Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt Skadedyr i skogen.


kennern

Recommended Posts

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Jeg leste en del om hjortelusflua da den var her rundt oktober (det er da de er "aktive"), og fant ingen opplysninger om at de går så alvorlig til verks at de forårsaker død. Miste pels? Av en blodsuger? Synes det høres rart ut, men er interessert i ytterligere opplysninger om du finner det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Æsj! begyntw å klø nå ja :shocked:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har kommet til områdene rundt Gardermoen (der er det massevis), men er ennå ikke i Oslo-Marka, sier de som skriver om det. Jeg traff alikevel på en lusflue (om det var hjortelusflua skal være usagt) på en tur i Maridalen i fjor i høysesongen, så de er nok der også. De er altså ikke kommet til alle steder på Østlandet, men det er nok bare et tidsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua ;). HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, æsj, jeg virkelig AVSKYR sånne dyr.. Har vi ikke nok med hordene av flått liksom? Grøss.. Tror jeg bare blir boende her på Vestlandet jeg (flytter iallefall ikke hjem til Asker *skrekk*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua :D. HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

PINGLE :D. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen veit om midler som holder Tuneflua vekk, så kom med navn! Har prøvd flere typer myggmidler, men ingenting holder den vekk (annet enn et hjemmelaga myggmiddel som jeg ikke aner hvor jeg får kjøpt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ææææh det er de jeg kaller panserfluer :D . Har flere ganger blitt jagd i vill panikk gjennom skogen av store flokker (eh, de føles veldig store ihvertfall) av sånne. Jeg er vanligvis ikke redd insekter, men de skaper full panikk i mitt lille hode... Skumle saker, men farlige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!

:D

Hhehehehee... de pirrer jo herlig der de kryper rundt i trusa :Laugh:

Jeg tror forresten ikke verken expot eller andre mygg/flått-midler fungerer mot disse krypene.... da ville nok elgjegerne benytta seg av de (de er jo gjerne fulle av slike når de kommer hjem etter en dag på jakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bug: Nei fy så vemmelig! Jeg kjenner jeg blir lettere panisk og får trang til å bade i spot-on enten det hjelper eller ikke :D Har aldri vært rasjonell når det gjelder livsformer med flere enn fire bein.

Er det ingenting folk kan gjøre for å beskytte hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjortelusa er et herk og få på dyra, men tro meg, biter de så kjenner dere det. HEster blir regelrett gale om de får slikt på seg . Hjortelusa er på ingen måte ny, den har vært der i mange mange år :D Men folk har bare begynt å legge mer merke til den. VI har veldig mye hjortelus her,men har aldri opplevd den som noe problem , flåtten er mye værre, og havner mye lettere på oss. Men jeg vet flere eksempler på hester som har gått regelrett amok.

Bikkja dør ikke om dere kommer hjem med sånt på. De har samme sesong som flåtten, og man sjekker jo hunden for det, når man kommer hjem fra tur. De ser ikke så altfor forskjellige ut, før flåtten setter seg fast :D Ikke noe å få panikk for altså. De elgene som er funnet har vært helt stapp fulle av disse vesenene, så det har vært Hjortelusår på en måte. Jeg finner lite på mine hester også når vi har vært på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PINGLE :wub:. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :P .

Det høres ut som en konkurranse jeg med glede lar dere hardbarka skogsfolkene få vinne, altså.. Insekter trenger ikke å gå på kroppen min, ikke hjortelus og ikke ekle ekle flåtter..

Tror kanskje freestyle er greia vår jeg.. Da kan vesla være hoppende glad, og jeg slipper selvhøytidlige regler og nazipirking? :wub: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Skjønte det var en grunn til at jeg bor så langt oppe i nord;) Eneste en kan bli plaget med her når en er i skogen er snø:wub:

Ja, jeg angrer ikke på å ha flytta nordover akkurat... men hittill har jeg tilbrakt sommerferiene på østlandet hos foreldrene mine, så da er det jo bortkasta allikevel... Men nord er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...