Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fri ved fot og dekk


Tina&Ella

Recommended Posts

Har begynt på bronsjemerket med Theodor (oppstart i går), og han går som et tent lys så lenge jeg har en godbit i lanken, men så fort den blir borte så er alt annet mer spennende, noe jeg merket på kurset i går (Var en liten nedtur det ja).

Men i dag har vi trent på fri ved fot og dekk (hadde problemer med at han legger seg saaaakte ned) og det gikk SUPERT :P Tok med en nyinnkjøpt kong (tror det heter det) og den var utrolig effektiv, bikkja dirra av iver :P Han gikk fri ved fot uten å ta blikket fra meg, og sa jeg "dekk" så "smalt" han i bakken. Kongen fikk han leke med hver gang vi løste ut, og det var mer effektivt enn go`biter :P Holdt på i 10 minutter før vi ga oss, og du kan tro lillegutt sov godt og leeenge etterpå ;)

Skal etterhvvert erstatte kongen med stemmen, men det tar jeg gradvis.

Det er GØY å trene hund (når man får det til *ler*) :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ flott at du får det til, gratulerer ;) Jeg trener det samme med min hund nå, og har det samme problemet med at han bruker en evihet på å legge seg ned, og alt annet er myyye mer spennende en det vi holder på med. Han er ung og blir lett distrahert, men vi får ta tiden til hjelp og så håper vi på å bli like flinke som dere. ;) Lykke til med bronsemerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Alltid artig når man lykkes og har en god trening.

Pass på at du ikke går og holder fram kongen slik at han kun jobber når han ser den. Veit ikke om du gjør det, men siden det var det som skjedde når du belønnte med godbiter.

Forøvrig veldig bra at du bruker leik som belønning. Mange kvier seg litt for å gjøre det, selv om hunden deres liker det bedre. Selv min ekstremt matglade labrador kan innimellom jobbe bedre for ballkasting eller drakamp enn for godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen ligger godt gjemt i lomma, så han ser den ikke, men han veit nok at den er der *ler* Men veksler mellom å belønne med kong og tennisball nå, legger tennisballen noen meter unna oss, slik at han blir vant til at belønninga ikke bestandig skjer inne hos meg + at vi nå kan gjøre en øvelse og to uten belønning. Når vi har gjort en øvelse bra sier jeg "værsågod" og han får løpe og hente ballen, Idet han får tillatelse til å leke med den ballen eller får dra litt i kongen så er han verdens lykkeligste gutt :twitch: fungerer mye bedre enn go`biter.

Men problemet er at han til tider blir så overiverig at han gjør alle verdens kunstner på en gang, jeg sier sitt, og han utfører sitt, dekk, gi labb og på plass i løpet av få sekunder i håp om å få belønning... det er alltid noe man må jobbe med skjønner jeg, har man fått orden på en ting, så dukker det opp noe nytt, men det er jo noe av sjarmen med hundetrening :ahappy: Arbeidsledig blir man i hvertfall ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du aldri må "bytteut" belønninger. Gå aldri over til å ikke bruke kong lenger og BARE stemmen!! Da vil du rask få en hun som ikke vil jobbe. Stemme er kun en forbredelse på at belønningen snart kommer. Når du sier "Bra!" får hunden en forventning til at det kommer en ball (dette skal du selvsagt lære den). Dermed kan vi begynne å "lure" hunden litt. Noen ganger kommer ballen, andre ganger ikke. Husk at ballen som oftes kommer, men ikke alltid. Når hunden da hører at du roser, vil den forbrede seg på ball og være veldig oppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...