Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere


Inustaff

Recommended Posts

Jeg er enig i mye av det du skriver og det er kanskje derfor jeg sier det på den måten.Kalles ironi,på en måte.Det er uansett overflod av valper,uansett pris.Seriøs eller useriøs.

Det blir litt som de Dyreste Princess båtene.Det er ikke en interesse for alle med båt,ikke alle/så å si INGEN har råd til den selv om de elsker båt,og de burdte de som lager og selger den vite.Det er idioti og feks sende 300 slike båter til stavanger,oslo og andre byer og tro at man ville fått solgt dem.Selv om det finnes mange vettuge sjøfolk får få sjangsen til å få en slik båt.De har kanskje ikke råd til en robåt heller.heh..

Men prisen har likevel ikke noe med saken og gjøre om man er seriøs eller ikke.Folk som selger for 13.000 sitter igjen med valper fordi de har utelukket mange som kanskje kunne gitt 9-10...og de er ikke nødvendigvis flikne med valpene bare pga at de velger å holde dem tilbake.Desto lenger valpene blir tilbake,jo verre blir det i de fleste tillfeller har jeg opplevd hvertfall.

Folk mener til og med at man er lite gjennomtenkt som hundekjøper dersom man får seg blandingshund eller kjøper hund for 5000.Hvem kan si det?Det er ingen regel for det..

Da er det bedre og la være å skrive pris og heller se hvem som møter,snakke med dem og gjøre seg opp en mening om eventuelt disse/dette mennesket får kjøpe din valp.

Har du klart og selge til duster som ikke klarer rasen din i 1 år og har måttet inndra flere,da er du muligens bare en dårlig menneske kjenner og for opptatt av pengene.Eller hva vet vel jeg.

Det gjør ingen til en bedre oppdretter og ha kjempetid til sine valper,dersom man ikke egentlig gir dem det de trenger.

For å si det sånn.Klart det er lett og ha 2 igjen dersom du skal la de stå på tomta å sture.Da slipper du vel hylingen fra bare en.De får ihvertfall leke med hverandre,og til tider de voksne.Men har man da tid til alt dette andre jeg snakket om?Sosialisering på alle pukter,trening ellers...ALT som vil følge med når du har din egen personlige "ikke oppdrettede"valp...får de samme behandling?samme prioritering?

Da er man temmelig rar om man får 2 til å være lettere enn 1.Fordi såvidt jeg vet er det ikke mange som liker og ha jevnaldrende hunder,uansett...De har gjerne flere,men alderen er oftest forskjellig.

Har sett diskusjoner som dette blir diskutert.

2 er ikke lettere,kun på sjølstyr.De krever dobbelt tid,for man skal da ta for seg en og en også.Det har de krav på.Man må da ha tid til det.Hvorfor skal man være så urettferdig å se dem som en pulje på 2 eller flere.??

For min del handler det om å se menneskene.Jeg har hatt 4 kull og har kun fått 1 valp i retur pga sykdom.Disse lå ikke på noe prisnivå etter andres smak,kun min.Jeg valgte selv hvem jeg ville plassere mine valper hos,selfølgelig.Så lenge jeg så at jeg kunne klare en viss pris så gikk jeg for det.

Da er vel jeg useriøs..hmm...deg og de andre som mener det..om det.

og dersom seriøse oppdrettere ikke avler i hytt og vær..da er de meget innskrenket og fryktelig få som virkelig er seriøse.Jeg følger da med på både dyrenett og finn.Jeg måper over valpeoppgulp noen tider.

Er det ikke den ene tispen,så er det den andre...

OG..dersom det finnes nok seriøst interreserte som er oppdatert om rasen de ønsker,da hadde ikke oppdrettere sittet med valper tilbake i det hele tatt.Så enkelt er det.Det vil automatisk bli dårlige hjem pga impulskjøp og uvettige folk.For slike kan ha penger.Så samme hva du sier der så er jeg uenig.

Valper har best av å komme til sine nye hjem i 8 ukers alder,kanskje til og med 9 er det blitt spekulert i.Dersom valpen blir neglisjert bland flere andre hunder blir den utilpasset og kan gå glipp av mye viktig sosialisering og trening den hadde trengt.Jeg vet om flere som sitter med kull nå.Og jeg skal love deg at de får ikke solgt tidlig.Og de kommer heller ikke til å kjøpe utstyr og integrere de små.Dette er ikke venner,for og ha det klart.Jeg bare vet hva de driver med.Disse står på sine summer.Og jeg har snakket med folk som er seriøst interreserte og har spurt dem om delbet.NEIDA..da vil de heller selge til han som trenger penisforlenger.Noe avbetaling skjer ofte ikke.Det blir ofte sett på som useriøst.Og pengene skal man da ha.helst igår.Så man sitter heller tilbake med dem og lar de stå ute om dagen,og ligge i bur/valpekasse om natten.

Nesten alle disse ønsker og fremstå som seriøse.Vil ikke påstå at kullet er gjennomtenkt alltid,men virker sannelig som om pengene er det.

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre seriøs fordi de tar minstepris.

For og snakke om min egen rase, de mest seriøste, kunnskapsrike oppdretterene som har drevet med oppdrett av rasen i omtrent 30år alle sammen, som jeg mener er de beste oppdretterene. Gjennomtenkte kull, maks 3 kull pr tispe etc. Disse tar faktisk en del mindre enn de som konstant har 3 kull inne på valpelisten, driver med 4 raser og har en del rart blandt sine avkom. Hvem virker mest serriøs? Vurder selv.

Jeg kjøper heller en hund til 8500,- enn den til 10000,- og jeg kan si den billigste er den beste. Vel selvfølgelig vil den andre typen oppdrettere ha noen enkelt avkom som er meget gode, men de har også masse rart, som desverre sjelden kommer fram i lyset.

Pris har nødvendigvis ikke noe og gjøre med kvaliteten. Og som det blir nevnt her, oppdrettere som går ned på prisen for "å få valpene unna". Hallo? Om det ikke er vist noen interesse for kullet, da burde du jo faktisk vurdere om det er marked for å få solgt valpene dine! Ta f.eks Aris sine valper nå, der stod 9stk på liste FØR de ble født. Det var marked for det, hun hadde tenkt på hanne en stund, det ble faktisk byttet hanne pga den opprinnelige hadde gitt avkom med svak HD. Hvis det tilslutt skulle gå så langt at det er umulig for deg å sitte med dem (ikke at du er "lei" og "vil bli kvitt dem") så må det være mulig å prøve å finne andre løsninger, ikke nødvendigvis gå ned i pris.

EDIT; Dårlig formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pris på valper, så er det vel flere ting å ta i betraktning enn hva andre oppdrettere her i landet tar seg betalt.

Om man for eksempel selger valper også til Sverige og andre land, bør man da ta samme pris som her i Norge (for eks. kr 4.000 dyrere enn i Sverige). Da priser man seg jo fort ut av et ellers interessant marked, og kan gå glipp av flott hjem til valpene.

Går man ned på pris for å tilpasse seg også markedet i utlandet, så er man altså useriøs?

Eller bør man ta høyere pris for valper som selges her i Norge i forhold til de man eksporterer?

Og isåfall om valpekjøperne etterhvert snakker sammen og finner ut av det, så risikerer man vel at noen blir misfornøyde.

Alternativt kan man jo gjøre som i mange andre land, selge i "pet quality" og "show quality". Men det er liksom ikke vanlig her på berget det heller.

Oh well, you can't please all the people all the time, but you can please some of the people some of the time. Og så får man vel gjøre som man selv mener er best, og gi blaffen i bedreviterne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Helt enig med deg Kathrine! Pris trenger ikke å ha noe å gjøre med kvaliteten! Men så må jeg også tilføye at det ikke er så store prisforskjeller i min rase de fleste valper ligger rundt (8.500 - 10.00 kr).

Man bør tenkte nøye igjennom før man har et kull, og man skal forbrede seg på å kunne sitte igjen med FLERE valper! Ellers burde man ikke ha kull! Jeg vet om flere oppdrettere som har blitt sittende igjen med opptil 6 valper, uten å måtte senke prisen. Alle valpene ble tilslutt solgt til gode hjem før 6 mnd. alder! Jeg mener at hvis man har et kull er det DINE valper helt til du selger dem! Du skal ikke behandle restevalpene som noe annet enn din egen, for det er jo akkurat det er er - DIN hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke er noe særlig kjent med alt dette, men derimot har opplevd det å kjøpe meg en valp, tenkte jeg at jeg bare skulle fortelle at jeg ville prøvd å se på pris og seriøsitet som to forskjellige ting. Jeg ville rett og slett prøvd å ikke bruke prisen som en indikasjon på oppdretters seriøsitet, for som noen sier her, enkelte useriøse oppdrettere bruker "dumpepriser" og andre useriøse oppdrettere bruker vanlige priser (i følge min oppfatning).

Da jeg kjøpte meg puddel snuste jeg mye rundt og fant ut at alle puddeloppdretterne faktisk tok 12 000,- for en valp. Når jeg endelig fant en oppdretter som hadde valper til salgs og som virket seriøs, spurte jeg hva hun skulle ha for en av tispene. "Jeg ser de tar 12 000,- rundt om i landet, så det blir det som er prisen," sa hun, og jeg visste jo at hun hadde helt rett.

Om jeg hadde møtt på en "billigoppdretter" i min søken, hadde jeg nok begynt å lure på hvorfor i all verden denne personen skal ha mindre for hundene sine, og tenkt (som andre sier ovenfor) at det muligens er lite kollegialt. Jeg ville nok blitt mistenksom, ja.

Hadde jeg startet oppdrett selv, ville jeg nok ha tenkt at jeg fortjener å ta like mye som andre oppdrettere av min rase, og at den eneste grunnen til å senke prisene må være om jeg husker følelsen jeg hadde da jeg først begynte å tenke på hund - så dyrt for selve hunden. Jeg kunne jo ha gitt en billigere hund et like godt liv. Men som kunde hadde jeg lyst på akkurat puddel, og var det 12 000,- oppdretterne tok så var det 12 000,- jeg ville betale.

Jeg mener ikke å komme med påstander eller krangle eller mene at jeg har rett i ting jeg ikke vet noe særlig om, derfor vil jeg presisere at dette kun er mine tanker ... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fornuftig tannkegang,og enkelt og greit så har du sagt det som måtte sies...lite kollegialt kan så være.Slik jeg har oppfattet det er oppdrettere sleske baksnakere mot hverandre uansett.Det og ta mindre penger for sine valper blir bare upopulært fordi de som tar mer ikke kan rettferdiggjøre deres priser.Da er det jo bevist at man kan ta mindre og allikevel gå i pluss.Det liker dem ikke vettu.Såderfor må de blåse seg opp å si at det er useriøst og dårlige bikkjer og sånt.Som om det ikke var dårlige mennesker og hunder overalt...jaja.Folk har forskjellig måte og tenke på...

Og som jeg sa er jeg glad det finnes oppegående og koselige valpekjøpere som ser deg og hundene på en annen måte.De dømmer deg ikke for prisen og antar at du har søppelbikkjer til gibort pris.For jeg snakker ikke om gi bort priser.Jeg synes bare at noen tusen billigere,eller eventuelt mulighet til abetaling for enkelte kunne vært positivt...men det er jo meg.Jeg har kjøpt på avbet sjøl.Og vil ikke si jeg er lite gjennomtenkt og ikke ønsker det nok osv osv.Men det vet de som kjenner meg best.Jeg er snart hund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...