Gå til innhold
Hundesonen.no

Tid før maten påvirker blodsukkernivået


Ingvild

Recommended Posts

Når man spiser vil blodsukkeret stige. Hvor rask det stiger avhenger av hvor fort sukkeret blir tilgjengelig i blodbanen. Glykemisk indeks sier noe om hvor fort blodsukkeret stiger etter inntak av en vis matvare, i forhold til sukker (glukose).

Generelt jo lavere glykemisk indeks er, jo mindre blodsukker svingninger.

Appelsinjuice inneholder ca 10% sukker, og blodsukkeret stiger derfor forholdsvist fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du måler kontinuerlig i ca to timer, vil du se at stigningen begeynner innen få minutter. Deretter når det en topp før den igjen synker. Når den når denne "toppen" avhenger både av forsøksperson og type applesinjuice, så her må det forsøk til. De beste reultatene får dere derfor ved å ha flere forsøkspersoner og forskjellige typer appelsinjuice.

På forhånd kan dere jo prøve å lage noen hypoteser om utfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare fire blodprøver per gruppe (dårlig økonomi, som vanlig). Det vi har tenkt til å gjøre er at to stykker først skal ta en blodprøve. Deretter skal de drikke en halv liter juice hver. Tine juice, og den ene skal drikke med fruktkjøtt mens den andre skal drikke uten. Så skal vi ta en ny blodprøve og se hvilken juice som har påvirket blodsukkernivået mest.

Egentlig har vi en følelse av at det er juicen med fruktkjøtt som kommer til å påvirke resultatet mest, men siden vi ikke har noe teori bak det, vil vi heller formulere hypotesen slik at vi går utifra at det ikke er noen forskjell (siden det i følge tine.no ikke er noen forskjell på næringsinnholdet i de to juicene), og vi vil dermed sjekke om det er slik det er.

Det blir jo selvsagt ikke helt vitenskapelig troverdig når vi bare har muligheten til å bruke fire blodprøver. Vi har litt begrenset med tid, så vi har jo ikke akkurat mulighet til å vente to timer med å ta den andre blodprøven heller. Men om stigningen begynner etter noen få minutter, vil det vel ikke være helt ufornuftig å gi det femten minutter fra den siste slurken er drukket til vi tar den andre blodprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo ikke store forsøket med bare 4 prøver fordelt på to personer, men det gir dere iallefall en pekepinn.

Dere kan trygt ta prøve 2 etter ca 15 minutter. Da burde det være en markant forandring i blodsukkeret. - Men dere får jo ikke noen "fin kurve", da... Med bare to prøver :rolleyes: Skoler og økonomi...*puh*

Næringsinnholdet har faktisk lite å gjøre med GI (hvor fort det taes opp i blodet) F.eks har kokt og rå gulrot meget forskjellig innvirkning på glukose innholdet i blodet. Likeledes eple- og appelsinjuice, selvom næringsinnholdet er temmelig likt. Skal bli spennende å høre om dere oppdager noen forskjell m/ uten fruktkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk så ille at ikke alle får tatt blodprøver og testet engang... Veit ikke hvor mye sånt utstyr koster jeg, men når min klasse er den eneste som skal ta sånne blodprøver (vår amerikanske praktikant syntes det hørtes artig ut) så syns jeg at vi kunne ha fått litt flere jeg da.

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere måle blodsukkeret selv?

Er det noen i klassen din som har diabetes? Da pleier man å få sånt utstyr gratis...Jeg har akkurat hatt flere foredrag for de andre klassene på skolen om diabetes, og har brukt måleutstyret mitt til det. Og målt på de som ville få sjekket blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man diabetes har man MYE utstyr. ;) Jeg fant ikke ut at jeg kunne ta det med meg på skolen før samme dagen som jeg skulle ha det første foredraget, men det gikk helt fint! Men hvis det ikke er noen som har det, så blir det jo litt vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene våre viste at appelsinjuice uten fruktkjøtt har størst innvirkning på GI etter femten minutter. Egentlig ganske logisk, i fruktkjøttet er det sikkert litt stivelse og/eller kostfiber som må brytes ned før en del av sukkeret går ut i blodet.

I alle fall, vi skal skrive en minirapport fra det, hvor vi blant annet har fått spørsmålet "Describe in detail how sugar gets into your blood."

Dette har vi ikke fått noe undervisning om, og jeg har heller ikke funnet det i den engelske læreboka vår (det er mulig det står i den norske)... Er det greit nok om jeg bare skriver at i løpet av fordøyelsen brytes sukkrene opp i mindre sukkerarter (f.eks. så brytes stivelse opp av spyttet i munnen), og tas opp som glukose i tynntarmen, hvor blodet går videre til cellene og forsyner dem med sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere forklare hvordan sukkeret kommer til blodet, eller cellene?

Hvis dere skal forklare hva som skjer uten insulin, altså at sukkeret samler seg i blodet, så er det fordi bukspyttkjertelen ikke produserer insulin, og det gjør at cellene ikke tar opp sukkeret fra blodet og får fraktet det til de "lagrene" hvor det trengs. Derfor samles det i klumper, og gjør det det over lengre tid kan blodet bli en god del tykkere, og man kan i verste fall få senskader fordi ikke blodet kommer ordentlig igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...