Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling av Schæfer

jeanette-k

Recommended Posts

• 2 months later...

Schæfere på utstilling...

For oss schæferhund mennesker er jo dette "helt normalt" men for de fleste andre er schæferhund på utstilling et Cirkus uten like.. hehe..

Schæferen blir stilt med såkalt dobbelt handling, noe som betyr at du ikke går med hunden din selv inne i utstillingsringen, men at du løper på utsiden av ringen og gjerne roper på hunden din for å få den oppmerksom og gir den mer "fremdrift".

Du har da en handler til å vise frem hunden din inne i ringen....

Men mange hunder i samme ring kan du jo selv tenke deg Cirkuset... Men for oss som driver med rasen er jo dette vanlig og endel av "utstillings kulturen"

Dog skal det sies at schæferhund ringen er "hatet" i sammenhenger hvor mange raser stilles på samme plass...

Vurderer du å reise å se på en utstilling med schæfer ville jeg anbefalt deg å reise på en utstilling arrangert av Norsk Schæferhundklub. Info om når utstillinger er finner du her:

Norsk Schæferhundklubs hjemmeside

Se under Terminliste i høyremenyen og så under 2007.

Når det gjelder grå schæfere så ser vi ikke så mange av de i utstillingsringen, dette mest fordi de grå er stort sett å finne i brukshund linjene og har da veldig ofte ikke den gode anatomien/bevegelsene som utstillingslinjene har og blir sjeldent utstillt.

Men av og til kommer untaket og det er morsomt med litt mer allsidighet i ringen synes jeg... ;)

Er langt i fra en ekspert på området, men ta gjerne kontakt om du lurer på noe mer, så skal jeg i allefall hjelpe deg så godt jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen blir stilt med såkalt dobbelt handling, noe som betyr at du ikke går med hunden din selv inne i utstillingsringen, men at du løper på utsiden av ringen og gjerne roper på hunden din for å få den oppmerksom og gir den mer "fremdrift".

Du har da en handler til å vise frem hunden din inne i ringen...

Det er faktisk ikke lov å drive dobbelthandling! Hvis utstillingen følger NKK's reglement da. Der står det at det ikke er lov å drive med påvirkning utenfor ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man noe spesielt med pelsen før utstilling forresten?

Man vasker hunden ca en uke før utstilling. Grunnen til at det blir gjort så pass tidlig er at pelsen trenger tid til å "legge seg" igjen. Ellers så børster man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vasker hunden ca en uke før utstilling. Grunnen til at det blir gjort så pass tidlig er at pelsen trenger tid til å "legge seg" igjen. Ellers så børster man.

Oi. Kanskje litt sent å bade nå siden jeg skal stille hu til lørdagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det ikke er lov. Men så lenge de regjerende organer (les NKK) ikke håndhever den regelen så vil det nok fortsette sånn.

Det håndheves på NKKs egne utstillinger, og en rekke andre utstillinger arrangert av samarbeidende klubber (det er ikke bare schäferhund (som er sjelden å se på andre utstillinger enn sine egne og de til NKK) som dobbelthandles).

NKK sender selvfølgelig ikke representanter på rasespesialer, men det er opp til dommer/ringsekretær (og hvis denne er autorisert, er den jo i prinsippet en tillitsvalgt/representant fra NKK) hvor mye som godtaes. Det er også mulig å sende klage til NKK over at arrangør tillater at utstillingsregler brytes... Men det skulle jo tatt seg ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...