Gå til innhold
Hundesonen.no

Natural Horsemanship


Rottis jentå

Recommended Posts

Hei. Jeg bare lurte litt.... Jeg trener horsemanship på mine hester, er ikke proff eller noe, men får flotte resultarer og hengivne og kjekke hester. Er der flere som trener horsemanship på sine hester? Og får dere resultater? Jeg synes det fungerer veldig bra, men så har jeg god kontakt men "Natural horsemanship guru" Per Werner Vogel og. Han hjelper meg mye over telefon o.l. Noen som har dårlig erfaring med denne typen trening? Jeg bare lurer.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Åhh, jeg simpelheten digger NH!

Vurderer egentlig å finne meg hest på fôr igjen nå jeg, også kan jeg begynne å ri OG holde på med NH igjen! :icon_redface:

Gleden over å samarbeide med hesten var alltid stor, og noen ganger når nesten alle på rideskolen hadde dratt hjem om kvelden, så tok jeg ut en fjording og holdt på med han. Vi hadde tilslutt god kontakt, mange leiker og tror båndet vårt ble sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene med problem hester ja, Det er spennende det. JEg ovetok to for snart et år siden, den ene var innkjørt, men ellers var de ikke handtert i heletatt. Men jeg trente mye NH (snedig forkortelse forresten :ahappy: ) Med de, den ene fikk jeg solgt og han har det kjempe bra og de nye eierene er kjempe fornøyd med han, mens den siste beholdt jeg selv. Det krevde litt mer jobb med han men nå er har innkjørt, innridd og utrolig kjekk og trene med for han er så lærevillig. om ca to månder skal han ut i løp og jeg gleder meg veldi, han er jo i fast trening nå og oppfører seg flott. Du skulle tro det var en annen hest, helt fantastisk personlighetsforandring i han. Nå er han mammas gullgutt og ikke mammas troll eller pøbel, alt etter som :twitch: NH er utrolig bra for alle, både mennesker og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Å trene med problem hester ja, Det er spennende det. JEg ovetok to for snart et år siden, den ene var innkjørt, men ellers var de ikke handtert i heletatt. Men jeg trente mye NH (snedig forkortelse forresten :ahappy: ) Med de, den ene fikk jeg solgt og han har det kjempe bra og de nye eierene er kjempe fornøyd med han, mens den siste beholdt jeg selv. Det krevde litt mer jobb med han men nå er har innkjørt, innridd og utrolig kjekk og trene med for han er så lærevillig. om ca to månder skal han ut i løp og jeg gleder meg veldi, han er jo i fast trening nå og oppfører seg flott. Du skulle tro det var en annen hest, helt fantastisk personlighetsforandring i han. Nå er han mammas gullgutt og ikke mammas troll eller pøbel, alt etter som :twitch: NH er utrolig bra for alle, både mennesker og dyr.

Hehe, det er bra for alle...Løser på en måte konfliktene.. Høres innmari teit ut, men før, når hunden min var den som stakk av hele tiden brukte jeg en form for NH...Den delen hvor man viser dyret bort fra flokken, og dyret sakte kommer nærmere og nærmere og søker om tilgivelse...Det funket faktisk :D

Hihi, jeg kaltedet Natural Dogmanship :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Natural dogmanship det må jeg si! Men heilt serriøst, det er jo ikke bare på hester det fungerer, det løser konflikter og bringer dyr og menneske nermere hverandre og skaper på en måte et slags språk og forståelse mellom de to partene. Ene hoppen jeg har kan ikke forda å bli tatt i ansiktet, og det blir jo et problem når du skal leie eller ha på hodelag, grime ect. så nå koser jeg kunn med hennes "nabo" og hun var faktisk så sjalu her en kveld at først gne hun hode på meg og da hun ikke fikk noe respons bet hun meg, skal si det var vont! Hehe, men noe godt kom det jo ut av det. Jeg kan ikke få sakt nok hvor glad jeg er i NH og hvor kjekt det er å se resultatene! For resultater har du etter 10 - 20min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen gode artikler om emnet, slik at vi uvitende kan lære litt?

Jeg vet ikke om så mange artikler, men her er en internett side som du kan lese om forskellige trenere og hva de synes NH inneholder og betyr. Min helt blant alle er Peer Werner Vogel.

http://www.equs.no/linker.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg har trent en god del horsemanship.. Mange forskjellige steder, vært på en god del kurser og de hestene jeg har hatt til trening har jeg jobbet med på denne måten. Favorittene er vel Ole Johannsen og Monty Roberts.

Monty Roberts er et godt forbilde ja, selv er jeg nok mest fan av Peer Werner Vogel. Mest fordi jeg har hatt mye kontakt med han. Ole Johannesen??? Burde jeg ha ørt om han? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Trente" aldri NH da jeg drev med hest, men har i mange år vært en stor tilhenger og beundrer av Klaus Ferdinand Hempfling (forfatter av bl.a Danse med Hester) og hans filosofi.

Hvis jeg noensinne begyner med hest igjen kommer jeg uten tvil til å inkludere Hempflings filosofi i de fleste deler av hesteholdet mitt, og på den måten vil NH for min del strekke seg utover hva man vanligvis forbinner med en treningsmetode. Det blir noe mer på et vis.. nesten en livsstil.

"Naturlig hestehold" er det eneste alternativet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så kult da Anja! Hvem skal ha det kurset da?

det finns masse informasjon på internett og det finnes både bøker og filmer. Du kan foreskempel søke på mounty roberts, det er han som "grunnla" NHS'en, men min favoritt er Peer Werner Vogel, han finner du også om på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da Anja! Hvem skal ha det kurset da?

Martin Aaschliman eller noe sånt... (Sikkert ikke rett skrevet, men)

Er sånn voksen-weekend i Nedstrand. med forskjellige jurs og undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Aaschliman eller noe sånt... (Sikkert ikke rett skrevet, men)

Er sånn voksen-weekend i Nedstrand. med forskjellige jurs og undervisning.

Ooja. det blir sikkert knall kjkt, har hørt at han er veldig flink, men kjenner ikke noe til han ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Monty Roberts er et godt forbilde ja, selv er jeg nok mest fan av Peer Werner Vogel. Mest fordi jeg har hatt mye kontakt med han. Ole Johannesen??? Burde jeg ha ørt om han? :innocent:

Det er bare EN mann i verdens om er god på dette, og da veldig god - jeg fatter ikke at noen som faktisk hevder å holde på med NH kan prestere å si det du sier over her - at Monty Roberts er ett godt forbilde men at helten din er Peer Werner Vogel.........

Ehh........?? Halloo? Hva vet du egentlig om NH liksom?

Sånn i tilfelle du ikke vet det så er det kanskje greit å få med seg at Monty Roberts er mr. Hestehvisker in person!

Uten Monty Roberts så ville faktisk denne måten å trene hest på ikke vært kjent.

Jeg har hatt gleden av å være observatør en dag på kurs med Monty Roberts - og jeg har vært observatør ved ett kurs Peer Werner Vogel holdt. Det er viden forskjell - kvalitetsforskjell, hvor førstnevnte har en vanvittig inngående forståelse av både hest og dens eier og på en sinnsykt vakker måte i løpet av kort kort tid får bygget tillitsforhold til den firbente. Her er det ekstreme kvalitetsforskjeller bare så det er sagt. Sistnevnte gjør det samme, men på en måte som er så masete og slitsom at man tenderer til å synes synd på hesten... sorry......... Det er etter min mening klasseforskjell.

Sånn forøvrig - Ole A. Johannesen driver med NH på travere så han burde du faktisk ha hørt om.... selv jeg som ikke driver med travere har hørt om han liksom.

En annen som også er god er Ellen Ofstad, men er nok mer kjent for dressur fra bakken - såkalt "Lange tøyler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare EN mann i verdens om er god på dette, og da veldig god - jeg fatter ikke at noen som faktisk hevder å holde på med NH kan prestere å si det du sier over her - at Monty Roberts er ett godt forbilde men at helten din er Peer Werner Vogel.........

Ehh........?? Halloo? Hva vet du egentlig om NH liksom?

Sånn i tilfelle du ikke vet det så er det kanskje greit å få med seg at Monty Roberts er mr. Hestehvisker in person!

Uten Monty Roberts så ville faktisk denne måten å trene hest på ikke vært kjent.

Jeg har hatt gleden av å være observatør en dag på kurs med Monty Roberts - og jeg har vært observatør ved ett kurs Peer Werner Vogel holdt. Det er viden forskjell - kvalitetsforskjell, hvor førstnevnte har en vanvittig inngående forståelse av både hest og dens eier og på en sinnsykt vakker måte i løpet av kort kort tid får bygget tillitsforhold til den firbente. Her er det ekstreme kvalitetsforskjeller bare så det er sagt. Sistnevnte gjør det samme, men på en måte som er så masete og slitsom at man tenderer til å synes synd på hesten... sorry......... Det er etter min mening klasseforskjell.

Sånn forøvrig - Ole A. Johannesen driver med NH på travere så han burde du faktisk ha hørt om.... selv jeg som ikke driver med travere har hørt om han liksom.

En annen som også er god er Ellen Ofstad, men er nok mer kjent for dressur fra bakken - såkalt "Lange tøyler"

Bare fordi jeg sier at Peer Werner Vogel er min "helt" så sier jeg ikke at Monty Roberts ikke er noe god. Jeg har hatt en del med Peer Werner og gjøre og kjenner han derfor bedre en Monty, selvfølgelig. Derfor liker jeg Peer Werner bedre. Vet godt at Monty er "den store" men jeg tror nok at NH likevel hadde funnet veien ut til publikum om ikke han hadde eksistert, det er noe som er så pass utbredt og mange som liker det, at det hadde nok noen andre også klart å "fange opp". Hadde det ikke vært Monty så begynte hadde det kanskje vært en annen, hva vet vel vi...

vet godt hvem Ole A. er ja, bare fordi jeg ikke nevnte han sier jo ikke det at jeg ikke har hørt om han da...

Du skal selvfølgelig få ha din mening om saker og ting, men din mening om andre mennesker og hva de er i stand til og hva de vet eller ikke, kan du gjerne holde for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
men kanke noen som har peiling på dette gi en kort innføring i det på norsk, fant bare på engelsk...

er det ikke gøyt å lære andre om det da?? :innocent:

Det handler om å bygge tillit - enkelt og greit. Istedet for å tvinge hesten med vold til å underkaste seg, dvs. skape frykt egentlig - så lærer man hesten å søke tilflukt hos eier/handler.

Litt vanskelig å forklare, men hester er flyktdyr - dvs. deres instinktive reaksjon i fryktsituasjoner er å flykte. Mennesket er i hestens verden en fare, det naturlige er å forsøke å komme unna. I tradisjonell trening tas det lite hensyn til dette og man "tvinger" hesten til å innfinne seg med situasjonen. Resultatet er at hester ofte er anspent, innlæring tar lenger tid og innlæringen er ofte basert på å unngå korreks.

Ved å bruke NH lærer hesten å stole på eier. Eier blir hestens "leder", og istedet for å ville flykte fra eier så søker den til eier for å være trygg.

Dette blir særdeles kort fortalt, for det er svært mye mer omfattende. Men nøkkelordet er tillit.

Kan man sine saker vel, dvs. vet hva man driver med så får man en hest som er avslappet og rolig og som stoler på eier i ett og alt. Det finnes mange halveisløsninger og wannabe NH'ere der ute som tror at jobben ligger ene og alene i rundpaddocken (det er bare å peise hesten rundt en halvtime om dagen så er saken biff liksom) - men NH er svært omfattende og lattelig enkelt når man først forstår prinsippet, men omfattende og man skal vite hva man gjør.

Jeg bruker ikke selv NH bevisst, men jeg ser jo på unghesten at når vi jobber med han så kommer dette frem som naturlig adferd hos han. Ville nok ikke vært bevisst på disse tegnene om jeg ikke hadde lest om NH *ler* - men det er utrolig hva man blir oppmerksom på ved hjelp av lektyre, filmer og bare det å få observere.

Om mandagen ble han først longert, etter longeringen så slapp jeg han løs på ridebanen så han kunne få rase litt fra seg og rulle seg. Han fikk litt oppmuntring ved at jeg "jagde" litt på han og umiddelbart begynte han å tygge og bruke tungen, han kommer også da bort og søker kontakt mens han tygger og er helt avslappet og cool. Rare greier som egentlig bare må oppleves.

Som sagt, vi bruker ikke NH, men akkurat som når jeg "leser" hundene mine under trening (jeg bruker ikke klikker, men belønner allikevel adferd liksom) så "leser" jeg også hesten under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så det er nesten som Hundens signaler eller hva den boken het?

Det som du gjør liksom, siden du bare leser hesten.

Dette virker spennende. Får se om jeg får tak i en bok eller en film da.

Veldig OT, men noen som har sett en sånn film fra Norges Mester Laget i Sprang. Der får en av de fyrene hesten helt klar. Alt han gjør er å ri den. Han steller den aldri, møkker aldri hos den osv.

Det er bare hestepasseren som gjør det. De får jo ikke noe bra bånd da, syns det er helt sykt jeg... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Det er bare EN mann i verdens om er god på dette, og da veldig god - jeg fatter ikke at noen som faktisk hevder å holde på med NH kan prestere å si det du sier over her - at Monty Roberts er ett godt forbilde men at helten din er Peer Werner Vogel.........

Ehh........?? Halloo? Hva vet du egentlig om NH liksom?

Sånn i tilfelle du ikke vet det så er det kanskje greit å få med seg at Monty Roberts er mr. Hestehvisker in person!

Uten Monty Roberts så ville faktisk denne måten å trene hest på ikke vært kjent.

Jeg har hatt gleden av å være observatør en dag på kurs med Monty Roberts - og jeg har vært observatør ved ett kurs Peer Werner Vogel holdt. Det er viden forskjell - kvalitetsforskjell, hvor førstnevnte har en vanvittig inngående forståelse av både hest og dens eier og på en sinnsykt vakker måte i løpet av kort kort tid får bygget tillitsforhold til den firbente. Her er det ekstreme kvalitetsforskjeller bare så det er sagt. Sistnevnte gjør det samme, men på en måte som er så masete og slitsom at man tenderer til å synes synd på hesten... sorry......... Det er etter min mening klasseforskjell.

Sånn forøvrig - Ole A. Johannesen driver med NH på travere så han burde du faktisk ha hørt om.... selv jeg som ikke driver med travere har hørt om han liksom.

En annen som også er god er Ellen Ofstad, men er nok mer kjent for dressur fra bakken - såkalt "Lange tøyler"

Herregud!

Synes du burde sette deg ned å lese skikkelig igjennom de tidligere svarene før du kommer med denne (mildt sagt) skjenneprekenen. Hun sier ikke at Per er bedre enn Monty, men fordi hun kjenner mer til ham, og har en del mer kontakt med ham, liker hun ham bedre. Hun sier ikke at Monty er dårlig eler noe i den retningen!

Og ikke alle trenger å vite hvem alle er, det får da jammen være måte på!

Men les i allefall skikklig igjenom, før du overhøvler andre's meninger på den måten :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hehe, det er bra for alle...Løser på en måte konfliktene.. Høres innmari teit ut, men før, når hunden min var den som stakk av hele tiden brukte jeg en form for NH...Den delen hvor man viser dyret bort fra flokken, og dyret sakte kommer nærmere og nærmere og søker om tilgivelse...Det funket faktisk :lol:

Hihi, jeg kaltedet Natural Dogmanship :Laugh:

Oi, så sært. Kan du forklare hvordan du gjorde det? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

:P jeg er en stoor fan av natural horsemanship! har drevet med det på mange forskjellige hester! har vært på kurs, der var det ei hoppe som var REDD hun var redd alt, hun var ekstremt redd høye lyder og ørene sine... etter den helgen med kurs ble hun betraktelig bedre. på det første kurset trente vi mest på bakken, ettergift og lære hesten hvem som er sjefen. jeg lærte så mye på de to kursene. og eieren til hoppa var svært fornøyd etter en helg med kursing :P både hesten og eieren hadde lært noe nytt!

Den andre helgen gikk det mer på å flytte hesten med kropsvekt, ikke sjenkler. Den hesten jegg hadde med meg da likte denne form formen for ridning veldiig godt og jeg følte meg komfertabel på hesten. på begge kursene riddde vi med sidepull eller taugrime. (vi lærte å lage taugrimer). vi testet forskjellen på å drive med taugrime og vanlig grime. vi fant ut at flere av hestene på kurset likte bedre taugrimen enn vanlig nylon/lærgrime! også på dette kurst var det ei hoppe kurslederen jobbet ekstra med. hun ville absolutt ikke bli hentet på ekra... (hestene jeg driver med står sammen i en stor flokk på ett stort beite! De ELSKER DET!) så da måtte alle 12 som var med på kurset hjelpe til, da brukte vi først en metode at hun som eide hesten gikk inn med gimen bak ryggen og snakket til hesten, når hesten begynte å gå fra dama så fikk hun hesten til å løpe sånn at hesten skulle forstå hvem som er sjefen! vi brukte 1 time på å fange hoppa. men vi klarte ddet tiil slutt!:P dagen etter var hun enkel å hente!:lol:

Den hesten jeg lånte av ei venninde hadde ett rykte på seg at han sparket og beit de som skulle hente han, ikke bra. men jeg har ALLDRIG sett det eller opplevd det selv! Men i allefall brukte jeg den måten som jeg skreiv om hoppa som ikke ville fanges. etter 10 min ble han lei og kom til meg...:D

den siste dagen da jeg skulle hente han kom han i mot meg og vrinsket :') *oppdrag fullført*

Kan hende noen skrive feil men ble så ivrig:D har masse å fortelle om mine erfaringer med natural horsemanship:)

der jeg rir er det bare to hester med sko resten barefot, rir mye i fjellet, mye utegang, sidepull, ingen sjenkler og MASSE MORO I FJELLET. men det er det vi driver med.... opp til hver enkelt hvordan man vil ri og trene hesten sin:D*

Ps: kurs ledern heter Svante Johanson (mitt forbilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...