Gå til innhold
Hundesonen.no

Verdens vakreste hunderase?

Lizzie

Recommended Posts

Jeg syns Groenendael er verdens vakreste rase, dersom jeg må velge kun èn. Andre Belgere er også selvfølgelig pene, og jeg liker generelt sett fårehunder godt. Collie, Sheltie og til slutt, Saluki må med på listen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 188
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Guest Maritus

Ja, så kommer jeg da som BARE må ta opp litt eldre tråder. Nå er det bare EN hund som topper listene her.

Det er storpuddel. Av fargen rød og aprikos topper enda mer. Jeg ble helt forelska da jeg så huseirenes aprikospuddeltisper :ahappy: At det finnes noe så sjarmerenes, og i tilegg får jeg hjelpe ganske mye til med dem, noe som ikke får dem til og synke ned på lista heller. Gjett hva slags rase som kommer i hus når jeg blir voksen :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund :yes: Selvfølgelig mange andre flotte raser, men ingen som kan måle seg med Schäferhunden i mine øyne. Og ja, jeg har Schäferhund på hjernen og om alt går etter planen kommer en liten Schäferhundtispe til om 1-2 år. Gleder meg allerede. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er lov å nevne en så blir det Berner sennenhund!

Berner Sennen.

Nydelige farger.

Ser så snill og god ut, ordentlig "bamsehund"

Og den er med på alt.

Kommer alltid til å ha et hjerte for Berner Sennen, bare synd de ikke blir så gamle.

Berneren jeg er oppvokst med er nå 12 år, frisk og sprek :blink:

Hvis det er lov å nevne fler så blir det siberian husky, Welsh springer spaniel, langhåret shæferhund, og irsk ulvehund ! Og finsk lapphund!

Og og og ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dille for alt med kort glatt pels, velbalansert kropp, og tydelige muskler.. Derfor klarer jeg ikke velge en av de.. lista strekker seg fra Dobbermann, amstaff ol til de korthårede mynderasene! (spesielt whippet da selvsagt)

Og Boxeren står høyt på lista.. Hadde jeg snubla borti en bokser som på bildet lenger oppe i tråden her hadde jeg bare blitt sittende å se på den..

Og så er en kritt hvit storpuddelhann med skikkelig puddelklipp fantastisk!

boxerdo3.jpg

Herreguuud, noe så vakkert... den stråler jo, og det er et bilde! tenk åssen den er når den er fri!

*smeeelt, renne ned av sofaen*

Dobbelpost, mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase (ja, må velge en :kiss: ) er den vakreste og hvorfor mener du at den er det?

Min soleklare førsteplass går til Briard (og særlig fawn). Hvorfor? Bortsett fra at den lange pelsen gjør den til et bilde på estetisk nytelse, gir størrelsen og den naturlige reservertheten den en verdig og majestetisk holdning. Det er i grunnen bra at jeg ikke har en i hus selv, for jeg hadde aldri klart å se meg mett på den :blink:

Jeg må si portugisisk vannhund. Når jeg er på utstilling eller stevner er portisene det første jeg ser. Synes de skiller seg sånn ut. Da jeg var på utstilling i Tønsberg for noen uker siden var det kun én portigiser der, og det var den første hunden jeg så da jeg gikk inn i lokalet. Tøffe hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Golden retriver var lettbygd og gyllen i "gamledager". Det er den moderne kjæledyrvarianten som er hvit og feit/klumpete/kompakt. :icon_fun:

He, he, jeg satt også å lurte på hva som var "gamle dager", flott at de gyldne og lettere golden retrieverne er kommet litt tilbake.

Nuvel - hvem er vakrest i landet her? Klarer ikke velge helt, må definere hva som er "vakker":

Doberman er en estetisk nytelse, likeens en velbygd Siberian Husky, begge utsråler styrke/utholdenhet og har vakre tegninger.

Salukien er den edleste, helt 1001 natt. En slik hund må selvsagt ha persiske tepper å ligge på. Ikke noe VetBed her :wub:

Afghaneren hadde kommet høyt uten den rare halen som ikke helt matcher resten :)

En velstelt sheltie eller collie er pent.

Men jeg ville ikke eid noen av dem, he, he. En gang springer - alltid springer. Den er også utrolig vakker når den er velstelt og blank, men stygg som juling med ullen pels og dårlig klipp...

Strihårede hunder (kjønnshår på hele kroppen - utrolig bra sammenligning!) og hunder med bart er ikke greia for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...