Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere


Inustaff

Recommended Posts

Jeg har både hørt og erfart at dersom oppdrettere av samme rase velger og selge valper under "vanlig" pris for rasen,så blir de snakket om,og i verste fall oppringt og utsjellt av andre oppdrettere.

Dette er upopulært med andre ord.

Hvorfor det?Skal man være dum og useriøs om man velger å sette andre priser på egne "varer"?

Kanskje er de andre redd for at folk skal se at noen er billigere...og at da kan de ikke rettferdig gjøre egne priser..?Og muligens får den "rimeligere" mer kjøpere å velge mellom.

Selv liker jeg og forhøre meg om priser,og velger billigst om det viser seg og være like bra.

Sånn er mennesker ofte.En dvd,eller Cd kan finnes på ulike prisnivå.Samme film.

Altså..Det er ingen hemlighet at man tjener "noen"kroner på oppdrett.

Disse regnestykkene noen koker i hop hva gjelder utgifter med avlsdyr og kull er til tider helt på viddene,mener da jeg.

Dersom man har hund av kjærlighet og sann interesse for hunden,så regner man ikke på utgiftene hunden har gjennom sitt liv.

MEN...

Selvsagt må man regne litt på det når man skal ha kull.For da dreier det seg om flere.

Det blir flere munner og mette.De skal alle ha ormekurer,vaksiner,undersøkelser og mye mer.

Det hender faktisk ennå at man får dem levert chippet i prisen også.

Og de krever en del oppmerksomhet,noe de fleste oppdrettere heldigvis vil gi valpene sine mye av.

Men...

Så har jeg sett flere(faktisk) som regner på foreldredyrs nødvendige utstyr gjennom livet som klotenger,senger,mat,børster,halsbånd,bånd,vaksiner,leker,generelle veterinærbesøk,hd røntging,utstillinger...

Og sprøtt nok også menneskenes eget matforbruk ved utstillingsreiser(!)

Dette med å regne sammen veterinærbesøk i sammenheng med valpekull er jo helt greit.

Og regne sammen morens økte matinntak under graviditet og amming.Helt greit.

Og regne sammen valpenes matutgifter,annonsering,ormekurer,vaksinering,eventuell chipping

(for de som gjør det)og alt annet som er relatert til kullet.Selfølgelig må man ha lov til dette.

Men om man ikke er nok interessert i hund til at man ville gitt foreldredyr klotang,bånd,seng,bur,børste,mat,vaksiner,leker,ormekurer og alt som et familiemedlem trenger,uten at man skulle få det igjen på eventuelt valpekull.

Da bør man ikke ha hund.For da er man jo faktisk bare ute etter pengene.

Hva om man gav hunden sin det den trengte og den viste seg og være steril?

Skulle man da få seg ei ny tispe og iberegne begge tispers utgifter som "kullutgifter"?

(veldig satt på spissen selvsagt)

Poenget..

Man spiser da mat selv enten man er på utstilling med hunden eller ikke...?

Man skal da ikke regne dette som valputgifter?Skal man iberegne bensinutgifter dersom man måtte hjem og lufte mamma hund som liten også..?Skal dette inn i valpeprisen i tillegg?hundeposene mamma brukte..?

det og?

Man har da vel ikke tispa gjennom år og gir henne stell og mat,ene alene for og budskjettere det hele i senere valpekull?Dette er idioti.

Om man ikke ville gått på utstilling med hunden,hd røntget,og ellers testet den for sykdommer,annet enn ved bruk i avl.Fint..Beregne dette inn i budskjettet.Det er fair.

Å beregne reisen til utstilling,og honoraret man betaler der er jo greit.

Men for min del stiller jeg fordi det er gøy.

Jeg har ikke behov for å "få tilbake dette"noe sted.Det er en interesse jeg har og jeg ville gjøre det selv om jeg ikke skulle drive med avl.Samme med utstyr til voksen hund.Den har krav på det.Jeg regner ikke med å få dette igjen noe sted..Hvorfor skulle jeg det?

Noen som skjønner hvor jeg vil hen?

Jeg synes folk selv kan få velge hva de har råd til å selge valpene sine for.

Etter at de har regnet med de sanne utgiftene med valpekullet.

Dersom man ser at de andre ligger på 13..er man useriøs om man sier 10 eller 11?

Hvorfor det?

Hvem kan si det..og hvem føler seg truet?

Jeg er selvsagt klar over at ikke alle oppdrettere regner ut hva det kostet å hente mammahund,og alt dette andre smålige tullet.Men jeg har sett at mange har skrevet lange lister for og forsvare sine priser,og benekte at man tjener på oppdrett i det hele tatt.

Derfor spør jeg...hvorfor har du din pris og hvordan budsjetterer du dette....?

Ingen trenger svare selvsagt..men må innrømme jeg lurer.

La oss håpe at de fleste begynner med når valpekullet er på gang...hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Etter min mening er det en uting når oppdrettere velger å selge valper 3-4000 rimeligere enn gjennomsnittet. Det er INGEN som gjør det av godhet, man gjør det fordi man ellers ikke får solgt valpene er min oppriktige mening.

Det er vel sånn i de fleste raseklubber at avlsråd/styre anbefaler en pris, (i alle fall for mine raser er det sånn), og da bør oppdrettere forholde seg til det. Sier raseklubben at anbefalt valpepris er 10000,- ja, så mener jeg at oppdrettere får rette seg etter det og selge for 10000,- Da blir det etter min mening "usportslig" å selge valper til 8000,-. "Billigvalper" selges også ofte før 8 ukers alder faktisk........ og da handler det vel mere om at det er for mye bæsj og tiss og man vil bli kvitt de heller enn at man mener raseklubbens anbefaling er for høy pris.

For egen rase er anbefalt pris nå visstnok 9000,- (uten at jeg har sett noe referat fra det vedtaket), og da inkludert chipping.

Mange oppdrettere "dumper" prisene idet valpene passerer 8 ukers alder - bare for å få solgt de - ene og alene fordi man ikke har plass tid og kapasitet til å ta seg av valper. Min personlige mening er at dersom man ikke har tid, kapasitet og plass til å sitte igjen med valper utover 8 ukers alder så bør man gi f.... i å avle. Det er ingen grunn til å selge eldre valper billigere - de blir ikke dårligere, og de krever ikke mindre stell - de burde egentlig øke i pris.

Dette med "dumpingpris" er tydeligvis en tradisjon, for vi har ved flere anledninger opplevd at folk har ringt på valper som har gått igjen her og ment at de bør selges til halv pris fordi de er eldre. "De er vel billigere de da siden de er så gamle" - mitt svar er alltid det samme "nei, de koster det samme - de burde kostet det dobbelte fordi det er mye mer jobb med dem nå når de er eldre, men jeg er hyggelig å selger de til vanlig valpepris".

Jeg kommer aldri til å forstå tankegangen om at det er så feil å sitte igjen med ett lite overskudd når man har valper, tross alt - de fleste reinvesterer disse pengene i nye avlsdyr osv. som til syvende og sist kommer fremtidige valpekjøpere tilgode. Hvis man konsekvent skal selge valper til "kostpris" - så er det ikke særlig mange som vil være i stand til å fortsette lenge med sitt oppdrett for å si det sånn......

Nei, jeg har overhode ingen respekt for folk som selger valper langt under gjennomsnittlig pris - og eneste grunnen til at folk velger å gjøre det er for å få solgt valpene sine, og da kan man jo spørre seg da - må de selges billigere fordi kombinasjonen er så rævva og lite gjennomtenkt at man ikke kan konkurrere med andre oppdrettere på like premisser? Eller vil man bare bli kvitt jobben fort?

Alt annet øker i pris i dagens samfunn, prisen på hund øker ikke i samme takt (med unntak av poppis småhunder), siden jeg fikk min første hund i for 17 år siden har prisen på den rasen økt med 1000,- 12% økning på 17 år. Samme for rasen jeg har nå...................

I samme periode har f.eks. prisen på melk doblet seg, en gjennomsnittlig god spranghest kosta i 1990 rundt 60000,- i dag koster den 150000,- eller mer. Boliger.......... der er jo prisene vanvittige.

En kjærlighet på pinne som i 1990 kosta ,50 øre - koster nå 5 kroner...

Hunder derimot, de øker ikke i pris............. ikke mye i alle fall..... skulle man fulgt prisveksten ellers i samfunnet så burde minsteprisen på enhver rase være rundt 15000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det en uting når oppdrettere velger å selge valper 3-4000 rimeligere enn gjennomsnittet. Det er INGEN som gjør det av godhet, man gjør det fordi man ellers ikke får solgt valpene er min oppriktige mening.

Det er vel sånn i de fleste raseklubber at avlsråd/styre anbefaler en pris, (i alle fall for mine raser er det sånn), og da bør oppdrettere forholde seg til det. Sier raseklubben at anbefalt valpepris er 10000,- ja, så mener jeg at oppdrettere får rette seg etter det og selge for 10000,- Da blir det etter min mening "usportslig" å selge valper til 8000,-. "Billigvalper" selges også ofte før 8 ukers alder faktisk........ og da handler det vel mere om at det er for mye bæsj og tiss og man vil bli kvitt de heller enn at man mener raseklubbens anbefaling er for høy pris.

For egen rase er anbefalt pris nå visstnok 9000,- (uten at jeg har sett noe referat fra det vedtaket), og da inkludert chipping.

Mange oppdrettere "dumper" prisene idet valpene passerer 8 ukers alder - bare for å få solgt de - ene og alene fordi man ikke har plass tid og kapasitet til å ta seg av valper. Min personlige mening er at dersom man ikke har tid, kapasitet og plass til å sitte igjen med valper utover 8 ukers alder så bør man gi f.... i å avle. Det er ingen grunn til å selge eldre valper billigere - de blir ikke dårligere, og de krever ikke mindre stell - de burde egentlig øke i pris.

Dette med "dumpingpris" er tydeligvis en tradisjon, for vi har ved flere anledninger opplevd at folk har ringt på valper som har gått igjen her og ment at de bør selges til halv pris fordi de er eldre. "De er vel billigere de da siden de er så gamle" - mitt svar er alltid det samme "nei, de koster det samme - de burde kostet det dobbelte fordi det er mye mer jobb med dem nå når de er eldre, men jeg er hyggelig å selger de til vanlig valpepris".

Jeg kommer aldri til å forstå tankegangen om at det er så feil å sitte igjen med ett lite overskudd når man har valper, tross alt - de fleste reinvesterer disse pengene i nye avlsdyr osv. som til syvende og sist kommer fremtidige valpekjøpere tilgode. Hvis man konsekvent skal selge valper til "kostpris" - så er det ikke særlig mange som vil være i stand til å fortsette lenge med sitt oppdrett for å si det sånn......

Nei, jeg har overhode ingen respekt for folk som selger valper langt under gjennomsnittlig pris - og eneste grunnen til at folk velger å gjøre det er for å få solgt valpene sine, og da kan man jo spørre seg da - må de selges billigere fordi kombinasjonen er så rævva og lite gjennomtenkt at man ikke kan konkurrere med andre oppdrettere på like premisser? Eller vil man bare bli kvitt jobben fort?

Alt annet øker i pris i dagens samfunn, prisen på hund øker ikke i samme takt (med unntak av poppis småhunder), siden jeg fikk min første hund i for 17 år siden har prisen på den rasen økt med 1000,- 12% økning på 17 år. Samme for rasen jeg har nå...................

I samme periode har f.eks. prisen på melk doblet seg, en gjennomsnittlig god spranghest kosta i 1990 rundt 60000,- i dag koster den 150000,- eller mer. Boliger.......... der er jo prisene vanvittige.

En kjærlighet på pinne som i 1990 kosta ,50 øre - koster nå 5 kroner...

Hunder derimot, de øker ikke i pris............. ikke mye i alle fall..... skulle man fulgt prisveksten ellers i samfunnet så burde minsteprisen på enhver rase være rundt 15000,-

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal snakke om inntjening for oppdrettere så er det jo klart at man sitter igjen med en sum etter ett valpekull -fratrukket parringsavgift (som regel i form av valpepris for en valp e.l.), vet.utgifter, fôring osv osv. Skal man snu regnestykket på hodet så skal man nok se at man går vel heller i minus eller om heldig i balanse. Selvsagt er det relativt hva man skal ta med i regnskapet, men alt i alt så er jeg så hjertelig enig med Belgerpia: Hvorfor skal man ikke som oppdretter få lov til å sitte igjen med noen kroner etter et valpekull? Det er fryktelig mye arbeid og ikke minst utlegg som ligger bak dette, som i all annen form for "buisness". Det blir naivt å ha en tankegang hvor man mener oppdrettere ikke skal tjene på sitt oppdrett fordi de burde gjort det på ideelt grunnlag, hvilket de fleste igrunn gjør. (Selvsagt finnes det også oppdrettere som kjører kull på kull uten å tenke stort på hva det blir av kombinasjonene). Hadde alle vært "In this for the money" finnes det mange andre enklere måter å tjene til livets opphold på :hyper: Er man så heldig at man kan klare å sitte igjen med et lite overskudd etter ett valpekull, som man igjen kan bruke til videre investeringer som kommer rasen til gode så må jo det være en god ting? ( nye linjer for å viderføre rasen f.eks). Ser ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at man ikke kan sitte igjen med penger penger penger etter et valpekull.Det skal man da ha lov til.Men at man skal iberegne alle mulige ting som om det hadde noe med kullet å gjøre er helt på jordet.Hund bør være en hobby først og fremst.

Jeg synes ikke det er noe galt med å velge sin egen pris på sine ting.

Jeg er også ganske overbevist om at folk som har høyere priser føler seg truet og derfor kommer med beskyldninger om dårlige kombinasjoner,lite tid til valper,tiss og bæsj.osv.

Og jeg har sannelig erfart at man kan finne herlige hjem til hundene sine selv om man er rimeligere i pris.Og hvem kan si de er dårligere?Det får da være opp til kjøperen.Ihvertfall ikke det sure trynet i vest som FAKTISK sitter med ekstra dager/uker tiss og bæsj pga grådig pris.

Så...Hvorfor skal det være dårligere og selge hunder til lavere pris?

Selfølgelig vil "overhodene" i en hver raseklubb foretrekke sin faste rasepris.

Dette er jo deres rase,som de muligens også selv oppdretter.Det ville da være synd om deres klubbmedlemmer med kull(også oppdrettere)solgte valpene billigere enn overhodene selv.Da kunne de ikke fått selge sine egne valper fordi det fantes rimeligere og vel så gode et annet sted.JEG velger å snu det den veien.For hvorfor er det slik som dere sider?

Folk har heldigvis ofte hjerne til å tenke med selv.Det er helt utrolig hvilke spekulasjoner man kommer med bare på grunn av at noen har lagt seg på et annet prisnivå.

Dette har kanskje ikke med godhet å gjøre,men det har vertfall ingenting med grådighet og gjøre.

Den dagen jeg får valper vil jeg legge meg på det nivået jeg selv ønsker.

Noen går over andres nivå,andre velger under...og de fleste velger kanskje det samme bare for å slippe alt peset.

For en verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke blir nevnt noen spesielle raser her, går jeg ut fra at du mener ALLE oppdrettere.

Vel, jeg kan bare snakke for meg selv og den rasen jeg driver avl på, nemlig Shetland Sheepdog. Jeg kan love deg at når valpene er levert og betalt er det ikke mye i overskudd på et kull :P . Vi er heldige om vi får 4 valper pr. kull. Alle mine valper blir levert ferdig chippet og øyelyst med helseattest, vaksinert og selvsagt registrert i NKK. Når man her tenker utgifter, så har jeg ganske mye utgifter pr kull. Når man skal avle, må man også huske at man skal ha råd til dette. Det kan hende at man må ta keisersnitt på tispa (har opplevd dette 2 ganger), og det er dyrt. Jeg har aldri hørt at noen har blitt utskjelt pga lavere pris når det gjelder vår rase, men så er nok ikke det den rasen som er dyrest på markedet heller ;) Hmmmmm, kanskje vi skulle øke prisen litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at man ikke kan sitte igjen med penger penger penger etter et valpekull.Det skal man da ha lov til.Men at man skal iberegne alle mulige ting som om det hadde noe med kullet å gjøre er helt på jordet.Hund bør være en hobby først og fremst.

Jeg synes IKKE det er "helt på jordet" å fortelle valpekjøpere hva det FAKTISK HAR KOSTET oppdretter å produsere valpene. Du kan jo mene hva du vil om saken, men det er like fullt et FAKTUM at det koster oppdretter penger å kjøpe og fore tispa, holde henne forsikret, stille ut, delta på prøver, teste, etc etc etc.- Ja - hund er en hobby for de aller fleste oppdrettere, det betyr ikke at ikke utgiftene er REELLE.

Jeg synes ikke det er noe galt med å velge sin egen pris på sine ting.

Jeg er også ganske overbevist om at folk som har høyere priser føler seg truet og derfor kommer med beskyldninger om dårlige kombinasjoner,lite tid til valper,tiss og bæsj.osv.

Javel. Og du begrunner påstandene dine med hvilke saklige argumenter?

Og jeg har sannelig erfart at man kan finne herlige hjem til hundene sine selv om man er rimeligere i pris.Og hvem kan si de er dårligere?Det får da være opp til kjøperen.Ihvertfall ikke det sure trynet i vest som FAKTISK sitter med ekstra dager/uker tiss og bæsj pga grådig pris.

Det kan virke som om du har en feide gående med en oppdretter som driver på annet vis enn deg selv - kanskje du skulle ta dette direkte med vedkommende i stedet for å komme med ureflekterte oppgulp her?

Så...Hvorfor skal det være dårligere og selge hunder til lavere pris?

Selfølgelig vil "overhodene" i en hver raseklubb foretrekke sin faste rasepris.

Dette er jo deres rase,som de muligens også selv oppdretter.Det ville da være synd om deres klubbmedlemmer med kull(også oppdrettere)solgte valpene billigere enn overhodene selv.Da kunne de ikke fått selge sine egne valper fordi det fantes rimeligere og vel så gode et annet sted.JEG velger å snu det den veien.For hvorfor er det slik som dere sider?

Det har du fått svar på noen ganger... (Selv har jeg "kommet i skade for" å selge valper noe billigere enn andre ved et par anledninger - bl a fordi jeg ikke var klar over at prisnivået var gått opp "over hele linja" - mine valper ble også microchipet FØR levering for min regning - fordi jeg mente og mener at det burde være en naturlig del av pakka...)

Folk har heldigvis ofte hjerne til å tenke med selv.Det er helt utrolig hvilke spekulasjoner man kommer med bare på grunn av at noen har lagt seg på et annet prisnivå.

He, he - de som kjøper valp billig har hjerne til å tenke selv - men dem som stiller kritiske spørsmål til "billigoppdrettere" har det ikke... Morsomt! :rolleyes:

Noen går over andres nivå,andre velger under...og de fleste velger kanskje det samme bare for å slippe alt peset.

For en verden...

Ja, for en verden - dette er virkelig av de store og viktige saken å bekymre seg om for framtida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What you pay is what you get, er det det heter om svært mye annet som man får kjøpt. H&M-ting er kule de, og Økonomisko har sikkert ålreite ting, men kvaliteten ER nå gjerne høyere når man legger inn mer penger. Samtidig ser man jo at motediller - enten det er sko eller chihuahuaer - ikke nødvendigvis har priser som står i stil til kvaliteten, så et sted midt i mellom er det greieste.

Og der legger nettopp de fleste raseklubbene seg.

Jeg ville vært svært skeptisk til billigsalgvalper og ditto oppdrettere, fordi jeg faktisk ønsker å kjøpe fra en oppdretter som har lagt mye arbeid ned i foreldredyr, som har lett frem en hannhund som er den beste de finner - selv om det kanskje innebærer å reise langt, langt for å parre, og som er villig til å gi valpene det beste stell, inklusive veterinærhjelp, såvel som å ta seg fri fra jobb/bruke ferien, og legge ned arbeid i å sosialisere valpene.

Billigoppdrettere... vel, jeg har vært borti noen på gamlerasen. De solgte unna "overskuddsvalper" til gud og hvermann, satte på et nytt kull like etter, halsløst og festlig. Så jeg har ikke særlig gode praktiske erfaringer med det, nei.

Men samtidig synes jeg ikke det er helt ok å spekulere i popularitet og ta 25.000-30.000 for chihuahuavalper heller. Om kullene er små, og det koster å ta inn nye hunder, javel, det er også noe som man kanskje må regne med hvis man vil være med på å bygge opp en rase - slik folk som har importert sjeldne/nye raser har gjort tidligere. Såvidt jeg husker, gikk ikke slike nye raser til "høystbydende" heller, men oppdretterne tok på seg den utgiften for å kunne bygge opp rasen her - det gav vel kanskje prestisje, ære, eller man var spesielt interessert, men den utviklingen om at "sjelden = mye dyrere" er ikke nødvendigvis heldig heller.

Det er ingen menneskerett å eie hund, og har man ikke råd til kjøpesummen, får man velge en omplasseringshund kanskje - eller spare. Sparing er liksom helt ute nå, men jeg husker hvordan vi måtte spare til hund før, og det var helt ålreit, det også - da ble det ikke noe hastverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Sparing er liksom helt ute nå, men jeg husker hvordan vi måtte spare til hund før, og det var helt ålreit, det også - da ble det ikke noe hastverk.

AMEN

Det er jo ikke feil å spare liksom........... har aldri skjønt det jeg. Så ett argument her for en tid siden at man da risikerte å gå glipp av en knallkombinasjon akkurat der og da om man først måtte spare. Og da mener jeg at hundekjøpet faktisk er ekstremt lite gjennomtenkt i det store og det hele jeg........ I alle fall når personen som ikke rakk å spare grunnet knallkombinasjonen valgte å kjøpe samme rase fra en annen oppdretter til halv pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden nå.. og gjort meg noen tanker som valpekjøper. Pris har jeg faktisk ikke tenkt på (mulig jeg er unormal), viste ikke heller jeg at det var så viktig. (folk tar jo opp forbrukerlån på det meste nå, så penger får de alltids tak i) Er vel heller det hva man er villig for å betale for en valp av en gitt rase.

Så lenge folk er villige til å betale 20.000.- for en valp av en liten rase, ja så er den i mine øyne sikkert verdt det. Kjenner folk som har gjort det, og de er kjempe fornøyde med sitt nye familiemedlem.(tross prisen) Det er faktisk slik at det er tilbud-etterspørsel som ofte avgjør prisen på ting (valper). Så hvis noen oppdrettere får en gj.snitt pris (eller høyere) på sine valper, vil jo det si at de gjør noe riktig. Da kan man jo spørre seg om hvorfor andre da ikke får solgt tilsvarende valper? For som trådstarter sier: De er jo like bra. Da er det jo ingen grunn til å ta noe mindre, føler man det er umoralsk, så gi mellomlegget til en ideel organsisasjon.

For å si det slik, (sikkert fryktelig dumt, for der øket prisen på min fremtidige hund ;) ) men.. hvis jeg fant den oppdretteren jeg vil kjøpe valp fra, kombinasjonen er topp, og h*n gjør alt den kan for at valpen får en flott tid før den kommer til meg.. Ja, om jeg betaler 8.000 - 10.000 - 12.000 for en slik valp.. ja, det betyr overhodet ingen ting. Og jeg vet at det er flere som føler som meg, selv om det virker som dere oppdrettere bare opplever "oss valpekjøpere" som noen prutere som ikke verdsetter den jobben dere gjør. Jeg hadde aldri maktet å oppdrettet valper selv, og jeg synes det er fantastisk at noen mennekser har så stor entusiasme og kunnskap som mange har. Så jeg betaler gledelig den prisen dere skal ha.

Og da blir det jo dumt hvis seriøse oppdrettere setter ned prisen, fordi de mener de ikke er verdt mer? Man ødelegger jo da også for de som før fikk solgt dyrere valper. (lite kollegialt, spør du meg)

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mine oppdrettere er seriøse og utrolig flinke, de selger hunder til hele europa og får flotter resultater innen utstilling og bruks. De selger sine hunder, i allefall rottweilerene for 10 000, den normale prisen i norge er 15 000. Jeg vil ikke si at de er userriøser eller dumme av den grunn. Da er det heller de som tar 15 000 for en hund som ikke er som den skal eller ikke fungere til noe som er userriøse og dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Å? Hvordan vet du det?

Bare for å støtte Alucinor......... Normalprisen ligger mellom 10-12000. De fleste tar 10000,-

Hvordan vet jeg det .......... kjenner 11 oppdrettere av rasen hvorav 2 tar 12000,- de øvrige tar 10000,-

Har aldri hørt om at noen tar 15000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså okei å ta mer,men ikke mindre?..haha..selfølgelig er det sånn..

Forressten Lotta så er mine påstander på lik linje med Belgerpia sine der hun nærmest beskylder folk som ligger på et annet prisnivå for å være leie av tiss og bæsj med dårlige hunder...

Jeg trenger da ingen som helst dokumentasjon på dette.Jeg begrunner det enkelt og rgeit med at jeg kjenner folk som selger til sine priser,og folk som har kjøpt rimeligere hund.De er meget fornøyde.

Og jeg vil da påstå at det er dem som beskylder alle på lavere prisnivå for å være useriøse ,late og dårlige som bør dokumentere og bevise at dette gjelder dem ALLE.

Idioter er det nok av i hundemiljø.Selvsagt vil det være useriøse som selger billig,men jeg skal jammen fortelle dere (som om dere ikke visste det)at det finnes helst mer SKIKKELIG USERIØSE som ligger på "riktig prisnivå"

DERFOR blir min konklusjon at ingen er bedre eller dårligere ene og alene etter prisen de krever.

Folk er forskjellige,og man skal være forsiktig med og kritisere og gre alle over en kam.

Enkelt og greit fordi man ikke vet 100 % hva man snakker om,tydeligvis.

Og at jeg kommer med sure oppgulp vil jeg gjerne ha sitert.Hvilke sure oppgulp?

Og hvorfor skal ikke jeg få lov å være med på å skrive en like god eller tåpelig debatt slik som alle andre her inne gjør?

Trenger jeg nødvendigvis ha en feide med noen oppdretter?NÆH..det tror jeg ikke.Jeg er da MEGET fornøyd med mine oppdrettere.og etter og ha sett så mye skitne oppdrettere og valper som kun fremstår godt i form av "gode linjer og premier" er jeg blitt meget kresen.

Så kjære deg,du må da klare og holde disse usaklige ANTAGELSENE dine for deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERFOR blir min konklusjon at ingen er bedre eller dårligere ene og alene etter prisen de krever.

Folk er forskjellige,og man skal være forsiktig med og kritisere og gre alle over en kam.

Enkelt og greit fordi man ikke vet 100 % hva man snakker om,tydeligvis.

Så da blir mitt spørsmål til noen som 100% vet svaret: Hvorfor ta mindre når man kan få mer? (:les gj.snitt pris)

(siden jeg 100% ikke vet hva jeg snakker om, kan kanskje noen lærde opplyse meg :D )

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg ut fra de oppdrettere jeg har spurt hvorfor de har dumpet prisen, og svarene jeg har fått fra alle er: Valpenes alder, har ikke tid til å ha dem lenger, det var ikke så moro med valpekull som jeg hadde trodd, jeg er lei valper.

Og jeg har spurt mange oppdrettere om dette, for jeg er nysgjerrig. Særlig har jeg spurt på de raser som interesserer meg.

En oppdretter av Riesen Schnauzer dumpet prisen ned til 2500 for en 5 mnd gammel hund. Oppdretteren hadde ikke tid lenger til å sitte på valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg ut fra de oppdrettere jeg har spurt hvorfor de har dumpet prisen, og svarene jeg har fått fra alle er: Valpenes alder, har ikke tid til å ha dem lenger, det var ikke så moro med valpekull som jeg hadde trodd, jeg er lei valper.

En oppdretter av Riesen Schnauzer dumpet prisen ned til 2500 for en 5 mnd gammel hund. Oppdretteren hadde ikke tid lenger til å sitte på valpene.

-og da er man i mine øyne useriøs som oppdretter. Man stiller mange krav til kjøperne, og da gjelder det samme for oppdretterne.

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg ut fra de oppdrettere jeg har spurt hvorfor de har dumpet prisen, og svarene jeg har fått fra alle er: Valpenes alder, har ikke tid til å ha dem lenger, det var ikke så moro med valpekull som jeg hadde trodd, jeg er lei valper.

Og jeg har spurt mange oppdrettere om dette, for jeg er nysgjerrig. Særlig har jeg spurt på de raser som interesserer meg.

En oppdretter av Riesen Schnauzer dumpet prisen ned til 2500 for en 5 mnd gammel hund. Oppdretteren hadde ikke tid lenger til å sitte på valpene.

Var det de salt og pepper valpene som en oppdretter hadde i fjord det som var så vannskelige å få solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært oppdretter, så ville jeg solgt mine valper til vanlig valpepris i klubben rett og slett fordi at mine valper ikke hadde vært noe "dårligere" enn resten, og det derfor ikke er noen grunn til å selge de billigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne:

"Idioter er det nok av i hundemiljø.Selvsagt vil det være useriøse som selger billig,men jeg skal jammen fortelle dere (som om dere ikke visste det)at det finnes helst mer SKIKKELIG USERIØSE som ligger på "riktig prisnivå"."

Mener du å si at det er FLERE useriøse som ligger på "riktig" prisnivå, enn det er useriøse som selger billig?

Eller at jeg - siden du sier "dere" - burde vite dette?

Men det "vet" jeg da ikke?

Tvert om - de mest useriøse oppdretterne JEG har visst om, har solgt valper til dumpingpriser når de har satt på kull i hytt og pine og tatt sjansen på at "jeg får alltids solgt, jeg". Ja, de har sikkert prøvd å overprise også, hvis de har klart, men dumpingpriser var det faktisk bare de useriøse som drev med. Useriøsiteten skinte gjennom nær sagt uansett hva de gjorde, bortsett fra for folk som ikke hadde vært borti dem før, da.

Det var de par rasene jeg var aktiv med, og som jeg kjenner godt. Så nei, jeg vet ikke, og nei, på de rasene var det de useriøse som ikke lå på "riktig prisnivå" - sett under ett (de startet muligens der, for så å dumpe i hytt og pine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ënkelt og greit så mener jeg at det finnes idioter i hundemiljøet som det gjør i alle andre miljøer ellers i verden.Her vil det være forskjeller uansett.

Hvilken pris man setter på sine valper avgjør ikke hvem man er som hundeeier,oppdretter,tiss og bæsjetørker,osv.

Og at det er ikke noe spesielt med dem som selger såkalte "billigvalper" i forhold til dem som selger "dyre" når en ser på den store helheten er jeg overbevist om.

Det finnes vel så mange useriøse oppdrettere som selger for 13.000,som de som ligger på 9.000.

Det er ikke prisen som avgjør ..det er menneskets egen evne og interesse til å ta seg av sitt ansvar,gjøre noe helhjertet og skape noe bra.Interesse for det du gjør er vesentlig.

Har du ikke denne evnen kan du ta 30 tusen for valpene dine.

De er ikke noe bedre hunder av den grunn.Og det gjør deg ikke til et bedre menneske heller.

Vi vet alle at det finnes vel så mange dårlige,useriøse oppdrettere som ligger på det "akseptable nivået"

Det blir derfor i mine øyne altså ingen som helst regel for hvordan hver enkelt opererer,og derfor burdte heller ingen dømme hund og oppdretter etter pris.Da skal man ha inside informasjon mener jeg.

Jeg respekterer heller en oppdretter som kjenner sine begrensninger og selger valpene rimeligere for å finne kjappt hjem til den/dem.Enn de som sitter på dem fordi de SKAL HA sin pris.

Fordi det faktisk finnes folk som brenner for ulike raser ,men ikke har råd til å kjøpe de til gitt pris.

Det gjør dem ikke til hverken dårlige eller dumme.De er kanskje bare litt fattige.

Men visst poikker kan de brenne for rasen.Og det som teller er hvilket hjem oppdretter finner.

Unnskyld meg,men jeg er ikke fjern.

Jeg har flere ganger oppsøkt oppdrettere til raser jeg bryr meg lite om og ikke skal ha i det hele tatt..for å si det rett ut.Men jeg har endel info om rasen,og kunne like gjerne vært interessert for alt dem vet.Det er gøy og prate hund,og det er morsomt og treffe ulike mennesker.Se hva de driver med.Jeg er kanskje slem,men jeg fisker.

Ofte har oppdrettere mer enn en hund.Altså tispemamma.Som får kullet sitt.Oftest er det flere tisper.

Dersom man blir sittende med 2 valper eller mer i tillegg til ens egen fastboende hundegjeng,må en da innrømme at det er meget krevende og ha en valp tilstede som også krever sitt.2 enda verre.

Dersom man feks har 3 voksne hunder og sitter igjen med 2 valper.Disse nærmer seg et halvt år.

Hvor mange oppdrettere inkluderer disse valpene i familien som om de var en del av inventaret?

Hvor mange tar ansvar for hundens læring,sosialisering og aktivitetsbehov?

Hvor mange gir disse 2 valpene faste liggesteder i huset,leker,tyggeben osv?

Hvor mange begynner å lære dem små kommandoer og leker regelmessig med disse valpene,som selfølgelig er jevnaldrende og har samme behov på samme tid?

Vi kan jo tenke oss hvordan det er og ha tvillinger selv..!Skriker ikke nr 1 så kan man stole på nr 2.

Samtidig som jobb,hus,hjem,eventuelt barn,fastboende hunder,kanskje mann og hvile skal ha sitt?

Miljøtrener man og begynner på valpekurs dersom valpene er ca 5-6mndr?

Hmm...

Eller står hunden ute på tomta,helst sammen med kullsøster/bror og stagger.Mest alene,helst ikke inne..det blir for mye piss.De andre hundene stresser med det.De skal jo bort likevel,kan noen hente snart?

Vi har ikke tid..Uansett hvor flinke vi har vært..dette er for mye..og det er urettferdig for valpen.Den begynner og bli krevende.Jeg har ikke tid.Jeg må være realistisk,ikke egoistisk og stolt.

Jeg må innrømme at dersom interessen for min rase var så stor som jeg skulle ønske så ville jeg ikke hatt disse 2 tilbake.Jeg burdte kanskje ikke ha så mye kull.

Kanskje jeg burte tenke over at 5 av 10 kjøpere denne gang kanskje ikke hadde så mye peiling på rasen.

Det virket som om den var interessant nok.Lurer på om kjøperne beholder den 1 år.

De betalte jo mye for den.Men det gjorde de sist år også..Da kom 2 tilbake.

Hvor mange oppdrettere finnes det av min rase idag?Er det nok til å mette det seriøst interreserte markedet?og de ikke så seriøse.

Er det useriøst av meg og selge "Boerboel"(feks)til folk som virker naive og ikke kjener rasen?

Jeg måtte lære dem om den da vi satt med kontrakten...De hadde tydeligvis ikke hatt nok interesse av rasen til og ha slukt og funnet egen info på forhånd.Kom de på impuls?Burdte jeg angre på salget.

Huff så dumme tanker...Jeg er en oppdretter.Og som de fleste andre har jeg ikke store oversikten over andre kull av min rase.Derfor hender det at jeg sitter tilbake med noen.Men etter det jeg har hørt er det noen i øst som også har noen tilbake.Kan trøste meg med at disse er eldre.Eller var de yngre?

Er det sånn vi tenker?Burdte noen tenke slik?

Det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg respekterer heller en oppdretter som kjenner sine begrensninger og selger valpene rimeligere for å finne kjappt hjem til den/dem.Enn de som sitter på dem fordi de SKAL HA sin pris.

Fordi det faktisk finnes folk som brenner for ulike raser ,men ikke har råd til å kjøpe de til gitt pris.

Det gjør dem ikke til hverken dårlige eller dumme.De er kanskje bare litt fattige.

Men visst poikker kan de brenne for rasen.Og det som teller er hvilket hjem oppdretter finner.

Del 1 - Hvorfor er det viktig å finne hjem til dem kjapt? Fordi man ikke har tid, plass eller ressurser til å ta vare på valpene lenger enn i 8 uker? Sorry, men den kategorien oppdrettere burde ikke drive oppdrett - det bør være en forutsetning når man velger å ha kull at man faktisk har tid, plass og kapasitet til å ta seg av gjengående valper. Og med plass, tid og kapasitet så mener jeg at de skal ha det samme som husets øvrige hunder i form av stell, trening og miljøtrening. Ellers kan man ganske enkelt bare la være å avle.........

Del 2 - At man kanskje er litt fattig er ett ekstremt dårlig argument for å kjøpe valp på billigsalg, det indikerer bare at man for det første ikke har planlagt hundekjøpet noe særlig og man velger billigste alternativ fordi man vil ha valp fort, man har muligens heller ikke satt seg inn i noe som helst angående rasen, valpen ser søt ut og man har råd til den............. - i min bok er det en dårlig valpekjøper. Jeg kan godt selge til folk med dårlig råd jeg, de må gjerne også dele beløpet om det hjelper - men jeg selger ikke valper til folk som tar kontakt bare fordi valpene er rimeligere og over 8 uker gammel...... (nå selger jeg ikke eldre valper billigere heller jeg da, så den saken er jo grei egentlig). Har man planlagt valpekjøpet, er man en seriøst egnet valpekjøper - ja, da har man spart og planlagt en stund.

Dersom man feks har 3 voksne hunder og sitter igjen med 2 valper.Disse nærmer seg et halvt år.

Hvor mange oppdrettere inkluderer disse valpene i familien som om de var en del av inventaret?

Hvor mange tar ansvar for hundens læring,sosialisering og aktivitetsbehov?

Hvor mange gir disse 2 valpene faste liggesteder i huset,leker,tyggeben osv?

Hvor mange begynner å lære dem små kommandoer og leker regelmessig med disse valpene,som selfølgelig er jevnaldrende og har samme behov på samme tid?

De fleste jeg kjenner har både plass, tid og kapasitet til å ta seg av gjengående valper - inkludert meg selv, de jeg kjenner har til og med kapasitet til å ta tilbake skakkjørte individer eller andre fra sitt oppdrett som må omplasseres osv. - ene og alene fordi de sørger for å ha plass, tid og kapasitet.

Det er det som etter min mening kjennetegner en god oppdretter - en som har tid.

Det er for øvrig svært mye enklere å sitte igjen med to valper enn med bare en, en valp er langt mer krevende enn to - er de to har de selskap i hverandre i tillegg til de tobeinte og øvrige firfotingene...

Vi kan jo tenke oss hvordan det er og ha tvillinger selv..!Skriker ikke nr 1 så kan man stole på nr 2.

Samtidig som jobb,hus,hjem,eventuelt barn,fastboende hunder,kanskje mann og hvile skal ha sitt?

Miljøtrener man og begynner på valpekurs dersom valpene er ca 5-6mndr?

Hmm...

Igjen - har man ikke plass, tid og kapasitet så bør man gi f... i å avle - så enkelt er det. Seriøse oppdrettere har nettopp det - plass, tid og kapasitet.........

Vi har ikke tid..Uansett hvor flinke vi har vært..dette er for mye..og det er urettferdig for valpen.Den begynner og bli krevende.Jeg har ikke tid.Jeg må være realistisk,ikke egoistisk og stolt.

Se over......

Seriøse oppdrettere avler ikke i hytt og gevær - så enkelt er det..... Skal man ha valper så bør man forutse det uforutsette - ting kan skje, man kan sogar bli sittende igjen med 5-6 valper, og det SKAL og BØR man ha tid til........ sorry, men i min bok er det faktisk akkurat så enkelt.............. Har man ikke plass til valpene etter 8 uker, så drit i å ha kull - og sorry, dersom mann, barn, hus, hjem og jobb tar så mye tid at man knapt nok har tid til sine voksne hunder - kan det da anses å være seriøst å avle???????

Jeg bare spør jeg......

Personlig kjøper jeg gjerne en god valp til det dobbelte av normal valpepris dersom jeg vet at oppdretteren har gjort en god jobb - jeg ville imidlertid neppe engang kasta ett blikk på valpen som var på billigsalg med mindre det lå en personlig årsak (inntrufne omstendigheter) som gjorde at ting ble som det ble. På vår rase så er det skjelden de seriøse, godt kjente oppdretterene som selger på billigsalg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...