Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange oppdrettere?


dogge

Recommended Posts

tror nok det er et vanskelig spørsmål å svare på... for da må man definere hva en oppdretter er.

Er du en oppdretter om du har ett kull på hunden din? Er du oppdretter om du har mange kull på hundene dine? Hva om hundene er blandingshunder? Er man oppdretter om man har kennelnavn? Er det kun de med kennelnavn som kan betegnes som oppdrettere?

NKK har register over hvor mange kennelnavn som er registrerte.... du kan jo høre med dem hvor mange det er... Men her vil det jo finnes mørketall... for etter min mening er du oppdretter også uten kennelnavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett ... ikke helt enkelt det der.

Når det gjelde hund tenkte jeg mer de som var registrert med kennelnavn..

vet ikke om det er sånn ordninger for de som avler på katt unudalter.. etc?

Er de registrert gjennom en klubb?

det er vel vanlig å dele inn oppdrettere etter de som har registrert kennel og private?

Vil tro det kanskje er rundt 3-4000 oppdrettere av hund med reg. kennelnavn?

Oppdrettere deles vel gjerne inn etter de som har registrert kennel hos NKK.. og de private?

Vil tro det er nærmere 3-4000 som er registrert under NKK? eller er jeg helt på villspor nå?

Er det samme ordningen for de som er oppdrettere av katt.. hester etc? er de registrert i noen klubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har oversikt over antall registrerte kennelnavn ja.. Men nå er det jo en del av de som enda ikke har hatt sitt første kull, og registrerte kenneler som ikke har hatt kull de siste 5-10 år...

Så er det jo de som avler planmessig på blandingshunder, men som er like (og til tider mer) seriøse som andre oppdrettere... Da tenker jeg på de som avler på alaska husky med tanke på å forbedre rasen og få bedre løpshunder, ikke de som tilfeldigvis parrer sibben sin med en golden og kaller de for ah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...