Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine akvarium

Marianne

Recommended Posts

• Svar 384
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her har det skjedd litt i akvarieverden min siden sist. Det har flyttet inn 20 Marisa Cornuarietis, også kjent som posthornsnegler, fiiiine små sneglne som blir ganske så store. Foreløbig går de i rekekarene, så de kan vokse seg litt større før de flytter inn i det store karet. Er litt redd for at klorekene kan få seg en litt dyr lunsj...

Jeg gjorde og et skikkelig varp på Sterbai, var en fyr som måtte ha de ut fra karet sitt, for han skulle ha Diskus inn der, så da flyttet det 37 småttiser inn her hos meg. Har fordelt de på de to største karene og har lagt massivt press på Anita for at noen skal flytte til henne, og har ikke gitt meg enda *flirer*

Så har jeg kjøpt to nye røtter, og kastet ut de to jeg hadde, ergo skikkelig ommøbelering i 240'n. Samtidig fant jeg ut at jeg har fått masse små kloreker, det har jeg ikke helt fått med meg heller, så håper de overlevde alt styret igår, for har ikke sett de siden. Søteste bittesmå :(

Og til min forundring fant jeg en kirsebærreke i pumpa :P Det har aldri gått kirsebærreker i det karet, så det får bli et mysterium hvordan den havnet oppi der :P

Meeen, litt mindre prat, litt mer bilder!

Søteste små Marisaene

IMG_5400.jpg

Peekaboo! L-144

IMG_5401.jpg

IMG_5422.jpg

Det bildet her ble helt merkelig av gjenskinnet i glasset, men ganske artig :P

IMG_5402.jpg

Jeg...

IMG_5408.jpg

..lukter...

IMG_5409.jpg

MAAAT!

IMG_5406.jpg

IMG_5411.jpg

IMG_5412.jpg

Endelig fikk jeg knipset pygmé corydoras og, de stortrives i 19 liter'n! Hadde egentlig trodd at det er for liten plass for de, men neida, de storkoser seg!

IMG_5414.jpg

IMG_5415.jpg

IMG_5420.jpg

Bilde før jeg begynte å hive ut alt..

IMG_5425.jpg

Her har jeg tatt anubiasen av rota, og må si at det er en imponerende str på den planten! Den er saktevoksende! Har plukket den fra hverandre og delt den i maaange småbiter.. Anita, vil du ha?

IMG_5431.jpg

IMG_5434.jpg

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er resultatet idag! Vet ikke om jeg er heelt fornøyd (og det var nytt liksom *fnis*) for man ser ikke den ene rota så godt. Men de er begge litt "lette i rompa" så de skal få lov til å trekke til seg masse vann, så de synker før jeg flytter noe mer på de.. Hehe jadda det er bittelitt gjenskinn i karet *flir*

IMG_5438.jpg

IMG_5440.jpg

Mallehuler kan og brukes av Viejitaer

IMG_5439.jpg

Fineste "lille" kloreka

IMG_5442.jpg

Fineste "bebisene" har blitt stooore, det merkelige er at disse er fra samme kullet

IMG_5443.jpg

IMG_5446.jpg

Peneste fisken min det!

IMG_5450.jpg

IMG_5451.jpg

Sterbai av ymse str

IMG_5461.jpg

IMG_5472.jpg

IMG_5474.jpg

IMG_5475.jpg

IMG_5477.jpg

IMG_5478.jpg

IMG_5479.jpg

IMG_5482.jpg

IMG_5488.jpg

IMG_5490.jpg

IMG_5494.jpg

Jepp, jeg ble brått lei av å kommetere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeeempefiiiint Marianne!!

(Men jeg har innmari lyst til at du skal ta bilder i helt mørkt rom, med bare lyset i karet :( )

Jeg har veldig lyst på sterbai, de er kjempesøte! Men jeg vet liksom ikke helt om jeg har plass nok. Og så må det gå utover noen av de andre - men hvem??? Det blir jo nesten som å velge mellom barna sine joh, hehe..

Tusen takk for plantetilbud, men det må jeg hvertfall si neitakk til, har ikke plass til noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt mørkt rom og bare lys i karet har jeg prøvd, det blir ikke bra, får ikke det til jeg.. Men ja, innmari mye gjenskinn nå, men man må ta det når man har tid :)

Har du så mye bunnfisk du da..? Jaja du får tenke i vei, Paleatusene skal du ihvertfall får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Stilig! Jeg har liksom bare glemt bort hele tråden her. Men nå skal jeg mase på akvamannen så jeg får karet mitt. Akkurat hva jeg skal ha i det har jeg ikke funnet ut av enda. *flire* Stjele litt inspirasjon av deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Stilig! Jeg har liksom bare glemt bort hele tråden her. Men nå skal jeg mase på akvamannen så jeg får karet mitt. Akkurat hva jeg skal ha i det har jeg ikke funnet ut av enda. *flire* Stjele litt inspirasjon av deg? :)

:D Har du glemt meg?? Frekke loppe *flirer*

Og ja, jeg syns du skal mase på mannen, det er viktig å ha akvarium må vite! Og bare stjel i vei du :P Du får komme innom så du kan få litt planter, har mer enn nok av det :P Har sikkert en eplesnegle eller 7 til overs og, de må bare vokse litt til, men det er jo ikke noe prob når mannen somler.

Du får saumfare akvaforum og se om du finner noe du vil ha! U got my nr, om det er noe jeg kan hjelpe til med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kjempefint kar! Etter å ha lest hele tråden dukket det opp ett par spørsmål også... :P

Hvilke fisker er de du fikk i lek to ganger, og den ene gangen overlevde 6 stk, de som var gule og svarte?

Kan alle cory typene blandes?

Blir det innavl på fisk, eller gjør det ingenting om nær slekt går i lek?

Er det vanskelig å ha sånne gule ancistrus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint kar! Etter å ha lest hele tråden dukket det opp ett par spørsmål også... :icon_cry:

Hvilke fisker er de du fikk i lek to ganger, og den ene gangen overlevde 6 stk, de som var gule og svarte?

Tipper det er Herotilapia Multispinosaene du mener :) Har fått de i lek mange ganger, fine fiskene :)

Kan alle cory typene blandes?

Coryer er en stimfisk, ergo du bør ha mange for at de trives. Hvis du har en av hver type, så kan du risikere at de går i lek og du lager blandinger, noe som ikke er ønsket. Evt så risikerer du at de overhode ikke trives og dør.

Men du kan fint ha fler typer i samme kar, så lenge du har mange nok av hver type.

Blir det innavl på fisk, eller gjør det ingenting om nær slekt går i lek?

Man kan fint avle på fisk i nær slekt, men det er jo fint å få inn litt nytt blod innimellom

Er det vanskelig å ha sånne gule ancistrus?

Eneste forskjellen på gul og brun ancistrus er fargen, så nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er Herotilapia Multispinosaene du mener :) Har fått de i lek mange ganger, fine fiskene :icon_cry:

Ja. De var veldig fine, men blir nok litt for plasskrevende og vanskelige for bestemor :)

Coryer er en stimfisk, ergo du bør ha mange for at de trives. Hvis du har en av hver type, så kan du risikere at de går i lek og du lager blandinger, noe som ikke er ønsket. Evt så risikerer du at de overhode ikke trives og dør.

Men du kan fint ha fler typer i samme kar, så lenge du har mange nok av hver type.

Synes de panda coryene var fine, men de blir også for plasskrevende og vanskelige for bestemor...

Man kan fint avle på fisk i nær slekt, men det er jo fint å få inn litt nytt blod innimellom

Ok! :D

Eneste forskjellen på gul og brun ancistrus er fargen, så nei :D

Så den L144 eller hva den nå het er likedan som ancistrus sp.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den L144 eller hva den nå het er likedan som ancistrus sp.?

L-144 har blå/svarte øyne, mens den gule ancistrusen er albino og har røde øyne. L-144'n er litt vanskeligere å få til en ancistrusen, men ikke en veldig vanskelig malle :icon_cry:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13697 kan lese mer om den der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-144 har blå/svarte øyne, mens den gule ancistrusen er albino og har røde øyne. L-144'n er litt vanskeligere å få til en ancistrusen, men ikke en veldig vanskelig malle :)

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13697 kan lese mer om den der :)

Jeg leste der ja. Blir nok ikke sånn på bestemor, men jeg synes den er finere enn ancistrus sp. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg får ORNTLIG lyst på akvarium pågrunn av denne tråden!

Hva koster det å få seg fult utstyr, fisk og ALT som skal til? Jeg kan ikke ha så heidundrane stort akvarium, sånn 100 liter ca?

Og jeg vil ha sånn som deg Marianne, masse planter og røtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ORNTLIG lyst på akvarium pågrunn av denne tråden!

Takk søta :(

Hva koster det å få seg fult utstyr, fisk og ALT som skal til? Jeg kan ikke ha så heidundrane stort akvarium, sånn 100 liter ca?

Huff, nå spør du vanskelig, har ingen formening om hva sånt koster (les: har ikke turt å regne på det :wub: ) men det kommer jo helt an på om du vil ha helt nytt eller om du vil ha brukt kar. På akvaforum/nettakvariet kan du få brukt ganske billig om du er villig til å lete litt og ha litt tålmodighet :lol:

Og jeg vil ha sånn som deg Marianne, masse planter og røtter!

Jammen det må man ha! Planter og røtter altså. Og det er viktig å ha litt å velge i :( Du får pipe meg om du finner noe du har lyst på, så skal jeg hjelpe deg og komme med ideer. Alt for deg min kjære :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...