Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere som dømmer sin egen rase

HHC

Recommended Posts

Skrevet

Hva syntes dere om oppdrettere som dømmer sin egen rase på utstilling?

Personlig syntes jeg det er fint og få en som virkelig har peiling på rasen til å dømme, men samtidig, hvis dette er en person som driver med rasen, er med i raseklubben, stiller på utstilling, stiller på jaktprøver. Tror du ikke da denne personen lett kan kjenne igjen hunden ut i fra handlers ansikt og ved å tenke 2 ganger på hvem klasse de dømmer?

Så blir dette rettferdig om person er litt påvirkelig?

Hva syntes dere?

Skrevet

Slik jeg har forstått det er et av de mange kriteriene for å bli dommer at du over en lengre perioder har drevet oppdrett med gode resultater å vise til. Den første rasen du får autorisasjon på skal være nettopp denne rasen. Du må søke raseklubben om lov til å starte på dommerkurs for nevnte rase.

M.a.o. alle (iallefall norske) dommere dømmer "egen" rase! (naturlig nok, det er jo den de er mest intr. i)

På denne rasen får de !tittel" spesialdommer, og er ettertraktet på spesialutstillinger. De er disse dommerne som virkelig KAN og interesserer seg for rasen. Jeg liker mye bedre å dømme for spesialdommere, da jeg føler at de virkelig kan rasen og dømmer- etter mitt syn- oftere riktig.

Men det er klart de da også kjenner bedre til miljøet og ansiktene rundt rasen, men en god dommer skal ikke dømme i "den andre enden av båndet". Føler du at en dommer dømmer utifra "trynefaktor" unngår du rett og slett å stille for denne. Enklet og greit;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...