Gå til innhold
Hundesonen.no

Passe hold på kattunge?

Krelise

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk min første katt i går :hyper: Ei kjempeskjønn lita jente på 11 uker.

Hun virker sunn, frisk og leken som kattunger skal være. Det eneste jeg lurer på er om hun kanskje er litt tynn. Men jeg har ikke tidligere erfaringer med katter på den alderen, så jeg har ingen å sammenligne med.

Så da er spørsmålet mitt hvordan ser/kjenner jeg om hun er i passe hold? Kan tydelig kjenne ribbeina langs hele sida på henne. Er litt vanskelig å få et godt inntrykk ved bare å se pga ganske tjuk pels. Pelsen er forøvrig glatt og myk uten tegn til flass.

Kan også legge til at jeg har tenkt å bytte fôr (til Eukanuba) da hun tidligere har fåt butikkfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pusunge :hyper: det finnes ikke noe koseligere i denne verden! Bilde?

Skal ikke late som om jeg er ekspert men jeg synes ofte de virker tynne i den alderen.

Vår katt har alltid hatt skåla full av Hill's. Hun er småspist men spiser det hun trenger.

Tror de fleste friske normale katter/kattunger spiser det de trenger og justerer selv.

(Bortsett fra litt eldre og kastrerte katter, de blir jo ofte litt vel gode i holda).

Kos deg med pusekatten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :hyper:

Godt å høre at det ikke er uvanlig. Var vel egentig det jeg trodde selv også, men er jo godt å få det bekreftet.

Hun spiser jo godt og sier allerede tydelig ifra hvis hun er sulten og skåla er tom, hehe.

Hvordan gjør forresten du/dere det med fôringsrutiner? Fôrer dere til faste tider eller står det framme hele tiden? Fint om svarene er begrunnet. Har selv tenkt å gi mat til faste tider, men er alltid intressant å høre hvordan andre gjør det.

Dette temaet hører vel egentlig bedre til under Fôring og ernæring :lol: Så det er bare å flytte den hvis en moderator synes det er best.

Her er et bilde av Nala tatt i dag, første hele dagen hjemme hos meg. Skjønne jenta mi :)

Vi skal nok kose oss masse ja ;)

post-1183-1170199097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen noe så nydelig! Alle de fine fargene :hyper:

Vi har alltid matskåla fremme. Så fyller vi bare på når det nærmer seg tomt. De fleste jeg kjenner gjør det samme. Katter er som regel flinke til å styre mat selv. Det eneste er når de blir overvektige. Den ene som bodde hos oss før var nesten trill rund. Så da tok vi bort skålene, målte opp anbefalt mengde og ga henne 3-4 ganger daglig. Stakkars, hun er fremdeles litt rund tross slankeforet, men det er en annen sak.

Bare pass på å gi henne markkur hvis hun spiser mye og blir tynn likevel. Vet ikke om det er aktuelt nå, men senere i livet hvis hun går på do ute og sånn. Da er det ikke lett å vite om de har mark eller ikke. Vi må gi vår katt markkur 4 ganger årlig fordi hun spiser så mye fugl og mus.

Åh, jeg har ikke sett en så søt pusunge siden vår var lita :lol: ble helt betatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaawww......... så nydelig pusunge ;)

Gratulerer så mye :icon_fun:

Ja, jeg flytta innlegget ditt hit jeg.

Her er det også tørrfor fremme hele tiden som 6katter forsyner seg av når de føler seg litt uthulet i magen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :P

Ja synes selv hun er helt nydelig ;) . Men det synes vel alle om sine egne, hehe.

Nå har hun vært her i noen dager og har vel funnet ut at fri tilgang er det som passer best for oss også. Hun spiser når hun selv har lyst og virker fornøyd med det. Får se det mer an når hun har blitt sterilisert.

Skal passe på å gi henne ormkur ja, men er det viktig så lenge hun er innekatt? Her vi bor nå er det dessverre ikke muligheter til å slippe henne ut. Har heldigvis ikke tenkt å bo her så lenge. Uansett skal de vel være inne til de er 9 mnd og det er jo en stund til ennå.

Når jeg tenker meg om så kan hun vel uansett få en kur siden hun så vidt har vært ute med mora og søsknene sine et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
gratulerer så mye.

men husk at kattunger skal være minimum 12-14 uekr før de forlater moren og søsknene sine. 11 uerk er for tidlig! :shocked:

Ehm...Jeg har nå hørt at di kan gis bort tidligst ved 8ukers alder jeg da ?? :)

Sjekk ut finn.no .. Der ligger det FÅ kattunger over 8uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre er det mange som enda ikke har fått med seg at kattunger ikke er lev.kalre før d e e r minst 12-14 uker gamle. mange tror fortsatt at kattunger e rlev.klare når de e r 8 uekr gamle. men det er faktisk i mot dyrevernsloven :shocked:

men bare fordi det ikke er så mange på finn.no som vet om det betyr det vel ikke at det ikke er riktig?

MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg må bare blande meg inn her litt...

Jeg har akkurat vært ute og kjørt nå, og plutselig løp det en liten pelsdott ut i veien foran bilen min. Jeg bråstoppa og gikk ut for å se hva det var - og det var en bitteliten kattunge! Ser ut som en skogskatt for meg, og den er fryktelig liten. Hvordan kan jeg se hvor gammel den er? Kan jeg måle lengde eller noe?

Regner med morsmelkerstatning er tingen...?

Kan jeg gi den noe annet i mellomtiden? FÅr ikke handlet før i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være hos moren i minst 12 uker ja.

Men uansett så var den utrolig bedårende da. :P

Jeg må bare blande meg inn her litt...

Jeg har akkurat vært ute og kjørt nå, og plutselig løp det en liten pelsdott ut i veien foran bilen min. Jeg bråstoppa og gikk ut for å se hva det var - og det var en bitteliten kattunge! Ser ut som en skogskatt for meg, og den er fryktelig liten. Hvordan kan jeg se hvor gammel den er? Kan jeg måle lengde eller noe?

Regner med morsmelkerstatning er tingen...?

Kan jeg gi den noe annet i mellomtiden? FÅr ikke handlet før i morgen...

Kanskje litt sent nå, men du kan kjøpe morsmelk erstattning hos dyrlege eller dyrebutikk.

hvis du legger inn bilde kan jeg prøve å vurdere alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være hos moren i minst 12 uker ja.

Men uansett så var den utrolig bedårende da. :x

Kanskje litt sent nå, men du kan kjøpe morsmelk erstattning hos dyrlege eller dyrebutikk.

hvis du legger inn bilde kan jeg prøve å vurdere alderen.

Har vært hos veterinær med den i dag... og fått morsmelkerstatning. Men fant også ut at naboen min har jobbet hos veterinær, og hun sa at hvis katten klarer å spise tørrfor kan det godt få det... og det spiser den helt fint og koser seg, selv om den sliter litt med å tygge... :)

Hun mener den er 2-3 uker.

Ingen sykdommer eller annet... Bare bittelitt tynn. Nå sitter den på fanget mitt og vasker seg :) Har lagt babykattemat i morsmelkerstatning, så han får i seg litt av begge og slipper å tygge så mye.

Han veier 350g :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg så bare kjapt gjennom ingredienser på to random utvalgte varianter fra hver, og synes det var lite kjøtt i Markus Muhle.   Købers ser bra ut.   ..fra en kjapp, overfladisk titt på ingredienser. Så var det den mer kompliserte biten med næringsstoffer og biotilgjengelighet: Et for med lite kjøtt KAN være et godt for allikevel, og et for med mye kjøtt KAN være et dårlig for, det kommer veldig an på sammensetning og prosessering av innholdet, og selvsagt også den individuelle hunden. Jeg vil tro en finsk Lapphund er mer "urhund" i fordøyelse og metabolisme enn f.eks. chihuahua og fransk bulldog, som kan ha langt høyere toleranse for mindre prosesserte korn og grønnsaker, så om jeg hadde plass i fryseren ville jeg også forsøkt råfor uten kylling og svin (fra MUSH og V&H) til finsk lapphund, og legge en neve blåbær på det for antioksidanter.   
    • Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...