Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og fly!


Toller

Recommended Posts

I vinterferien farer jeg og Phoebe nordover til Trondheim (gleder meg :)).

Så da er spørsmålet, tog eller fly?

Har tatt tog med Phoebe til Bergen (som er ca like langt). Det var et helsikes styr, fordi hun blir litt stressa av å være et sted så lenge i ro. Og det er generelt sett en slitsom tur.

Men hvordan er det med hund og fly? Jeg tenker på bur osv osv.

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr med Zorro hver gang jeg skal hjem, og dette er for oss ikke noe problem. Eller, jeg synes det er like forferdelig hver gang, men Zorro bare ligger i buret sitt å kikker seg rundt...

Jeg bruker Norwegian når jeg skal hjem, har ikke så veldig mange andre valg, men er fornøyd. Og det er ikke dyrt, ca 350 kr om jeg husker rett.

Man må ringe å bestille når en skal ha med hund, og skal du dra i vinterferien ville jeg vært tidlig ute siden de kun tar med 2 hunder per fly, og du er sikkert ikke den eneste med hund som skal til Trondheim.

Angående bur så står reglene for dette på hjemmesiden til Norwegian, jeg husker de ikke i hodet i farta.

Det jeg gjør når jeg skal fly med Zorro er å gå en gooood tur dagen før, og på morgenen før vi drar, ikke noe vits å ha en energibunt som ligger i buret og skal på flytur. Jeg forer heller ingenting den dagen vi skal dra.

Etter jeg har sjekket inn meg selv og baggasjen så er det Zorro sin tur til å bli hentet ved spesialbaggasjen, de sier alltid at jeg bare kan gå ifra han der, men jeg venter alltid, tilbyr også gjerne litt vann.

Når jeg har kommet meg inn på flyet spør jeg alltid om han har kommet med han også, ser alltid for meg skrekkscenarioet med at jeg kommer fram til Budapest uten hund *grøss*.

Når flyet har landet er det bare å komme seg fortest mulig igjennom passkontroll (kanskje ikke i Trondheim da *flir*), og fort som lynet til baggasjeutleveringen, og der kommer Zorro ut etter endt flytur, alltid like spennende å se han igjen, har han blitt redd osv osv, men det har alltid gått like bra.

Jeg doper ikke ned, siden jeg ikke føler jeg trenger det, han er alltid like rolig.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reist en god del med hund i fly, og det har bestandig gått bra. Han jeg har nå har ikke flydd så mye, men til gjengjeld gikk den siste flyturen fra Tromsø til Kirkenes med et av de eldste Widerøe flyene.. det tok vel rundt 5.5timer inkludert 6 mellomlandinger... <_< I følge mannskapet på de forskjellige flyplassene sov han når de åpnet "bagasjeluka" og slappet fint av hele tiden:)

På de fleste flyplassene her oppe i nord kan en sjekke inn alt til normal tid, og så levere selve hunden ca en halvtime før avgang. På de aller minste flyplassene kan en levere hunden når en selv går til flyet, men det gjelder nok ikke i Trondheim :) Innenlands koster det rundt 200kr pr tur (må du bytte fly kan det hende du må betale mer). I de minste flyene (feks Widerø) tar de ikke større bur en Vari Kennel str Large. I de større flyene tar de vel XL også, men jeg tror ikke noen av innenlandsflyene i Norge tar gigantburene....?

I år blir det mye flyging, og jeg har ikke noe problem med det nå når jeg vet at han takler det fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du ikke skal ha hunden i kabinen? Jeg hadde det i vinter, og da betalte jeg 300 t/r hos sas. De va veldig hjelpsomme, og Sokrates hadde ikke noe i mot å fly. Var litt ekkelt når vi gikk opp (mellomlandet i Bergen, så var to ganger) men roet seg ved at jeg ga han godbiter. Etterpå sovnet han. Også ble han veldig populær både hos passasjerer og ansatte. Og for min del holdt det å ringe til sas og søke. Uansett, lykke til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...