Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling av Schæfer


jeanette-k

Recommended Posts

  • 2 months later...

Schæfere på utstilling...

For oss schæferhund mennesker er jo dette "helt normalt" men for de fleste andre er schæferhund på utstilling et Cirkus uten like.. hehe..

Schæferen blir stilt med såkalt dobbelt handling, noe som betyr at du ikke går med hunden din selv inne i utstillingsringen, men at du løper på utsiden av ringen og gjerne roper på hunden din for å få den oppmerksom og gir den mer "fremdrift".

Du har da en handler til å vise frem hunden din inne i ringen....

Men mange hunder i samme ring kan du jo selv tenke deg Cirkuset... Men for oss som driver med rasen er jo dette vanlig og endel av "utstillings kulturen"

Dog skal det sies at schæferhund ringen er "hatet" i sammenhenger hvor mange raser stilles på samme plass...

Vurderer du å reise å se på en utstilling med schæfer ville jeg anbefalt deg å reise på en utstilling arrangert av Norsk Schæferhundklub. Info om når utstillinger er finner du her:

Norsk Schæferhundklubs hjemmeside

Se under Terminliste i høyremenyen og så under 2007.

Når det gjelder grå schæfere så ser vi ikke så mange av de i utstillingsringen, dette mest fordi de grå er stort sett å finne i brukshund linjene og har da veldig ofte ikke den gode anatomien/bevegelsene som utstillingslinjene har og blir sjeldent utstillt.

Men av og til kommer untaket og det er morsomt med litt mer allsidighet i ringen synes jeg... ;)

Er langt i fra en ekspert på området, men ta gjerne kontakt om du lurer på noe mer, så skal jeg i allefall hjelpe deg så godt jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen blir stilt med såkalt dobbelt handling, noe som betyr at du ikke går med hunden din selv inne i utstillingsringen, men at du løper på utsiden av ringen og gjerne roper på hunden din for å få den oppmerksom og gir den mer "fremdrift".

Du har da en handler til å vise frem hunden din inne i ringen...

Det er faktisk ikke lov å drive dobbelthandling! Hvis utstillingen følger NKK's reglement da. Der står det at det ikke er lov å drive med påvirkning utenfor ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man noe spesielt med pelsen før utstilling forresten?

Man vasker hunden ca en uke før utstilling. Grunnen til at det blir gjort så pass tidlig er at pelsen trenger tid til å "legge seg" igjen. Ellers så børster man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vasker hunden ca en uke før utstilling. Grunnen til at det blir gjort så pass tidlig er at pelsen trenger tid til å "legge seg" igjen. Ellers så børster man.

Oi. Kanskje litt sent å bade nå siden jeg skal stille hu til lørdagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det ikke er lov. Men så lenge de regjerende organer (les NKK) ikke håndhever den regelen så vil det nok fortsette sånn.

Det håndheves på NKKs egne utstillinger, og en rekke andre utstillinger arrangert av samarbeidende klubber (det er ikke bare schäferhund (som er sjelden å se på andre utstillinger enn sine egne og de til NKK) som dobbelthandles).

NKK sender selvfølgelig ikke representanter på rasespesialer, men det er opp til dommer/ringsekretær (og hvis denne er autorisert, er den jo i prinsippet en tillitsvalgt/representant fra NKK) hvor mye som godtaes. Det er også mulig å sende klage til NKK over at arrangør tillater at utstillingsregler brytes... Men det skulle jo tatt seg ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...