Jump to content
Hundesonen.no

Nytt Skadedyr i skogen.

kennern

Recommended Posts

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Øh... Jeg leste en del om hjortelusflua da den var her rundt oktober (det er da de er "aktive"), og fant ingen opplysninger om at de går så alvorlig til verks at de forårsaker død. Miste pels? Av en blodsuger? Synes det høres rart ut, men er interessert i ytterligere opplysninger om du finner det :-)

Nå er det ikke bare skogbjønn/flått man må sjekke på hundene etter en tur i skogen. HJORTELUSA: Ser ut som en liten edderkopp m/vinger. Blodsuger. Den har nå tatt livet av flere dyr i skogen bl.a elg. Når den finner et bytte og får satt seg så mister den vingene og kravler seg inn i pelsen og i håret på mennesker, der setter den seg og suger blod. Dyrene mister pelsen, og det er det som har skjedd med en del skogsdyr, og uten pels/hår så dør jo dyra etterhvert. De skal ikke ha noen sykdommer som skal være farlig for dyr og mennesker, men man blir hårløs! Disse BUGSENE var veldig ivrige i fjor høst på østlandet og nå har man begynt å finne døde dyr i skogen pga HJORTELUSA. Kommer tilbake med mere oppl. ( noen som begynte å klø i hodet?)

Æsj! begyntw å klø nå ja :shocked:;)

Den har kommet til områdene rundt Gardermoen (der er det massevis), men er ennå ikke i Oslo-Marka, sier de som skriver om det. Jeg traff alikevel på en lusflue (om det var hjortelusflua skal være usagt) på en tur i Maridalen i fjor i høysesongen, så de er nok der også. De er altså ikke kommet til alle steder på Østlandet, men det er nok bare et tidsspørsmål.

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Har heldigvis ikke sett en eneste liten hjortelusflue jeg, hverken i år eller før.. Får håpe de frøys ihjel når det var 17 minus her, ekle små insektene.. <_<

EDIT: Kom akkurat på noe, lurer på om det er denne flua som er så plagsom i Østfold-området om sommeren? Et vennepar av meg bodde i Skiptvedt, og de "rømte" i en periode om sommeren fordi det var så sinnsykt mange fluer av noe slag.. Lurer på om det var hjortelus-flue?

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua ;). HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Ååååh, æsj, jeg virkelig AVSKYR sånne dyr.. Har vi ikke nok med hordene av flått liksom? Grøss.. Tror jeg bare blir boende her på Vestlandet jeg (flytter iallefall ikke hjem til Asker *skrekk*).

Du tenker nok på Tuneflua du... DEN er også plagsom, men på en helt annen måte enn hjortelusflua :D. HJortelusflua er mest aktiv på seinhøsten, og vi som trasker i skogen og går spor med hundene er lett bytte for den ekle skapningen. Man merker sjelden at man får dem på seg i skogen - men man kan ANE dem når man kommer heim... man merker at det er "noe" der - men man greier sjelden å få tak i den. Den kryper lynkjapt når man begynner å ta etter den, og den er seigliva som fy. Jeg har hatt en del slike på meg (både i hodet og under klærne - og det KILER), men aldri blitt bitt, selv om det av og til kan forekomme at den biter også folk. Elgjegerne er nok de som er mest plaga av utysket, da hjortelusflua er veldig aktiv omkring tidspunktet for elgjakta.

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

Æsj.. Jeg tror kanskje jeg dropper brukshund-greia mi jeg, og satser på lydighet istedet? Jeg får spader av kravlende insekter på kroppen min <_<

PINGLE :D. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :D .

Om noen veit om midler som holder Tuneflua vekk, så kom med navn! Har prøvd flere typer myggmidler, men ingenting holder den vekk (annet enn et hjemmelaga myggmiddel som jeg ikke aner hvor jeg får kjøpt...).

Guest Snusmumrikk

Ææææh det er de jeg kaller panserfluer :D . Har flere ganger blitt jagd i vill panikk gjennom skogen av store flokker (eh, de føles veldig store ihvertfall) av sånne. Jeg er vanligvis ikke redd insekter, men de skaper full panikk i mitt lille hode... Skumle saker, men farlige???

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!!

:D

noen må fortelle meg om det funker med expot og andre flått middel på disse lumske dæklene før jeg kjenner jeg blir full av angst og gjør hundene mine om til asfalt hunder!

Jeg vil IKKE ha dem i trusa Siri!

:D

Hhehehehee... de pirrer jo herlig der de kryper rundt i trusa :Laugh:

Jeg tror forresten ikke verken expot eller andre mygg/flått-midler fungerer mot disse krypene.... da ville nok elgjegerne benytta seg av de (de er jo gjerne fulle av slike når de kommer hjem etter en dag på jakt).

:bug: Nei fy så vemmelig! Jeg kjenner jeg blir lettere panisk og får trang til å bade i spot-on enten det hjelper eller ikke :D Har aldri vært rasjonell når det gjelder livsformer med flere enn fire bein.

Er det ingenting folk kan gjøre for å beskytte hunden sin?

hjortelusa er et herk og få på dyra, men tro meg, biter de så kjenner dere det. HEster blir regelrett gale om de får slikt på seg . Hjortelusa er på ingen måte ny, den har vært der i mange mange år :D Men folk har bare begynt å legge mer merke til den. VI har veldig mye hjortelus her,men har aldri opplevd den som noe problem , flåtten er mye værre, og havner mye lettere på oss. Men jeg vet flere eksempler på hester som har gått regelrett amok.

Bikkja dør ikke om dere kommer hjem med sånt på. De har samme sesong som flåtten, og man sjekker jo hunden for det, når man kommer hjem fra tur. De ser ikke så altfor forskjellige ut, før flåtten setter seg fast :D Ikke noe å få panikk for altså. De elgene som er funnet har vært helt stapp fulle av disse vesenene, så det har vært Hjortelusår på en måte. Jeg finner lite på mine hester også når vi har vært på tur.

PINGLE :wub:. Det som er morsomt etter ei treningsøkt i skogen på seinhøsten er jo å konkurrere med de andre om hvem som har plukket flest hjortelus ut av trusa etterpå :P .

Det høres ut som en konkurranse jeg med glede lar dere hardbarka skogsfolkene få vinne, altså.. Insekter trenger ikke å gå på kroppen min, ikke hjortelus og ikke ekle ekle flåtter..

Tror kanskje freestyle er greia vår jeg.. Da kan vesla være hoppende glad, og jeg slipper selvhøytidlige regler og nazipirking? :wub: hehe

Guest Snusmumrikk
Skjønte det var en grunn til at jeg bor så langt oppe i nord;) Eneste en kan bli plaget med her når en er i skogen er snø:wub:

Ja, jeg angrer ikke på å ha flytta nordover akkurat... men hittill har jeg tilbrakt sommerferiene på østlandet hos foreldrene mine, så da er det jo bortkasta allikevel... Men nord er bra!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...