Gå til innhold
Hundesonen.no

Passe hold på kattunge?

Krelise

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk min første katt i går :hyper: Ei kjempeskjønn lita jente på 11 uker.

Hun virker sunn, frisk og leken som kattunger skal være. Det eneste jeg lurer på er om hun kanskje er litt tynn. Men jeg har ikke tidligere erfaringer med katter på den alderen, så jeg har ingen å sammenligne med.

Så da er spørsmålet mitt hvordan ser/kjenner jeg om hun er i passe hold? Kan tydelig kjenne ribbeina langs hele sida på henne. Er litt vanskelig å få et godt inntrykk ved bare å se pga ganske tjuk pels. Pelsen er forøvrig glatt og myk uten tegn til flass.

Kan også legge til at jeg har tenkt å bytte fôr (til Eukanuba) da hun tidligere har fåt butikkfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pusunge :hyper: det finnes ikke noe koseligere i denne verden! Bilde?

Skal ikke late som om jeg er ekspert men jeg synes ofte de virker tynne i den alderen.

Vår katt har alltid hatt skåla full av Hill's. Hun er småspist men spiser det hun trenger.

Tror de fleste friske normale katter/kattunger spiser det de trenger og justerer selv.

(Bortsett fra litt eldre og kastrerte katter, de blir jo ofte litt vel gode i holda).

Kos deg med pusekatten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :hyper:

Godt å høre at det ikke er uvanlig. Var vel egentig det jeg trodde selv også, men er jo godt å få det bekreftet.

Hun spiser jo godt og sier allerede tydelig ifra hvis hun er sulten og skåla er tom, hehe.

Hvordan gjør forresten du/dere det med fôringsrutiner? Fôrer dere til faste tider eller står det framme hele tiden? Fint om svarene er begrunnet. Har selv tenkt å gi mat til faste tider, men er alltid intressant å høre hvordan andre gjør det.

Dette temaet hører vel egentlig bedre til under Fôring og ernæring :lol: Så det er bare å flytte den hvis en moderator synes det er best.

Her er et bilde av Nala tatt i dag, første hele dagen hjemme hos meg. Skjønne jenta mi :)

Vi skal nok kose oss masse ja ;)

post-1183-1170199097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen noe så nydelig! Alle de fine fargene :hyper:

Vi har alltid matskåla fremme. Så fyller vi bare på når det nærmer seg tomt. De fleste jeg kjenner gjør det samme. Katter er som regel flinke til å styre mat selv. Det eneste er når de blir overvektige. Den ene som bodde hos oss før var nesten trill rund. Så da tok vi bort skålene, målte opp anbefalt mengde og ga henne 3-4 ganger daglig. Stakkars, hun er fremdeles litt rund tross slankeforet, men det er en annen sak.

Bare pass på å gi henne markkur hvis hun spiser mye og blir tynn likevel. Vet ikke om det er aktuelt nå, men senere i livet hvis hun går på do ute og sånn. Da er det ikke lett å vite om de har mark eller ikke. Vi må gi vår katt markkur 4 ganger årlig fordi hun spiser så mye fugl og mus.

Åh, jeg har ikke sett en så søt pusunge siden vår var lita :lol: ble helt betatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaawww......... så nydelig pusunge ;)

Gratulerer så mye :icon_fun:

Ja, jeg flytta innlegget ditt hit jeg.

Her er det også tørrfor fremme hele tiden som 6katter forsyner seg av når de føler seg litt uthulet i magen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :P

Ja synes selv hun er helt nydelig ;) . Men det synes vel alle om sine egne, hehe.

Nå har hun vært her i noen dager og har vel funnet ut at fri tilgang er det som passer best for oss også. Hun spiser når hun selv har lyst og virker fornøyd med det. Får se det mer an når hun har blitt sterilisert.

Skal passe på å gi henne ormkur ja, men er det viktig så lenge hun er innekatt? Her vi bor nå er det dessverre ikke muligheter til å slippe henne ut. Har heldigvis ikke tenkt å bo her så lenge. Uansett skal de vel være inne til de er 9 mnd og det er jo en stund til ennå.

Når jeg tenker meg om så kan hun vel uansett få en kur siden hun så vidt har vært ute med mora og søsknene sine et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
gratulerer så mye.

men husk at kattunger skal være minimum 12-14 uekr før de forlater moren og søsknene sine. 11 uerk er for tidlig! :shocked:

Ehm...Jeg har nå hørt at di kan gis bort tidligst ved 8ukers alder jeg da ?? :)

Sjekk ut finn.no .. Der ligger det FÅ kattunger over 8uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre er det mange som enda ikke har fått med seg at kattunger ikke er lev.kalre før d e e r minst 12-14 uker gamle. mange tror fortsatt at kattunger e rlev.klare når de e r 8 uekr gamle. men det er faktisk i mot dyrevernsloven :shocked:

men bare fordi det ikke er så mange på finn.no som vet om det betyr det vel ikke at det ikke er riktig?

MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg må bare blande meg inn her litt...

Jeg har akkurat vært ute og kjørt nå, og plutselig løp det en liten pelsdott ut i veien foran bilen min. Jeg bråstoppa og gikk ut for å se hva det var - og det var en bitteliten kattunge! Ser ut som en skogskatt for meg, og den er fryktelig liten. Hvordan kan jeg se hvor gammel den er? Kan jeg måle lengde eller noe?

Regner med morsmelkerstatning er tingen...?

Kan jeg gi den noe annet i mellomtiden? FÅr ikke handlet før i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være hos moren i minst 12 uker ja.

Men uansett så var den utrolig bedårende da. :P

Jeg må bare blande meg inn her litt...

Jeg har akkurat vært ute og kjørt nå, og plutselig løp det en liten pelsdott ut i veien foran bilen min. Jeg bråstoppa og gikk ut for å se hva det var - og det var en bitteliten kattunge! Ser ut som en skogskatt for meg, og den er fryktelig liten. Hvordan kan jeg se hvor gammel den er? Kan jeg måle lengde eller noe?

Regner med morsmelkerstatning er tingen...?

Kan jeg gi den noe annet i mellomtiden? FÅr ikke handlet før i morgen...

Kanskje litt sent nå, men du kan kjøpe morsmelk erstattning hos dyrlege eller dyrebutikk.

hvis du legger inn bilde kan jeg prøve å vurdere alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være hos moren i minst 12 uker ja.

Men uansett så var den utrolig bedårende da. :x

Kanskje litt sent nå, men du kan kjøpe morsmelk erstattning hos dyrlege eller dyrebutikk.

hvis du legger inn bilde kan jeg prøve å vurdere alderen.

Har vært hos veterinær med den i dag... og fått morsmelkerstatning. Men fant også ut at naboen min har jobbet hos veterinær, og hun sa at hvis katten klarer å spise tørrfor kan det godt få det... og det spiser den helt fint og koser seg, selv om den sliter litt med å tygge... :)

Hun mener den er 2-3 uker.

Ingen sykdommer eller annet... Bare bittelitt tynn. Nå sitter den på fanget mitt og vasker seg :) Har lagt babykattemat i morsmelkerstatning, så han får i seg litt av begge og slipper å tygge så mye.

Han veier 350g :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...