Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og trapper


SheltieHeart

Recommended Posts

Hva mener dere om emne?

Hunden hjemme fikk ikke gå spesielt ned trappa hjemme før han var over 1 år, siden han enda var i vekst. Men er det bra for di i det hele og gå no særlig i trapper? hver dag? Erfaringer?

Kommer jo å litt ann på rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan en hund ta skade av og gå i trapper,på lang sikt? det er annerledes og gå i trapper for en hund på 4 ben en for oss. Det er det jeg tenker på. hunden hjemme fikk kunn i begynnelsen lob og gå opp trappa,ikke ned. a dette belaster mer. men nå går han opp og ned et par ganger om dagen(kommer an på hvor folkenne hjemme er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
men kan en hund ta skade av og gå i trapper,på lang sikt? det er annerledes og gå i trapper for en hund på 4 ben en for oss. Det er det jeg tenker på. hunden hjemme fikk kunn i begynnelsen lob og gå opp trappa,ikke ned. a dette belaster mer. men nå går han opp og ned et par ganger om dagen(kommer an på hvor folkenne hjemme er)

Nå har jeg ingen fakta å vise til, men jeg kan virkelig ikke tro at det kan skade noe for en hund å gå noen trapper!? De er da ment for å bevege seg, og trappegåinga vil jo da bare være en liten del av all aktiviteten i løpet av dagen (forhåpentligvis). Nei, ikke overbeskytt hundene deres heller. Finnes det i det hele tatt noen indikasjon på at det å gå i trapper skader en hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil da tro hundene våre skulle tåle og gå opp og ned trapper uten og bli ødelagte? nå vil jeg tro det en en del unntak på tunge raser som feks st.bernad i valpetiden,men normalt sett er vel dette noe de fleste raser burde tåle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg har nå ment det selv å. At det er helt greit at di går i trapper. Har bare vært litt forsiktig i vallpetia. tanta t samboeren min sin hund,han har fått noe greier me ryggen og er litt stiv i ene bakbeine. Noe ho mener kommer av trappegåing. Men dte kan jø være han hadde noe medfødt som ble forværet pga av dette? komm bare på dette med trapper når ho begynte og prate om det. Så ville høre hva andre mente,har ikke tnekt så nøye over det før nå. Bortsett fra og være litt mer forsiktig i valp/unghund tia pga veksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at da min hund fikk påvist prolaps i ryggen (riktignok feildiagnosering, men) så skulle han være forsiktig med å gå i trapper fordi han allerede hadde vondt i ryggen. Visse raser (husker ikke- er det dachser eller er det kjempene?;)) blir også frarådet å gå i trapper, men for vanlige, funksjonelle, friske hunder er det ikke skadelig å gå i trapper, så lenge dette ikke er den eneste treningen de får hver dag. Hunder er laget for å bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed av flere om å være forsiktig, også av oppdretter. Har lurt på hvor viktig det er. Vi bor i andre etasje og har ganske bratte trapper.

Det er likevel litt unaturlig å skulle bære han når han naturlig går selv, også nedover... Han vokser jo så fort lille valpen!

Oppover går han alltid selv nå, mens nedover bæres han vel 50/50, så det ikke skal være så enormt mange ganger om dagen...

Vet ikke jeg. Virker veldig utbredt blant fuglehundmiljøet her (her har nesten alle fuglehund!) å bære til de er nærmere året (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror det beror på flera faktorer. Hundens ålder och ras, trappans lutning och hundens trappteknik.

En valp som växer och där skelettet inte har hårdnat till än kan nog ta skada av det. Men framför allt tunga raser och raser med långa ryggar jämfört med höjden. Dvs Sankt bernard, GD och tax m.m...

Sen lär det säkert påfresta både rygg och höftleder mer desto mer trappan lutar. Visst, hundar är gjorda för att röra på sig. Men är att gå i en trappa en naturlig rörelse? Framför allt då nedåt. Det finns ju inte så överdrivet många trappor i naturen och de flesta hundar skulle nog välja en annan väg en den branta vägen om de har ett val.

Sen var det där med trapptekniken. :-) Jag nämner detta för jag hade nämligen en blandras för några år sedan som hade så korta ben att hon inte riktigt kunde gå ner vanligt utan hon mer studsade ner. Hon tog alltså små hopp neråt från trappsteg till trappsteg fast i lite högre hastighet. Detta måste ha påfrestat hennes ryggkotor nåt enormt.

Personligen kommer jag att bära min GD så länge jag orkar. Han är nu 6 månader och väger lite över 35 kg så det blir väl en 2 månader till eller så.

Har fått rådet att bära honom så...

Det finns en risk att det skadar honom att gå i trappor, men det skadar absolut inte mig att bära honom så därför ser jag ingen mening att låta honom gå i trappor.

Sen så kommer han ju givetvis att få göra det till slut, men tills dess har han blivit mer vuxen och förhoppningsvis fått lite mer muskler som kan hålla ihop den där rangliga kroppen. :-)

Sen när han blir gammal och sliten så får jag väl installera en sånn där handikapp-hiss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som sa dette til meg før jeg fikk Rex, at man ikke skulle la spesielt valper å gå i trapper. For dette kunne føre til HD.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om det, men han fikk lov til å gå i trapper fra han klarte det.

Tror ikke man skal være FOR overbeskyttendes heller. Men vil vel kanskje alltid være uenighet om det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ingen valper har vondt av å gå helt vanlige trapper...

Snakker vi om mange etasjer så kan jeg skjønne det - men vanlig utetrapper med en fire fem trinn, vanlig etasjeskiller trapper osv. - er ikke skadelig for normale friske valper som ellers er i full vigør..

kanskje skal man ta hensyn til svære tunge raser - men de fleste andre raser burde det ikke være noe problem med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi har laget port til vår Sheltievalp, og den kommer til å bli der en stund. Så liten som han er nå (snart 10 uker), så klarer han jo ikke engang å gå i dem, men jeg er mest redd for at han skal falle ned :D (Han oppholder seg for det meste i stuen i andre etasje, for det er der vi er mest også).

Men jeg er usikker på hvor lenge jeg skal vente med å la ham gå...åpenbart må det jo vente til han ikke har mulighet til a falle i mellomrommet mellom trinnene, men når er skjellettet og muskelaturen utviklet nok på en sheltie? Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bært Kelso, dette kunne nok gått like ille som om han skulle gått selv(spreller når han blir båret). Vi fikk han riktignok ikke før han var 4 mnd så vet ikke hvordan det er med de som er 8 uker..

I naturen går nå hunder opp og ned fjellsider så skjønner ikke at trapper skal være så farli :D

Men det kan nok komme ann på hunden også.

Ser ikke for meg at lille meg skal begynne å bære en hyper hund som er klar for tur ned til ytterdøren :D Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Milo ble bært noen gå ganger..De gangene han gikk selv(som liten valp) så gikk vi rett bak og passet på. Vi hadde et uhell i trappa når han var rundt 3 mnd, og resultatet ble knekk på halen :S

Men innbiller meg at det ikke skal være farlig(?) å gå i trapper som valp bare man passer på så hunden ikke går på trynet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at vi har en hard tretrapp med store mellomrom mellom trinnene som i verste fall kan føre til at valpen faller ned ca. 5(!) meter. Det vil jeg ikke risikere...for han er liten nok til å falle mellom... En annen sak er at jeg tror ikke han tåler å hoppe ned fra særlig store høyder...

Jeg lar ham hoppe opp trinn som han behersker, men er forsiktig med ned...vil ikke ta sjanser når det gjelder dette.

red:skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en av de gode gammeldagse mytene da, at trappegåing hos valper kunne føre til HD?

Jeg hørte også det i "gamle dager" når vi kjøpte valp... Var på et foredrag med en veterinær for noen år siden, og da ble dette i hvert fall kalt for tull, så lenge valpen klarer det fysisk, har den ikke vondt av å gå i trapper...

Min hund fikk karre seg opp trapper som han ville fra dag en, men jeg var alltid litt forsiktig med ned. Var redd han skulle dette, denne trappa var veldig glatt. Jeg ville og vært litt forsiktig med små valper og "åpne" trapper med mulighet for å dette ut på baksiden, men da kun pga fare for å falle ned, ikke noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre shelties har trasket opp og ned trappene i alle år.

Men jeg synes du beskriver at du kanskje mer er redd valpen skal kunne falle ned mellom trinnene, og da i verste fall tumle ned 5 meter.

Det er ett anseelig fall for en liten valp.

Så mitt råd ville ganske enkelt vært å løfte den lille til den lærer seg noe mer kropps beherskelse.

Men la den få lov til å utforske litt, de klarer ofte mer enn vi gir dem kreditt for :D

Ellers har jeg selv flyttet til ny leilighet hvor mine to poder måtte lære seg trappe-gang, og det har gått veldig fint! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at vi har en hard tretrapp med store mellomrom mellom trinnene som i verste fall kan føre til at valpen faller ned ca. 5(!) meter. Det vil jeg ikke risikere...for han er liten nok til å falle mellom... En annen sak er at jeg tror ikke han tåler å hoppe ned fra særlig store høyder...

Jeg lar ham hoppe opp trinn som han behersker, men er forsiktig med ned...vil ikke ta sjanser når det gjelder dette.

red:skriveleif

Dette høres jo veldig fornuftig ut :D . Det er bedre å være føre var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar Eldar i trappa helt til jeg ikke klarte å bære ham lenger da han var valp (har heldigvis bare 4 trappetrinn). Syns jeg ser meg selv i dag ta den 95kg tunge hunden under armen :Laugh:

hoho :Laugh:

Alle våre 3 har gått fra de klarte det. Og med flat så fikk vi aldri roa ned tempoet om de løp i trappa.

Aldri hatt noe annet enn HD: A eller noe som helst skader belastninger, så det hørtes ut som en gammel myte syntes jeg.. Kan jo selvfølgelig være noe individuelt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...