Gå til innhold
Hundesonen.no

Rapport om hjertet!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei snille, søte sonisene! :lol:

Det har seg sånn at jeg må skrive en stoooor rapport om hjertet, siden jeg ikke var med på å dissikere! Såå jeg driver å leiter rundt etter litt informasjon, da. Det er littegranne kjedelig, og det hadde vært greit å finne noe på et språk jeg skjønner! For jeg er tydligvis ikke så smart at jeg skjønner hva det er snakk om når det brukes ord som "nedre store hulvenen", "tricuspidalklaffen", "pulmonalklaffen", "mitralklaffen", "aortaklaffen" og "kransarterie" i ett avsnitt. Så om dere har noen nyttige linker å dele med meg, eller om dere retten og sletten sitter inne med litt informasjon, så er det bare å slenge det ut! (Er en viss fordel om det omhandler hjertet, da..) Jeg aner ikke egentlig hva jeg skal skrive om, så jeg skriver litt om alt, jeg! Så jeg er ikke så nøye på hva slags informasjon jeg får, så lenge det stemmer, og det omhandler hjertet! :hyper:

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si at hjertet ligger i en hjertepose, to tynne lag med vann mellom.

Og det er vel blodårene rundt hjertet som er kransarterie?! (litt usikker, men mener det er det).

Også har man diastole og systole. (sånn hjertet jobber, jobber og hviler. men husker ikke hvilken som var hvem).

kan kanskje skrive litt om hvor mye hjertet pumper i løpet av så og så lang tid?

Hovedpulsåren fra hjertet er aorta.

(hm nei jeg husker ikke mye fra helse og sosial gk desverre :lol: ) men kanskje jeg kan gidde å lete frem og se om jeg finner oppgavene jeg gjorde om blodomløpet/hjertet.

EDIT: rettet opp feil :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si at hjertet ligger i en hjertepose, to tynne lag med vann mellom.

Og det er vel blodårene rundt hjertet som er kransarterie?! (litt usikker, men mener det er det).

Også har man sinus og systole. (sånn hjertet jobber, jobber og hviler. men husker ikke hvilken som var hvem).

kan kanskje skrive litt om hvor mye hjertet pumper i løpet av så og så lang tid?

Hovedpulsåren fra hjertet er aorta.

(hm nei jeg husker ikke mye fra helse og sosial gk desverre :lol: ) men kanskje jeg kan gidde å lete frem og se om jeg finner oppgavene jeg gjorde om blodomløpet/hjertet.

Jeg tror kanskje du skal gidde å lete fram oppgaven du skrev, ja.. :hyper:

Hva skal du skrive om da? Litt om oppbygning og sånn? Regner vel med at det står i natufagsboka eller biologiboka di? Ellers så kan du se i anatomibøker på biblioteket.

Jeg fikk nettopp vite at jeg skal skrive om: Hva hjertet er, hva det gjør, hvordan det ser ut, det store og det lille kretsløpet, arterier, vener.. Sånne ting.. Oog det MÅ bli ferdig i dag, så det er litt uaktuelt å løpe på biblioteket.. Men naturfagsbok har jeg kanskje fra i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde nå stå en del om dette på nettet? :/

Ja, kan jo hende det bare er meg som er veeeldig dårlig på å søke, men jeg har enten funnet sider med info om hjertet der jeg skjønner halvparten av det som står, og det er litt greit å skjønne det man rabler ned i en sånn rapport.. :hyper: Ellers har jeg bare funnet informasjon om hjerte- og karsykdommer og sånne ting, og det er jo ikke veldig relevant akkurat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke svar på spørsmålet ditt, men er det biologi du har kanskje?

Vi dissikerte i hvert fall hjerter i 2BI i fjor :lol:

Slik så det ut:

*fjernet bilder*

Mm, jepp! Grunnen til at jeg ikke dissikerte var at jeg ble så dårlig da jeg dissikerte lunge! :) Det gikk helt fint mens jeg satt der med lunga praktisk talt i fanget, men da vi var ferdige, og lukta fortsatt satt i huden og i nesa og sånn.. Da klarte jeg ikke å stå oppreist lenger. Såå jeg snakket med læreren og får lov til å slippe å dissikere hjerte og nyrer, men jeg må hjelpe de andre å skrive rapporten. Det vil si; jeg skal skrive alt utenom fremgangsmåte og slikt. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du levert inn rapporten? ;) Håper ikke jeg ga deg mye feilinformasjon da :P

Jess, jeg fikk levert den! Det var spesielt gøy da jeg måtte skrive ned kilder! :P

Men jeg regner med vi får den igjen på torsdag, så får vi se da, hvordan det gikk! Ikke det at det spiller noen rolle for meg, da.. Det er vel heller de to andre på gruppa som bryr seg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, jeg fikk levert den! Det var spesielt gøy da jeg måtte skrive ned kilder! :P

Men jeg regner med vi får den igjen på torsdag, så får vi se da, hvordan det gikk! Ikke det at det spiller noen rolle for meg, da.. Det er vel heller de to andre på gruppa som bryr seg.. :P

Skrev ned Monica da kan jeg tru ;)

Hehe, la meg få høre resultatet, når du får det, hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jo Rune sååå happy...

Husker jeg hadde han første året, printa ut en 8 siders rapport RETT fra nette (Med det linke greiene nederst) Og jeg fikk "utmerket, fortsett slik osv osv";)

Hahah, han er så fjern noen ganger.. :P

Det hørtes jo bra ut :P (hihi).

(litt sånn den ene oppgaven min er, klipp og lim fra ulike sider på nettet :rolleyes: ) Ga litt f... akkurat da.

Jeg er litt sånn nå.. Jeg må skjerpe meg.. En gang.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...