjerne snuse akkurat der - det skal ikke være så mye at hun ser det, eller gjør mer enn å snuse). Så går du derfra, til hun griper rundt det = klikk.

- først kan du holde apportbukken, så kan hun ta den fra bakken, du venter henne ut, klikker når hun gjør det riktig. Etterhvert så øker du, ikke sant, fra å løfte riktig, den skal holdes riktig, og fast, hun skal ikke slippe den, du kan "idiotsikre henne" ved at du "tar litt" i apportbukken når hun holder den og at hun likevel ikke slipper, før du faktisk sier "slipp" og klikker.

- Viktig fra start: Du må ha god, god, god belønning! Det er IKKE apportbukken som skal være festlig, men handlingen den utløser når hun gjør "noe" riktig med den - enten det er godbit eller en ball.

- Så legger du den ut, kanskje bare rett foran beina hennes eller litt fra, og lar henne hente den, og levere den slik du vil. Kort avstand! Da blir det ikke "jakt og moro", slik det er idag. Deretter øker du avstand. Da kan du kanskje enten sette henne igjen med apporten i munnen, så flink bør hun bli til å holde den, og så kalle inn - igjen kan du bruke kort avstand. Eller du kan gå og legge den ut på lang avstand, og få henne til å hente den derfra.

- har du gjort jobben fra starten av bra, vil hun forhåpentligvis ikke kaste seg over den - men hvis hun vakler litt, så kan du klikke og belønne kanskje på at hun gjør det bra, og bare overse og gå unna hvis hun tuller - samtidig som du går "tilbake til start" igjen. Målet er at apportbukken = knappen hun trykker på for at du skal gi henne noe festlig, ikke at apportbukken skal være det morsomste i verden.

Minsten her hatet den store metallapporten (til den store hunden, hadde ikke råd til å kjøpe en ny liten en, syntes jeg da) ved første blikk - men henter den som en ørn nå, takket være klikkertrening og at han VET at DA kommer de festligste tingene i verden til å skje!

Husk forøvrig på at tygging også KAN være et tegn på usikkerhet dersom hunden begynner å tygge NÅR den nærmer seg DEG - altså ikke første halvdel av øvelsen, liksom! Det er verdt å merke seg, da må man justere litt - kanskje i måten man SER på hunden på når den kommer nærmere, slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Akela. Jeg jeg tenkte ikke over å gjøre research først. Jeg får prøve noe av det du sa. Får ta det helt rolig i begynnelsen. Er vel mest meg som er litt for overivrig :ahappy: Hun tygger ikke noe på apporten, men heller holder for slapt og slipper for lett. Men det er det vi får trene på fremover, å få henne til å holde fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar fra Akela! Jeg gikk for fort frem med Lokeliten og hadde hele øvelsen "inne" etter bare noen uker med det resultatet at han forvandlet seg til et lite sagbruk sånn brått over natta. Dette er ett år siden og i dag var jeg knallfornøyd med at han klarte å ta innsitt med plastapport i munnen på fellestrening uten ett eneste tygg*flir* Har man først begynt å tukle til apporten så tar det en hel liten evighet å få seg på rett vei igjen tydligvis...mareritt å bli kvitt stresstygging :ahappy:

Lille Lyradille har også "trent apport" i dag. Hun har fått lov til å tenna rundt apporten og det har hun fått masse godis og ros for! Skal ikke gå i samme fella med henne nei:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi øver nå på apport, og har fått apportbukk. Men når Hera skal hente den, så tar hun sklitakling på apporten før hun plukker den opp. Løper bort til den, tar sats og hopper med begge frambeina på apporten slik at de sklir bortover et stykke. Jeg regner med at dette ikke er lov sånn konkurransemessig? Så hvordan skal jeg få Hera til å bare løpe bort og plukke den opp uten å tulle først?

Og en annen ting. Hvordan få henne til å bite rett på den? Hun biter nå mest bare i enden på apporten når hun plukker den opp, og holder den ganske løst i munnen når hun kommer tilbake med den. (den henger og slenger på en måte)

Selv tenker jeg "kjeder" når jeg trener. Enhver ny start, enten på hel øvelse eller noen få sammensatte momenter, blir en kjede. Ser jeg at f. eks. hunden tygger på apporten eller gjør andre ting med den (som du refererer til), så signaliserer jeg " feil atferd" og vraker hele kjeden. Hunden ser ut som et spørsmåltegn og lurer på hvorfor den ikke får fortsette mot sluttmomentet hvor belønningen er og hvor den så gjerne vil til. Jeg finner da heller på noe annet en periode og prøver på en ny kjede litt senere. Men forutsettningen er jo at hunden er trent på akkurat det momentet og utfører det rett fire av fem ganger ca. Det høres ut for meg som om ikke hunden din helt har lært det momentet etter 80% regelen og da må du ta momentet ut av kjeden og trene. Så setter du det tilbake når du er innenfor igjen.

Må legge til: Både "sklitaklinger" og tygging unngår du om du kun konsentrerer deg på opptak og avlevering. Legg apporetn på gulvet, sitt i front og tren på at hunden tar opp og legger den i hånden din. Klikk bare for de perfekte opptakene..da forsterker de seg og tygging unngås fordi å gi deg apporten blir hovergreia..ikke apporten i seg selv. Gradvi legger du ut apporten lengre unna og etterhver små kast. Selv bruker jeg når jeg begynner å kaste og sørger for at apporten havner inn til en vegg i et hjørne eller lignende. Da blir opptaker kontrollert og fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror vel kanskje de fleste er enige om å starte med at hun holder apporten riktig.

For å holde fastere vil det muligens hjelpe med en tyngre bukk som hun holde fast. Har samme problemet med gamlemor som i tillegg tygger flis av alt, men skal gi tyngre bukk en sjanse før jeg gir opp :D

Når det gjelder valper fikk jeg et tips på kurs i helgen, som jeg har meget stor tro på.

Minsten min (6 mnd) ble presentert en apportbukk for første gang og denne veide 2 kg. Han plukket den umiddelbart opp i bitestykket (som var det eneste han klarte å bite over) og fikk løpe i ring med denne. Tror aldri jeg har sett bikkja stoltere :D

I tillegg ble det ingen tygging da han hadde nok med å holde denne oppe.

På meg virker det ganske logisk og slik jeg ser det (og håper å erfare) så unngår man mange problemer ved å bruke tung apport fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel kanskje de fleste er enige om å starte med at hun holder apporten riktig.

For å holde fastere vil det muligens hjelpe med en tyngre bukk som hun holde fast. Har samme problemet med gamlemor som i tillegg tygger flis av alt, men skal gi tyngre bukk en sjanse før jeg gir opp :D

Når det gjelder valper fikk jeg et tips på kurs i helgen, som jeg har meget stor tro på.

Minsten min (6 mnd) ble presentert en apportbukk for første gang og denne veide 2 kg. Han plukket den umiddelbart opp i bitestykket (som var det eneste han klarte å bite over) og fikk løpe i ring med denne. Tror aldri jeg har sett bikkja stoltere :D

I tillegg ble det ingen tygging da han hadde nok med å holde denne oppe.

På meg virker det ganske logisk og slik jeg ser det (og håper å erfare) så unngår man mange problemer ved å bruke tung apport fra starten.

Men... hva hvis bikkjedyret mister apporten over labbene? Veldig mange hunder fikser ikke den erfaringen i innlæringen. Thomas og Fanny her inne lærer bort noe av det samme, bare at de bruker ikke tung apport men gir hunden motstand ved at fører trekker i apporten og prøver å "ta fra" hunden apporten. Klarer man å ta fra hunden apporten så blir det ingen belønning. Dette gjør at hundene er fokusert på å holde godt fast med et solid grep noe som igjen gjør at de ikke kan tygge. Den metoden gjorde underverker med mitt lille sagbruk.. jeg hadde ingen aning om hvordan i alle dager jeg skulle få han til å slutte å tygge et lite nanosekund så jeg fikk belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips, som kanskje kan hjelpe deg:

1. Du kan sette apportbukken på høykant. Da må hunden konsentrere seg og jobbe litt mer før den får tak i den. Jeg vil tro dette er den mest effektive (i tillegg til de andre tipsene du har fått :D )

2. Du kan ha med deg en medhjelper. Han/hun står med apporten liggende rett foran skoene. Da vil som regel hunden ta det litt mer med ro. Men igjen, du mister nok en del fart i øvelsen som du må ta igjen senere.

For å få hunden til å ta apporten riktig, er det viktig som de andre sier, trene dette først. Bruk gjerne klikker til dette. Husk å ikke belønne for evt tygging. Etter hvert trener du på at hunden skal ha et fastere og fastere bitt på apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et helt rått opptak av å belønne nettopp opptaket og legge fokuset inne hos meg. Altså virkelig overdrive intensiteten rettet mot meg, ikke apporten. Det forutsetter selvfølgelig at du har en forsterker som er så heftig for hunden at den ikke lenger fokuserer på mye annet ;-)

For å få til dette kaster jeg aldri apporten på trening. Det utløser fokus mot apporten og de har lettere for å stemple. Jeg setter derimot hunden, legger apporten et par meter foran hunden, og går så deretter en ti-femten meter unna. Jeg trener dermed kun opptaket fra apporten og inn. Når hunden griper bukken (korrekt) belønner jeg HEFTIG! Hva hunden gjør med bukken er da helt irrelevant. Og slik holder jeg på. Jeg varierer avstanden mellom meg selv og apporten og hundens tid den må løpe med apporten i munnen. Jeg kan nesten garantere (igjen: forutsattat forsterkeren er kraftig nok) at hunden slutter å tenke på den apporten og vil slutte å tygge.

Jeg har nå begynt å "hjernevaske" innsitten. Jeg vil ha like stor intensitet i innsittet som innkomsten slik at jeg minimerer sjansen for at hunden tygger. Belønningen er derfor like heftig, men kommer altså ikke før hunden sitter på plass. Jeg bryter det opp i bittesmå deler og belønner idet han er i ferd med å snu seg rundt for innsittet (har svenskeinnsitt), belønner rett foan beina og belønner ikke før han smeller rompa nedi. Siden min hun tygger så fort intensiteten faller (dvs han begynner å tenke ;-) ) så er vet VIKTIG for meg at intensiteten aldri daler. Dermed ennå viktigere å belønne i så mange delmomenter som mulig.

Jeg tror denne metoden kan fungere på mange hunder om man har gode nok forsterkere og kanskje også hunder som lett lar seg engasjere. Det man bør være klar over er at det tar tid å hjernevaske de på dette. Jeg har holdt på i hele vinter med opptaket og har først nå kommet til innsittet. Alikevel så er apport en øvelse som man bør bruke lang tid på og det er lett å slurve uansett metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...