Gå til innhold
Hundesonen.no

Fløyte som rekker langt?


PPe

Recommended Posts

Hei!

Har trent og trent og trent og trent "sitt", med min stående fuglehund som nå er 1, 5 år. Jeg føler at det nå er hensiktsmessig å legge fløytesignal på denne adferden. Har i den anledning kjøpt meg en fløyte som heter Pearl Fox 40. Tror egentlig at dette er en dommerfløyte... Før jeg begynner med denne tenkte jeg å høre med folk her inne om de har noe erfaring i bruk av fløyte på fuglehunder. Hvilke fløyter brukes? Rekkevidde?

Har tidligere hatt en Acme fløjte 211½ (uten kule), men det er lenge siden denne ble rotet bort. Hvilke fløyter anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg tror at de fleste fløyter bærer langt nok.

Selv har jeg en Acme fløyte med 2 lyder. Den ene lyder er sitt og den andre er innkalling. Veldig fornøyd med det.

Å bruke fløyte har jeg god erfaring med, siden fløyte lyden bærer lengre enn stemmer og den røper heller ikke sinnstemningen ( er man irritert så bærer kommandoen preg av dette ..... ).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker fløyte, vi har ei benfløyte med trillelyd i andre enden og 'vanlig pipelyd' i andre enden. Trillen bruker vi til sitten og ett pip i ene enden er vending og to pip er innkalling.

Den bærer langt nok for vår del, og hundene går ikke akkurat for smått til vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Den fløyta di Monica, den virket smart. Du har vel ikke en link til den, og tips om noe nettsted som selger denne?

Ellers så hadde jeg en særdeles innholdsfattig søndag og surfet på nettet etter fløyter…

Fant noen som kanskje duger:

Denne skal visstnok ha den høyeste målte styrken i verden. Tornado 2000.

http://www.sport2you.no/katalog/lek_og_spi...elpemiddel.html

Denne ser fin ut også:

http://www.klubben.no/aspx/loginVnet.aspx?...3&plid=9073

Har ikke så mye erfaring med bruk av fløyte til kommandoer tidligere, så dette blir spennende. Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har dessverre ingen linker. Kjøpte den i en dyrebutikk for 5 år siden.

Men vet at benfløyter som har to toner finner du i de aller fleste hunde butikker ( på nettet også ). Koster rundt 100kr.

Denne har tilnærmet lik lyd som min. Veldig greit å bruke en lyd til sitt og en til innkalling. Mye lettere for hunden. Man kan også bruke en og samme lyd og bare veksle på lengden på lyden ettersom hva som er sitt og innkalling.

Personlig liker jeg to lyder.

Så jeg ville gått for en benfløyte til rundt 100kr som har to toner.

( som er slik som Pointerguri beskriver )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...