Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie

Guest Vicky

Kunne du tenkt deg en aussie en gang?  

22 stemmer

1. 1.

• Ja
      19
    • Nei
      3

Recommended Posts

Guest Vicky
Skrevet

Her har jeg også forklaring for de som ikke vet hva forskjellen på working aussie og show aussie er.

Skrevet

Hvis jeg skulle hatt en litt større hund (som ikke trengte sååååå mye tur som Setteren), så skulle jeg nok hatt en Aussie :roll:

Ikke det at de ikke trenger tur altså :D

Skrevet

Hvor mange aussier er det omtrent i Norge nå? Og vet du hvor mange det var f.eks. da du kjøpte Vicky? Er litt interessert i å se hvor mye rasen har "vokst" her til lands. :wink:

Kunne kanskje hatt en aussie en gang, men skulle jeg skaffet meg en hund som jeg ville ha brukt i bruks og som er litt mer aktiv enn det labradoren er, så ville jeg nok heller prioritert en curly coated retriever. Men selvsagt: Aussiene er noen av de peneste hundene som finnes, det må jeg nok innrømme. 8)

Skrevet

Jeg kunne ikke tankt meg rasen. De har fint utseende og god arbeidsmoral men det er ikke rasen som står høyest på listen.

Keeshond derimot :D

Skrevet

Kunne fint tenkt meg en Aussie i fremtiden.

Vurderte det og når jeg skulle ha hund.

Men da fant jeg ingen oppdrettere av denne rasen..

(Er ganske mangen år siden)

Så da slo jeg den rasen fra meg..

Men isåfall ville jeg hatt en hund lignende Jeppe.

Hvilke andre hunder har du hatt Astrid? Siden Vicky ikke er din første hund.. :D

Skrevet

Per dags dato kunne jeg ikke tenkt meg Aussie. Vet liksom ikke hvorfor.. men syns mange av dem ikke er så pene. Dog, det finnes flere prakteksemplarer :D

Skrevet
Kommer nok til å kjøpe en Australian Shepherd en gang i framtiden  :D

Næmmen, flere fra stavanger!? du må bli med på hundesonen treff da! :D

Og ja, jeg kunne absolutt tenkt meg aussie!

Guest Vicky
Skrevet

westminster: Hvor mange aussier er det omtrent i Norge nå? Og vet du hvor mange det var f.eks. da du kjøpte Vicky? Er litt interessert i å se hvor mye rasen har "vokst" her til lands.

Kunne kanskje hatt en aussie en gang, men skulle jeg skaffet meg en hund som jeg ville ha brukt i bruks og som er litt mer aktiv enn det labradoren er, så ville jeg nok heller prioritert en curly coated retriever. Men selvsagt: Aussiene er noen av de peneste hundene som finnes, det må jeg nok innrømme.

Vicky er fra det første kullet av Australian SHepherd i Norge, så det er 4 snart 5 år siden de begynte å avle i Norge. Det var mange som inmporterte da... Kom en del aussies fra Lyveden kennelen i England og Fairoaks i USA.

Guest Vicky
Skrevet

<Taz: Kunne fint tenkt meg en Aussie i fremtiden.

Vurderte det og når jeg skulle ha hund.

Men da fant jeg ingen oppdrettere av denne rasen..

(Er ganske mangen år siden)

Så da slo jeg den rasen fra meg..

Men isåfall ville jeg hatt en hund lignende Jeppe.

Hvilke andre hunder har du hatt Astrid? Siden Vicky ikke er din første hund.. >

Har kun hatt en da jeg var yngre, det var en Dobbermann tispe som het Aura Lacrima. Nå har jeg kun Vicky. Da jeg var yngre var jeg på kennel Sol`s amazing hver dag, så jeg var med hunder i hele oppveksten. Mye storpuddel og Golden :D

Skrevet

Har ikke hund lengre...

Su kan sikkert komme fordet :D Du kan låne en av meg hehe :P

Skrevet

Ja, en gang i fremtiden kanskje. Om jeg føler jeg lykkes med Mona, og ikke går på skole lenger. Det ville nok vært en hund jeg ville satset litt med! Ikke en Mona-hund :D

Skrevet
Ka tid e hundesone treffet ? og hvor er det  ?

Se under forumet Alt Mulig, og "temaet hundesonetreff i stavanger" :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...