Gå til innhold
Hundesonen.no

utstilling, når vet man om man går videre?


Wanderlust

Recommended Posts

ja, en gang i fremtiden vil jeg ha en rase jeg kan stille. MEN jeg som er så redd for alt nytt: HVORDAN vet man at man skal inn i ringen igjen, eller om man er ferdig? Sånn, jeg må jo sette meg inn i det etterhvert, men som helt fersk så vet jeg ikke sånt.

Sier dommeren noe? Eller åssen kan jeg vite det?

Ja jeg vet, utrolig dumt spm. Men er så nervøs for nye ting :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ingen spørsmål er teite, man lærer ikke av å ikke spørre om ting. Men over til spørsm. ditt. Ringsekr. roper opp nr. på de hundene som han/hun vil ha inn i ringen. Og når hunden din har blitt bedømt og du da får rødsløyfe, så blir nr ditt ropt opp når du skal inn igjen. Det lønner seg å holde seg i nærheten, for det er ikke alle av ringsekr. som har noen stemme som overdøver bråket noen ganger. Ha nr. ditt godt synlig, så får de tak i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får beskjed av ringsekretæren om du skal inn igjen seinere, du blir også ropt opp på nytt.

Var dødsnervøs på første utstilling og hadde kjempeflaks, både dommeren og ringsekretæren var kjempehyggelige, tok seg tid og forklarte greit :hyper:

Går ikke mangen gangene før du er inne i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heldigvis en "hjelper" ved min side. Ei som kunne dette og som var så snill og fortalte meg når jeg skulle inn igjen og når jeg var ferdig og i det hele tatt hva som egentlig skjedde :lol: Og det synes jeg var helt greit fordi jeg hadde nok å tenke på at nå skulle jeg inn i ringen, var og er forsatt nervøs for å gå inn i utstillingsringen. Er som deg, redd for alt nytt :) Dessuten er det sjeldent at jeg har møtt på ringsekretærer i "min" ring som har en stemme som høres :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, takk for svar.

Det jeg kommer til er vel (sier ikke at det skjer, men kan jo) at jeg er videre, og når jeg er ferdig vet jeg egentlig ikke hva hunden min har blitt :hyper:

Men står alt det på kritikkskjemaet?

Og hvordan er det med premier? Får man det man skal ha i ringen? Og hvilken plassering har man om man får premie som man kan hente i sekretæriatet(eller hva det kalles).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :hyper: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda premieringen står nederst på kritikkskemaet ditt :hyper:

I ringen får du sånne små "sløyfebånd" - husker ikke helt hva de heter akkurat nå.... og evnt BIR el BIM sløyfe, cert sløyfe kan kjøpes i sekreteriatet hvor du også får utdelt evnt premie.

Mener også at når man oppnår NUCH får man denne sløyfen i ringen. Har ikke kommet så langt enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre du får blått (da får du som regel kritikkskjemaet og sløyfa samtidig..) så er det ikke alltid kritikkskjemaet detter i hånda på en, tar litt tid å skrive alt, spessielt hvis det er mange i klassen og da hender det du må bort til skriveren og vente på kritikken, evt. leite gjennom ditt nr i bunken som ligger der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvilken plasseringer du får står på kritikken :lol: Jeg tror du må kjøpe alle rosettene utenom BIR/BIM. Du får også sånne, etter min mening, teite premier for de plasseringene du får. Er ikke så flink til å forklare da jeg er ny i gamet selv. Og de evt rosettene og premiene får du i sekreteriatet.

De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :)

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder må du kjøpe HP,CK,CERT rosetter, men noen klubber er så snille at du får dem. NRK avd Ringerike f.eks :lol:

Gavepremier ligger som regel enten på et bord ved siden av dommerbordet eller der nr 1,2,3 ovs i klassen skal stå når vinneren er kåret :hyper:

Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært på utstillinger der man må kjøpe rosettene. Men de premiene jeg tenker på er ikke de "store" premiene, men de lille, billige som ofte er krus eller sånne pynte gjenstander. Igjen, på de utstillingene jeg har vært på så har man fått disse premiene i sekretæriatet, og da må man vise frem kritikken :hyper:

men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de premietingene man får (ikke rosetter), må man kjøpe de å eller? Eller bare viser man kritikken, også får man det? Får man da også spm om å kjøpe rosett?

Hvilke premieringer er det "gave" premier?

De premietingene jeg snakker om er gratis, man må bare vise frem kritikken. Jepp, du får også tilbud om å kjøpe rosettene. Jeg har fått sånn rosett man må kjøpe en gang. Det var HP. Viste frem kritikken, kjøpte rosetten og fikk disse småpremiene. Men det er snakk om JK og oppover. Først må man jo gjennom valpeshow, eller må ikke da, men :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpeshow har jeg faktisk prøvd med bc min når han var liten :hyper: var et nærvevrak, og med GAL hund (eller typisk valpeoppførsel), så fikk liksom ikke noe ;)

Men tusen takk for svar (hva skulle man gjort uten snille sonen folk?! :lol: )

Jeg ble da litt klokere. også håper jeg at jeg får det til, evt kan jeg snakke med noen som hjelpe meg den første gangen. Men er jo ikke med første at det skjer. Er bare kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
×
×
  • Opprett ny...