Gå til innhold
Hundesonen.no

Om synet svikter

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Hva kan det være om man plutselig føler seg omtåket, og synet begynner å svikte?

Liksom sånn at man ser, men meget meger uklart.

Skrevet

Det har skjedd med meg engang. Jeg var ute og gikk morgentur med hunden, og plutselig mistet jeg synet og ble svimmel. La meg ned og etterhvert kom det tilbake.

Tror det skyldes lite blod i hjernen.(veldig usikker)

Snakket med schæsten om det (sykepleier) og mener hun sa det var problemmet. Var ikke så farlig.

Men ikke ta dette for et legeråd, er du bekymret ta kontakt med lege. Vil bare si at det har skjedd med meg og da var det ikke noe farlig.

Dette gjelder hvis det har skjedd 1-2 ganger og gått over fort.

Guest Christine
Skrevet

Har jo vært til syns test osv, så noe med synet er det ikke...

Det har skjedd før, og det er egentlig veldig ekkelt!

Sånn som nå(begynt å se ordentlig igjen nå) så bleknet det sakte men sikkert for, og jeg klarte ikke å se tingen rundt meg..Måtte konsentrere meg for å faktisk sette glasset på bordet, og ikke bare slippe det i bakken...

Fikk i meg et halvt eple, og litt drikke, og synet er iallefall bedre enn i sta..

Legen vil jeg ikke dra til. Dit drar jeg bare om det er krise..

Skrevet
Legen vil jeg ikke dra til. Dit drar jeg bare om det er krise..

Kan du værsåsnill dra til legen om det skjer en gang til?

Hvor mange ganger har det skjedd tidligere? Kan det ha vært fordi du for eksempel har spist litt lite den dagen eller noe sånt?

Guest Christine
Skrevet
Kan du værsåsnill dra til legen om det skjer en gang til?

Hvor mange ganger har det skjedd tidligere? Kan det ha vært fordi du for eksempel har spist litt lite den dagen eller noe sånt?

Jamen, jeg er ikke så glad i legen jeg! :)

Er ikke sikker på hvor mange ganger det har skjedd jeg..Men det er ofte jeg har blitt skikkeig svimmel, og alt har blekna for, bare for noen minutter...

Angående spisinga, så har du litt rett der :rolleyes:

Jea: Jeg kan ikke nummeret til de..Hehe, jeg gjør allt vanskelig!

Skrevet

Dra til legen du, øynene er noe av det viktigste du har - merker man først når det er for sent. Få i deg væske og næring og unngå å anstrenge deg for mye kanskje? Som mye stirring på skjerm feks...

Skrevet

Det kan ha andre grunner enn selve synet og, f.eks knøttsmå epilepsianfall. Ta og prat med legen Christine, det er ikke farlig, og det er bare tåpelig å ikke gjøre det.

Skrevet

Sånn tror jeg det begynte med til mamma og, hun hadde betennelse på synsnerven..

Ta deg en tur til legen du :) Det trenger jo ikke og være noe alvorlig men det kan være det.

Skrevet

Hei vennen!

Er du sikker på at du spiser regelmessig og får nok søvn? Er det sånn at det svartner for deg noen ganger, hvis du reiser deg litt brått opp? Du kan ha litt blodmangel. Du kan gå og ta en sånn blodprøve i fingern. Da trenger du ikke å snakke med legen i det hele tatt!

Guest Christine
Skrevet

Jeg sliter en del med å få i meg mat og vann...Føler jeg må presse det i meg.

Og det er når jeg har vært i ganske hard aktivitet dette med synet skjer...

Ofte det svartner for meg om jeg reiser meg brått opp også ja..

Får ta en tur til legen da, om det fortsetter...

Guest Christine
Skrevet

Hehe, tror kanskje jeg skal dit for å sjekke kneet mitt igjen(det blir jo aldri bedre :S) så får vel ta det opp med det samme da...

Guest Dina-jenta
Skrevet
Godt Christine :)

Du er en tøffing! Legen takler du :)

Det er du! :P

Skrevet

Det kan være alt fra blodmangel, jernmangel, B-vitaminmangel, lavt blodsukker osv. osv

Gidder ikke å mase på deg som en unge om å gå til legen, da jeg regner med at du er voksen nok til å skjønne hva som er best for deg.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har jermangelanemi, og at du i tillegg da ikke får i deg så mye næring..

Jeg synes du skal gjøre som så mange andre her sier, å dra til legen.. Da kan du, hvis det er jernmangel, få jerntabletter! Og for all del, prøv å få i deg mat, og drikk masse vann. Leverpostei kan hjelpe hvis du har jernmangelanemi..

Bli bra igjen=)

Skrevet

det skjedde meg en del før. Spesielt når jeg følte meg slapp, og tvingte meg på senter. Men da forsvant synet helt den ene gangen.

Det begynner at synet forsvinner sakte men sikkert, kan bli helt borte, lydene rundt meg forsterkes, og jeg føler meg svimmel. Har egentlig ikke tenkt noe mer over det, men føler meg litt dum for må stoppe opp, og vente til det kommer tilbake. jeg tror (uten å si noe sikkert) at jeg er nær ved å svime av.

Kan sies at jeg har/hadde jernmangel, spiste ikke mye (av næringsrik mar :ahappy: )

Men nå blir jeg bare veldig svimmel, lenge siden jeg har mistet synet sånn. Så da er det bare å stoppe opp, og vente, evt sette seg ned.

EDIT, har du jernmangel trenger man da ikke å dra til legen :kiss: jerntabletter får man på apoteket (i butikken?) og er vel ikke akkurat farlig om man får i seg for mye av det (ikke ta mer enn det står på boksen da)

Guest Christine
Skrevet
det skjedde meg en del før. Spesielt når jeg følte meg slapp, og tvingte meg på senter. Men da forsvant synet helt den ene gangen.

Det begynner at synet forsvinner sakte men sikkert, kan bli helt borte, lydene rundt meg forsterkes, og jeg føler meg svimmel. Har egentlig ikke tenkt noe mer over det, men føler meg litt dum for må stoppe opp, og vente til det kommer tilbake. jeg tror (uten å si noe sikkert) at jeg er nær ved å svime av.

Kan sies at jeg har/hadde jernmangel, spiste ikke mye (av næringsrik mar :) )

Men nå blir jeg bare veldig svimmel, lenge siden jeg har mistet synet sånn. Så da er det bare å stoppe opp, og vente, evt sette seg ned.

EDIT, har du jernmangel trenger man da ikke å dra til legen :) jerntabletter får man på apoteket (i butikken?) og er vel ikke akkurat farlig om man får i seg for mye av det (ikke ta mer enn det står på boksen da)

Sånn hadde jeg det en vending på NKK Hamar..Det var innmari ekkelt.. Alt jeg kunne gjøre var å sette meg neg og styrtdrikke.

Hmm..Kanskje jeg skal kjøpe sånne jerntabletter?! :P

Skrevet
Sånn hadde jeg det en vending på NKK Hamar..Det var innmari ekkelt.. Alt jeg kunne gjøre var å sette meg neg og styrtdrikke.

Hmm..Kanskje jeg skal kjøpe sånne jerntabletter?! :)

Du kan jo alltids prøve. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...