Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H- for valper?


Aya

Recommended Posts

Si det, jeg spurte om det samme da jeg fikk Fenris. Hvis du leser næringstabellen på V & H sine sider ser det ut som det skal gå bra. Fenris har hovedsaklig vokst opp på V&H + litt valpetørrfor av ulike merker. Det har fungert veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gia (straks 11 uker) har fått 50/50 VoH og tørrfôr den siste uka. Ploff, avføringsmengden ble halvert. Litt tidlig å si noe om hun får nok, og riktig næring av det, men at det taes opp i kroppen er det ihvertfall ikke noen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare mine tanker rundt det så ikke heng meg for det:)

Men jeg personlig ville nok hvertfall ikke gitt mer enn 50/50 med vom, og da blandet med det valpefòret som valpen er vant med fra før.

I tillegg ville jeg kanskje prøvd det andre som heter norwegian Polar , da dette er kokt og er da litt lettere å fordøye for en liten valpemage.

Ikke spør meg men har en eller annen magefølse som sier meg at v&h kan bli litt sterk kost i starten for en liten valp. men på en annen side så er det jo det reneste man får og jeg har bare positive ting å si om det med tanke på min hund med allergi som er årets vinner når det gjelder å ha ømfintlig mage:)

Jeg ville uansett slengt i litt eggeplomme, omega 3 o.l Skal ikke være noe mangel på vitaminer uansett. Både V&H og NP er vitaminisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg og min søss henter maten hos han som lager det og da spurte jeg han om mann kan fore opp en valp på dette fra den er 8 uker. Han sa at stort sett alle trekkhundfolk forer med det fra starten av, men at han anbefalte folk å fore med tørrfor først. Så når jeg fikk Casper i hus fikk han tørrfor de første 6 mnd. Og nå får han bare v&h mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har erfaring med begge deler, og jeg forer ikke valper på utelukkende vom og hundemat - her går det MINIMUM i 50/50 - så Tjukken på seks måneder får tørrfor om morningen og VH om kvelden - skulle han mot formodning ikke spise tørrforet om morningen så får han ikke kjøtt på kvelden - da får han bare tørrfor til han spiser det igjen.

Det finnes sikkert ikke vitenskapelig hold for det jeg sier nå, men jeg velger allikevel å bruke tørrfor - men altså - de valpene som vi har hatt som bare har fått VH har blitt veldig veldig små av vekst - fått litt korte bein liksom - og har slutta å vokse i høyden veldig tidlig - og det har skjedd med tre stykker nå - som da bare fikk VH - så jeg sørger for at de får minst 50% av tørrfor og det virker som om det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fôranalysen deres står det at det er for lite fosfor til valper.

"Tabell 5 viser at begge fôrtypene inneholdt tilstrekkelig mengder kalsium, men at fosfor nivået var for lavt for valper." http://vomoghundemat.no/analyserappor.asp

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette, så jeg tør ikke å fôre på ren V&H. Eldstemann her har fått kun V&H siden han begynte å spise fast føde hos oppdretter, og jeg kan ikke si at veksten hans har vært utenom det normale, og han har vært frisk hele tiden. I motsetning til Belgerpias hunder er han ganske høybent, men dette skyldes nok arv mer enn maten. :rolleyes: Men det kan jo være ting man ikke ser/oppdager, men som kan dukke opp senere, jeg vet ikke jeg.

Jeg spurte V&H hva man bør gjøre med dette om man vil gi det til valper, og fikk til svar at "vi ser gjerne at dere tilsetter litt tørrfor til valp ved siden av både 25 og 33".

Og det gjør jeg jo, selv om jeg ikke liker det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Hvor mye betaler dere for en 20kg blokk med V&H 25?

Jeg skal (forhåpentligvis) ha ett kull i april og vil gjerne gi dem v&h/tørrför siden dem vokser, (nå får jeg fra blokker fra slakteri med ukjent innhold og ikke vitaminer, men vil ikke gi det til ett kull eller senere en valp som vokser)

Bestiller dere direkte fra levrandør eller fra lokale helter?

(evt noen som vet om levering i indre enebakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Hvor mye betaler dere for en 20kg blokk med V&H 25?

Jeg skal (forhåpentligvis) ha ett kull i april og vil gjerne gi dem v&h/tørrför siden dem vokser, (nå får jeg fra blokker fra slakteri med ukjent innhold og ikke vitaminer, men vil ikke gi det til ett kull eller senere en valp som vokser)

Bestiller dere direkte fra levrandør eller fra lokale helter?

(evt noen som vet om levering i indre enebakk)

Vi kjøper (33) fra vår lokale fôrleverandør og betaler 280 tror jeg. Det varierer veldig hva de enkelte tar, har jeg inntrykk av.

Forhandlere av V&H i Akershus:

http://vomoghundemat.no/forhakershus.asp

www.4bent.no i Ytre Enebakk leverer gratis på døren ved kjøp over 500,-, og tar 250 per blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert ikke vitenskapelig hold for det jeg sier nå, men jeg velger allikevel å bruke tørrfor - men altså - de valpene som vi har hatt som bare har fått VH har blitt veldig veldig små av vekst - fått litt korte bein liksom - og har slutta å vokse i høyden veldig tidlig - og det har skjedd med tre stykker nå - som da bare fikk VH - så jeg sørger for at de får minst 50% av tørrfor og det virker som om det går bra.

What? Dette strider jo i mot all "forskning" vi i Amerikansk Bulldog Klubb har gjort oss, der flesteparten forer 100% V&H. Der var det faktisk en diskusjon oppe om det at råforing gjorde hundene større, for noen av bulldogene har blitt mye større og mer muskuløse enn andre slektninger, og noen av oss mener at det er råforet som har skylden, mens andre er uenige.

Men at bena blir kortere...Den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring selv med foring av v&h til valper, men er noen på skolen min som har foret ca 50/50 siden de fikk valpene og det ser ikke ut til å gi annet en positiv effekt.

Når det kommer til pris var vi 5 stk sammens om kjøpte 10 blokker. Prisen vår ble da 220 per 20 kg blokk, så det kan kanskje lønne seg å være flere sammen?

Når det kommer til ømfintlige mager, er det vi som skaper dem eller hundene som er født med dem? Hvorfor takler noen hunder å spise alt hva de kommer over mens andre igjen får diare om de spiser et bein for mye? kanskje litt off topic, men bare en strøtanke fra meg...:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om v&h, noen som kan fortelle meg litt om det? Hva er best, tørt eller vått, og hvorfor bør hunden få det i stedet for "vanlig" tørrfor? Er Norwegian Polar også v&h? Noen som vet om noe bra og billig i stavanger området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...