Gå til innhold
Hundesonen.no

utstilling, når vet man om man går videre?

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

ja, en gang i fremtiden vil jeg ha en rase jeg kan stille. MEN jeg som er så redd for alt nytt: HVORDAN vet man at man skal inn i ringen igjen, eller om man er ferdig? Sånn, jeg må jo sette meg inn i det etterhvert, men som helt fersk så vet jeg ikke sånt.

Sier dommeren noe? Eller åssen kan jeg vite det?

Ja jeg vet, utrolig dumt spm. Men er så nervøs for nye ting :hyper:

Skrevet

Hei, ingen spørsmål er teite, man lærer ikke av å ikke spørre om ting. Men over til spørsm. ditt. Ringsekr. roper opp nr. på de hundene som han/hun vil ha inn i ringen. Og når hunden din har blitt bedømt og du da får rødsløyfe, så blir nr ditt ropt opp når du skal inn igjen. Det lønner seg å holde seg i nærheten, for det er ikke alle av ringsekr. som har noen stemme som overdøver bråket noen ganger. Ha nr. ditt godt synlig, så får de tak i deg.

Skrevet

Du får beskjed av ringsekretæren om du skal inn igjen seinere, du blir også ropt opp på nytt.

Var dødsnervøs på første utstilling og hadde kjempeflaks, både dommeren og ringsekretæren var kjempehyggelige, tok seg tid og forklarte greit :hyper:

Går ikke mangen gangene før du er inne i det!

Skrevet

Jeg hadde heldigvis en "hjelper" ved min side. Ei som kunne dette og som var så snill og fortalte meg når jeg skulle inn igjen og når jeg var ferdig og i det hele tatt hva som egentlig skjedde :lol: Og det synes jeg var helt greit fordi jeg hadde nok å tenke på at nå skulle jeg inn i ringen, var og er forsatt nervøs for å gå inn i utstillingsringen. Er som deg, redd for alt nytt :) Dessuten er det sjeldent at jeg har møtt på ringsekretærer i "min" ring som har en stemme som høres :hyper:

Skrevet

okey, takk for svar.

Det jeg kommer til er vel (sier ikke at det skjer, men kan jo) at jeg er videre, og når jeg er ferdig vet jeg egentlig ikke hva hunden min har blitt :hyper:

Men står alt det på kritikkskjemaet?

Og hvordan er det med premier? Får man det man skal ha i ringen? Og hvilken plassering har man om man får premie som man kan hente i sekretæriatet(eller hva det kalles).

Skrevet

Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :hyper: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

Skrevet

Joda premieringen står nederst på kritikkskemaet ditt :hyper:

I ringen får du sånne små "sløyfebånd" - husker ikke helt hva de heter akkurat nå.... og evnt BIR el BIM sløyfe, cert sløyfe kan kjøpes i sekreteriatet hvor du også får utdelt evnt premie.

Mener også at når man oppnår NUCH får man denne sløyfen i ringen. Har ikke kommet så langt enda!

Skrevet

med mindre du får blått (da får du som regel kritikkskjemaet og sløyfa samtidig..) så er det ikke alltid kritikkskjemaet detter i hånda på en, tar litt tid å skrive alt, spessielt hvis det er mange i klassen og da hender det du må bort til skriveren og vente på kritikken, evt. leite gjennom ditt nr i bunken som ligger der;)

Skrevet
Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :lol: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :)

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

Skrevet
De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :lol:

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :)

Skrevet
Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :hyper:

men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

Skrevet
men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

De premietingene jeg snakker om er gratis, man må bare vise frem kritikken. Jepp, du får også tilbud om å kjøpe rosettene. Jeg har fått sånn rosett man må kjøpe en gang. Det var HP. Viste frem kritikken, kjøpte rosetten og fikk disse småpremiene. Men det er snakk om JK og oppover. Først må man jo gjennom valpeshow, eller må ikke da, men :hyper:

Skrevet

valpeshow har jeg faktisk prøvd med bc min når han var liten :hyper: var et nærvevrak, og med GAL hund (eller typisk valpeoppførsel), så fikk liksom ikke noe ;)

Men tusen takk for svar (hva skulle man gjort uten snille sonen folk?! :lol: )

Jeg ble da litt klokere. også håper jeg at jeg får det til, evt kan jeg snakke med noen som hjelpe meg den første gangen. Men er jo ikke med første at det skjer. Er bare kjekt å vite :)

Skrevet

Hehe, skjønner "problemet" :lol: Har vært i samme båt selv så :) Ikke at jeg har kommet meg ut av den båten enda, hehe :hyper:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...