Jump to content
Hundesonen.no

utstilling, når vet man om man går videre?

Wanderlust

Recommended Posts

ja, en gang i fremtiden vil jeg ha en rase jeg kan stille. MEN jeg som er så redd for alt nytt: HVORDAN vet man at man skal inn i ringen igjen, eller om man er ferdig? Sånn, jeg må jo sette meg inn i det etterhvert, men som helt fersk så vet jeg ikke sånt.

Sier dommeren noe? Eller åssen kan jeg vite det?

Ja jeg vet, utrolig dumt spm. Men er så nervøs for nye ting :hyper:

Hei, ingen spørsmål er teite, man lærer ikke av å ikke spørre om ting. Men over til spørsm. ditt. Ringsekr. roper opp nr. på de hundene som han/hun vil ha inn i ringen. Og når hunden din har blitt bedømt og du da får rødsløyfe, så blir nr ditt ropt opp når du skal inn igjen. Det lønner seg å holde seg i nærheten, for det er ikke alle av ringsekr. som har noen stemme som overdøver bråket noen ganger. Ha nr. ditt godt synlig, så får de tak i deg.

Du får beskjed av ringsekretæren om du skal inn igjen seinere, du blir også ropt opp på nytt.

Var dødsnervøs på første utstilling og hadde kjempeflaks, både dommeren og ringsekretæren var kjempehyggelige, tok seg tid og forklarte greit :hyper:

Går ikke mangen gangene før du er inne i det!

Jeg hadde heldigvis en "hjelper" ved min side. Ei som kunne dette og som var så snill og fortalte meg når jeg skulle inn igjen og når jeg var ferdig og i det hele tatt hva som egentlig skjedde :lol: Og det synes jeg var helt greit fordi jeg hadde nok å tenke på at nå skulle jeg inn i ringen, var og er forsatt nervøs for å gå inn i utstillingsringen. Er som deg, redd for alt nytt :) Dessuten er det sjeldent at jeg har møtt på ringsekretærer i "min" ring som har en stemme som høres :hyper:

okey, takk for svar.

Det jeg kommer til er vel (sier ikke at det skjer, men kan jo) at jeg er videre, og når jeg er ferdig vet jeg egentlig ikke hva hunden min har blitt :hyper:

Men står alt det på kritikkskjemaet?

Og hvordan er det med premier? Får man det man skal ha i ringen? Og hvilken plassering har man om man får premie som man kan hente i sekretæriatet(eller hva det kalles).

Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :hyper: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

Joda premieringen står nederst på kritikkskemaet ditt :hyper:

I ringen får du sånne små "sløyfebånd" - husker ikke helt hva de heter akkurat nå.... og evnt BIR el BIM sløyfe, cert sløyfe kan kjøpes i sekreteriatet hvor du også får utdelt evnt premie.

Mener også at når man oppnår NUCH får man denne sløyfen i ringen. Har ikke kommet så langt enda!

med mindre du får blått (da får du som regel kritikkskjemaet og sløyfa samtidig..) så er det ikke alltid kritikkskjemaet detter i hånda på en, tar litt tid å skrive alt, spessielt hvis det er mange i klassen og da hender det du må bort til skriveren og vente på kritikken, evt. leite gjennom ditt nr i bunken som ligger der;)

Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :lol: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :)

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :lol:

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :)

Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :hyper:

men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

De premietingene jeg snakker om er gratis, man må bare vise frem kritikken. Jepp, du får også tilbud om å kjøpe rosettene. Jeg har fått sånn rosett man må kjøpe en gang. Det var HP. Viste frem kritikken, kjøpte rosetten og fikk disse småpremiene. Men det er snakk om JK og oppover. Først må man jo gjennom valpeshow, eller må ikke da, men :hyper:

valpeshow har jeg faktisk prøvd med bc min når han var liten :hyper: var et nærvevrak, og med GAL hund (eller typisk valpeoppførsel), så fikk liksom ikke noe ;)

Men tusen takk for svar (hva skulle man gjort uten snille sonen folk?! :lol: )

Jeg ble da litt klokere. også håper jeg at jeg får det til, evt kan jeg snakke med noen som hjelpe meg den første gangen. Men er jo ikke med første at det skjer. Er bare kjekt å vite :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...